Sanningen bakom DN:s annonsmiss

av Emanuel Karlsten den augusti 25, 2011

i Medier och internet

Ja, det var väl en spännande rubrik. Men det handlar mest om att reda ut en kort grej om Twitters just nu mest delade bild. På ett uppslag i dagens DN. Här är bilden, till synes tagen av @reklamaren:

Det är såklart en väldigt, väldigt komisk sak. Man tar sig för pannan, dör lite.

Men sanningen är inte riktigt lika delikat. För slår man upp DN blir det tydligt att någon har photoshoppat ihop uppslagen. Kanske allra mest bara för att visa på sambanden.

Sanningen är att artikeln om Kamprads nazistsympatier är på sidan fyra och annonsen på sidan tre. Vilket iofs inte gör saken mycket mindre rolig. För först slår man upp följande uppslag och ser Ikeas garderob:

Och sedan vänder man blad och ser följande:

Det är såklart lätt hänt, två olika redigerare sitter och gör var sitt uppslag, omedvetna om annonsen på uppslaget innan. Men ändå: Så fantastiskt stor, skräckinjagande humor. Vi måste väl se det som det?

Uppdaterat: @pwolodarski, som är redaktör för uppslagen, twittrar om misstaget:

  • Anonym

    Till råga på allt ser ju redigeraren sällan annonsen i förväg. Om inte det har förändrats de senaste 7-8 åren :)

    Visst, montaget är snäppet bättre, men sanningen är faktiskt väldigt, väldigt komisk den också :)

  • Anonym

    Till råga på allt ser ju redigeraren sällan annonsen i förväg. Om inte det har förändrats de senaste 7-8 åren :)

    Visst, montaget är snäppet bättre, men sanningen är faktiskt väldigt, väldigt komisk den också :)

  • Anonym

    Vad heter garderoben ? Breivik, kanske !

  • Den här typen av tabbar slipper man om man har en ”klappvägg”. Jag har aldrig varit på DN, men jag drar slutsatsen att de inte har en sån?

    Det är ju omöjligt att upptäcka annars, när så många människor är inblandade och som jobbar parallellt.
    Även om bilden nu var fejk och sidorna låg på var sitt uppslag så är det ändå väldigt olyckligt. 

    Man måste alltid granska helheten innan man släpper produktionen. Och det gäller inte bara tidningar, utan lika mycket för dig och mig. 

    Nu drar vi lärdom av det här! :)

  • Troligt att ”vi” kommer dra lärdom av det här Fredrik, troligt. :-)

Previous post:

Next post: