Medier och internet

Så vad menade du, Niklas Svensson?

av Emanuel Karlsten den september 9, 2016

i Medier och internet

Jag har tidigare delat Expressens politiska reporter Niklas Svenssons tweet. Och det finns anledning att följa upp det, så låt mig skriva några rader.

Det handlar om detta.

idb-2016-09-09-kl-14-33-01

 

Jag delade den eftersom jag tyckte den var så märklig. Och Niklas tog bort tweeten strax efter. I dagarna har Niklas Svensson skrivit en ursäkt, efter att Aftonbladets sportreporter(!) Robert Laul skrivit upprivet om saken på Svt opinion. Niklas ursäkt:


Och det är väl bra. Att Niklas ändrar sig. Eller ändrar sig. Det säger han ju inte. Han kritiserar sin egen formulering, inte innehållet. Vilket Joakim Jardenberg påpekar på Twitter.

Det är rätt märkligt. Niklas håller aldrig annars igen med åsikter på Twitter, men här blir det känsligt. Jag säger inte att det är konstigt, han har säkert fått stå ut med en del samtal från både kollegor och överordnade på Expressen. Och det är klart att han vill lägga bakom sig saken. Men Niklas har genom sin stora publik i sociala medier gått från att bara vara reporter som rapporterar om opinion, till att också driva opinion.

Så är fallet med de flesta på Twitter som råkar få stora skaror följare, även för mig. Men med det följer ett ansvar. Att åtminstone förklara. Det skulle i alla fall Niklas Svensson kräva.

Jag och Niklas har varit kollegor och jobbat ihop och jag känner honom som en person som aldrig skulle låta personliga relationer ligga i vägen för det journalistiska arbetet. Lojaliteten till nyheten går alltid först.

Därför är det ju rimligt att kräva svar. Det är rimligt också att se vad ett uteblivet svar innebär.

Vilket givetvis är vad som händer. Här är de första kommentarerna på Facebookstatusen.

idb-2016-09-09-kl-14-45-44

Jag har inga förhoppningar om att något av det här kommer få Niklas att vilja utveckla sig tydligare. Mest tycker jag att det är ett intressant exempel på den utveckling medier får. Där enskilda personer blir enmansmedier med stor makt. Som ofta kommer så snabbt och är så tätt förknippat med ens person, att man inte hinner reflektera över det publicistiska ansvaret. Särskilt tydligt blir det när det handlar om journalister. Som alltid varit så bra på att pressa och ställa andra makthavare till svar, att man själv blir helt handfallen och nästan sur när det riktas mot en själv.

Det är nya tider.

{ 0 kommentarer }

En stor del av min verksamhet handlar om att försöka förstå vad det är som gör att saker blir stora på nätet. Vad är de bakomliggande faktorerna, hur går strömningarna och hur knäcker man koderna. Men också vilka som lyckas bäst i det här området. Det är med bakgrund av det jag försöker lista och följa vilka svenska Youtube-konton som är störst, vad som delas mest på Facebook, eller vilka som är störst på Instagram.  Det är i arbetet med den senare listan som Mirza Bico dykt upp. Tidigt. Som tonåring roddade han ett konto med hundratusentals följare. Idag roddar han ett av Sveriges 15 största Instagramkonton. Och har byggt upp Blondinbellas imperium i sociala medier. 

Trots att han är en veteran i Internetsammanhang finns inget riktigt sammanhang där hans historia får skissas ner, hans tips och kompetens vidareförmedlas. Vilket är konstigt. För en person som gång på gång, på egen hand lyckas skapa stora virala framgångar har flera viktiga insikter att dela med sig av. Så jag pratade med Mirza. Så här blev det:

Namnlöst

Mirza Bico är en av Sveriges största instagram-redaktörer. Låt oss kalla dem så, de som samlar upp internetmaterial och paketerar om dem för andra. Trots att han bara är 20 år gammal är han en av svenska internets veteraner. Han har byggt upp Blondinbellas Facebooksida till 700 000 fans och har åtminstone två globala instagramsuccéer bakom sig. Det handlar om en sjukdom, säger han själv. Att han är besatt av se besöks- och engagemangssiffor öka. Att det har hållt på sedan han var tolv år och bara blivit värre med åren.

2010, när han var 14 år gammal, tog han kontakt med Blondinbella.

“Det var den 1 oktober, 2010. Jag minns till och med vad klockan var, 21.18, när jag kontaktade henne.”

Han hade just besökt Isabella Löwengrips blogg. Han var inte själv särskilt intresserad av hennes genre, men hans syster brukade läsa så han klickade runt. Han gick in på Facebook och sökte upp Blondinbellas Facebooksida. Den var full av kränkande kommentarer. Och här fanns väldigt mycket att göra annorlunda. Varför gjorde inte hon, som hade så stor räckvidd, något åt det? Mirza Bico såg sin chans. Han letade upp Löwengrips privata Facebook. Formulerade ett långt mejl med idéer på hur hon kunde förbättra sin Facebooksida. Han skrev att han kunde hjälpa henne. Efter tre minuter fick han svar.
Den då 20-åriga Isabella Löwengrip anställde den 14 år gamla Mirza Bico som sin sociala medier-ansvarige. Händelsen blev en milstolpe.

“Jag jobbade för Isabella i hela 7 år och i mars i år valde jag att gå vidare att uppfylla andra drömmar. Men utan Isabella hade aldrig min sociala medier-karriär varit så stor som den är idag. Jag är ytterst tacksam och stolt att jag fick jobba för henne!”

Ännu mer tacksam är kanske Blondinbella. Under Mirza Bicos tid byggde han metodiskt upp sidan till en av Sveriges största Facebooksidor, sett till följare. Idag har sidan över 722 000 följare. På Instagram 338 000 följare.

“För mig var det väldigt viktigt att man skulle skilja alla Blondinbellas kanaler, att de inte hade samma innehåll. På Instagram skulle hon sammanfatta sin dag med någon enstaka bilda eller publicera något som hon gör just nu. Facebook skulle ge en förhandstitt på vad dagens blogginlägg har att bjuda på och även skapa diskussioner mellan följarna. Men som sagt bloggen var huvudkanalen, de andra kanalerna skulle helt enkelt dra trafik till huvudkanalen. Det var en galet stor och tuff utmaning för mig men jag lyckades jag på något sätt.”

Det handlade också om att försöka förstå internets virala logik. Genom att välja ut roliga, virala bilder och lägga till någon enkel formulering fick Blondinbella snabbt en internationell publik.

“En period var Isabellas Facebooksida galet stor och aktiv i hela världen. Sidan hade en räckvidd på 40 miljoner per vecka i flera månader när något blev viralt.”

Han hade slipat fram en fingertoppskänsla utanför Blondinbellas imperium. 2012 startade han tillsammans med en kompis ett Instagramkonto som la ut bilder på pinsamma felskrivningar i sms.

“På tre månader fick jag 280 000 följare, vilket ju var galet mycket på den tiden eftersom Instagram inte var så jättestort som idag.”

Några år senare, 2014, startade han ensam kontot Ellentvshow. På två år har det blivit ett av Sveriges 15 största konton. Det växte sig större än något Mirza Bico tidigare gjort och han bestämde sig för att säga upp sig och starta eget.

Hur ser du på att mycket av dina framgångar har byggt på att plocka andras material och lägga text runt dem?

“Jag har fått den här frågan några gånger, något som många inte vet är att när något blir viralt så är det ytterst svårt att veta vem som är ägaren till original-materialet. Jag brukar då skriva, om det till exempel är ett klipp, ‘by: unknown’. Väldigt ofta hör ägaren då av sig och vill ha cred, vilket jag då ger och jag aldrig fått någon negativ respons utan bara positivt svar från ägaren. Jag får också hundratals mejl varje dag från följare som vill att jag lägger ut deras material på mitt konto och det gör jag ofta. När det till exempel står ett användarnamn på en bild då taggar jag alltid det kontot på bilden. Jag skapar själv väldigt mycket eget material som sprids och blir viralt hos andra.”

Mirza Bico är knappast ensam med problematiken. Bara i Sverige är några av de största kontona redaktörskonton, som lever just på att ompaketera andras material och kurera ett flöde. Mirza Bico menar att flera av skaparna bakom internets största redaktörskonton har kontakt.

“Det finns en hemlig Facebookgrupp där de största humorkontona i världen delar med sig av material och rapporterar till varandra när något händer som kan beröra oss.”
“Jag blev kontaktad av grundaren av gruppen via DM på Instagram. Jag tyckte det var en smart idé och vi är ungefär 20 stora konton som är med där. Jag kan inte avslöja vem som driver gruppen, men det är ett konto som har flera miljoner följare. Mest handlar det om att vi hjälper varandra att rapportera om något dåligt har hänt på våra konton. Om man har fått mail från personer som vill hacka kontot, då brukar vi skriva ut epost-adressen så att alla kan spärra den. Och så delar vi med oss av vårt material till varandra.”

Hur är det med namnet Ellentvshow, varför valde du det?

“Kontot var från början om Ellen Degeneres och jag la upp roliga citat som hon hade nämnt i sin show. Men jag tröttnade efter en vecka och slutade uppdatera kontot. Men någon månad senare började jag uppdatera igen, med en helt annan nisch. Nu med mer allmänna roliga humor-, relateringsbilder och videos. Jag behöll namnet ellentvshow delvis eftersom det var unikt och för att alla kan heta Ellen och ha egen TV-show, eller hur? Delvis för att folk trodde att det var ett tv-program när de såg namnet.”

Det är kanske inte så svårt att fortsätta växa nu, när du redan är stor och har ett koncept. Men hur gjorde du för att komma över första puckeln, locka de första användarna?

“Jag lockade följare genom att uppmana dem att tagga sina vänner. Det gör jag än i dag. Sedan kollar jag på vilka bilder som ger mest resultat. Till exempel insåg jag att alkoholrelaterade bilder var den första kategorin som mina följare älskade. Så jag började lägga ut väldigt mycket sådant och då började folk tagga sina vänner eftersom de kände igen sig. Den andra kategorin blev skolan. Mina första följare älskade att jag gjorde narr av skolan eftersom de kände igen sig. För mig var och är det än idag väldigt, väldigt viktigt att lyssna på mina följare eftersom de visar så klart och tydligt vad de vill se mer av.”

Många företag har länge varit besatta av hashtaggar för att nå volym, eller komma utanför sina egna cirklar. Vad är din erfarenhet av det?

“Om jag utgår från min egen erfarenhet så har taggar inte haft någon betydelse alls för mig. De största taggarna, som #love, #family ger väldigt dålig exponering eftersom användare ständigt laddar upp nytt material och då får man inte så mycket marknadsföring. På inläggstoppen på Instagram är det sällan vi stora konton syns eftersom Instagram vill ge möjlighet till mindre konton att visa upp sitt material. Det är väl i så fall det enda positiva med taggar: Att vi kan toppa topplistor på enskilda taggar.”

Det du har gjort har ju byggt väldigt mycket på att bygga viral volym, med redan befintligt viralt material. Hur enkelt är det för ett “vanligt” företag att lyckas här?

“Jag tror faktiskt att de hade kunnat gå för vilket företag som helt, självklart finns det begränsningar för både offentliga personer och företag. Allt beror på hur de vill representera sitt varumärke men det är dock den enda begränsningen. Något många företag glömmer är att de måste hänga med i trenderna om de ska lyckas i sociala medier. En liten bild på till exempel deras anställda som gör något roligt och unikt på sitt jobb kan bli viral succé och kan innebära enorm marknadsföring. Men som sagt många företag vågar inte satsa och göra unika grejer på sociala medier och det tycker jag är synd men samtidigt är det deras förlust.”

 

Här är Mirza Bicos fem råd för ett företag att lyckas på Instagram:

1. Skaffa ett unikt namn, jäkligt lätt ska det vara att komma ihåg det och inga punkter eller understreck ska finnas med i namnet.

2. Nischa in dig på hur du vill att ditt konto ska vara, om du nu har ett konto om ditt privatliv – kom på ett sätt hur du skiljer dig ifrån alla andra tusen miljoner konton som finns på Instagram. Du måste vara unik och skilja dig ifrån dina konkurrenter samtidigt som du nischat in dig i något.

3.  Texten i Profilen. Många bryr sig inte om vad det står i ens profil men den är väldigt viktigt. Skriv inte för mycket i din profil (ingen orkar läsa mycket) men samtidigt skriv inte för lite.

4.  Tänk på vad du skriver som bildtext! Jag till exempel nischat in mig med ”tag someone  / ur friends”. Min caption (bildtext) har aldrig någon stor bokstav, det står tekniskt sett samma sak i varje bild/klipp och det älskar mina följare eftersom de känner igen direkt att det är mitt  konto genom att bara läsa mitt caption.

5. Sist men inte minst, lyssna på dina följare. Det är dem som styr vad de vill se på ditt konto men det är du som skapar materialet de söker efter!

{ 0 kommentarer }

iDB 2016-09-06 kl. 11.08.27

Ja, jag är kanske lite väl sen på bollen, men hjälp mig här nu, för jag förstår inte. Förra veckans Uppdrag granskning handlade om åldersbestämning på ensamkommande barn. Hela introt målar bilden av att Rädda barnen mörkar att detta är ett problem, eftersom de i en SVT-debatt tidigare sagt att det går mycket myter om ”alla de här vuxna som ska finnas bland barnen”.
Janne Josefsson fäster blickar i kameran: ”Myt – eller verklighet?” Och så rullar reportaget igång.

Här är vad jag inte fattar:

1) Vadå myt eller verklighet? Rädda barnen påpekar att det går myter om ALLA de här vuxna som ska finnas bland barnen. Att det skulle handla om någon slags majoritet. DET var ju vad hon adresserade, Janne Josefsson! Varför fulvinklar du på ett så ohederligt sätt?

2) Vad var problemet i Barnläkarens Anders Hjern argument kring medicinsk åldersbestämning? Klart att det är helt fruktansvärt när vuxna begår brott och påstår att de är barn för att slippa straffansvar. Och självklart ska de då åldersbestämmas enligt de metoder som finns, trots felmarginal. Det handlar ju om att de har begått grova brott! Men när ett barn söker asyl och uppger ålder begår de inte ett brott. Att då enbart utgå från ett medicinskt instrument som har en felmarginal på 12 procent innebär att tusentals barn skulle kunna klassas som vuxna. Det ÄR oetiskt, för därmed skulle de behandlas som vuxna, placeras bland vuxna och det skulle vara betydligt farligare än att de över 18 placeras med barn under vuxnas uppsikt.
Att enskilda åklagare på grund av den allmänna debatten misstolkat denna rekommendation som att de under brottsutredning inte får använda medicinsk åldersbestämning vittnar snarast om åklagares kompetens, än om metoden ska gälla för ensamkommande som söker asyl.
Var detta verkligen en orimlig argumentering? Och varför vinklar ni det som att barnläkaren ändrar sig efter er granskning? Barnläkarföreningen har ju aldrig ens uttalat sig om grova brott, utan alltid om åldersbedömning vid asylansökan.

3) Vad var konstigt i att en rättsmedicinsk läkare säger att 70 procent av de barn han undersökt med tandröntgen varit över 18 år? De som vänder sig till denne läkare är ju advokater, gode män eller asylsökande som åldersklassats som äldre än 18 av Migrationsverket och vill försöka göra ett sista försök att få ett kliniskt bevis på sin sida. De som är 12-14 år behöver ju i 99 procent av fallen aldrig ens vända sig dit – det är uppenbart för ”var och en” att de är just barn.
Nu valsar ”70 procent av alla ensamkommande barn är vuxna” runt i sociala medier som någon slags sanning. Och det är väldigt lätt att missförstå det så, utifrån ert program.

Hur kunde det bli så här?

Självklart ska vi prata om saken, problemet med att det finns folk över 18 år bland de som är under 18 år. Självklart är vi bara i början på att nysta i alla problem som kommit med att Sverige och Migrationsverket haft sin största belastning någonsin det senaste året. Som god man har man både sett och hört vanvården i vissa HVB-boenden och familjehem – utnyttjade av svenskar som vill sko sig på andras olycka. Självklart borde det finnas fler kontrollstationer och hjälp här. Men det kostar pengar, och det verkar inte staten vilja släppa ifrån sig just nu. Därför har vi denna situationen nu, där det måste går under devisen ”good enough”.

Det finns så mycket att granska, så mycket hemskt som händer, där folk utnyttjas, där systemet utnyttjas, att det inte behövs överdrivna vinklar eller problemformuleringar.

Och just därför var det så onödigt. Ni kan bättre, Uppdrag granskning.

{ 12 kommentarer }

iDB 2016-08-25 kl. 15.16.42

Facebook har nyligen gjort det lite enklare att se vilken data de samlar in om dig. Eller kanske snarare: Hur Facebook tolkar den data de samlar in om dig. Och det blir riktigt intressant när de också börjar kartlägga vilken politisk tillhörighet du har.

Saken har uppmärksammats en del i USA, där det är betydligt lättare, eftersom det i huvudsak bara finns två partier. Men även för svenska användare görs en kategorisering.

Du ser det enkelt genom att vara inloggad på Facebook och klicka på: https://www.facebook.com/ads/preferences

I kategorin ”Intressen” väljer du i menyn ”Livsstil och kultur”.

iDB 2016-08-25 kl. 15.16.48

Du får nu upp rutor som visar vad Facebook uppfattar att du är intresserad av, men ännu viktigare: Ett politiskt party du tros ligga nära.

Den här informationen används sedan för annonsörer att nå dig. Säg att moderaterna vill nå socialdemokrater, så är det vad som står här som kommer avgöra om Facebook anser dig vara en socialdemokrat.

Frågan är nu: vad tycker vi om det här?

{ 3 kommentarer }

Största tweets från OS

av Emanuel Karlsten den augusti 8, 2016

i Medier och internet,OS tweets

Sedan några månader så samlar jag varje vecka de tweets som får störst spridning i Sverige. Men Twitter fungerar ju allra bäst under stora, globala event, så nu testar jag att också sammanställa de tweets som blir störst under OS – varje dag! Här finns massor av guldkorn: Roliga, talande eller bara informativa.
Uppskattar du det? Sprid länken så fortsätter vi!

Kriterier: Tweeten måste innehålla något OS-relaterat. Är tweetsen samma bild/skämt som någon annan på listan, listas bara den som under dygnet fått flest retweets.

Nedifrån och upp, de största tweetsen under OS i Rio, dag 3

10)

Bilden har fått massiv spridning och används av alla från de som bara tycker det är en kul kulturkrock (twittraren nedan påpekar mest bara det), till de som använder det för främlingsfientliga syften.

9)

Just innan OS släpptes en rapport som visade hur mäns prestationer i OS får förtur i engelska medier. De rapporteras oftare om mäns framgångar än om kvinnors insatser. Men rapporterandet är också annorlunda. Det visar inte minst skriverierna om Cory Cogdell. Hon presenterar som fru till en fotbollsspelare, hennes sport nämns inte, och när hennes make syntes på bild så fick han mer credit än Cory. Huffington skriver mer.

Även i Sverige har vi fått en liknande händelse, som Desiree Maurd var först att uppmärksamma.

8)

Phelps fortsätter vinna allt – här med sitt lag.

7)

Tweeten har kopierats, översatts och snotts av så många konton. ”Barn vinner OS-guld, och här ligger jag och pillar mig i naveln”. Var Freddy först? Oklart. Han blev iaf störst.

6)

Eller som en annan välciterad tweet konstaterat: Hade Phelps varit ett land, hade han hamnat på en 40-plats (strax över Österrike) på medaljlistan över alla tiders sommar-OS.

5)

Även detta klipp, som parodiserar USA:s ingång under OS-invigningen, har fått enorm spridning, kopierats och snotts. Men flest retweets fick @grapesodapapi

 

4)

Phelpsporr.

3)

Stark bild! Under fotbolls-VM var debatten kring Brasiliens arrangemang hård, eftersom det drabbade landets fattiga. Någon försökte göra en teckning över läget i landet, men verkligheten överträffar alltid dikten.

https://twitter.com/KieranCPhoto/status/762320263753195520/

iDB 2016-08-08 kl. 15.02.47

2)

Den argentinska judo-mästaren Paula Pereta tog sitt första OS-guld och twittrade dagen efter: ”Och om du vaknar upp och upptäcker att din dröm gått i uppfyllelse?”

1)

Detta måste vara internets mest spridda bild under dygnet som gått. Så fenomenal, så rolig!

{ 0 kommentarer }

Sveriges största Facebookgrupper

av Emanuel Karlsten den maj 6, 2016

i Medier och internet

Uppdaterad 19/7 Det finns många sätt att mäta vilka Facebooksidor som är störst i Sverige, men ingenstans att hitta vilka grupper som är störst. Här är därför ett försök att samla Sveriges största Facebookgrupper. Har du tips om grupper i samma storlek? Mejla kontakt@emanuelkarlsten.se

1) Återbruka mera – 244 000

iDB 2016-04-28 kl. 13.57.11

En grupp om att återvinna material till nya möbler/saker.
Beskrivning: ”I denna grupp tipsar o inspirerar vi varandra med återbruk som är färdigt o seriöst.”
Drivs av: Annesofie och Slöjdmagasinet.se

2) Den största gruppen på Facebook – 132 000

iDB 2016-04-28 kl. 14.17.53

En grupp om…ingenting. För unga som vill synas och höras.
Beskrivning: ”Ingen grupp på facebook författad på svenska skall vara mer inne, hype, trendig, galen, sexig och innovativ än Sveriges mest händelserika grupp på Facebook. Denna.”
Drivs av: 
 32 admins.
Har också en avknoppad systergrupp, ”live”, där medlemmar länkar i sina Facebooklive-sändningar.

3) Övergivna platser – 72 000

iDB 2016-05-02 kl. 11.32.39

Vackra bilder på övergivna platser.
Beskrivning
: ”Det vi ägnar oss åt är fotografering av hus, bilar, gruvor, industrier, folkparker -egentligen vad som helst- som lämnats. ”
Drivs av: 12 admins

4) Lägenheter i Stockholm – 71 000

iDB 2016-04-28 kl. 14.07.42

Lägenhetstips i Stockholm.
Beskrivning: ”Nu ser vi till att alla får bostäder”
Drivs av: En ideell sammanslutning, ”Jobb & Bostad”, som driver massor av lokala, liknande Facebookgrupper. Frontfigurer är Johannes Bathily och Andreas Ipsen.

5) Dr Status – 70 000

iDB 2016-04-28 kl. 14.10.50

Användare postar roliga Facebookstatusar de snubblar över.
Beskrivning: –
Drivs av: Carl Christian Holmberg, Tom-Hadar Elde, Jack Werner.

 

Bubblare:

Inredning, inspiration & renovering – 67 000

iDB 2016-04-28 kl. 14.13.23

För hjälp, tips och inspiration kring gruppens ämne.

Beskrivning: Gruppen för oss som älskar inredning och renovering!
Drivs av: Hanna Dahlberg, Hillevi Landes, Sussi Nielsen

Vet du grupper som är större? Tipsa kontakt@emanuelkarlsten.se

Andra listor:

Största svenska tweets
Största svenska Instagramkonton
Mest delade artiklar på Facebook
Största svenska Facebookstatusar

{ 0 kommentarer }

Så igår möttes IFK Göteborg och Malmö FF i Göteborg. En bit i andra halvlek så kastade någon i IFK:s klack en smällare på förre IFK-splelaren Tobias Sana. Som blev rädd och reagerade kraftigt.

Vilket givetvis internet var snabba att göra sig lustiga över.

Och wikipedianer ännu snabbare att göra sig lustiga över.

Matchen blåses av, alla spelare försvinner från planen och plötsligt rusar en man från publiken ut på planen och sparkar bollen i mål. Vem? Frölundas spelare Mats Rosseli Olsen.

Alltså samme frölundaspelare som några dagar innan vann SM-guld i SHL. Nu på planen. Och sparkar en boll i mål. Vilket internet givetvis också gjorde sig lustiga över.

 

Och ännu märkligare. Dagarna innan fick IFK:s tränare svara på frågan om vilken Frölunda-spelare han helst hade velat ha på planen. Vad han svarar?

Och märkligast av allt: Frölundaspelaren själv verkar ta allt med ro. (tweet raderad efter denna bloggposts publicering)

iDB 2016-04-28 kl. 14.55.15

 

{ 0 kommentarer }

LISTA: Sveriges största youtubers

av Emanuel Karlsten den april 14, 2016

i Medier och internet

(uppdaterad 26/9 – 2016) Vilka youtubers är störst i Sverige? Det finns många sätt att mäta, men om vi utgår från prenumeranter så har vi åtminstone ett statiskt mått. Men Sverige har också några av världens största Youtubekanaler, varför det kanske också är relevant att mäta både engelsktalande, internationella kanaler OCH svenska – i två olika listor.

Den svenska listan (längre ner i artikeln) utgår alltså från kanaler som i huvudsak pratar svenska (varför NormelTV utgår) och den globala utgår från att youtubern är svensk, men i huvudsak talar ett annat språk.

Se även:
Sveriges största Instagramkonton
Sveriges största Facebookstatusar
Sveriges största artiklar

Sveriges största youtubekanal – alla språk

Baserat på prenumeranter, att youtubern är svensk och en person (varför Mojang och Battlefield inte platsar).

1) Pewdiepie, Felix Kjellberg – 48 miljoner prenumeranter

Inte bara Sveriges, utan världens största youtuber. Enorm inom sin genre och sannolikt en av Sveriges mest kända personer.

iDB 2016-04-15 kl. 08.40.00

2) Avicii, Tim Bergling – 9,5 miljoner

DJ-stjärnans kanal samlar framförallt musikvideos.

iDB 2016-04-15 kl. 08.43.02

3) LEMMiNO, David Wangstedt – 2,3

Började som Top10memes och gjorde videos om samtida memes och rage-figurer, som senare kom att mer handla om topplistor med allt mer komplicerade fakta. Bytte senare namn till LEMMiNO.

iDB 2016-04-15 kl. 09.10.10

4) Skilltwins, Josef och Jakob El-Zein – 2 miljoner (intervju)

Födda 1998 var de redan vid 14 års ålder stora talanger när de båda – samtidigt! – råkade ut för en skada. Under rehabiliteringen började de öva på trix och la upp en video på en snygg sådan. Sedan dess har tvillingarnas youtubekanal blivit en av världens största sportkanaler och turnerar nu över världen.

iDB 2016-04-15 kl. 09.10.42

5) Keralis, Arek Lisowski – 1,7 miljoner

Den spelande Ystad-pappan har sedan 2011 blivit en maktfaktor i spelvärlden med sina tutorials och Minecraft letsbuilds. I övrigt nästan totalt anonym!

iDB 2016-06-17 kl. 12.55.43

6) Robbaz, Robert Öberg – 1,4 miljoner

Piteåsonen, född 1992, har nyligen flyttat hem kanalen till ett svenskt youtubenätverk. I huvudsak en gamingkanal med stor räckvidd i USA.

iDB 2016-04-15 kl. 11.22.36

7) Anomaly, ”Ludde Lager” – 1,4 miljoner

Född 1994 och har ansträngt sig mycket för att hålla sin riktiga identitet anonym. Gamer.

iDB 2016-04-15 kl. 11.36.34

8) Sofia Karlberg – 1,3

Fick sin claim to fame genom Beyonce covern ”Crazy in love”, vilken också är hennes tveklöst största klipp.

iDB 2016-04-15 kl. 11.41.41

9) RobTopGames, Robert Topala – 1,2 miljon

Spelundret från Upplands Väsby drog under 2015 in 82 miljoner kronor – med en vinstmarginal på 97 procent.

iDB 2016-04-15 kl. 11.45.04

10) Sp4zie, Jonas Ring – 1,1 miljon

Född 1989, varit på Youtube sedan 2011 och en av de engelsktalande svenska youtube-gamers som är mest känd i Sverige.

iDB 2016-06-17 kl. 12.55.18

Sveriges största youtuber – på svenska

Baserat på prenumeranter och att språket som talas på kanalen i huvudsak är svenska.

1) Regular ordinary swedish time
– 1 miljon prenumeranter

En legendarisk matkanal som anspelar på den svenska vikingen. De få ord som finns sägs på svenska och kanalen har en enorm internationell publik – som framförallt byggdes upp under tidiga år. Idag är den inte längre aktiv.

screen1

2) I just want to be cool – 650 000

Vallentunatrion (två bröder, en kusin) var tidiga med att göra sketcher och har skapat kulturbärande klipp genom åren. Efter en sväng på SVT är de åter på den plattform där de blir störst, når flest och är den 100 procent svensktalande kanal som är störst i Sverige.

screen2

3) JockiboiTV – 550 000

Den tidigare dokusåpakändisen och bloggaren Jockiboi har hittat en extremt framgångsrik plattform på Youtube. Och inte minst ett framgångsrikt koncept genom samarbetet med parhästen och fästmön frun Jonna.

screen3

4) Jocke & Jonna – 450 000

Jockiboi TV’s backchannel, med längre, mindre redigerat material, håller på att växa om huvudkanalen. De långa klippen når enorma skaror och det innerliga – hur oputsat det än är – tycks fungera bättre än någon annan youtubers kanal. Räknar man visningar blir Jockiboi Sveriges största youtuber.

iDB 2016-08-12 kl. 23.34.46

5) Therese Lindgren – 450 000

Årets youtuber både 2015 och 2016 och en komet i sammanhanget. På kort tid har hon etablerat sig som en av de absolut mest inflytelserika i sin generation.

screen6

6) Clara Henry – 400 000

En av Sveriges tidiga vloggare. Gjorde några youtubeklipp om mens, märkte av den enorma responsen och konceptualiserade nu senast genom en bok. En portalfigur för svenska youtube.

screen4

7) Misslissibell – 400 000

Född 2001, men ändå en av våra mest erfarna stjärnor. Genom sminkskolor, vloggar och produkttester har hon bättre än någon annan lyckats fånga sin generation. Prisats som Årets kommunikatör 2015.

screen5

8) RandomMakingMovies – 350 000

Fick sin claim to fame genom serien ”Haffa guzz” och några bieber-pranks under 2014.  Har haft svårt att nå samma volymer sedan dess, men publicerar sig sedan årskiftet 2016 i jämn takt med ungefär 150 000 visningar per avsnitt.

screen7

9) Splay – 3500 000

Sveriges första Youtubenätverk, nu uppköpt av MTG. Distribuerar flera av de som finns på den här listan.

screen8

10 Keyyo – 350 000

Gymnasie-eleven Kristina ”Keyyo” Petrushina är en av Sveriges mest etablerad vloggare, som växt upp med sin publik, framför kameran. Har stark tillväxt.

screen9

 

Bubblare:
Tova Helgesson 
– 300 000

Rackartygarna – 300 000
Sveriges första och största stunt-kanal. Vars fixstjärna, Alexander Hermansson, nu är mer känd för Barnkanalens publik.

Har du tips på andra kanaler som borde platsa? Mejla kontakt@emanuelkarlsten.se

Andra listor:
Största svenska youtubeklipp
Största svenska Youtube-konton
Största svenska tweets
Största svenska Instagramkonton
Mest delade artiklar på Facebook
Största svenska Facebookstatusar

{ 4 kommentarer }

Twitter 10 år – en kärlekshistoria

av Emanuel Karlsten den mars 21, 2016

i Medier och internet

Twitter fyller idag tio år, och det borde vara ganska speciellt för mig. Det är det väl på ett sätt.
Skärmavbild 2016-03-21 kl. 21.49.19Det är genom Twitter jag fått mitt kontaktnät, jobb, vänner och framför allt Julia!

Jag har varit med tidigt på det svenska Twitter. Jag var med vid den stora vandringen från mikrobloggarna Jaiku via Bloggy och har varit tongivande på olika sätt. Outade mig själv som ”twittereliten” när tabut kring det var som starkast. Värvades som ”heta talangen” för att Expressen skulle ”bli bättre på Twitter”, blev omnämnd som Twitters mest inflytelserika ”sociala medier-expert”, och finns på topplistan över de mest inflytelserika journalisterna där, år efter år i Twitterbarometern.  Jag har fascinerats över hur hierarkisvagt Twitter varit, hur omedelbart det fungerat och vilken nytta jag själv haft både privat och professionellt. Varje år har jag för olika tidningar sammanställt de viktigaste svenska tweetsen och på sistone även veckans största tweets, här på bloggen.

Jag är idag bara dryga hundra tweets från min 100 000:e tweet. Det låter mycket när man ställer de bredvid varandra, men känns lite jämfört med allt fina det har gett. Jag är väldigt tacksam!

Det finns väldigt mycket mer att säga och jag sagt lite mer till exempel P4 extra, Jnytt, och Aktuellt (som för övrigt gick med på att jag satt kvar i Göteborg och kopplade upp mig via Skype! Heja!). Lyssna på Aktuellt 28 minuter in.

Skärmavbild 2016-03-21 kl. 21.56.50

Men jag har också försökt analysera det ur ett större perspektiv:

Breakit ger jag min analys om var företaget är på väg, och hur unikt det är att en tjänst formades av användarna själva, eftersom grundarna var för upptagna med att överhuvudtaget hålla näsan över vattenytan. Men det har i sin tur skapat ett glapp mellan vad Twitter är och vad grundarna vill att det ska vara som knappast varit hälsosamt för dess överlevnad.

Läs gärna det.

Om jag tror Twitter finns om tio år? Nja. Men det är heller inte lika viktigt för mig nu som det var för några år sedan. Internet håller på att fragmenteras, och vår närvaro likaså. Det kommer ske etappvis och tiden kommer visa om Twitter lyckas hålla sig relevanta även då. Lyckas de inte kommer det vara just för att ingen bryr sig. Och vad spelar det då för roll.

{ 0 kommentarer }

7 sämsta sätten att förklara en film

av Emanuel Karlsten den december 15, 2015

i Medier och internet

Det senaste dygnet har taggen #ExplainAFilmPlotBadly blivit populär i Sverige. Idén är att kort sammanfatta en filmhandling – på ett galet sätt. Och vilka genier det finns. Här är de sju bästa svenska bidragen:

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

{ 0 kommentarer }