Varför tog det 10 minuter för SOS att koppla rätt?

av Emanuel Karlsten den augusti 3, 2011

i Personligt

Uppdaterat: Borås Tidning har nu skrivit en längre artikel där man gått till botten med alla uppgifter. Där menar SOS att det inte tagit mer än 10 minuter och att allt har skett korrekt.

Det här är skrivet på min iphone i all hast och helt baserat på uppgifter från ögonvittnen på plats efter en fruktansvärd olycka.

Jag är i Borås. Min mormor bor här och jag besöker under dagen. Vi bestämmer oss att gå till Kypesjön, bara ett stenkast från hennes lägenhet. Bara minuter efter vi anländer kommer ambulans och brandbilar. De kastar sig över en liten flicka som ligger livlös på bryggan.
20 minuter tidigare hade ett gäng tjejkompisar, jag skulle gissa att de var 13 år, badat tillsammans. En av flickorna hade viftat med armarna en bit ut i vattnet, men kompisarna förstod inte, trodde kanske att hon skojade. Hon sjönk, var nere kanske fem minuter. Kompisarna var chockade, bad inte om hjälp, trots att flera vuxna var nära.
Bredvid stod en far och filmade sitt barn. När han förstod vad som hänt släppte han allt och ringde 112. Han Kom fram till växeln som inte kände till Kypesjön. De bad honom bokstavera det tre, fyra gånger. Hittade det inte. Frågade om södra eller norra. Södra. I Borås. Trots det tog det tio minuter innan samtalet kopplades vidare till Borås lasarett. Därefter tog det bara 5 minuter, sedan var ambulans på plats.
Försent?
Det vet jag inte. I tio minuter försökte personal på plats få liv i barnet. Till synes utan att lyckas. Till slut bar de in henne i ambulans och åkte iväg.
Kvar på stranden vid sjön stod skakade familjer som alla undrade: Hur kunde det ta så lång tid? Varför dröjde det så? Förlorade en ung flicka sitt liv på grund av det?

Jag har inga svar. Jag skriver egentligen bara av mig nu för att slippa twittra och svara på vad jag sett om och om igen. GP har redan skrivit. SR likaså.
Förhoppningsvis har någon av dem ett besked hur det här kunde hända. Och ännu hellre: Att en ung flicka är vid liv.

Uppdaterat 8/8: Flickan dog i dag.

  • magiul

    Enligt BT verkar det ändå inte som att det tog så lång tid ändå för larmcentralen att göra rätt. http://korta.nu/bt-kype

    Men, lokalkunskapen borde väl vara så pass stor att ingen ens frågar om det är norra eller södra Kypesjön tycker jag, då ingen kan tro att det är den norra som ligger mitt i Borås Djurpark och fungerar som hem åt deras sälar? De borde plugga lokalkunskap som Räddningstjänsten måste göra.

    • Tack! Jag uppdaterar.

      • magiul

        I’m on vacation and will be back at the 8th of august. My cellphone is 073-758 92 82.
        /Markus Luiga

  • Det många inte känner till är att brådskade larmsamtal avlyssnas av två operatörer. Medan den ena samtalar och ställer frågor till den som ringer, kontaktar den andra ambulans och räddningstjänst. Många tror att det bara är en operatör och att varje fråga som ställs och varje svar som måste upprepas därför fördröjer utryckningen. Faktum är att ambulans och räddningstjänst larmas redan  i samtalets början. Medan man blir frustrerad över att larmcentralen repeterar och ställer ”onödiga” frågor kan utryckningsfordonen alltså redan vara på väg.

    Vad gäller lokalkunskap så är det tror jag orimligt att operatörerna skall kunna varje plats inom sitt område. Områdena är helt enkelt för stora. Det går inte jämföra med räddningstjänsten, som har många fler stationer och därmed mindre områden att kunna.

Previous post:

Next post: