Här är Facebooks nya säkerhetsuppdateringar – och det märkliga tillbakadragandet av check-in-funktionen

av Emanuel Karlsten den augusti 24, 2011

i Medier och internet

Facebook har i dag släppt nya uppdateringar. Och jag vet inte varför jag tycker det är viktigt eller intressant att skriva om, men jag började i en länkkommentar som sedan blev så lång att den plötsligt motiverade en egen bloggpost.

Hursomhelt: Business insider går igenom förändringarna som Facebook gjort. Mycket handlar om (igen) om att Facebook svarar upp mot den ständiga kritiken mot att Facebook försöker dra sina ytterst motvilliga användare ut till ett öppnare internet. De senaste årens satsningar har handlat om att försöka fasa ut oss till att se nyttan i att bli mer öppna. Det har slagit tillbaka – med full kraft. Därför tar Facebook nu ett steg tillbaka. Eller försöker i alla visa att man på riktigt förstår problemet.

Borta är möjligheterna att tagga någon i en bild utan personens tillåtelse. Alla sådana förfrågningar kommer i kö och kräver din uttryckliga tillåtelse, men där du också kan svara med ett defaultsvar om att ”var vänlig ta bort bilden på mig”. Man har också öppnat upp så att kravet om att vara facebookvänner är borttaget. Förhoppningen är, gissningsvis, att fler ska tagga och att personerna på bilderna ska vara varse om att de är publicerade.

Största och kanske mest svårtydda förändringen handlar om incheckningar. Facebook tar bort dem från mobilen, vilket fått flera tekniksajter att utropa Facebooks död i checkin-kriget, till förmån för tex Foursquare. Men även om Facebook tar bort incehckningsikonen i mobilen så lägger man till den i varje statusrad, varje bildalbum. Idén är inte längre fokuserad på att tagga sig på den plats man är just nu, utan istället hitta tillbaka till statusen och där göra det naturligt att också – valfritt och manuellt – berätta var du är någonstans. I mina ögon är det svårt att tolka det som något annat än, åtminstone tillfällig, reträtt. Men kanske behöver Facebook inte kriga ett krig som egentligen pågår långt ovanför den gemene användarens huvud?

Till sist handlar mycket av förändringarna att göra det ännu tydligare hur mina facebookstatusar når ut. Även om jag inte tycker det har varit särskilt otydligt tidigare, är poängen nu att man väldigt tydligt ska se och förstå om statusen skrivs för hela världen, bara mina vänner eller om de tex också inkluderar mina vänners vänner.

På många sätt säkert ett svar gentemot Google+ cirklar, men även här lämnas vi lite med känslan – var det verkligen nödvändigt?

Igen påminns i alla fall jag om det gamla halvskämtet om att de enda gångerna jag numera är inne på Facebook är när jag – igen – behöver uppdatera mina sekretess- och säkerhetsinställningar.

  • Pingback: Länktips: Säkerhet och incheckningar på Facebook « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation()

  • Anonym

    I Sverige behöver inte Facebook #lbs-kriga alls, för de är redan överlägsna här. 
    Och det är väl snarare en omgörning än en nedläggning av Facebook som incheckningstjänst. 
    Techcrunch har gjort grafik över hur flödet kan se ut. Deals försvinner inte.

    http://bit.ly/qL8Cm7

    Det blir också möjligt att tagga sig på en plats innan och efter man varit där, dvs kravet på att man fysiskt befinner sig på plats försvinner.

    • Bra tillägg! Jag tycker, som sagt, att det fortfarande är väldigt svårtolkat. Är det en tillbakagång/anpassning eller är det en utveckling? Jag är inte ens säker på om Facebook själva definierat det för sig? Det är åtminstone en insikt i att places för sig inte är något som dess användare uppskattar tillräckligt för att vara en egen funktion. Väl?

  • Jag skrev lite om locations-grejen igår kväll: http://mwcom.se/2011/08/24/darfor-avvecklas-facebook-places-i-dess-nuvarande-form/

    Kortfattat så handlar det, precis som @trumper säger, om en omstrukturering av av positioneringstjänsten. Man försöker helt enkelt förändra hur vi använder oss av location-tjänster, istället för att bara vara en kopia av konkurrenterna.
     
    Att Facebook inte behöver kriga i Sverige känns dock inte särskilt relevant. Det är ju inte så att man specialanpassar sina uppdateringar för Sverige enbart för att man råkar vara överlägsen på en marknad med fyra miljoner användare av 736 totalt.

    Bra förändring tycker jag. Places har hela tiden kännts rätt trist, och har man muskler ala Facebook så har man givetvis alla förutsättningar att rita om spelplanen för hur vi checkar in istället för att kopiera andra.

  • Pingback: Tennishjältar och fontfest bland veckans helgläsning « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation()

Previous post:

Next post: