Expressen rapporterade om facebook och färger – i pappret

av Emanuel Karlsten den januari 7, 2010

i Medier och internet

Expressen tog sitt ansvar och skrev om BH…kedjebrevet. Eller vad man kallar det. Det är intressant det där, för vi sätter gärna gamla namn på nya fenomen. Som ”webbredaktör”. En titel som kan innebära precis vad som helst beroende på arbetsgivare.

Hursomhelst.

Jag var allvarlig med att jag tycker att man borde skriva om de här sakerna. Det kan tyckas fånigt, men när tre miljoner svenskar använder facebook och ser färgen engageras vi. Fenomenjournalistik, kan vi kalla det.

I det här fallet blev det kanske en något klen artikel (och outgrundligt töntiga citat av mig). Och hade mått bra av en hel del crowdsourcing. En redaktionsblogg (eller reporterblogg) med frågan ”vet du var brevet började” hade lett till att läsarna hade hjälpt till att knäcka gåtan åt reportern, inte helt olikt hur jag gjorde med de 22 påstått dödsdömda missionärerna.

Nu stannade artikeln vid att det var en facebookgrupp som låg bakom saken, vilket ter sig märkligt med bakgrund av kommentarerna på min förra bloggpost.

Ännu märkligare: Artikeln initerades av papperstidningen och finns – än så länge – inte på Expressen.se? Uppdaterat: Nu ligger artikeln ute på Expressen.se

Previous post:

Next post: