Sur smak på Toys nya mobbartuggummi

av Emanuel Karlsten den augusti 30, 2013

i Medier och internet

screenshot 2013-08-30 kl. 12.59.58

Har du en kompis som hetsar för att få likes på Instagram? Då vill tuggumiföretaget Toy att du hänger ut den personen i deras nya kampanj. Är just din kompis den töntigaste hetsaren efter likes vinner den en resa till Zanzibar.
Det är svårt att inte undra om Toy fått tuggummi i hjärnan.

Alldeles nyligen kom statistik som visar att 1,2 miljoner svenskar är aktiva på Instagram. Det gör Instagram mer än dubbelt så stort som svenska Twitter, trots att tjänsten är så ny. Instagram har blivit enormt populärt i de yngre åldrarna. Men också ett stort problem. En digital skolgård där rykten och illvilliga bilder sprids snabbare än någonsin tidigare. Exakt hur allvarligt det är har svensk domstol klargjort under sommaren i flera domar. I Göteborg började två tjejer posta bilder på vad man kallade ”orrar, påstådda slampor, och började sprida saken i sina vänskapskretsar. Reaktionerna blev så våldsamma att de ledde till upplopp i Göteborg. Båda tjejerna, 15 och 16 år, dömdes i juli för grovt förtal. Och för bara någon vecka sedan kom ytterligare en dom, den här gången mot en 16-åring i Jönköping efter kränkande bilder på en kamrat.
Det är alltså med bakgrund med detta Toys kampanj på Instagram blir särskilt smaklös. Just när rättsväsendet börjat komma ikapp, slagit näven i bordet och visat att lagen om förtal även gäller på nätet, vill Toy att vi ska börja häckla varandra.
På kampanjsidan förklarar Toy att man nu jagar den som är mest besatt av att få andras uppmärksamhet. Detta efter att de först förklarar att vi är ett folk som just nu är i starkt behov av bekräftelse och uppmärksamhet. “Någon suger in kinderna, putar med läpparna, bränner av en selfie och lägger upp på Instagram. Allt för att få sin fix av bekräftelse.”, skriver Toy.
Sedan ber de om bidrag. Du ska helt hänga ut din vän eller ovän genom att ladda upp eller dela vidare en bild som man tycker är det yttersta beviset på personens fåfänga.

På Toys kampanjsajt samlas alla “liketörstiga”, som Toy kallar det, i ett bildgalleri. Här finns bilder på tjejer och killar tillsammans med en kändis Toy köpt in för att knuffa igång kampanjen.

Det är ett sällsynt, osmakligt hjärnsläpp. En kampanj som aldrig borde få lämnat idébordet.

Inte bara för att det skapar en angiverikultur där man får hjälp att skämma ut andra, utan också för att man sätter sig över andra.
Vem bestämmer vad som är ett likefiske och inte? Varför ska någon bestämma om folk som tar självporträtt gör det för egoboostens skull eller dokumentationens skull.

Det finns en bortglömd fara i den spridningen som bilder kan få när man postar saker på nätet. Det blir smärtsamt tydligt när någon gör det av elaka skäl.

Men när någon gör det för att dokumentera sin vardag, få glada tillrop eller kanske faktiskt få bekräftelse blir det helt bakvänt att utnyttja det för att håna andra.

Toy förklarar kampanjen med att man ska ”tagga ner lite”, ta det lugnt med en Toy istället. Det verkar bara gälla de som inte sticker ut, inte retar någon. De kan sitta och tugga Toy medan de hänger ut avvikarna.
Det är ett tuggummi som jag hoppas smakar riktigt surt.

Uppdaterat: Toy har nu bett om ursäkt, men fortsätter kampanjen som planerat. Den enda åtgärden är att man har tagit bort speglingen av Instagrambilderna på kampanjsajten.

Previous post:

Next post: