Medier och internet

Nu är det klart. Elle DeGeneres Oscarsselfie är inte längre den största tweeten genom tiderna. Utan den har istället skrivits av en 16-årig kille från Nevada.

Under de sista tio minutrarna gick tweet-antalet upp och ned, många tycktes försöka pricka in att göra den sista, avgörande tweeten som knuffade Carter förbi Ellen DeGeneres. Och nu är den där. En sextonåring äger Twitterrekordet.

Varför? Vi försökte för några veckor sedan sätta fingret på det i Mediepodden, lyssna gärna på det.

Men kort sagt så går trender upp och ner på Twitter och den senaste tiden har det varit populärt att utmana varandra att gå med på något, om man får X antal retweets. Även i Sverige har denna trend varit stark. En av de mest retweetade tweetsen genom tiderna i Sverige är när artisten Zara Larsson svarar “40 tusen miljarder” på frågan hur många retweets som krävdes för att hon skulle gå på date.

Det var antagligen med samma trötthet snabbmatskedjan Wendys reagerade när de såg Carter Wilkersons tweet: “Hur många retweets för en gratis årsförbrukning av nuggets?”.

“18 miljoner”, svarar en sociala medier-redaktör.

Carter ser det mest som ett skämt, svarar “consider it done”, skärmdumpar och twittrar.

Det gick snabbt i början. På några dagar fick den miljonpublik. Stora företag som Google och Microsoft retweetade. Kändisar och influencers följde efter. Och idag, en dryg månad senare, passerade den rekordet.

Det är spektakulärt. En 16-åring utan räckvidd utmanar alltså en selfie, publicerat av en av internets mest inflytelserika stjärnor, fotad live under en av tevevärldens största galor, med världens samlade film-elit. Det är David mot Goliat, och det är kanske ytterligare ett skäl till varför det har gått så långt. Vi älskar att vara en del och skapa berättelsen om någons väg till framgång.
Det finns väldigt lite som pekar på tweeten skulle vara en planterad kampanj av Wendys. Det är för slumpartat, för svårt att förutse att just det här – av alla liknande utmaningar – skulle flyga. Snarare är det bara en del av internets dragning till att stötta det udda och bisarra.
Men klart är att snabbmatskedjan Wendys jublar. Uppmärksamheten har så klart för länge sedan vida överstigit värdet av ett års gratis nuggets, även om Carter rimligtvis aldrig kommer nå upp till 18 miljoner retweets. Men genom att bara stå i bakgrunden, låta internets maskineri tugga, kan de maximera kampanjens effekt. Låta det vara reklam utan att vara reklam.

Carter själv har också dragit nytta av uppmärksamheten. Inte minst genom att hans Twitterkonto växt snabbt:

Men också genom att han dragit igång en välgörenhetsorganisation.
Wendys var snabba med att lova 100 000 dollar ifall Carter skulle slå rekordet.
Och direkt, på minuten, efter att rekordet slogs, postades följande tweet:

{ 0 kommentarer }

iDB 2017-04-24 kl. 19.24.17

En pojke ser en reklambil för en strippklubb, ropar oh la la, fastnar med blicken och kör rakt in i väggen. Klippet har blivit viralt. Rekordviral. På bara några timmar har den blivit en av tidernas mest retweetade svenska video – någonsin.

På bara fem sex 18 timmar har den blivit den tionde näst mest delade tweeten någonsin.

Det finns gott om anledningar att anta att klippet är regisserat. Dels det orimliga i att någon står och filmar reklambilen, för att sedan perfekt panorera mot killen. Dels att den lilla killen sätter ner foten i backen strax innan han kör in i väggen.

Så vem har skapat den? Anders Forssberg menar att han har fått det av en kompis som vill vara anonym. Jag har fått ta del av skärmdumpar från en Whats app-chatt där han och åtta vänner chattat och där ”kompisen” lagt upp klippet. En kvart efter att @andersforssberg twittrade filmen delade ”Slop3” samma klipp på Facebook. Klippet har i skrivande stund fått 600 000 visningar. Slop3 menar att han fått klippet av en ”kollega till en kompis” och bedyrar att han inte fått betalt för att dela klippet. Uppdaterat: Enligt TheLadBible har klippet blivit licenserat av företaget The viral hog, som säljer virala klipp till medier över hela världen. Det är inte vanligt att företag gör.

Så vad handlar det om? Reklam för en strippkubb? En dråplig incident? Någon som bara kom en rolig idé och ville filma ett kul klipp? Det är inte helt lätt att slå fast. Men skulle det vara en planerad reklamfilm, skulle den alltså ha anlitat ett barn för att marknadsföra en strippklubb. Det vore en ny typ av lågvattenmärke.

Hur som helst är videon det snabbast växande virala klipp vi har haft i Sverige i år – och någonsin på Twitter.

Här är listan på de mest retweetade genom tiderna.
Listan på Sveriges största Facebookstatusar.

{ 5 kommentarer }

iDB 2017-04-12 kl123

Idag gick polisen Peter Springare ut och tog avstånd från gruppen ”Stå upp för Peter Springare”. Det blev därmed kulmen för ett av Sveriges största Facebookfenomen genom tiderna. Och ett exempel på hur snabbt en grupp med liktänkande kan radikaliseras.

Jag har bevakat gruppen sedan den startades. Dels eftersom den rekordsnabbt klättrade upp på listan ”Sveriges största Facebookgrupper”, men också eftersom den är intressant ur ett medieperspektiv. Vi diskuterade det i Mediepodden som ett svenskt typexempel på hur snabbt nya makthavare kan få plats, och vad det kan betyda. För makthavare har de varit. Grupper styr allt mer flödena på Facebook och den som är adminstratör här kan potentiellt skapa en väldigt inflytelserikt plattform.

Därför hade jag för några veckor sedan också tänkt göra en uppföljning. Hur hanterade man sin tillväxt? Hur såg man på den rasism som flödade i gruppen? Eller att en av adminstratörerna hade kriminell bakgrund? Ganska snabbt fann jag en extremt infekterad maktstrid bland gruppens adminstratörer. På en nivå så låg att den var svår att återge. Det var som att bege sig in på ett mellanstadiedisco som urartat och alla satt i varsitt hörn och surade över att den snygga tjejen i klassen varit taskig. För problemet var, för att vara kort och ytlig, uppmärksamheten Peter Springare valt att ge, eller inte ge, gruppens adminstratörer.

Invektiv, anklagelser och berättelser kastades mellan administratörerna. Bevis i form av skärmdumpar skickades och det stod klart – det här har havererat. En ny grupp, eller variant av gruppen, startades, och någon enstaka tusen (mindre än 1 pocent) lämnade gruppen under några veckor.  Tills nu.

Det som hänt är alltså att gruppen långsamt blivit en plats för rasism och främlingsfientlighet. En folkets variant av Fria tider, där den typen av främlingsfientliga tidningar gärna fått ta plats, men om inte det fungerat, har man letat efter tidningsartiklar som bekräftar bilden av invandraren som samhällets fiende. I kommentarsfälten har ren rasism förekommit alldeles för ofta.

Till slut blev det nog – för Peter Springare.

När Peter Springare så tydligt tar avstånd från gruppen blir det inte längre sura mellanstadiebarn, det blir som att sätta en pinne i en myrstack. Om myrstacken nu är de befintliga administratörerna. Administratörerna, Patrik Markström, skriver följande i gruppen samtidigt som han ändrar gruppnamnet till ”Stå upp för sanningen som är relativ”

Sedan dess ändrar han, eller gruppens administratörer, gruppens namn ytterligare några gånger. Jag vet inte ens vad den heter längre. Vilket gör det svårt för den som vill följa Springares uppmaningen, söka upp gruppen och gå ur. Ändå har 5 000 medlemmar hunnit göra det på de dryga två timmar som uppmaningen legat uppe.

Därmed finns två tänkbara alternativ för vad som händer härnäst: Antingen imploderar gruppen och bryts långsamt ner tills den raderas (vilket är nästan omöjligt så länge det finns medlemmar och adminstratörer kvar), eller så radikaliseras den ännu mer, under nytt namn.

Vad det än blir är det intressant. Det är den första stora, digitala folkrörelsen vi sett i ett så slutet rum. Det handlar inte om att 200 000 gruppmedlemmar har varit aktiva i diskussionen – långt ifrån! – men hur samtalet har utvecklats, att de tagit så här lång tid för Springare att ta avstånd, säger något om vilka krafter som sätts igång, vilka ärenden man går, och hur lätt det är att radikaliseras när den enda gemensamma nämnaren är: det är invandraren som är problemet.

{ 1 kommentar }

ingr

Tiotusentals personer trängs på liten yta, några meter från den plats där attacken skett bara två dygn tidigare. Tiotusentals svenskar blottar sina strupar och säger till terrorn: Öppenhet vinner alltid.
Det måste brinna i huvudet på kollapsminoriteten.

Det naturliga nu vore att vi sluter oss. Och det har funnits gott om hjälp att gå den vägen från medier den senaste tiden.
Aftonbladets tungviktarkolumnist Lena Mellin skrev “det bästa man kan göra i dagens folksamlingar är att antingen undvika dem. Eller snegla sig misstänktsamt runtomkring”.
Sverige gjorde tvärtom.

SVT:s Mats Knutson menade att “Vi kommer att vakna upp till ett helt nytt, förändrat Sverige” och insinuerade att det skulle bli ett Sverige drabbat av fruktan. Andra artikelingresser beskrev ett Sverige som “skakat i sina grundvalar”.

Lyssna på Mediepoddens sammanfattning av hur medierna agerade

Det har funnits gott om opinionsskribenter som försökt löpa den linan ut. Pratat om att vi inte är tillräckligt rädda. En av kollapsminoritetens härförare, Tino Sanandaji, menade att Sverige handlade “hysteriskt”.
Sanningen är snarare att Sverige handlade metodiskt, resolut och medmänskligt. Polisen visade otrolig handlingskraft. Experter hyllar hur snabbt polisen lyckades få fram en bild på gärningsmannen och lika snabbt omhänderta honom. På håll tycks myndigheternas agerande vara ett skolboksexempel.

Men framförallt var det här helgen för Stockholmare att visa motgift mot hat. Den kyla, cynism och stress man ibland fördomsfullt kan förknippa med Stockholm, krackelerade. Fram klev bilden av ett Stockholm som satte skuldra mot skuldra. Hem öppnades, bilskjutsar anordnades, det bjöds på mat och tröst. Och i en lägenhet i Stockholm satt Damon Rasti och kände; något måste göras. Damon och jag är vänner och kollegor sedan tidigare och jag kan inte tänka mig någon som bättre förkroppsligar det nya, moderna Stockholm än honom. Jag vet ingen som bättre och med mer precision kunde skaka fram den perfekta blandning av artister och talare som blev Kärleksmanifestationen i Stockholm: Det svennebananiga i Rickard Sjöberg. Det Hisingska i Miriam Bryant. Det spetsiga i Milad Mohammadi. Det kulturiga i Rikard Wolff. Och den folkliga Nano.
Jag satt hemma i Göteborg och såg på teve och varje hårstrå på kroppen reste sig. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig ett Stockholm som kunde resa sig så enat, så kärleksfullt. Det var den kärleksfulla majoriteten som reste sig.

I nätets undervegetationer kokar det. Varför är folk inte argare? Varför riktas det inte mot muslimen? Sluga internettroll manipulerar bilder, klistrade in muslimer som obrytt knappar på telefonen bredvid offer från attentatet. Andra försökte sprida felaktiga uppgifter om att svenska flaggan inte accepterades under kärleksmanifestationen, eftersom det skulle vara stötande. Någon skriver att “‘Möta terror med kärlek’ är kod för ‘var ett lydigt valboskap som inte ställer politikerna till svars’”. För det är omöjligt för kollapsminoriteten att förstå hur det här inte skulle innebära bränsle för deras agenda. En agenda där kontroll, etnicitet och religion har större värde än människans. En agenda där rädsla styr.

För ja, det är okej att vara rädd. Det är okej att vara arg. Hela Sverige känner nog den rädslan. Men det är skillnad på att känna rädsla och låta sig ledas av rädsla.

Allt det där kunde bara vara fina ord som en bloggare strösslar ut som avslutning på en text. Men nu är det mest ett försök att sätta ord på vad Stockholmarna visat de senaste dygnen: Över oss vinner aldrig hatet och rädslan.

{ 208 kommentarer }

Mest engagerande artiklar – mars 2017

av Emanuel Karlsten den april 3, 2017

i Medier och internet

iDB 2017-04-03 kl. 11.12.27

Varje månad listar jag de artiklar från svenska hemsidor, tidningar, bloggar som fått mest engagemang. Engagemang räknas Facebooks gilla, delningar och kommentarerar sammanslaget med tweets, pinterest, google+ och Linkedin.

Syftet är att visa hur fördelningen av sociala medier-engagemang ser ut, och vilken typ av artiklar det är som vinner här. Kom ihåg: sociala medier speglar inte hela svensken eller mediekonsumenten, utan det beteendet som finns i sociala medier.

10) Expressen: LEIF GW PERSSON: Punktmarkera gängen och lås in dem för alltid | 27 391 reaktioner

9) Newsner: Kvinnan smyger diskret ned fingret i drinken – när nagellacket ändrar färg inser hon det otänkbara | 27 000

8) Expressen: Vi måste sluta ta emot män som hatar kvinnor | 28 000

7) Aftonbladet: Dödade sin bebis – får skadestånd för ”lidande” | 29 000 reaktioner
Upprörda känslor.

6) Aftonbladet: Lär ut att 12-åringar hamnar i helvetet – får bidrag av staten | 30 000 reaktioner
När legitim imam-kritik också får skjuts av det fördomsfulla samhället ger det totalt en stark skjuts.

5) Expressen/Omtalat: Bästa vännerna klippte sig likadant – så deras lärare inte skulle se skillnad på dem | 32 000
Barn+antirasism+människovärde=viralt!

4) SvD: Förintelseöverlevaren: ”Kinberg Batra, du banar väg för ondskan” | 39 000 reaktioner
Förintelseöverlevare kritiserar Moderaterna för deras öppna hållning till Sverigedemokraterna.

3) Newsner: Detta får du aldrig glömma om du älskar någon med ADHD | 41 000
Newsner har lånat en av tidernas mest delade bloggposter som de (vem? framgår inte – det är i sig intressant, hur deras tilltal är syntetiskt personligt, men här finns ingen personlig avsändare) hittat från en vän.

2) Newsner: Det händer i kroppen om du börjar äta havregryn varje dag | 41 000 reaktioner
En artikel att slå i huvudet på sina barn och sin omgivning.

1) Newsner: Rektorn införde militär disciplin på svenska skolan – nu skjuter betygen i höjden | – 61 000 reaktioner
Skolan, rektor, ordning och reda, tydlighet. Perfekt recept för viral.

{ 0 kommentarer }

Mest engagerande artiklar, februari 2017

av Emanuel Karlsten den mars 1, 2017

i Medier och internet

Jag gjorde ett försök i början på året att sammanställa vilka artiklar som fått mest engagemang, vecka för vecka. Det blev ett för tidsödande arbete, men varje månad känns mer hanterligt. Detta får bli ett första försök.

 Syftet är att försöka belysa vilka artiklar som genom sociala medier, skapar nya gemensamma narrativ. Och hur förflyttningen många gånger har gått från traditionella medier, till helt nya medier.

1) Lovestory.nu: LINNÉA CLAESON SLÅR TILLBAKA MOT MÄNNENS TRAKASSERIER: ”DE ÄR INTE VANA VID ATT DERAS BETEENDE FÅR KONSEKVENSER” – 75 000 reaktioner
Linné Claeson driver ett populärt Instagramkonto, Assholes online, och har flera gånger dykt upp i sociala medier för att tala om det. Men under februari fanns hon plötsligt överallt, i alla medier. Men det var den nystartade sajten Lovestory blev den som drog hem flest reaktioner i sociala medier.

2) Newsner: Forskning visar: Tjatiga morsor får mer framgångsrika döttrar – 43 000
Newsner kommer på andra plats med en typisk Newsner-artikel: Ta en forskning, vinkla, provocera, skapa igenkänning.

3) Newsner: Läkare: Kvinnor behöver mer sömn än män – deras hjärna arbetar hårdare  – 40 000
Var det samma som plats 2? Ja, i princip.

4) Expressen: ”M-ledarens öppning mot SD gör mig rädd” – 39 000
Jonas Gardells räckvidd på Facebook tillsammans med hans vassa penna gör honom otroligt stark. Parat med Expressen och när ämnet är SD blir det ett starkt och vinnande koncept.

5) Ettgottskratt.se: Ny forskning: Män som lever med knubbiga kvinnor är lyckligare – 39 000
Ytterligare en viralsajt som hittat det gyllene receptet för en viral artikel.

6) SVT: Professor Hans Rosling död – 37 000
Folkbildaren Hans Roslings död väckte enormt mycket känslor under veckan som gick. SVT var den som samlade flest läsare.

7) Aftonbladet: Äldre mannen hade inte råd – då ryckte vännerna in – 35 000
Den numera moderna klassikern: ta en engagerande Facebookstatus och gör en tidningsartikel av den.

8) Eskilstuna-Kuriren: Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning – 34 000
Ett fenomenalt stycke journalistiskt arbete som sannolikt kommer prisas mångfalt. Och ännu roligare att det letar sig upp på månadens mest engagerande artiklar. Detta tack vare stora mängder delningar från Twitter.

9) Aftonbladet: Skippa sockret – om du älskar ditt barn – 34 000
En debattartikel.

10) Aftonbladet: Forskarna slår fast: ”Äldsta syskonet är smartast” – 34 000
Aftonbladet i Newsner-genren.

Som artiklar räknas alla landningssidor på nätet som inte är sociala medier. Bloggar, tidningar eller företagssidor räknas alltså alla som artiklar. Siffran visar på totalt engagemang från Facebook, Twitter, Google+ och Pinterest.

Läs också listan på tidernas mest delade artiklar på Facebook

{ 0 kommentarer }

iDB 2017-02-07 kl. 10.23.40

Det politiska landskapet målas om snabbt. Ibland nästan för snabbt. För bara tre dagar sedan skrev den snart pensionerade Örebro-polisen Peter Springare en Facebookstatus. idag har den över 50 000 reaktioner, varav 16 000 delningar. Den tycks sätta tonen för det politiska samtalet just nu på ett helt ojämförligt sätt. Texten har alla ingredienser för att få den samtida debatten att koka:

En trött, trotjänande, underbetald, polis. Som säger ”sanningen”. Om invandring. Ett långfinger till det politiskt korrekta. Som hävdar att han kan skriva det, att han kan ta brända broar och förstörda karriärer, eftersom han ändå ska gå i pension.

Det är ett narrativ, en berättelse, som stämmer överens med den rädsla som bubblar kring vad som händer med Sverige.
Det är sprängstoff för samtiden:

Resultatet av statusen har varit enormt. Det har skickats blommor till polisen i Örebro i mängder. SD-vänliga ”Nyheter idag” har skrivit en rad artiklar bara om blommorna, som blev gårdagens mest delade. En Eskilstunabo skapade en Facebookgrupp, ”Stå upp för Peter Springare” som är den mest snabbväxande grupp jag sett. Folk mass-addar sina vänner till gruppen och antalet medlemmar är uppe i runt 70 000. Den har varit ännu fler, men i takt med att folk upptäcker att de blivit tillagda har de också gått ur gruppen. Med 70 000 medlemmar börjar gruppen närma sig topplistan över de tio största Facebookgrupperna i Sverige.

Händelsen har bara ytligt berörts i den etablerade debatten hittills, men det kan bara vara en tidsfråga innan Springare och ämnet kommer användes som ett slagträ.

I veckans Mediepodden pratar vi ytterligare om det här:

{ 21 kommentarer }

Veckans mest lästa artiklar – v4

av Emanuel Karlsten den januari 29, 2017

i Medier och internet

Här är de svenska artiklar som har fått flest reaktioner i sociala medier (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+) under veckan som gått.

1) Elle: BILDEN PÅ HILLARY CLINTON BLIR VIRAL – DRIVER MED TRUMP OCH HANS MÄN, 57 000 reaktioner
Instagrambilden från svenska Matilda blev en av veckans mest virala.

2) Newsner: Mannerström gör oanmälda besök på äldreboenden – ska stoppa ”förnedringen”, 43k
Manneström och äldreboenden tycks vara en oändlig källa av inspiration för den här typen av artiklar.

3) Aftonbladet, ledarsidan: Barnmorskan ska inte ha något jobb, 39k
Barnmorskan som av samvetskäl inte ville utföra aborter har vållat enorm debatt i veckan.

4) Svd: ”För offentligt anställda ska lag gå före religion”, 35K

5) Newsner: Styvpappan misshandlade henne i 5 år – då gör MC-knuttarna det enda rätta, 33k

6) Newsner: 70 år efter förintelsen flyger en drönare över Auschwitz – bilderna lämnar ingen oberörd, 33k

7) Expressen: ”Det offentliga har ingen religionsfrihet”, 32k

8) Newsner: Svenska folket står upp för bönderna: 7 av 10 beredda att betala mer för svensk mjölk, 29k

9) Newsner: Ny forskning: Din mamma lever längre om du träffar henne ofta, 25k

10) Aftonbladet: Kritik mot Trumps abortlag: kvinnor kommer dö, 24k

{ 0 kommentarer }

Veckans största artiklar, v3

av Emanuel Karlsten den januari 20, 2017

i Medier och internet

Jag började förra veckan med att lista de artiklar som fått mest engagemang, inte bara nyheter, utan alla typer av texter som publiceras utanför sociala medier. Detta för att bredda bilden av vilka det är som får mest engagemang. Här är senaste listan, som vanligt sammanräknat av reaktioner i alla stora sociala medier.

1) Newsner: Skolan vill att föräldrarna ska ta ansvar – nu sprids skylten som en löpeld på nätet 59 000 reaktioner
Översättningen från läraren fick enorm fart och som vanligt var Newsner bäst på att kapitalisera på det.
2) Newsner: Nu ser vi till att hylla 11-årige Rasmus som räddade livet på livlösa 90-åringen, 42k
3) Skriv under: Låt Marwa stanna i Sverige!, 30k
Flera tidningar har skrivit om Marwas öde, men Skriv under-kampanjen från sajten med samma namn drog flest reaktioner.
4) Hippson: Barack Obama sätter stopp för hästplågeriet, 30k
I veckan har det varit mycket snack om hur stort häst-communityt är i Sverige. Enormt. Åtminstone engagemanget kring det.
5) Newsner: Har bara dagar kvar som president – väljer att skärpa lagen mot hästplågare, 28k
…Vilket även Newsner kapitaliserar på.
6) Expressen: Gardell: Varför är inte Ahmed värd att sörja?, 28k
Gardells stora Facebooksida i ryggen hjälper honom när han skriver saker. Även om ämnet Ahmed varit stort i veckan.
7) Newsner: Forskningsrapporten: Skalliga män är sexigare och manligare, 25k
Newsner friar till männen – och deras partners.
8) Expressen: Brottsplats Nordstan – så ser vardagen ut, 24k
9) Elisabeth Höglunds blogg: Nu är det dags för polisen att be militären om hjälp mot det accelerande våldet,
10) Svd: Skolan: ”Är hemma man lär sig säga ordet tack”, 21k
Även Svd valde att gå på den virala bilden som Newsner lyckade toppa denna lista med.

{ 0 kommentarer }

Det är något väldigt speciellt vi ser nu. En journalist och teveman som liverapporterar sina sista andetag.

Jag såg det igår kväll och det kändes så starkt. Och så typiskt för Siewert Öholm. Som hela sitt liv varit i strålkastarljuset, sökt sig till det, levt i det. Han var en av landets mest kända programledare.

För min egen del var Siewert mitt första riktiga möte med mediebranschen. Jag jobbade med Dagen och han hade nåt slags specialuppdrag där, där han gav tidningen flärd med sin närvaro. Jag tror hans formella titel vad näringslivsredaktör och tidningens ledning hade enorm respekt för honom. Svassade i hans närvaro. Det gjorde också jag. Det var drygt tio år sedan och jag var ännu inte journalist, utan hjälpte tidningen med en projekt under Almedalsveckan. Jag var representant från Frälsningsarmén som jag då jobbade för och som drev projektet ihop med tidningen Dagen. Jag såg det som min chans att visa vem jag var.  Framfötter, osv. Jag och en kompis kom på ett namn till projektet; sätta Gud som partisymbol (g) och kalla seminarieprogrammet (g) som i Gud. Siewert blev eld och lågor. Jag satte ihop en sajt, ett koncept. Öholm var dragplåster och senare blev projektet ”Årets varumärke” i Almedalen. Året efter blev jag anställd som webbredaktör på Dagen.

Jag fascinerades av Öholm. Hans enorma kontaktnät. Hela Almedalen var som att lajva hans adressbok. Han hade ett sätt att göra sig viktig och få andra att bli viktiga – om man var i hans fokus. Det var mäktigt. Men kunde också slå åt olika håll.

Genom åren hamnade vi ofta i konflikt. Vi fajtades öppet i debatten, men alltid med blanka svärd. Han hann lämna Dagen innan jag började där, gick längre ut i den konservativa kristenhetens media, sökte sig till tidningen ”Världen idag” och Livets ord, skrev intervjubok med pastorn Ulf Ekman. Öholm hade extremt svårt att acceptera den nya medievärld som växte fram. Hans egen karriär hade skapats helt utan dem, där han själv dikterade villkoren. Bloggosfären var motsatsen till allt detta. Han avskydde den, skrev debattartiklar om att man skulle lyssna på P2 istället. Jag var hans antites och därför följade flera, stora och uppblåsta konflikter. Han kallade mig ”magsur, rädd, konspiratorisk spionchef med besserwisserkomplex och ‘sittande på ett elfenbenstorn'”. Han ringde och skällde ut mig flera gånger.

Men tiden gick obönhörligt vidare. Och Öholm backade in i framtiden. Till slut började även han att blogga, och skrev om vår ”hatkärlek”. Snart var han också på Facebook och Twitter och mellan oss har det aldrig funnits personlig bitterhet. Våra strider var ju med blanka svärd. Vi tyckte olika i mycket, men kunde se bortom våra olikheter och uppskatta saker hos varandra. Han hos mig, jag hos honom. Det är unikt i den känsliga värld som heter mediebransch. I efterhand har jag uppskattat det mycket.

Jag hade med honom i min och journalisten Andreas Ekströms podd om kristendom i Sverige, ”Gudgubbar”. Givetvis laddade han med en rad provokativa uttalanden. För sådan är Siewert. Han har fingertoppskänsla för sprängstoff. En mästarregissör för bataljer.

En av mina bästa anekdoter kommer från Miljöpartiets fd språkrör Birger Schlaug. Han berättade om programmet Svar direkt där Öholm isolerade kombattanter innan programmet. Innan programmet gick Öholm in i respektive loge och eldade på dem: ”du, din motdebattör sa just [något politiskt provocerande]  om dig, stämmer det?”. Sedan gick han in till nästa debattör, sa samma sak. Resultatet blev två politiker som mötte varandra på scen, uppeldade och förbannade. Fenomenal tv.C2SNmxSXcAAWk9d

För sådant kan Siewert Öholm. Han förstår vad som fungerar, vad som väcker känslor. Han kan det allra mest för att han lever i det och av det.

Därför är hans adjö på Facebook naturligt. Nu när cancern lovat ”100 procent död” och familjen räknar timmarna tillsammans.

Det känns så självklart att han orkestrerar sitt sista adjö till den medievärld som han älskat och varit en produkt av. Ett liv av utspel, debatter och journalistik där medier gav honom en sista löpsedel.

Jag menar inte att det var hans syfte eller någon tidnings hyllning. Jag menar att det är typiskt för Siewert Öholm. Han skapade uppmärksamhet och berörde med allt han gjorde. Och nu fick han se frukten av det – in i sista stund.

Jag unnar dig det, Siewert. Tack för alla debatter genom åren och för vad jag lärt mig av dem.

{ 0 kommentarer }