Veckans DN-krönika – om Spotify och skivbolagen

av Emanuel Karlsten den april 19, 2011

i Medier och internet

I dag skriver jag i DN om gratisgenerationen, Spotify och hur jag känner förakt för skivbolagen.

Svårt att få in alla nyanser på tre tusen tecken, men tillräckligt för att åtminstone sätta några saker i perspektiv. Och framförallt peka på hur omöjlig skivbolagsjättarnas logik är.

Läs krönikan hos DN.

  • Hans G.

    På tre tusen tecken kan man få med mycket. Tydligen. Lysande krönika!

  • elisabeth günther

    Här i Tyskland är det Simfy som gäller. Spotify går inte här för tyska GEMA (sv: Stim?) har för höga avgifter. Man kan bara prova spotify två veckor som utlandskund. Simfy spelar musik från Emi, Universal och Sony. Musik från Warner kan man få som betalkund. De koopererar dessutom med de tyska sociala nätverken för studenter och elever som tex. SchuelerVZ och studiVZ.
    Njuter helt klart av att lyssna på musik över simfy samt skicka musiktips till sonen, som sitter två rum längre bort…

    • Spotify Premium fungerar obegränsat i utlandet. Det är bara open/free som har begränsningen på 14 dagar. Detta för att t.ex. svenska Spotify-konton inte ska kunna hamna i USA. Förövrigt så är det bästa som kan hända Spotify att samma regler gäller globalt över jorden. Tragiskt att skivbolagen låser in musiken i olika länder/områden.

    • Spännande! Att Spotify lyckades här i Sverige (och england) måste väl till största delen berott på att de lyckades sälja in idén till de europeiska cheferna tillsammans med att de fick en stor procent av företagets aktier mot en spottstyver.
      Att de trots de inte vill släppa Spotify i Tyskland och USA är ju samma skäl som pappersdagstidningar fortfarande satsar hårt i Sverige – det finns fortfarande kortsiktiga pengar att tjäna. Det långsiktiga målet förbiser man då. Och det går ju bra – en stund…

Previous post:

Next post: