Bästa aprilskämt 2015

av Emanuel Karlsten den april 1, 2015

i Medier och internet

Det är en speciell tradition med mediers och numera också företags aprilskämtande. Rätt presenterat kan det verkligen höja både ett varumärke och en publikation.

I årets skörd finns flera guldkorn. Som Norrtelje tidning som så klart känner väl till vilken helig ko seriesidan är i papperstidning. Att därför ta bort Hälge är som att sälja tidningens själ. Läs bara kommentarerna:

 

Även VF lyckas väl här när de tar en het lokalfråga, krånglande vindkraftverk, och gör något fullkomligt absurt: behandlar det som en egendom som gått vilse.

 

Eller min egen hemstads tidning, Gotland Allehanda, som gör den heta debatten om parkeringsavgifter i Visby till en fråga för hela ön.

Det där kommer driva folk till vansinne vid frukostbordet – tills de kommer på datumet. Det är smart sätt att få folk att engageras och samtidigt stärka tidningens varumärke. Folk kommer inte ihåg vad du sagt, eller skrivit: men däremot hur de fått dig att känna. Och kan en tidning veva igång känslor och i efterhand också skapa en känsla av att man skapat ett nytt perspektiv, då har man lyckats.

Men det finns andra sätt att använda aprilskämt på. Som att positionera sig och berätta om sin egen förträfflighet, samtidigt som man driver med sig själv.

Tidningen Skriva gör just det i lanseringen av Tidningen Skriva och Skreva. Det är rätt imponerande läsning ändå:

Sedan finns det också de klassiska greppen. En absurd nyhet, som tonas ner genom att bli en notis:

Eller de mer avancerade, metaironiska. Som detta faktiskt briljanta skämtande av Arbetarbladet. Politiskt, distanserat och roligt (eftersom det är sant) på samma gång:

Men trots allt är det fortfarande inget som slår Västerbottenkurirens skämt från 2010. Frågan är om det någonsin finns något som kommer paketeras bättre:

Previous post:

Next post: