Hittat, länkat, kommenterat – September 8, 2011

av Emanuel Karlsten den september 9, 2011

i Länkkommentarer

  1. Ny blogg av Fredrik Sjöshult
  2. @sjoshult har börjat blogga! Och det där tror jag kan bli bra. Finns få traditionella journalister som Fredrik som är så nyfiken på hur han kan göra bättre, hur tekniken hjälper framåt och som hela tiden har grym koll. Följ bloggen direkt här: http://bloggar.expressen.se/fredriksjoshult/

  3. Därför är jag pepp på Eddie Murphy som Oscarvärd
  4. – Du har inte missat att Eddie Murphy blir värd för Oscarsgalan? Ett roligt val, ändå.

  5. Global frustration när Google Docs låg nere
  6. – Mardrömmen. Även jag gör nästan samtliga mina skrivgrejer i Google docs. Och tänk om det händer innan en deadline? Helt maktlös. Måste börja titta på alternativ.

  7. Ditt varumärke och .XXX
  8. @jocke gör bra genomgång över vad det betyder att vi får en ny stor toppdomän med [dinwebbsajtsnamn].xxx

  9. BBC blir TV4:s nyhetspartner
  10. – Imponerande! Det kommer att bli väldigt spännande att följa. Även om det känns ett lite dammigt val att välja just BBC? Å andra sidan hade det ansetts omöjligt att välja AlJazeera.

  11. Här kan du testa Angry Birds – i verkliga livet
  12. – Angry birds är inte bara spel, film, gosedjur – de är också numera en nöjespark. I Kina – totalt piratkopierad förstås.

  13. PO:s sociala medier-utspel sågas
  14. – Detta var ju bara trams av PO. Och jag övertygad om att han egentligen menar något annat. Inte att chefredaktörer ska vara ansvariga för vad medarbetare twittrar på fritiden.

  15. Ännu värre
  16. – Ni kom ihåg Egoinas mejl från igår? Här är uppföljningen.

  17. Androiderna kan bli störst i år
  18. – Och jag kan inte hjälpa att känna ”åh, synd om dig”, varje gång jag ser någon som valt en android framför Iphone. ”Du vet inte vad du missar”.

  19. Varför vi startade Twitterkontot SLkundservice och vad vi lärt oss
  20. @kwasbeb, som jag i övrigt tycker är ett av social medier-Sveriges mest spännande namn just nu, går i mina ögon bort sig totalt här. Under en föreläsning för medieinstitutet uppmanar och genomför han en kupp av ett företags märke på Twitter. Han startar tillsammans med klassen @SLkundservice som ett bevis på att SL saknas på twitter och skulle fylla en lucka.
    Han sprider informationen och de som valt att tro honom, hans tweetar, sprider vidare. Några hundra följer kontot ganska snabbt och då väljer @Kwasbeb att outa saken som ”ett experiment” för att se hur bra ni var på faktakoll”.
    Det är inte bara konstigt, det känns också som ett tramsigt och opportunt effektsökeri som mer fyller uppmärksamhet- och bekräftelsebehovet än ger någon särskild läxa. Särskilt tydligt blir det när @kwasbeb strax senare går ut och berättar att en SL-ansvarig har kommenterat på hans blogg – med enda fakta att kommentatören hade uppgett en sl-mejladress.
    Trist, tycker jag.

  21. Twitter & Bing Show Their Love for Each Other via Twitter
  22. – Sjuk smart sätt för Microsofts sökmotor Bing att skapa buzz kring att de är sökmotorn som tjingat twitters databas (kom ihåg att googles tidigare hade livesökresultat, men att det försvann). Framförallt att det får Bing att framstå som ett reellt och framtida alternativ – när det sanktioneras av twitter själva.

  23. Twitter Has 100 Million Active Users
  24. – Twitter har 200 miljoner användare, men hur många av dem är aktiva? Nu berättar CEO att hälften, 100 miljoner, är aktiva varje månad. 50 miljoner varje dag.
    Jämför med Facebooks 600 miljoner aktiva varje månad.

  25. Vädjar till norsk polis – stoppa Breivik – Dagens Media
  26. – Intressant hur Lacoste inser vilken katastrof det är att Breivik syns i deras skjortor.

  27. Ola Lindholms tappade trovärdighet | Paul Ronge Media AB
  28. – Och här skriver Paul Ronge bäst om varför Ola Lindholm bara skadar sig själv för varje medieframträdande och hur han hanterat den här PR-krisen.

  29. Elektropop – Radio Edit by Oleg on Spotify
  30. – Förklara lite det här för mig, ni som följt Idol. Det var en snubbe som hette Oleg som var med, blev poppis på nätet, var med i #breakingnewsff och nu har hamnat på Spotify? Är inte det senare isf på rekordkort tid?

  31. Radion gav flest tidig information om Norgedåden – Pressinformation | Sveriges Radio
  32. – Det här är ju väldigt konstigt, att ta upp var svenska folket hörde om Oslo först, men missa sociala medier som Facebook och twitter. Inte för att jag tror att det hade knuffat ner Sveriges radio från tronen, men för att det hade varit en intressant indikator för sättet vi tar emot (och framförallt först får reda på) information.

  • 15. Har gått snabbt men det är ju inspelade program från deras turné så han har hunnit få kontrakt, spela in singel. Sen valde man att släppa den på iTunes och Spotify samma dag som hans framträdande sändes.

    • ”Man”? Så det är alltså fler än Oleg bakom? Skivbolag? Finns det mer att läsa om det här?
      Skickat från min iPhone

  • Tack för kommentarerna! Du har säkert rätt i allihopa. Men av ren nyfikenhet: hur tycker du det här principiellt skiljer sig från Flickjox?

    • Flera saker: Flickjox indikerar 1) i namnet att det är ett skämt, 2) hänvisar direkt till en sajt som omöjligt kan vara sann 3) Finns inte i annan form i verkligheten.
      Tre viktiga saker som skiljer.

      • Mja, fast där tycker jag nog att det du pekar på utgör detaljer som på samma sätt som vår logga från -77, det redan befintliga SL-kontot (http://twitter.com/#!/sl_ab) och att den kontakt på SL vi refererade till var en marknadsavdelning som lades ner förra året bara syns för ett tränat öga. Resten blir, i såväl Flickjox- som i SLkundservice-fallet, lurade. Så, vad är skillnaden utöver det?

        • Jag förstår inte hur du kan tycka det är jämförbart? Och vi får kanske nöja oss med att helt enkelt inte förstå varandra. Men att du sedan gör det i egenskap av lärare på en kurs inför nyamedierstundenter är för mig bara ännu konstigare.

          • Jag tycker helt enkelt att båda insatserna är oförargliga skämt där källkritik räcker för att sätta käppar i hjulen. Och eftersom du tyckte den ena var rolig men den andra tråkig undrar jag varför. Att vi genomförde det under skoltid har såvitt jag förstått lett till att 32 elever sett 1. Twitters räckvidd och effekt 2. vikten av ett kritiskt öga. Men ja, let’s agree to disagree.

          • Fast det där är ju en efterkonstruktion. Att det skulle handla om nån källkritik. Var du ute efter att lära twitter en läxa hade du ju inte gått ut och sagt att SL svarat dig med en nerskriven mejladress som enda bevis. Det var knappast ett kritiskt öga.
            Antingen trollade du – och det är fine, det får vara en trist trollning på samma sätt som att säga att du hittat 100 spänn på gatan och sen skrika ”SKOJA!” (av vilken anledning har man att misstro en fullt rimlig sak?) – eller så gjorde du ett seriöst experiment. I mina ögon var båda fallen lika misslyckade.
            Hela saken känns som sagt bara opportunt och billigt effektsökeri.

  • Att jag själv är slarvig har jag som sagt aldrig motsagt, tvärtom. En form av läxa finns att lära för mig i allra högsta grad. Men att ett av de ursprungliga syftena icke desto mindre var källkritikskoll får du gärna fråga eleverna på Medieinstitutet om, det var ju i samtal med dem idén föddes – gemensamt, även om ansvaret naturligtvis ytterst ligger på mig som handledare.

    Det är hur som haver tråkigt att höra att du inte gillade tilltaget. 

  • Anonym

    Ang. 3. Det är väl bara att börja använda deras offline-stöd? Då är väl detta inte längre ett problem? 

Previous post:

Next post: