Vad hände med bronspuffen, Expressen?

av Emanuel Karlsten den juli 17, 2011

i journalistik

Jag ryckte till lite när jag såg kvällstidningarnas löp idag. Expressen körde vanligt editionslöp på etta, trots att Sveriges damer igår vann brons i fotbolls-VM.

Jag tyckte det var lite trist, men inte konstigt. Särskilt eftersom löpet inte längre anses vara den stora säljmagneten. Det är istället ettan, som är i köpehöjd precis innan kassan. Jag vet att Expressen någon gång tänkt att de inte har råd med segerlöp. Sådan lyx kan bara marknadsledaren kosta på sig. Utmanaren behöver bryta av. När Kalla vann OS-guld hade Aftonbladet (ett förvisso märkligt) JA-löp, medan Expressen ett om att Kalla fått klä av sig naken i dopingkontroll. På så sätt blir Expressen den intressanta tidningen för den som bara ska köpa en. Allt det där är smart och helt i sin ordning.

Så det är först när jag kommer in i butik som det blir riktigt ledsamt.

Alla tidningar har bronset på ettan. Men Expressen har det inte ens som puff. Inte i hyllan, inte i spalten, ingenstans. I Expressens värld är bronset så lite värt att det är viktigare att berätta för läsarna om råd om fotsmärta.

Så många gånger som man gjort etta-puffar, löp och ettor med enda skäl att det är publicistiskt ansvarsfullt. Men så – när man har smashboll – låtsas man som att det regnar?

Man kan resonera att det går utanför målgruppen. Att bronsmatchen inte sågs av tillräckligt många. Men nästan 1,3 miljoner såg USA-matchen och även alldeles oavsett det – Expressen har gjort löp på Big brotheravsnitt som sänts på periferkanal och knappt lockat 20 procent av de tittarsiffrorna.

Jag förstår om Expressen inte vill dra det på löpet. Jag förstår till och med om man inte vill dra det stort på ettan. Men att inte ens ha en puff när det handlar om ett världsmästerskap i världens största sport?

Det är bara skamligt.

  • JK

    Jag har inga som helst förväntningar på kvällspressen :)

  • Anonym

    Håller med dig det är skamligt.

  • Anonym

    Är det fotbolls-VM i år igen?

    • Inte i Expressen-land?

      • Anonym

        Inte i mitt heller. Det var det förra året. I år har några tjejer kickat boll. Kul för dem :)

        • Så, därmed ovärt att berätta om det?

          • Anonym

            Nej, jag håller med dig om att det är lite konstigt att Exp inte har med det någonstans alls.

  • sveguenther

    Är på sverigesemester i Göteborg  och njuter av GPs fyllda bilagor om fotbolls-wm. I Tyskland är landsortsderbyt större än WM för damer. Sånt är trist. Nästa gång har man inte råd med sådant för då inser man förhoppningsvis hur mycket reklampotential som finns i fotboll. För damer! I morgon är det Götaplatsen som gäller. Då ska vi hylla hjältinnorna. Yez!

  • Sanna_Eriksson_1

    Jag kan på ett sätt hålla med dig Emanuel, men jag tror att cheferna på Expressen har mer koll än vad du och jag har. Jag tror att känslan mer var att de förlorade ett silver/guld än att de vann ett brons och att om man då inte har något uppseendeväckande att berätta om matchen typ att ”domarens misstag”, ”skadan som knäckte Sverige” så tror jag att man kanske inte trodde att det skulle sälja mer tidningar. Vad jag vet så brukar inte sportpuffar typ ”ja, vi vann” sälja så många tidningar. Man kan ju heller inte ha en puff på etta  och löp bara för man ”ska” ha det av plikt. Uppenbarligen så trodde man mer på de andra nyheternas förmåga att sälja tidningar än en bronspuff. Alla vet ju dessutom att Sverige tog brons och det hände rätt så tidigt på kvällen, så om man då inte har något nytt att berätta varför skulle  man då ha en puff? Bara för att man inte har en puff så betyder ju inte det att m an inte tycker att det är stort att de tog brons. Man kanske helt enkelt inte tror att det skulle sälja fler tidningar.

    •  Sanna: Hej, jag vet inte om du läst en annan text än den ovan, men där skriver jag just att ”ja”-löp inte säljer och att ofta behöver en twist, så som Kalla-löpet.
      Och givetvis kan man ha puff av ”plikt”. Det har tidningar massor av gånger. Ibland har de hela löp bara på grund av ”plikt”. Varumärkesbyggande, kallar man det då.
      En fråga så känslig som bevakningen av damfotboll – där Expressen faktiskt är bäst i klassen – förstår jag helt enkelt inte att man inte tog hem den enkla goodwillen, poängen och – faktiskt – relevansen som det hade varit att bara ha en enkel puff om fotbolls-bronset.

Previous post:

Next post: