Kan vi reda ut det här med att Spotify skulle fått två miljoner nya användare

av Emanuel Karlsten den oktober 4, 2011

i Medier och internet

Igår skickade TT ut ett telegram om att Spotify fått två miljoner nya användare på två veckor.

Men det är något som är märkligt här. Visst, Spotifys entré på Facebook är historisk och ger ett genomslag som antagligen få andra medier kan matcha. Och jag tvivlar egentligen inte så mycket på siffrorna, som jag gör på källan.

Siffrorna, som nyheten bygger på, kommer från Appdata. Nån slags sajt som mäter aktiviteten på olika appar. Därmed också Facebooks nya (och gamla) appar. Däri finns Spotify. Och går man in och kollar på Spotifys Facebook-app ser man den här siffran på fem miljoner som rapporteras. Kollar man på Appdata ser man att de använder samma siffra.

Men säger det något alls om antalet generella användare? Säger inte det bara något om hur många som har använt Facebooks spotify-app?

Nu hade det här kanske varit siffror att jämföra med om app-användandet hade överstigit de generella användarsiffror som Spotify rapporterat. Men bara förra året skrev Spotify att de hade 10 miljoner användare och häromveckan vill jag minnas rapporter om två miljoner betalande användare.

Jag får helt enkelt inte TT:s och DI:s siffror att gå ihop. Och i dag, när nästan alla medier rapporterar om saken, känns det väl som en viktig sak att förstå.

Har verkligen Spotify fått två miljoner nya användare – och är det i så fall något vi kan uttolka från Facebooks app-statistik?

Uppdaterat: Nu har TT skickat ut en rättelse. Men inte på antalet användare, utan att DI räknat fel på hur mycket pengar Spotify tjänat. Väntar fortfarande på klarhet ang det övriga.

Uppdaterat2: Nu ringde TT. De menar att de måste lita på DI:s uppgifter, men håller med om att det låter konstigt. De överväger nu att dra tillbaka hela nyheten (som valsat runt i media hela morgonen). DI har ännu inte svarat på om de räknat fel på uppgifterna. Nyhetschefen hänvisar till reportern (på den för övrigt bylinelösa artikeln).

Uppdareat3: Och nu har även den bylinelösa artikelförfattaren, Stefan Lundell svarat. I kommentarsfältet skriver han att han försökte poängtera att de nya användarna kom ”via” Facebook – som i ”på” Facebook. Vilket är rätt i tanken, men blev fel i ord. Därmed kan vi konstatera att det blev fel i artikeln och att hela Sverige nu rapporterat om en miljonökning i antal användare på felaktiga grunder. Vilket jag knappast tror Spotify har något emot.

Uppdaterat4: TT drar tillbaka sitt telegram.

Uppdaterat5: @zackrisson skriver väldigt bra om hur slappa medier är när en rättelse kommer ut. Så väldigt konstigt. För DI var det här en förstasidesnyhet, men någon rättelse om statistiken kom inte.

Previous post:

Next post: