Mest engagerande artiklar, februari 2017

av Emanuel Karlsten den mars 1, 2017

i Medier och internet

Jag gjorde ett försök i början på året att sammanställa vilka artiklar som fått mest engagemang, vecka för vecka. Det blev ett för tidsödande arbete, men varje månad känns mer hanterligt. Detta får bli ett första försök.

 Syftet är att försöka belysa vilka artiklar som genom sociala medier, skapar nya gemensamma narrativ. Och hur förflyttningen många gånger har gått från traditionella medier, till helt nya medier.

1) Lovestory.nu: LINNÉA CLAESON SLÅR TILLBAKA MOT MÄNNENS TRAKASSERIER: ”DE ÄR INTE VANA VID ATT DERAS BETEENDE FÅR KONSEKVENSER” – 75 000 reaktioner
Linné Claeson driver ett populärt Instagramkonto, Assholes online, och har flera gånger dykt upp i sociala medier för att tala om det. Men under februari fanns hon plötsligt överallt, i alla medier. Men det var den nystartade sajten Lovestory blev den som drog hem flest reaktioner i sociala medier.

2) Newsner: Forskning visar: Tjatiga morsor får mer framgångsrika döttrar – 43 000
Newsner kommer på andra plats med en typisk Newsner-artikel: Ta en forskning, vinkla, provocera, skapa igenkänning.

3) Newsner: Läkare: Kvinnor behöver mer sömn än män – deras hjärna arbetar hårdare  – 40 000
Var det samma som plats 2? Ja, i princip.

4) Expressen: ”M-ledarens öppning mot SD gör mig rädd” – 39 000
Jonas Gardells räckvidd på Facebook tillsammans med hans vassa penna gör honom otroligt stark. Parat med Expressen och när ämnet är SD blir det ett starkt och vinnande koncept.

5) Ettgottskratt.se: Ny forskning: Män som lever med knubbiga kvinnor är lyckligare – 39 000
Ytterligare en viralsajt som hittat det gyllene receptet för en viral artikel.

6) SVT: Professor Hans Rosling död – 37 000
Folkbildaren Hans Roslings död väckte enormt mycket känslor under veckan som gick. SVT var den som samlade flest läsare.

7) Aftonbladet: Äldre mannen hade inte råd – då ryckte vännerna in – 35 000
Den numera moderna klassikern: ta en engagerande Facebookstatus och gör en tidningsartikel av den.

8) Eskilstuna-Kuriren: Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning – 34 000
Ett fenomenalt stycke journalistiskt arbete som sannolikt kommer prisas mångfalt. Och ännu roligare att det letar sig upp på månadens mest engagerande artiklar. Detta tack vare stora mängder delningar från Twitter.

9) Aftonbladet: Skippa sockret – om du älskar ditt barn – 34 000
En debattartikel.

10) Aftonbladet: Forskarna slår fast: ”Äldsta syskonet är smartast” – 34 000
Aftonbladet i Newsner-genren.

Som artiklar räknas alla landningssidor på nätet som inte är sociala medier. Bloggar, tidningar eller företagssidor räknas alltså alla som artiklar. Siffran visar på totalt engagemang från Facebook, Twitter, Google+ och Pinterest.

Läs också listan på tidernas mest delade artiklar på Facebook

Previous post:

Next post: