Möt Mirza Bico, internetveteranen bakom några av Sveriges största Instagramkonton – och Blondinbellas Facebookimperium

av Emanuel Karlsten den september 7, 2016

i Medier och internet

En stor del av min verksamhet handlar om att försöka förstå vad det är som gör att saker blir stora på nätet. Vad är de bakomliggande faktorerna, hur går strömningarna och hur knäcker man koderna. Men också vilka som lyckas bäst i det här området. Det är med bakgrund av det jag försöker lista och följa vilka svenska Youtube-konton som är störst, vad som delas mest på Facebook, eller vilka som är störst på Instagram.  Det är i arbetet med den senare listan som Mirza Bico dykt upp. Tidigt. Som tonåring roddade han ett konto med hundratusentals följare. Idag roddar han ett av Sveriges 15 största Instagramkonton. Och har byggt upp Blondinbellas imperium i sociala medier. 

Trots att han är en veteran i Internetsammanhang finns inget riktigt sammanhang där hans historia får skissas ner, hans tips och kompetens vidareförmedlas. Vilket är konstigt. För en person som gång på gång, på egen hand lyckas skapa stora virala framgångar har flera viktiga insikter att dela med sig av. Så jag pratade med Mirza. Så här blev det:

Namnlöst

Mirza Bico är en av Sveriges största instagram-redaktörer. Låt oss kalla dem så, de som samlar upp internetmaterial och paketerar om dem för andra. Trots att han bara är 20 år gammal är han en av svenska internets veteraner. Han har byggt upp Blondinbellas Facebooksida till 700 000 fans och har åtminstone två globala instagramsuccéer bakom sig. Det handlar om en sjukdom, säger han själv. Att han är besatt av se besöks- och engagemangssiffor öka. Att det har hållt på sedan han var tolv år och bara blivit värre med åren.

2010, när han var 14 år gammal, tog han kontakt med Blondinbella.

“Det var den 1 oktober, 2010. Jag minns till och med vad klockan var, 21.18, när jag kontaktade henne.”

Han hade just besökt Isabella Löwengrips blogg. Han var inte själv särskilt intresserad av hennes genre, men hans syster brukade läsa så han klickade runt. Han gick in på Facebook och sökte upp Blondinbellas Facebooksida. Den var full av kränkande kommentarer. Och här fanns väldigt mycket att göra annorlunda. Varför gjorde inte hon, som hade så stor räckvidd, något åt det? Mirza Bico såg sin chans. Han letade upp Löwengrips privata Facebook. Formulerade ett långt mejl med idéer på hur hon kunde förbättra sin Facebooksida. Han skrev att han kunde hjälpa henne. Efter tre minuter fick han svar.
Den då 20-åriga Isabella Löwengrip anställde den 14 år gamla Mirza Bico som sin sociala medier-ansvarige. Händelsen blev en milstolpe.

“Jag jobbade för Isabella i hela 7 år och i mars i år valde jag att gå vidare att uppfylla andra drömmar. Men utan Isabella hade aldrig min sociala medier-karriär varit så stor som den är idag. Jag är ytterst tacksam och stolt att jag fick jobba för henne!”

Ännu mer tacksam är kanske Blondinbella. Under Mirza Bicos tid byggde han metodiskt upp sidan till en av Sveriges största Facebooksidor, sett till följare. Idag har sidan över 722 000 följare. På Instagram 338 000 följare.

“För mig var det väldigt viktigt att man skulle skilja alla Blondinbellas kanaler, att de inte hade samma innehåll. På Instagram skulle hon sammanfatta sin dag med någon enstaka bilda eller publicera något som hon gör just nu. Facebook skulle ge en förhandstitt på vad dagens blogginlägg har att bjuda på och även skapa diskussioner mellan följarna. Men som sagt bloggen var huvudkanalen, de andra kanalerna skulle helt enkelt dra trafik till huvudkanalen. Det var en galet stor och tuff utmaning för mig men jag lyckades jag på något sätt.”

Det handlade också om att försöka förstå internets virala logik. Genom att välja ut roliga, virala bilder och lägga till någon enkel formulering fick Blondinbella snabbt en internationell publik.

“En period var Isabellas Facebooksida galet stor och aktiv i hela världen. Sidan hade en räckvidd på 40 miljoner per vecka i flera månader när något blev viralt.”

Han hade slipat fram en fingertoppskänsla utanför Blondinbellas imperium. 2012 startade han tillsammans med en kompis ett Instagramkonto som la ut bilder på pinsamma felskrivningar i sms.

“På tre månader fick jag 280 000 följare, vilket ju var galet mycket på den tiden eftersom Instagram inte var så jättestort som idag.”

Några år senare, 2014, startade han ensam kontot Ellentvshow. På två år har det blivit ett av Sveriges 15 största konton. Det växte sig större än något Mirza Bico tidigare gjort och han bestämde sig för att säga upp sig och starta eget.

Hur ser du på att mycket av dina framgångar har byggt på att plocka andras material och lägga text runt dem?

“Jag har fått den här frågan några gånger, något som många inte vet är att när något blir viralt så är det ytterst svårt att veta vem som är ägaren till original-materialet. Jag brukar då skriva, om det till exempel är ett klipp, ‘by: unknown’. Väldigt ofta hör ägaren då av sig och vill ha cred, vilket jag då ger och jag aldrig fått någon negativ respons utan bara positivt svar från ägaren. Jag får också hundratals mejl varje dag från följare som vill att jag lägger ut deras material på mitt konto och det gör jag ofta. När det till exempel står ett användarnamn på en bild då taggar jag alltid det kontot på bilden. Jag skapar själv väldigt mycket eget material som sprids och blir viralt hos andra.”

Mirza Bico är knappast ensam med problematiken. Bara i Sverige är några av de största kontona redaktörskonton, som lever just på att ompaketera andras material och kurera ett flöde. Mirza Bico menar att flera av skaparna bakom internets största redaktörskonton har kontakt.

“Det finns en hemlig Facebookgrupp där de största humorkontona i världen delar med sig av material och rapporterar till varandra när något händer som kan beröra oss.”
“Jag blev kontaktad av grundaren av gruppen via DM på Instagram. Jag tyckte det var en smart idé och vi är ungefär 20 stora konton som är med där. Jag kan inte avslöja vem som driver gruppen, men det är ett konto som har flera miljoner följare. Mest handlar det om att vi hjälper varandra att rapportera om något dåligt har hänt på våra konton. Om man har fått mail från personer som vill hacka kontot, då brukar vi skriva ut epost-adressen så att alla kan spärra den. Och så delar vi med oss av vårt material till varandra.”

Hur är det med namnet Ellentvshow, varför valde du det?

“Kontot var från början om Ellen Degeneres och jag la upp roliga citat som hon hade nämnt i sin show. Men jag tröttnade efter en vecka och slutade uppdatera kontot. Men någon månad senare började jag uppdatera igen, med en helt annan nisch. Nu med mer allmänna roliga humor-, relateringsbilder och videos. Jag behöll namnet ellentvshow delvis eftersom det var unikt och för att alla kan heta Ellen och ha egen TV-show, eller hur? Delvis för att folk trodde att det var ett tv-program när de såg namnet.”

Det är kanske inte så svårt att fortsätta växa nu, när du redan är stor och har ett koncept. Men hur gjorde du för att komma över första puckeln, locka de första användarna?

“Jag lockade följare genom att uppmana dem att tagga sina vänner. Det gör jag än i dag. Sedan kollar jag på vilka bilder som ger mest resultat. Till exempel insåg jag att alkoholrelaterade bilder var den första kategorin som mina följare älskade. Så jag började lägga ut väldigt mycket sådant och då började folk tagga sina vänner eftersom de kände igen sig. Den andra kategorin blev skolan. Mina första följare älskade att jag gjorde narr av skolan eftersom de kände igen sig. För mig var och är det än idag väldigt, väldigt viktigt att lyssna på mina följare eftersom de visar så klart och tydligt vad de vill se mer av.”

Många företag har länge varit besatta av hashtaggar för att nå volym, eller komma utanför sina egna cirklar. Vad är din erfarenhet av det?

“Om jag utgår från min egen erfarenhet så har taggar inte haft någon betydelse alls för mig. De största taggarna, som #love, #family ger väldigt dålig exponering eftersom användare ständigt laddar upp nytt material och då får man inte så mycket marknadsföring. På inläggstoppen på Instagram är det sällan vi stora konton syns eftersom Instagram vill ge möjlighet till mindre konton att visa upp sitt material. Det är väl i så fall det enda positiva med taggar: Att vi kan toppa topplistor på enskilda taggar.”

Det du har gjort har ju byggt väldigt mycket på att bygga viral volym, med redan befintligt viralt material. Hur enkelt är det för ett “vanligt” företag att lyckas här?

“Jag tror faktiskt att de hade kunnat gå för vilket företag som helt, självklart finns det begränsningar för både offentliga personer och företag. Allt beror på hur de vill representera sitt varumärke men det är dock den enda begränsningen. Något många företag glömmer är att de måste hänga med i trenderna om de ska lyckas i sociala medier. En liten bild på till exempel deras anställda som gör något roligt och unikt på sitt jobb kan bli viral succé och kan innebära enorm marknadsföring. Men som sagt många företag vågar inte satsa och göra unika grejer på sociala medier och det tycker jag är synd men samtidigt är det deras förlust.”

 

Här är Mirza Bicos fem råd för ett företag att lyckas på Instagram:

1. Skaffa ett unikt namn, jäkligt lätt ska det vara att komma ihåg det och inga punkter eller understreck ska finnas med i namnet.

2. Nischa in dig på hur du vill att ditt konto ska vara, om du nu har ett konto om ditt privatliv – kom på ett sätt hur du skiljer dig ifrån alla andra tusen miljoner konton som finns på Instagram. Du måste vara unik och skilja dig ifrån dina konkurrenter samtidigt som du nischat in dig i något.

3.  Texten i Profilen. Många bryr sig inte om vad det står i ens profil men den är väldigt viktigt. Skriv inte för mycket i din profil (ingen orkar läsa mycket) men samtidigt skriv inte för lite.

4.  Tänk på vad du skriver som bildtext! Jag till exempel nischat in mig med ”tag someone  / ur friends”. Min caption (bildtext) har aldrig någon stor bokstav, det står tekniskt sett samma sak i varje bild/klipp och det älskar mina följare eftersom de känner igen direkt att det är mitt  konto genom att bara läsa mitt caption.

5. Sist men inte minst, lyssna på dina följare. Det är dem som styr vad de vill se på ditt konto men det är du som skapar materialet de söker efter!

Previous post:

Next post: