Därför gör Zlatan rätt och fel med appen Zlatan unplugged

av Emanuel Karlsten den oktober 24, 2013

i Medier och internet

bild (8)

De senaste veckorna har Zlatans nya app synts överallt. Här i Göteborg är stans spårvagnskurar tapetserade med bilder på Zlatan och hans app ”Zlatan unplugged”.

Men det är ju inte Zlatans app. Appen, som egentligen heter ”Mikz” är en app skapad av en skånsk IT-miljonär, Dan Olofsson, som Zlatan är ute och jagar med i Sverige, då och då.

Och det är exakt den känslan man får när man öppnar Mikz-appen första gången. Den är värdelös. Så dålig att man rycker till lite. Tänker att den som kodat antingen måste ha varit extremt stressad eller bara oduglig. Appen är ful, långsam och ostabil. Och givetvis: har Zlatan nappat på att sätta sitt namn på det här måste det vara för att han känner personen bakom appen. En investerare han litar på och vill stötta.

Precis så var det, erkänner båda parter. Dan Olofsson berättar hur han träffade Zlatan med fru i Paris och hur paret nappade på en gång. Zlatan berättar att han gick igång på det för att han fick äga alla rättigheter till sitt material – något som ”de andra stora onlinemedierna inte tillåter eller begränsar möjligheterna för”.

Dan Olofsson är sedan tidigare miljonär genom IT-bolaget Sigma. Idag är han styrelseordförande och har det gött. Jagar med Zlatan och har fixat både mark och byggnadslov i jämtland så han och Zlatan kan fortsätta att göra det. Dan Olofsson är helt enkelt någon Zlatan litar på. imageSå det är klart: Kommer Dan och säger att han har en app på g och att det kan bli Zlatans sätt att med totalt kontroll berätta sin historia – då säger Zlatan  ja.

Låt mig gissa – hoppas! – att beslutet inte har passerat några varumärkesexperter. För Zlatan unplugged är ett totalt haveri till presentation och paketering. Appen Mikz (vi hoppar att kommentera det generande namnet) innehåller en rad olika källor, där Zlatan bara är en i mängden. Idén är att man ska ”följa” olika varumärken och deras erbjudanden. Oftast handlar det om olika rabatter på varumärkets produkter, men det kan också vara information som man sedan kan få pushad till sig.

Zlatans del i appen är tredelad. En ”feedz” som är ett slags rss-flöde av alla medier som nämner Zlatan, en ”momentz” som är höjdpunkter från Zlatans matcher, och en ”unplugged”.

Låt oss då prata lite mer om ”unplugged”-delen.

Här är tanken att Zlatan ska posta egna bilder, egna kommentarer. Vilket han gör. Här finns bilder från resor, isbad och maten han äter. Han skriver små kommentarer – bloggposter kanske man kan säga – om allt möjligt. Ofta intervjuas han också snabbt efter matcherna. Bara en timme efter avblås i Anderlecht-matchen igår var en frågasvar-text uppe i appen. Och nu måste vi prata om kvaliteten på texterna. Jag vet inte var de har hittat personen som skriver Zlatans texter, men det är ojämförligt uselt. Inte bara för att frågorna är platta. Svaren är skrivna som om det är någon som just har gått ut skolan. Stav- och grammatiska fel. Återgivning av Zlatans skratt i typen ”hehe…”. Och all kutym kring skrivregler är åsidosatta. Och det hade väl varit okej om det var Zlatan som skrev. Till och med okej om det skulle se ut som att Zlatan är författaren. Men det är intervjuaren, i sina egna frågor, som schabblet är värst.

Allt det där är provocerande. För vi pratar om Zlatan, som bara denna vecka har gjort tre mål som kommer gå till historien, och som är världens just nu kanske bästa fotbollsspelare. Han borde kunna så mycket bättre. Så mycket mer. Men det är klart – man är inte bättre än den man samarbetar med. Och appar verkar inte vara Dan Olofssons bästa gren.

Låt oss då istället prata om journalisterna. För det som har hänt provocerar journalister. Förra veckan lanserades appen, efter succématchen mot Österrike. Zlatan var kort i den mixade zonen och hänvisade istället till appen för längre svar. Allt sedan dess har journalister suttit och citerat från appen. Zlatan kommenterar landslagslottningen, Zlatan kommenterar klackmålet osv. Sveriges största medier citerar och hänvisar till appen för sina miljontals läsare. Fantastisk reklam för både Zlatan och Dan Olofsson – Zlatans stjärnglans är viktigare än en välfungerande app.

Så vad betyder det när Zlatan, på riktigt, har tagit steget ut på nätet? Kapat mellanlandningen hos etablerade journalister för att får en kanal direkt ut till sina fans? Det betyder delvis att vi får sämre Zlatancitat. Den rookien till skribent i appen verkar varken ha mod, intresse eller förmåga att ställa någon typ av vettig följdfråga. Å andra sidan är det knappast appskribentens uppgift. Det som händer är snarare att vi får fler Zlatancitat – på ytterligare en plattform. Där Zlatan känner sig trygg med materialet. Där han vågar testa, leka med formatet. Lägga upp bilder, kanske filmer, vågar skoja. Vill man vara positiv finns det bra saker med det här. Det ger Zlatan mersmak. Som kanske gör att han någon gång också tar sig ur appen, över till något eget bättre och mer genomtänkt.

Men det finns också en fara i att Zlatan och hans kollegor snart tycker tidningarna är meningslösa. Varför ska någon annan sköta informationsförmedlningen när de kan göra det själva? Det är inte ett omöjligt scenario. Jag har skrivit tidigare om hur till exempel Kent tycks bry sig allt mindre om medier – de har ju egna kanaler. Eller Carl Bildt. Varför ska han lita på att medier hanterar ”sanningen” när han kan skriva den själv på bloggar och Twitter.

Det är en spricka som uppstår här där medias funktion som varumärkesbyggare inte är lika viktig för redan etablerade varumärken, som Zlatan. Och det är kanske något bra. Det gör att journalistiken alltmer får fokusera på att göra dess egentliga uppgift: att granska. Ställa frågorna som appintervjuaren inte gör.

Jag är inte särskilt orolig över den utvecklingen, det ger sig över tid. Precis som jag hoppas att Zlatans app gör.

Previous post:

Next post: