Här är kriterierna för Sveriges bästa mediebevakare

av Emanuel Karlsten den oktober 8, 2013

i Medier och internet

Jag har tidigare berättat om att jag för Ung Cancers räkning gör ett test av vem som är Sveriges bästa mediebevakare.

Det känns särskilt relevant när jag idag läser att både marknadsavdelningar och PR-byråer generellt sett uppfattar verktygen och mediebevakarna som särskilt dåliga. Många sätter låga betyg, under medel, på mediebevakarna.

Nästan alla stora mediebevakare har nu tackat ja till att vara med i undersökningen. Och i dagarna skickade jag ut ett förslag på kriterier för hur vi ska jämföra och välja ut bästa mediebevakaren:

”Vi kommer bedöma utifrån totalt tre kriterier. Varje kriterie väger inte lika tungt, till slut är det såklart vår subjektiva känsla av verktyget som helhet som kommer avgöra. Men vi kommer redovisa vår undersökning enligt dessa kriterier.

1) Kvantitet
Enligt en lista på sökord kommer vi att mäta kvantitet på mätningen av det vi kommer in. För att också avgöra att det är relevanta träffar kommer vi göra stickprovskontroller. Vi gör 100 tester för att säkerställa att det inte är dubletter, fel språk eller felträff. Felträffarna kommer visa hur hög felprocent er mätning har. Utöver stickprov kommer vi också ha en relativ mätning. Om ett verktyg visar många fler träffar på ett sökord än ett annat verktyg kommer vi såklart nagelfara vad det är som det här verktyget har snappat upp för att säkerställa att det inte blir irrelevanta träffar.
Vår förhoppning här är att kunna utse ”delvinnare” i olika kategorier, vem som får flest träffar från olika plattformar – Facebook/radio/instagram/forum osv.
2) Kvalitet
På ett eller två sökord, som ”Ung cancer”, kommer vi att göra en kvalitativ undersökning. Här kommer varje träff att granskas för att säkerställa att det är rätt och relevant. På så sätt får vi en säkerställd siffra att mäta på resultatet på.
3) Förädlingen
En sista, viktig och väldigt subjektiv mätning blir hur vi uppfattar att verktyget kan förädla den informationen som kommer. Data är en sak, men det är när det sätts i perspektiv och blir till nytta för oss som den blir verkligt värdefull. Här bedömer vi allt från bemötande, till användarvänlighet till vilka insikter vi kan få om vårt varumärke och intressefrågor via ert verktyg.
Som sagt: Den slutgiltiga bedömningen gör vi genom att väga samman allt det här. Vi kommer också vilja redovisa vad ert verktyg kommer att kosta och även det kommer vara en del av bedömningen.”
Hittills har ingen haft någon invändning, tvärtom har alla varit väldigt positiva!
Nu påbörjas en tidskrävande process av att fylla på med söksträngar i varje verktyg. Vi har ännu inte satt något startdatum och vet därför inte när vi är klara.
Jag fortsätter att uppdatera när mer information finns!

Previous post:

Next post: