Medier och internet

Mest engagerande artiklar, februari 2017

av Emanuel Karlsten den mars 1, 2017

i Medier och internet

Jag gjorde ett försök i början på året att sammanställa vilka artiklar som fått mest engagemang, vecka för vecka. Det blev ett för tidsödande arbete, men varje månad känns mer hanterligt. Detta får bli ett första försök.

 Syftet är att försöka belysa vilka artiklar som genom sociala medier, skapar nya gemensamma narrativ. Och hur förflyttningen många gånger har gått från traditionella medier, till helt nya medier.

1) Lovestory.nu: LINNÉA CLAESON SLÅR TILLBAKA MOT MÄNNENS TRAKASSERIER: ”DE ÄR INTE VANA VID ATT DERAS BETEENDE FÅR KONSEKVENSER” – 75 000 reaktioner
Linné Claeson driver ett populärt Instagramkonto, Assholes online, och har flera gånger dykt upp i sociala medier för att tala om det. Men under februari fanns hon plötsligt överallt, i alla medier. Men det var den nystartade sajten Lovestory blev den som drog hem flest reaktioner i sociala medier.

2) Newsner: Forskning visar: Tjatiga morsor får mer framgångsrika döttrar – 43 000
Newsner kommer på andra plats med en typisk Newsner-artikel: Ta en forskning, vinkla, provocera, skapa igenkänning.

3) Newsner: Läkare: Kvinnor behöver mer sömn än män – deras hjärna arbetar hårdare  – 40 000
Var det samma som plats 2? Ja, i princip.

4) Expressen: ”M-ledarens öppning mot SD gör mig rädd” – 39 000
Jonas Gardells räckvidd på Facebook tillsammans med hans vassa penna gör honom otroligt stark. Parat med Expressen och när ämnet är SD blir det ett starkt och vinnande koncept.

5) Ettgottskratt.se: Ny forskning: Män som lever med knubbiga kvinnor är lyckligare – 39 000
Ytterligare en viralsajt som hittat det gyllene receptet för en viral artikel.

6) SVT: Professor Hans Rosling död – 37 000
Folkbildaren Hans Roslings död väckte enormt mycket känslor under veckan som gick. SVT var den som samlade flest läsare.

7) Aftonbladet: Äldre mannen hade inte råd – då ryckte vännerna in – 35 000
Den numera moderna klassikern: ta en engagerande Facebookstatus och gör en tidningsartikel av den.

8) Eskilstuna-Kuriren: Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning – 34 000
Ett fenomenalt stycke journalistiskt arbete som sannolikt kommer prisas mångfalt. Och ännu roligare att det letar sig upp på månadens mest engagerande artiklar. Detta tack vare stora mängder delningar från Twitter.

9) Aftonbladet: Skippa sockret – om du älskar ditt barn – 34 000
En debattartikel.

10) Aftonbladet: Forskarna slår fast: ”Äldsta syskonet är smartast” – 34 000
Aftonbladet i Newsner-genren.

Som artiklar räknas alla landningssidor på nätet som inte är sociala medier. Bloggar, tidningar eller företagssidor räknas alltså alla som artiklar. Siffran visar på totalt engagemang från Facebook, Twitter, Google+ och Pinterest.

Läs också listan på tidernas mest delade artiklar på Facebook

{ 0 kommentarer }

iDB 2017-02-07 kl. 10.23.40

Det politiska landskapet målas om snabbt. Ibland nästan för snabbt. För bara tre dagar sedan skrev den snart pensionerade Örebro-polisen Peter Springare en Facebookstatus. idag har den över 50 000 reaktioner, varav 16 000 delningar. Den tycks sätta tonen för det politiska samtalet just nu på ett helt ojämförligt sätt. Texten har alla ingredienser för att få den samtida debatten att koka:

En trött, trotjänande, underbetald, polis. Som säger ”sanningen”. Om invandring. Ett långfinger till det politiskt korrekta. Som hävdar att han kan skriva det, att han kan ta brända broar och förstörda karriärer, eftersom han ändå ska gå i pension.

Det är ett narrativ, en berättelse, som stämmer överens med den rädsla som bubblar kring vad som händer med Sverige.
Det är sprängstoff för samtiden:

Resultatet av statusen har varit enormt. Det har skickats blommor till polisen i Örebro i mängder. SD-vänliga ”Nyheter idag” har skrivit en rad artiklar bara om blommorna, som blev gårdagens mest delade. En Eskilstunabo skapade en Facebookgrupp, ”Stå upp för Peter Springare” som är den mest snabbväxande grupp jag sett. Folk mass-addar sina vänner till gruppen och antalet medlemmar är uppe i runt 70 000. Den har varit ännu fler, men i takt med att folk upptäcker att de blivit tillagda har de också gått ur gruppen. Med 70 000 medlemmar börjar gruppen närma sig topplistan över de tio största Facebookgrupperna i Sverige.

Händelsen har bara ytligt berörts i den etablerade debatten hittills, men det kan bara vara en tidsfråga innan Springare och ämnet kommer användes som ett slagträ.

I veckans Mediepodden pratar vi ytterligare om det här:

{ 21 kommentarer }

Veckans mest lästa artiklar – v4

av Emanuel Karlsten den januari 29, 2017

i Medier och internet

Här är de svenska artiklar som har fått flest reaktioner i sociala medier (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+) under veckan som gått.

1) Elle: BILDEN PÅ HILLARY CLINTON BLIR VIRAL – DRIVER MED TRUMP OCH HANS MÄN, 57 000 reaktioner
Instagrambilden från svenska Matilda blev en av veckans mest virala.

2) Newsner: Mannerström gör oanmälda besök på äldreboenden – ska stoppa ”förnedringen”, 43k
Manneström och äldreboenden tycks vara en oändlig källa av inspiration för den här typen av artiklar.

3) Aftonbladet, ledarsidan: Barnmorskan ska inte ha något jobb, 39k
Barnmorskan som av samvetskäl inte ville utföra aborter har vållat enorm debatt i veckan.

4) Svd: ”För offentligt anställda ska lag gå före religion”, 35K

5) Newsner: Styvpappan misshandlade henne i 5 år – då gör MC-knuttarna det enda rätta, 33k

6) Newsner: 70 år efter förintelsen flyger en drönare över Auschwitz – bilderna lämnar ingen oberörd, 33k

7) Expressen: ”Det offentliga har ingen religionsfrihet”, 32k

8) Newsner: Svenska folket står upp för bönderna: 7 av 10 beredda att betala mer för svensk mjölk, 29k

9) Newsner: Ny forskning: Din mamma lever längre om du träffar henne ofta, 25k

10) Aftonbladet: Kritik mot Trumps abortlag: kvinnor kommer dö, 24k

{ 0 kommentarer }

Veckans största artiklar, v3

av Emanuel Karlsten den januari 20, 2017

i Medier och internet

Jag började förra veckan med att lista de artiklar som fått mest engagemang, inte bara nyheter, utan alla typer av texter som publiceras utanför sociala medier. Detta för att bredda bilden av vilka det är som får mest engagemang. Här är senaste listan, som vanligt sammanräknat av reaktioner i alla stora sociala medier.

1) Newsner: Skolan vill att föräldrarna ska ta ansvar – nu sprids skylten som en löpeld på nätet 59 000 reaktioner
Översättningen från läraren fick enorm fart och som vanligt var Newsner bäst på att kapitalisera på det.
2) Newsner: Nu ser vi till att hylla 11-årige Rasmus som räddade livet på livlösa 90-åringen, 42k
3) Skriv under: Låt Marwa stanna i Sverige!, 30k
Flera tidningar har skrivit om Marwas öde, men Skriv under-kampanjen från sajten med samma namn drog flest reaktioner.
4) Hippson: Barack Obama sätter stopp för hästplågeriet, 30k
I veckan har det varit mycket snack om hur stort häst-communityt är i Sverige. Enormt. Åtminstone engagemanget kring det.
5) Newsner: Har bara dagar kvar som president – väljer att skärpa lagen mot hästplågare, 28k
…Vilket även Newsner kapitaliserar på.
6) Expressen: Gardell: Varför är inte Ahmed värd att sörja?, 28k
Gardells stora Facebooksida i ryggen hjälper honom när han skriver saker. Även om ämnet Ahmed varit stort i veckan.
7) Newsner: Forskningsrapporten: Skalliga män är sexigare och manligare, 25k
Newsner friar till männen – och deras partners.
8) Expressen: Brottsplats Nordstan – så ser vardagen ut, 24k
9) Elisabeth Höglunds blogg: Nu är det dags för polisen att be militären om hjälp mot det accelerande våldet,
10) Svd: Skolan: ”Är hemma man lär sig säga ordet tack”, 21k
Även Svd valde att gå på den virala bilden som Newsner lyckade toppa denna lista med.

{ 0 kommentarer }

Det är något väldigt speciellt vi ser nu. En journalist och teveman som liverapporterar sina sista andetag.

Jag såg det igår kväll och det kändes så starkt. Och så typiskt för Siewert Öholm. Som hela sitt liv varit i strålkastarljuset, sökt sig till det, levt i det. Han var en av landets mest kända programledare.

För min egen del var Siewert mitt första riktiga möte med mediebranschen. Jag jobbade med Dagen och han hade nåt slags specialuppdrag där, där han gav tidningen flärd med sin närvaro. Jag tror hans formella titel vad näringslivsredaktör och tidningens ledning hade enorm respekt för honom. Svassade i hans närvaro. Det gjorde också jag. Det var drygt tio år sedan och jag var ännu inte journalist, utan hjälpte tidningen med en projekt under Almedalsveckan. Jag var representant från Frälsningsarmén som jag då jobbade för och som drev projektet ihop med tidningen Dagen. Jag såg det som min chans att visa vem jag var.  Framfötter, osv. Jag och en kompis kom på ett namn till projektet; sätta Gud som partisymbol (g) och kalla seminarieprogrammet (g) som i Gud. Siewert blev eld och lågor. Jag satte ihop en sajt, ett koncept. Öholm var dragplåster och senare blev projektet ”Årets varumärke” i Almedalen. Året efter blev jag anställd som webbredaktör på Dagen.

Jag fascinerades av Öholm. Hans enorma kontaktnät. Hela Almedalen var som att lajva hans adressbok. Han hade ett sätt att göra sig viktig och få andra att bli viktiga – om man var i hans fokus. Det var mäktigt. Men kunde också slå åt olika håll.

Genom åren hamnade vi ofta i konflikt. Vi fajtades öppet i debatten, men alltid med blanka svärd. Han hann lämna Dagen innan jag började där, gick längre ut i den konservativa kristenhetens media, sökte sig till tidningen ”Världen idag” och Livets ord, skrev intervjubok med pastorn Ulf Ekman. Öholm hade extremt svårt att acceptera den nya medievärld som växte fram. Hans egen karriär hade skapats helt utan dem, där han själv dikterade villkoren. Bloggosfären var motsatsen till allt detta. Han avskydde den, skrev debattartiklar om att man skulle lyssna på P2 istället. Jag var hans antites och därför följade flera, stora och uppblåsta konflikter. Han kallade mig ”magsur, rädd, konspiratorisk spionchef med besserwisserkomplex och ‘sittande på ett elfenbenstorn'”. Han ringde och skällde ut mig flera gånger.

Men tiden gick obönhörligt vidare. Och Öholm backade in i framtiden. Till slut började även han att blogga, och skrev om vår ”hatkärlek”. Snart var han också på Facebook och Twitter och mellan oss har det aldrig funnits personlig bitterhet. Våra strider var ju med blanka svärd. Vi tyckte olika i mycket, men kunde se bortom våra olikheter och uppskatta saker hos varandra. Han hos mig, jag hos honom. Det är unikt i den känsliga värld som heter mediebransch. I efterhand har jag uppskattat det mycket.

Jag hade med honom i min och journalisten Andreas Ekströms podd om kristendom i Sverige, ”Gudgubbar”. Givetvis laddade han med en rad provokativa uttalanden. För sådan är Siewert. Han har fingertoppskänsla för sprängstoff. En mästarregissör för bataljer.

En av mina bästa anekdoter kommer från Miljöpartiets fd språkrör Birger Schlaug. Han berättade om programmet Svar direkt där Öholm isolerade kombattanter innan programmet. Innan programmet gick Öholm in i respektive loge och eldade på dem: ”du, din motdebattör sa just [något politiskt provocerande]  om dig, stämmer det?”. Sedan gick han in till nästa debattör, sa samma sak. Resultatet blev två politiker som mötte varandra på scen, uppeldade och förbannade. Fenomenal tv.C2SNmxSXcAAWk9d

För sådant kan Siewert Öholm. Han förstår vad som fungerar, vad som väcker känslor. Han kan det allra mest för att han lever i det och av det.

Därför är hans adjö på Facebook naturligt. Nu när cancern lovat ”100 procent död” och familjen räknar timmarna tillsammans.

Det känns så självklart att han orkestrerar sitt sista adjö till den medievärld som han älskat och varit en produkt av. Ett liv av utspel, debatter och journalistik där medier gav honom en sista löpsedel.

Jag menar inte att det var hans syfte eller någon tidnings hyllning. Jag menar att det är typiskt för Siewert Öholm. Han skapade uppmärksamhet och berörde med allt han gjorde. Och nu fick han se frukten av det – in i sista stund.

Jag unnar dig det, Siewert. Tack för alla debatter genom åren och för vad jag lärt mig av dem.

{ 0 kommentarer }

De tio största Facebookstatusarna 2016

av Emanuel Karlsten den januari 11, 2017

i Medier och internet

I veckans avsnitt av Mediepodden listar vi de tio artiklar – alltså texter som skrivits utanför sociala medier – som engagerat mest i Sverige under året som gått. Förvånande nog är det flera bloggposter som slår de stora drakarna, liksom alternativmedier.

Men i sammanhanget har vi givetvis kartlagt svenska Facebookstatusar också. Det här är de statusar som fick mest engagemang (kommentarer, gillaklick och delningar) under året som gått.
Jag har gjort en mer redaktörad lista till GP, eftersom denna får en KRAFTIG övervikt av Kungahuset – vilket mest speglar hur internationellt intresset är. Men ändå. Här är rålistan:

DE TIO MEST ENGAGERANDE FACEBOOKSTATUSAR 2016

1. Kungahuset

2. Kungahuset

3. Kungahuset

4. Fotbollskanalen

5. Newsner

6. Kungahuset

7. Sven Melander

8. SVT

9. Morgan Alling

10. Mia Skräinger

Lyssna på analysen av Mediepodden här:

Partner för mediepodden är Mediedagarna

{ 0 kommentarer }

Jag hinner inte lägga ut texten så mycket, men måste ändå bara kommentera dagens dom. 

EU-domstolen beslutar idag att Sverige inte kan tvinga operatörer att lagra data om svenskarna. Det är en seger för integriteten, ett bakslag för den svenska regeringen.

För frågan var egentligen avgjord redan för två år sedan. Men då valde Sverige att ta en egen linje.
Det hela är egentligen ganska allvarligt. Sverige har idag tvingat operatörer att övervaka alla internetanvändare – utan att brott har begåtts. Det är detta som EU-domstolen slagit ned på. Det är olagligt och orimligt. Jag skrev 2014 om hur EU-domstolen ogiltigförklarade Datalagringsdirektivet i DN, och försökte då förklara vad det handlar om:

Det direktiv riksdagen antog 2012 och som inneburit att all data om vilka svenskar har varit i kontakt med över telefon, sms och mejl sparas och kan kontrolleras. Svenska politiker tycker lagen varit ”bra” och Säpo har gillat den så mycket att de försökt pressa operatörer att ge dem direkttillgång till all data.

Europadomstolens beslut är en slakt av datalagringsdirektivet. I domslutet skriver man att den gör grova överträdelser av medborgarens rätt till privatliv. Ogiltigförklarandet är så grundläggande att Post- och telestyrelsen säger att de inte längre kan tillämpa lagen, att svensk lagstiftning måste göras om. Operatörerna har redan börjat radera den kunddata de sparat.

Hur kunde Sverige överhuvudtaget rösta igenom en sådan lag? Hur kunde det inte vara större protester från våra beslutsfattare? Är kunskapen så låg? Har vi blivit EU:s knähundar?

Efter detta hände dock något. Eller snarare inget. För trots att svenska myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) ansåg att det var lagvidrigt, fortsatte de hota svenska operatörer med vite om de inte datalagrade. Varför? För att dåvarande regering tillsatt en snabbutredning som kom fram till att Datalagringen inte stred mot något, vilket tvingade PTS att fortsätta bötfälla de som inte datalagrade. Sedan dess har den alltså fortsatt användas, missutnyttjas för småbrott och fångat alla svenskar i ett datanät.

Det är detta som EU-domstolen alltså nu slår ner på. Det är som att de bankar Sverige i huvudet: Om vi inte var tydliga första gången, vill vi nu förklara det som att ni vore fem år: “Sverige kan inte tvinga tele- och internetleverantörer att generellt utföra datalagring av vad kunderna gör på nätet och vem de ringer”

Det är anmärkningsvärt att det är EU-domstolen som nu gång på gång fått stå upp för svenskarnas integritet. Att svenska lagstiftare själva inte insett eller velat åtgärda övervakningen.

Det är ju en sådan självklar sak: Så länge inte alla svenskar är misstänkta brott, ska vi inte heller övervakas. Att man ens ska behöva protestera mot det. 

{ 2 kommentarer }

Därför ignorerar SVT domstolens drönarförbud

av Emanuel Karlsten den oktober 29, 2016

i Medier och internet

idb-2016-10-29-kl-17-10-51
Jag skrev förra helgen om Högsta förvaltningsdomstolens beslut att drönare med kamera nu var att se som övervakningskameror. Vilket innebär att det inte är tillåtet att längre använda utan tillstånd.

Idag har en bild från SVT:s intranät cirkulerat, där SVT menar att de ignorerar detta beslut.

14572984_10154757698882376_8314242447576704984_n

Det har inte varit helt klarlagt om bilden verkligen är från infranätet, men i ett mejl bekräftar nu SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand saken.
idb-2016-10-29-kl-16-42-39

”Vår bedömning är givetvis att vi inte bryter mot lagen utan att lagen i denna del inte är tillämplig på vår publicistiska verksamhet, bl a då ygl är överordnad och lagen inte riktar sig mot ordinarie tv-produktion. Det är inte heller denna typ av anskaffande eller användning som prövats i domen från hfr.”

Alltså: SVT utgår från att domen, som gällde en enskild fotograf, inte gäller dem, eftersom SVT har skydd av yttrandefrihetsgrundlagen genom sitt utgivarbevis, och sysslar med tv-produktion.
Man menar att detta skulle vara så väsenskilt att det inte omfattas av det prejudikat som domen innebär.
Eller enkelt sagt: Man är beredd att ta striden för det i domstol eftersom man är så säker på att man är skyddad.

Det är anmärkningsvärt. Och redan i helgen har SVT använt drönare i direktsändningar. Det öppnar upp för andra med journalistiskt uppdrag att göra samma sak och söka skydd bakom SVT:s framfart.
Innebär det att SVT har rätt? Ingen aning. Men det är en viktig utveckling för drönarbranschen.

{ 4 kommentarer }

Så vad menade du, Niklas Svensson?

av Emanuel Karlsten den september 9, 2016

i Medier och internet

Jag har tidigare delat Expressens politiska reporter Niklas Svenssons tweet. Och det finns anledning att följa upp det, så låt mig skriva några rader.

Det handlar om detta.

idb-2016-09-09-kl-14-33-01

 

Jag delade den eftersom jag tyckte den var så märklig. Och Niklas tog bort tweeten strax efter. I dagarna har Niklas Svensson skrivit en ursäkt, efter att Aftonbladets sportreporter(!) Robert Laul skrivit upprivet om saken på Svt opinion. Niklas ursäkt:


Och det är väl bra. Att Niklas ändrar sig. Eller ändrar sig. Det säger han ju inte. Han kritiserar sin egen formulering, inte innehållet. Vilket Joakim Jardenberg påpekar på Twitter.

Det är rätt märkligt. Niklas håller aldrig annars igen med åsikter på Twitter, men här blir det känsligt. Jag säger inte att det är konstigt, han har säkert fått stå ut med en del samtal från både kollegor och överordnade på Expressen. Och det är klart att han vill lägga bakom sig saken. Men Niklas har genom sin stora publik i sociala medier gått från att bara vara reporter som rapporterar om opinion, till att också driva opinion.

Så är fallet med de flesta på Twitter som råkar få stora skaror följare, även för mig. Men med det följer ett ansvar. Att åtminstone förklara. Det skulle i alla fall Niklas Svensson kräva.

Jag och Niklas har varit kollegor och jobbat ihop och jag känner honom som en person som aldrig skulle låta personliga relationer ligga i vägen för det journalistiska arbetet. Lojaliteten till nyheten går alltid först.

Därför är det ju rimligt att kräva svar. Det är rimligt också att se vad ett uteblivet svar innebär.

Vilket givetvis är vad som händer. Här är de första kommentarerna på Facebookstatusen.

idb-2016-09-09-kl-14-45-44

Jag har inga förhoppningar om att något av det här kommer få Niklas att vilja utveckla sig tydligare. Mest tycker jag att det är ett intressant exempel på den utveckling medier får. Där enskilda personer blir enmansmedier med stor makt. Som ofta kommer så snabbt och är så tätt förknippat med ens person, att man inte hinner reflektera över det publicistiska ansvaret. Särskilt tydligt blir det när det handlar om journalister. Som alltid varit så bra på att pressa och ställa andra makthavare till svar, att man själv blir helt handfallen och nästan sur när det riktas mot en själv.

Det är nya tider.

{ 0 kommentarer }

En stor del av min verksamhet handlar om att försöka förstå vad det är som gör att saker blir stora på nätet. Vad är de bakomliggande faktorerna, hur går strömningarna och hur knäcker man koderna. Men också vilka som lyckas bäst i det här området. Det är med bakgrund av det jag försöker lista och följa vilka svenska Youtube-konton som är störst, vad som delas mest på Facebook, eller vilka som är störst på Instagram.  Det är i arbetet med den senare listan som Mirza Bico dykt upp. Tidigt. Som tonåring roddade han ett konto med hundratusentals följare. Idag roddar han ett av Sveriges 15 största Instagramkonton. Och har byggt upp Blondinbellas imperium i sociala medier. 

Trots att han är en veteran i Internetsammanhang finns inget riktigt sammanhang där hans historia får skissas ner, hans tips och kompetens vidareförmedlas. Vilket är konstigt. För en person som gång på gång, på egen hand lyckas skapa stora virala framgångar har flera viktiga insikter att dela med sig av. Så jag pratade med Mirza. Så här blev det:

Namnlöst

Mirza Bico är en av Sveriges största instagram-redaktörer. Låt oss kalla dem så, de som samlar upp internetmaterial och paketerar om dem för andra. Trots att han bara är 20 år gammal är han en av svenska internets veteraner. Han har byggt upp Blondinbellas Facebooksida till 700 000 fans och har åtminstone två globala instagramsuccéer bakom sig. Det handlar om en sjukdom, säger han själv. Att han är besatt av se besöks- och engagemangssiffor öka. Att det har hållt på sedan han var tolv år och bara blivit värre med åren.

2010, när han var 14 år gammal, tog han kontakt med Blondinbella.

“Det var den 1 oktober, 2010. Jag minns till och med vad klockan var, 21.18, när jag kontaktade henne.”

Han hade just besökt Isabella Löwengrips blogg. Han var inte själv särskilt intresserad av hennes genre, men hans syster brukade läsa så han klickade runt. Han gick in på Facebook och sökte upp Blondinbellas Facebooksida. Den var full av kränkande kommentarer. Och här fanns väldigt mycket att göra annorlunda. Varför gjorde inte hon, som hade så stor räckvidd, något åt det? Mirza Bico såg sin chans. Han letade upp Löwengrips privata Facebook. Formulerade ett långt mejl med idéer på hur hon kunde förbättra sin Facebooksida. Han skrev att han kunde hjälpa henne. Efter tre minuter fick han svar.
Den då 20-åriga Isabella Löwengrip anställde den 14 år gamla Mirza Bico som sin sociala medier-ansvarige. Händelsen blev en milstolpe.

“Jag jobbade för Isabella i hela 7 år och i mars i år valde jag att gå vidare att uppfylla andra drömmar. Men utan Isabella hade aldrig min sociala medier-karriär varit så stor som den är idag. Jag är ytterst tacksam och stolt att jag fick jobba för henne!”

Ännu mer tacksam är kanske Blondinbella. Under Mirza Bicos tid byggde han metodiskt upp sidan till en av Sveriges största Facebooksidor, sett till följare. Idag har sidan över 722 000 följare. På Instagram 338 000 följare.

“För mig var det väldigt viktigt att man skulle skilja alla Blondinbellas kanaler, att de inte hade samma innehåll. På Instagram skulle hon sammanfatta sin dag med någon enstaka bilda eller publicera något som hon gör just nu. Facebook skulle ge en förhandstitt på vad dagens blogginlägg har att bjuda på och även skapa diskussioner mellan följarna. Men som sagt bloggen var huvudkanalen, de andra kanalerna skulle helt enkelt dra trafik till huvudkanalen. Det var en galet stor och tuff utmaning för mig men jag lyckades jag på något sätt.”

Det handlade också om att försöka förstå internets virala logik. Genom att välja ut roliga, virala bilder och lägga till någon enkel formulering fick Blondinbella snabbt en internationell publik.

“En period var Isabellas Facebooksida galet stor och aktiv i hela världen. Sidan hade en räckvidd på 40 miljoner per vecka i flera månader när något blev viralt.”

Han hade slipat fram en fingertoppskänsla utanför Blondinbellas imperium. 2012 startade han tillsammans med en kompis ett Instagramkonto som la ut bilder på pinsamma felskrivningar i sms.

“På tre månader fick jag 280 000 följare, vilket ju var galet mycket på den tiden eftersom Instagram inte var så jättestort som idag.”

Några år senare, 2014, startade han ensam kontot Ellentvshow. På två år har det blivit ett av Sveriges 15 största konton. Det växte sig större än något Mirza Bico tidigare gjort och han bestämde sig för att säga upp sig och starta eget.

Hur ser du på att mycket av dina framgångar har byggt på att plocka andras material och lägga text runt dem?

“Jag har fått den här frågan några gånger, något som många inte vet är att när något blir viralt så är det ytterst svårt att veta vem som är ägaren till original-materialet. Jag brukar då skriva, om det till exempel är ett klipp, ‘by: unknown’. Väldigt ofta hör ägaren då av sig och vill ha cred, vilket jag då ger och jag aldrig fått någon negativ respons utan bara positivt svar från ägaren. Jag får också hundratals mejl varje dag från följare som vill att jag lägger ut deras material på mitt konto och det gör jag ofta. När det till exempel står ett användarnamn på en bild då taggar jag alltid det kontot på bilden. Jag skapar själv väldigt mycket eget material som sprids och blir viralt hos andra.”

Mirza Bico är knappast ensam med problematiken. Bara i Sverige är några av de största kontona redaktörskonton, som lever just på att ompaketera andras material och kurera ett flöde. Mirza Bico menar att flera av skaparna bakom internets största redaktörskonton har kontakt.

“Det finns en hemlig Facebookgrupp där de största humorkontona i världen delar med sig av material och rapporterar till varandra när något händer som kan beröra oss.”
“Jag blev kontaktad av grundaren av gruppen via DM på Instagram. Jag tyckte det var en smart idé och vi är ungefär 20 stora konton som är med där. Jag kan inte avslöja vem som driver gruppen, men det är ett konto som har flera miljoner följare. Mest handlar det om att vi hjälper varandra att rapportera om något dåligt har hänt på våra konton. Om man har fått mail från personer som vill hacka kontot, då brukar vi skriva ut epost-adressen så att alla kan spärra den. Och så delar vi med oss av vårt material till varandra.”

Hur är det med namnet Ellentvshow, varför valde du det?

“Kontot var från början om Ellen Degeneres och jag la upp roliga citat som hon hade nämnt i sin show. Men jag tröttnade efter en vecka och slutade uppdatera kontot. Men någon månad senare började jag uppdatera igen, med en helt annan nisch. Nu med mer allmänna roliga humor-, relateringsbilder och videos. Jag behöll namnet ellentvshow delvis eftersom det var unikt och för att alla kan heta Ellen och ha egen TV-show, eller hur? Delvis för att folk trodde att det var ett tv-program när de såg namnet.”

Det är kanske inte så svårt att fortsätta växa nu, när du redan är stor och har ett koncept. Men hur gjorde du för att komma över första puckeln, locka de första användarna?

“Jag lockade följare genom att uppmana dem att tagga sina vänner. Det gör jag än i dag. Sedan kollar jag på vilka bilder som ger mest resultat. Till exempel insåg jag att alkoholrelaterade bilder var den första kategorin som mina följare älskade. Så jag började lägga ut väldigt mycket sådant och då började folk tagga sina vänner eftersom de kände igen sig. Den andra kategorin blev skolan. Mina första följare älskade att jag gjorde narr av skolan eftersom de kände igen sig. För mig var och är det än idag väldigt, väldigt viktigt att lyssna på mina följare eftersom de visar så klart och tydligt vad de vill se mer av.”

Många företag har länge varit besatta av hashtaggar för att nå volym, eller komma utanför sina egna cirklar. Vad är din erfarenhet av det?

“Om jag utgår från min egen erfarenhet så har taggar inte haft någon betydelse alls för mig. De största taggarna, som #love, #family ger väldigt dålig exponering eftersom användare ständigt laddar upp nytt material och då får man inte så mycket marknadsföring. På inläggstoppen på Instagram är det sällan vi stora konton syns eftersom Instagram vill ge möjlighet till mindre konton att visa upp sitt material. Det är väl i så fall det enda positiva med taggar: Att vi kan toppa topplistor på enskilda taggar.”

Det du har gjort har ju byggt väldigt mycket på att bygga viral volym, med redan befintligt viralt material. Hur enkelt är det för ett “vanligt” företag att lyckas här?

“Jag tror faktiskt att de hade kunnat gå för vilket företag som helt, självklart finns det begränsningar för både offentliga personer och företag. Allt beror på hur de vill representera sitt varumärke men det är dock den enda begränsningen. Något många företag glömmer är att de måste hänga med i trenderna om de ska lyckas i sociala medier. En liten bild på till exempel deras anställda som gör något roligt och unikt på sitt jobb kan bli viral succé och kan innebära enorm marknadsföring. Men som sagt många företag vågar inte satsa och göra unika grejer på sociala medier och det tycker jag är synd men samtidigt är det deras förlust.”

 

Här är Mirza Bicos fem råd för ett företag att lyckas på Instagram:

1. Skaffa ett unikt namn, jäkligt lätt ska det vara att komma ihåg det och inga punkter eller understreck ska finnas med i namnet.

2. Nischa in dig på hur du vill att ditt konto ska vara, om du nu har ett konto om ditt privatliv – kom på ett sätt hur du skiljer dig ifrån alla andra tusen miljoner konton som finns på Instagram. Du måste vara unik och skilja dig ifrån dina konkurrenter samtidigt som du nischat in dig i något.

3.  Texten i Profilen. Många bryr sig inte om vad det står i ens profil men den är väldigt viktigt. Skriv inte för mycket i din profil (ingen orkar läsa mycket) men samtidigt skriv inte för lite.

4.  Tänk på vad du skriver som bildtext! Jag till exempel nischat in mig med ”tag someone  / ur friends”. Min caption (bildtext) har aldrig någon stor bokstav, det står tekniskt sett samma sak i varje bild/klipp och det älskar mina följare eftersom de känner igen direkt att det är mitt  konto genom att bara läsa mitt caption.

5. Sist men inte minst, lyssna på dina följare. Det är dem som styr vad de vill se på ditt konto men det är du som skapar materialet de söker efter!

{ 0 kommentarer }