Årets mest engagerande artiklar visar ett nytt mediesamhälle

av Emanuel Karlsten den januari 15, 2018

i Medier och internet

Här är artiklarna som engagerat Sverige mest under året som gått. Med hjälp av en rad sökningar görs den här kartläggningen kring vilka sajter och artiklar som väckt störst engagemang i Sverige under året som gått.

Och resultatet är kanske något förvånande.

Dels visar det Facebooks makt (de står för majoriteten av interaktionerna) , dels visar det vilken typ av innehåll som premieras i Facebooks algoritmer – och vad som har lättast att nå svenskarna.

Men framför allt så pekar det ut att makt, inflytande och räckvidd inte är förbehållen bara våra största aktörer.

I listan nedan går vi igenom de artiklar och sajter som fått sammantaget flest interaktioner på Facebook, Twitter, Pinterest och Linkedin under året som gått.

1) Alexandra Rejsmars blogg – Framtidens män utlovar anal våldtäkt och fittsläp i grus – men det är väl okej de tar ju studenten – 181 000  reaktioner

Alexandra Rejsmars Familjeliv-bloggpost blev den tveklöst största texten under året som gått. Totalt 181 000 reaktioner, varav en tredjedel av reaktioner är kommentarer, säger något om hur mycket engagemang det piskade upp. Mitt i den politiska debatten, men fortfarande månader innan hela Metoo drog igång.

2) Newsner – Skolan vill att föräldrarna ska ta ansvar, nu sprids budskapet som en löpeld på nätet 157 000

Det är ursprungligen en punktlista, översatt från portugisiska av den pensionerade läraren Paulo Gandra. Gandras son, Johan Ingerö, en etablerad debattör med bakgrund hos Kristdemokraterna, twittrade ut bilden och snart hade internets virala redaktörer nosat upp ursprunget. Tveklöst bäst gick den hos Newsner. I deras väloptimerade Facebookflöde och publik var det enkelt att få snurr på bilden och artikeln, vilket gjorde artikeln till årets näst största.

3) Mittskifte – VI STÅR BAKOM KVINNAN I FITTJA! 154 000 reaktioner

“Skiftet”, tidigare Alliansfritt Sverige, har skapat “Mitt skifte”, en partipolitiskt obunden sajt och tjänst som hjälper användare att skapa upprop i olika politiska frågor. Det har varit väldigt framgångsrikt och bäst under året har det gått för kampanej för den våldtagna kvinnan i Fittja. Startad av privatpersonen Filippa Bärve har man på bara några veckor fått in 100 000 namnunderskrifter och alltså blivit landets tredje mest delade landningssida 2017.

4)  Mittskifte –  Tandvård måste komma in under den ordinarie sjukvården. Skriv under och dela vidare. 141 000

För att ytterligare cementera den position som Skiftet tagit på senare tid, har de även knipit fjärdeplatsen. Men denna gång med ett upprop som haft betydligt längre tid. Uppropet kring tandvård skapades av privatpersonen Ketil Ervik. Felstavat och med en ganska motbjudande bildsättning av tänder har hans upprop ändå nått över 140 000 reaktioner och snart 40 000 underskrifter.

5) Aftonbladet – Janne ”Loffe” Carlsson är död 119 000

Först på femte plats kommer det första traditionella mediet, med en mer traditionell nyhet. Flera nyheter om svenska kändisars plötsliga död engagerade under året, men när det handlar om en enskild artikel kommer nyheten om Janne “Loffe” Carlsson bortgång på första plats.

6) Aftonbladet – Michael Nyqvist är död 117 000

Sett till engagemang generellt fick Michael Nyqvists död betydligt mer utrymme i sociala medier under året, än någon annan svensk. Givetvis på grund av hans jämförelsevis plötsliga bortgång som chockade många. Nyheten blev den sjätte största artikeln i år och än en gång står Aftonbladet för artikeln.

7) Expressen: Varför skaffar man barn om man inte vill umgåsmed dem? 97 000

Expressens enda placering på topp tio-listan är en debattartikel från privatpersonen Jessica som drabbats av en insikt när hon fick brev från förskolan. Här finns inga indikationer på att det är ett upphittat blogg- eller Facebookinlägg, vilket i så fall gör debattartikeln unik. Att en privatperson på eget bevåg skickar in en debattartikel till en stor tidning för att få omvärlden att reagera. Inte desto mindre effektfullt i det här fallet.
Uppdaterat: Expressen svarar nu att Jessica skrev en rad i en Facebookgrupp ”Varför skaffa man barn om man inte vill umgås med dem?” varpå hon fick frågan av Expressen om hon ville utveckla sina tankar i en debattartikel. 

8) Newsner: Forskare: Att vara glömsk är ett tecken på att du är ovanligt intelligent 92 000

En klassisk klickartikel. En några månader gammal forskarstudie skapar exakt samma rubriker världen över, och vi delar inte för att vi förbluffas över den fantastiska studien, utan för att skämta och prata med våra vänner om hur smarta vi egentligen är. Ingen är bättre i Sverige på detta just nu är viralsajten Newsner, och därför får de även åttonde.

9) Dalarnas tidning: Martin Borgs: Därför bör vi avskaffa all skatt på pension  92 000

Enda lokaltidningen på listan och nu med en ledakrönika av tidigare “Slöseriombudsmannen”, Martin Borgs. Av de 92 000 reaktionerna var det SPF seniorernas Facebooksida som gav flest engagemang: 10 000 reaktioner bara från dem.

10) Lovestory –  Linnéa Claeson slår tillbaka mot männens trakasserier: ”De är inte vana vid att deras beteende får konsekvenser” 92 000

Det ganska anonyma tidningsprojektet Lovestory.nu” menar att de är en “kärlekshistoria mellan bildning och tidsfördriv”. Det har väl gått sådär. Eller ärligt talat har det väl gått rätt dåligt – förutom med den här artikeln. Linnéa Claeson har haft ett ojämförligt stort år när hon till sist valde att träda fram bakom aliaset “Assholesonline”. Och den här artikeln var den som citerades flitigast. Claesons resa är en enorm framgångssaga under 2017, men den är också förbryllande – varför hände den just här? Claeson var inte helt anonym innan, hade pratat om sitt konto förr, men under några få dagar i februari exploderade det totalt – och inte minst tack vare denna annars så anonyma sajt. Fascinerande.

Utöver topplistan finns ett antal andra artiklar som är värda att nämna. Viralsajten Wzup, som skrev om “Dieseltjuvar slangade fel tank – sög avföring frånbuss” Artikeln fick 82 000 reaktioner, vilket är intressant eftersom nyheten är helt osann. En vandringssägen som cirkulerat i massor av år, men ändå gicke extremt bra i Sverige.

Ingen morgontidning från storstäderna finns med på listan, men närmast är Svenska dagbladet med det helt avgörande och banbrytande Metoo-uppropet från 456 skådespelare. Något som blev stilbildande under flera månader 2017.

Sammantaget visar det på ett sociala medier som kröner nya stjärnor och – faktiskt! – låter enskilda personer sätta en politisk agenda.

Men också hur enkelt det är att manipulera, underhålla eller låta vem som helst driva opinion.Det bäddar för ett intressant valår, 2018.

Previous post:

Next post: