Hittat, länkat, kommenterat – November 29, 2013

av Emanuel Karlsten den november 29, 2013

i Länkkommentarer

  1. ”Vi måste förstå att tiggarna är människor” – Nyheter | SVT.se:Hur fint var inte det här då? Sara gick inte bara förbi tiggaren Felicia, utan blev hennes vän. 2 minuter av ditt liv som ger lite glädje och hopp! Titta!
  2. Ska journalister rapportera eller tycka? – Kultur & Nöjen – Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt:@andersmi går igenom journalistrollen med jämna mellanrum. Nu beskriver han utvecklingen där journalisten tar större plats i nyhetsrapporteringen. Precis som bloggare gör. Precis så som Ajour försökte visa. Ser fram emot NewsCo!
  3. Social Media Prank « Youtubes bästa klipp – topplista vecka/månad/år:Bra tankeställare om vilka som kan använda din information och hur privat du egentligen är.
  4. 1,2 miljoner dollar i böter för stöld av Twitterbilder | Medievärlden:Nu tvingas AFP betala stora böter för att de använder bilder från sociala medier utan tillstånd. Vem vågar driva något liknande i Sverige? Det är dags nu. 
  5. AWB-konsult fixar Instagram åt Zlatan Ibrahimovic – Dagens Media:Det är rätt fascinerande att Zlatan personligen tycks vägra att finnas på alla kanaler som han inte kan kontrollera själv. Hans “brand manager” tycks ändå se till att han har någon form av officiell närvaro på Facebook, Twitter och nu då Instagram. Men den är så själlös, så tredjepersonberättande att den…mest verkar paxa platsen i väntan på att Zlatan någon dag ska få upp ögonen för möjligheterna här.
    Men den bedrövliga appen trivs Zlatan – där får han och gör allt själv.
  6. Så här fungerar, nyhetsnotiser följ och bevaka på Aftonbladet | Inloggning | Aftonbladet:Aftonbladet går i bräschen och nu gör de det på ett riktigt härligt och banbrytande sätt. Om jag får gissa är det @petfre:s arv som nu äntligen implementeras.
    För är det något som länge varit otroligt är det vilka möjligheter våra tidningar har att personliggöra både innehåll och annonser för läsaren – men inte tagit den.
    I traditionella medier är vi bra på detta. Editionera innehåll i löpsedlar beroende på vilken stad man är, till och med visa annonser utifrån det. Men på nätet har vi länge varit helt hjälplöst dåliga på det.
    Tills nu. Äntligen.
    Aftonbladet skapar inlogg och som tack för att vi registrerar oss kan vi följa våra favoritskribenter och kanske också kategorinyheter. Och – precis som på Facebook – kan Aftonbladet i sin tur ta den datan vi ger och nischa annonser så att de blir relevanta.
    Superenkelt och alla vinner.
    Tänk att det tagit till 2013 för att en tidning skulle ta steget.
  7. The internet mystery that has the world baffled – Telegraph:En svensk intervjuas långt och länge om hur företag använder mysterier för att locka de smartaste människorna på nätet.
    Det är härligt och målande, men också konstigt: varför har inte fler svenska medier plockat upp det här? Åtminstone en rewrite?
  8. ”Många feminister siktar på fel saker” | Marcus Birro:Det här är humor som skriver sig själv. Att inleda en krönika såhär: “Jag har alltid haft svårt för att kollektivt fördöma människor. Den aggressiva avarten av feminismen ägnar sig ofta åt att skuldbelägga alla män. De ser system och strukturer överallt.”
    Det övriga innehållet åt sidan så är ju detta helt otroligt. Jag har svårt att förstå att en redaktör inte rättar till en sådan uppenbar och direkt paradox? Skriv om och rätt osv.

Previous post:

Next post: