Hittat, länkat, kommenterat – October 4, 2011

av Emanuel Karlsten den oktober 4, 2011

i Länkkommentarer

  1. Ny telefon från Apple väntas i dag – DN.SE
  2. – Och ikväll, 19.00, får tiotusentals Iphonenördar något nytt att dregla över. Men uppenbarligen ingen Iphone5, utan en 4S http://aom.me/pf6

  3. Ett sätt att belöna ert engagemang
  4. – Detta är en viktig grej för er som har Disqus-pro-konton på sin sajt. Disqus har hittat ett sätt att lyfta upp och belöna de aktiva på sajten. utifrån en algoritm som du får ange själv (med enkla skjutreglage) kan du ge ”medaljer” till de 50 bästa kommentatörerna. Vi gjorde det på Aftonbladets livegranskning – in och kolla för att se lite hur det fungerar!

  5. The Burning House
  6. – Rolig blogg. Bilder på vad olika folk hade tagit med sig om deras hus hade börjat brinna. (tips via @gunnarr )

  7. Pernillas Värld | Shopping på några minuter.
  8. – Kolla på den här bloggposten. Sedan på den här: http://t.co/r8tVxToW http://t.co/rmOuisDn @AlexSchulman bekräftar på Twitter att företaget hört av sig till bloggar med erbjudandet ”gratis kläder mot länk i blogg”. Ingenstans uppges det på de nämnda bloggarna.

  9. Sociala medier som nyhetskälla allt vanligare – Dagens Media
  10. – Detta, att endast 59 procent av svenska journalister använder sociala medier i jobbet. Vad gör ni andra? Ringer, slår i uppslagsverk och uppdaterar TT-inkorgen? Och att vi dessutom är näst sämst i norden. Bara slagna av Finland. Jag skäms.

  11. Mediedrev – så funkar det – hd.se
  12. – Han skriver så löjligt bra, @patriklu. Här sammanfattar han drevet kring Kinapuffs-gate.

  13. (252) Occupy Wall Street: Why did the hashtag #occupywallstreet not become a trending topic on Twitter? Did Twitter censor it? – Quora
  14. – Det är mycket foliehattar igång kring att världen försöker dölja vad som händer på Wallstreet där några hundra och ibland några tusen protesterar mot USA:s ekonomi. Men att Twitter skulle motverka att taggen #occupywallstreet trendade? Det är nys.

  15. textually.org: More Africans have access to mobile phones than to clean drinking water
  16. – Dagens mest besvärande fakta: Fler i Afrika har tillgång till mobil än rent dricksvatten. Fy. Vad gör vi? Vad gör jag?

  17. En utgivares mardröm
  18. – Det här hade jag helt missat. Att skvallertidningen S just nu har ett nummer i butik med ett Hemma hos-reportage med nyss avlidne Per Unckel. Så ofattbart osmakligt och konstigt att en sådan upplaga inte dras tillbaka.

  19. Apple v/s äpple…
  20. – Beviset på att Macbook air är så vass att man kan skära itu ett äpple. Rolig grej.

  21. Kritiken mot Facebook skjuter på fel mål
  22. @zackrisson skriver väldigt bra och sammanfattande om kritiken kring Facebook. Och för första gången så börjar även jag famla efter begrepp som lagstiftning kring vad företag får göra med våra personuppgifter. Men hur ska de politiker som knappt kan sätta upp en cookie-lag ( http://emanuelkarlsten.se/07/harmed-anmaler-jag-riksdagen-for-brott-mot-lagen/ ) kunna skapa dynamiska lagar kring det här?

  23. Instagram now has 10 million users
  24. – Ni använder appen Instagram? Det har skrivits om den här förut. En slags 2011 års Hipstamatic. Senaste månaden har den nått 1 miljon nya användare. Vilket är helt förståeligt för den som använt appen. Skrev lite mer om den här: http://emanuelkarlsten.se/09/instagram-sa-bra-ar-den-nya-uppdateringen/

  25. Om stavning och besöksrekord
  26. – Fin bloggpost av HD:s chefredaktör om vikten av att stava namn rätt. Men också: HD.se slog trafikrekord efter @patriklu:s krönika om Kinapuffarna. Galet.

  27. Five tips from a radio journalist who reports solely from an iPhone and iPad
  28. – Detta är en väldigt intressant sammanfattning. Under 18 månader har radioreportern Neal Augenstein bara använt en Iphone och Ipad när han rapporterat från fältet. Här är en kort intervju om vilka verktyg han använder, men kanske framförallt också vilka han inte använder. Men framförallt har hans experiment visat något annat:
    ”Det är en chans att tänka om hela processen kring nyhetsinsamlande, vilket för mig är den mest spännande delen av det”

  29. Vi får bästa betyg i undersökning
  30. – Expressen gör skrytartikel om att de var det medieföretag som bevakade Almedalsveckan bäst. Och det får man nog hålla med om. Men det mest häpnadsväckande i den statistik som presenteras är ju ”Annat/vet ej”. Medan 12 procent tyckte att ”vinnaren” Expressen bevakade Almedalsveckan bäst svarade 39(!!!) procent att något annat (twitter?) bevakade bäst, eller att de inte vet vem som bevakade bäst. Är inte det ett väldigt underbetyg för medieföretagen? Eller ett skifte i hur vi konsumerar media överhuvudtaget?

  • http://mediamanniskan.se Mediamänniskan

    Angående nummer 5: Undersökningen omfattar ju bara näringslivsjournalister, vilket jag tror påverkar resultatet. Tar man med alla svenska journalister är siffran som använder sociala medier nog lägre, tyvärr. Själv använder jag inte bara sociala medier, även egna källor och egna idéer ger nyheter. Telefonkatalogen har jag däremot lagt på hyllan för länge sedan, men kollegan använder den till att höja upp (!) datorskärmen.

    • Emanuel Karlsten

      Tror du verkligen att den blir lägre då? Det är ju läskigt. Levde i villfarelsen att näringslivsjournalister kanske var mer traditionella, eftersom de bevakade en så djupt traditionsbunden marknad.
      Det där om telefonen var kul!

      • http://mediamanniskan.se Mediamänniskan

        Det tror jag. Lokalt har inte sociala medier fått ett riktigt genomslag som verktyg för att hitta nyheter och källor ännu, åtminstone enligt mina erfarenheter. Men jag har förstås inga siffror, vore intressant att se en undersökning som omfattar alla journalister.

Previous post:

Next post: