≡ Menu

Hur ska vi lita på politiker utan verklighetsförankring?

Jag måste bara i all hast skriva ner några tankar om Beatrice Ask fadäs på Facebook ikväll.

1560592_10152126843986070_1974454689_n

Bild @joinsimon

 

Artikeln vår justitieminister länkar till är från en satirsajt, som tidigare bland annat rapporterat om hur Justin Bieber måste skyndas till sjukhus efter ”jättestånd”. Men hey, det kan vara svårt att se satir ibland.

Men då får man alltså anta att Beatrice Ask inte tycker det är konstigt att folk dör som flugor på grund av marijuana? Läkaren säger just så i artikeln:
”I’ve put five college students in body bags since breakfast and more are arriving every minute.” och menar att hundratals kommer dö av marijuana kommande veckan.

Jag är verkligen varken expert eller har någon erfarenhet av marijuana. Men jag vet tillräckligt för att förstå att hundratals inte skulle dö på en enskild skola på grund av överdoser i preparatet. För någon som jobbar som lagstiftare och drivit politik i frågan borde det vara ännu klarare.
Det är faktiskt skrämmande, till och med en skandal, att man skryter om sin kunskap i ämnet och sedan länkar till en sådan här artikel.

Alla kan såklart göra fel, men det som gör det så oroväckande är att det är den här ministern som tar beslut åt oss svenskar. Som så sent som innan jul inte hade något att anmärka på att Säpo nu går runt och pressar operatörer att ge dem direkttillgång till vår data.
Jag skrev om det här häromdagen i DN och undrade vem det är som är ansvarig och varför ingen tar ansvar för vår integritet.
Beatrice Ask är onekligen en av dem som har störst och tyngst ansvar för vår integritet.
Det är hennes omdöme, hennes insyn i frågor som den om Säpo vi ska lita på.

Det är därför jag reagerar så starkt, det är därför fler borde reagera så starkt när man visar sig vara så extremt bortkopplad från verkligheten.

Läs gärna krönikan i DN från i lördags om den ansvarslösa cirkeln.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • katarina broman januari 6, 2014, 20:20

    Ja det är för sorgligt vilka fullständigt okunniga och naiva stolpskott till politiker vi har. Är vi verkligen förtjänta av dom?

    • Albert Hjälm januari 7, 2014, 12:05

      Ditt parti röstar ju med de här människorna hela tiden. Vad säger det om er?

  • anne skåner januari 6, 2014, 21:50

    jag är emot legalisering men instämmer i kommentaren

    • Ärduseriös januari 6, 2014, 22:19

      Ja, instämmer jag med… eftersom cannabis skördar såååå måååååånga offer varje dag…

  • AAA januari 6, 2014, 22:00

    Detta i relation till hennes uttalande i Ekots lördagsintervju att ”man blir ju slö av cannabis”… vem är det som är slö egentligen?

  • BBB januari 6, 2014, 22:22

    Tyvärr är det så illa att en dödlig överdos av cannabis nog bara är möjlig i teorin. Det går absolut inte genom att röka, den som försöker skulle somna långt innan skadliga nivåer nås. Så vitt jag vet så har ingen någonsin dött av en överdos av enbart cannabis (rätta mig gärna om jag har fel).
    Oavsett vad ens åsikt är i frågan om legalisering så präglas den svenska narkotikapolitiken av okunskap och myter, vilket Beatrice Ask visar tydligt.

    • kk januari 7, 2014, 01:30

      För råttor är en nivå av 1.26gram ren THC per kilo kroppsvikt LD50.
      Om du intar, under en snabb period, ca 15-20gram cannabis per kroppskilo så är det 50/50 att du överlever. om du är en råtta.

      • BBB januari 7, 2014, 11:51

        Det kan stämma, återigen så var det ett tag sen jag läste om det här, men det är väl också något av en uppskattning? Jag har för mig att det har varit svårt att faktiskt ta livet av råttor med THC. I och med att så stora mängder behövs så har de t ex dött av syrebrist vid inhalation.
        Men om de siffrorna skulle översättas till en människa på 70 kilo så borde det ge en dödlig dos på drygt 0,5-1,5 kilo cannabis. ( 1,26 g x 70 / 5-15% (halt THC i cannabis)). Det är så klart helt omöjligt att röka på så kort tid, däremot skulle nog kolmonoxidförgiftning ligga när till hands. Men om man äter samma mängd? Upptaget är sämre i tarmen, vilket skulle kräva en ännu större mängd. Mängden bör även bli för stor för att ges intravenös då personen troligen skulle få blodproppar och dö av det istället.
        Summa sumarum så torde det vara praktiskt omöjligt att överdosera cannabis.

        • Gast januari 28, 2014, 20:18

          Man skulle ju kunna dö av 1 kg cannabis, beroende på vilken höjd man släpper det från förstås…

  • Stefan januari 6, 2014, 22:41

    Det verkar som att det finns för många som saknar omdöme, när man tar så lätt på cannabis, av kommentarerna att döma. Vad är det för samhälle vi vill att våra barn ska växa upp i?

    • Hasse januari 6, 2014, 22:53

      Stefan: Jag tycker du ska ta och dricka lite från spritflaskan så kan du trösta dig med att din kropp inte kommer ta någon skada…

      • tjohobbit januari 6, 2014, 23:06

        Jo för bara för det finns ett gift ska man legalisera fler saker folk kan fastna i?
        Hmm vi har ju knivar så då kan vi ju lika gärna legalisera skjutvapen….

        • Jan_B_Andersen januari 7, 2014, 00:20

          tjohobbit: Det var många år sedan att jag flyttade hemifrån och började att ta ansvar för mitt eget liv. Jag behöver verkan din eller statens skydd m.h.t. vad jag fastnar i.

          • tjohobbit januari 9, 2014, 05:14

            Näe jag skiter i vad du gör men varför inte flytta dit lagarna stämmer med vad du tycker eller ska vi bara köra anarki?

            Personligen tycker jag bolaget kan få sälja alla droger så tjänar staten på det och förhoppningsvis kan fånga upp dom som inte kan hantera det.

        • Läs på januari 7, 2014, 01:22

          Tjo, cannabis är faktiskt inte beroendeframkallande och heller inte ett gift för den delen. Men snälla, kolla upp det själv istället för att lyssna på mig eller nån annan, det finns verkligen massor av vetenskapliga(!) studier enkelt tillgängliga online – men håll dig ifrån den svenska propagandan, det är inte vetenskap om man gissar. Korrelation är inte samma sak som kausalitet, det vet ju alla forskare, men de svenska (och vissa utländska såklart) råkar ofta till alltid ”glömma” bort det när det handlar om cannabis.

          • BBB januari 7, 2014, 11:06

            Nja, för att vara helt korrekt så finns det viss beroendepotential, åtminstone enligt DSM. Det var ett tag sen jag tittade närmare på vetenskapen, men om jag inte missminner mig så uppfyller 5-10% av de med stor konusmtion de här kriterierna. Sen går det så klart att diskutera om det faktiskt är ett riktigt beroende, om är ett fysiskt eller psykiskt beroende eller inte (fast man pratar väl inte om beroende på det sättet längre?).

            • Wally Johnson januari 7, 2014, 12:02

              Som du säger så fastnar ca 5-10% personer i ett cannabismissbruk. Jämför det med ca 15% för alkohol, 20-25% för kokain och nikotin tex.

              Och det är redan bekräftat att det är ett psykologiskt beroende, som tex att man är beroende av choklad eller spelmissbruk. Inget substans beroende som tex nikotin eller opiater.

          • Osäkra människor januari 7, 2014, 13:18

            Eller så skiter man i cannabis helt och hållet? Jag skulle nog inte förlita mig på alla dessa ”vetenskapliga” studier om jag var du, det är mycket som sägs idag. Förstår inte grejen med det, precis som att gå ut och supa sig full.

          • tjohobbit januari 7, 2014, 20:09

            Så vitt jag vet finns inte det i alkohol och ändå fastnat folk i beroenden så finns olika beroenden.

            Jag tycker bara inte vi behöver mer skit lättåtkomliga för människor som har det tufft. Hela jämförelse debatten är skev enligt mig. Finns aldrig en anledning att tillföra fler gifter som folk kan hooka på.

            Min bror har slutat dricka men gick istället över till röka och kan ju säga att han blivit erbjuden massa annat sen dess.

            Vill påpeka att jag inte anser att tobak kaffe eller alkohol på något sätt är ofarlig så kanske vi kan släppa den anledningen till att tillåta marijuana?

            • asdf januari 8, 2014, 12:36

              ”Min bror har slutat dricka men gick istället över till röka och kan ju säga att han blivit erbjuden massa annat sen dess.”

              Och du tror inte att de har att göra med vilka det är som har hand om försäljningen idag ?

            • Loke Joelsson januari 8, 2014, 21:33

              Allt är beroendeframkallande. Tror inte cannabis är värre än vad som helst annat. Ta datorspel, mat och socker.

        • Doris januari 7, 2014, 01:34

          Skjutvapen är redan legala! eller tror du jägarna jagar med ärtbössa??

          • tjohobbit januari 7, 2014, 20:02

            Ok som dom flesta får köpa då.
            Tänk lite själv iaf.

    • rkas januari 6, 2014, 23:40

      Jag tycker det verkar som att det finns för många som är så väldigt missinformerade om cannabis, o antagligen är du en av dom. Beatrice Ask är också en av dom som, o det är därför som många reagerar så starkt på den här missen.
      Det är alltså inte alls så farligt som vissa påstår att det är. Men visst att det kan vara farligt i för stora mängder, men det är kaffe, alvedon o vatten också.

      • Upplyst januari 7, 2014, 00:47

        Och ”för stora mängder” definierar du hur? Även – ännu mer intressant – exakt hur hade du tänkt att man skulle få i sig dessa ”farliga” mängder? Läs på ALLA, tack. Det är farligt om man sätter det i halsen eller om man får ett större parti i huvudet, absolut.. men det var nog inte det du menade va?

        • Tror man har kunskap januari 7, 2014, 13:26

          Tycker det är tragiskt att det är så många som faktiskt tror sig veta så mycket om cannabis pga ”vetenskapliga studier”. Det är något du läst, ingenting du någonsin vet med säkerhet på egen hand. Du går efter vad media visar och tror att du vet något, som du egentligen inte har en aning om. Vetenskapliga studier säger så mycket skit.

        • Simon Johansson januari 8, 2014, 16:59

          Jag är för en legalisering. Man kan ju faktiskt ta skada av cannabis om man röker för mycket/för ofta. ”För stora mängder” måste ju inte betyda överdos och jag antar att det inte var det han menade. Ta och slipa dina argument lite, du skämmer ju ut seriösa människor. Men du kanske är nyfrälst cannabisrökare så jag ska inte klaga allt för mycket. Jag vet ju hur man själv var då.

    • Jan_B_Andersen januari 7, 2014, 00:18

      Stefan – kan vi inte bli eniga om, att du ser till att dina barn får en bra uppväxt, att du ser till att de vet vad som är farligt för kroppen, etc.

      Och att du så överlåter till mig om att bestämma vad JAG gör med min kropp, vilka drogar JAG väljer att använde, och vilken skada jag väljer att göra på mig själva?

      • Dumt tänk januari 7, 2014, 13:22

        Eller så kanske du ska börja tänka på hur DU påverkar omgivningen runt omkring dig? Allt handlar inte om dig, andra kommer alltid att påverkas P.G.A dig. Ta tex rökare, som faktiskt SKADAR allmänheten, varför ska andra människor som inte gör det behövas drabbas? Det är så jävla egoistiskt tänk av er människor, ta och lär er. Man behöver inte gifta ner sin kropp och resten av världen, vad finns det för anledningen såvida man inte är självmordsbenägen?

        • SweMike007 januari 7, 2014, 14:28

          Du gör mer skada på din omgivning varje gång du startar din bil, men det kanske inte räknas? Det finns för övrigt inga riktiga belägg för att man kan dö av passiv rökning, det är en slutsats som dagits fram till fakta genom lobbning i dom vanliga korridorerna. Störst käft vinner oftare än störst hjärna tyvärr.

          • BBB januari 7, 2014, 15:13

            När det gäller passiv rökning har du faktskt fel. Det kanske allra tydligaste exemplet kan konstaterats hos flygvärdionnor som arbetade medan rökning var tillåten på flygplan.
            När det gäller lobbying så är nog tobaksindustrin världsbäst på det, så du ska nog snarare fråga dig vilka lögner de fått dig att tro på?

        • Jan_B_Andersen januari 7, 2014, 15:28

          Jag tänker faktisk konstant på hur jag påverkar omgivningen runt mig. Du ser inte mig stå till höger i rulltrappen, du ser inte mig stå och blockera passagen mellan frysdisken i ICA, eller blockera ingången till tunnelbanan för att jag liiiiige skall prata med en vän precis innanför dörrarna. Och så rökar jag heller inte, och har inte någon bil. Eller barn. Eller hund och katt.

          Men du som är så klok, du kanske kan tala om för mig hur det påverkar andra människor om jag sitter ensam på mitt rum en fredag kväll och pulser på litet tobak eller marijuana?

        • ... januari 7, 2014, 16:03

          Vafan? Bönder nere i Sydamerika och Marocko måste odla cannabis för att försörja sina familjer. Varför? Jo, för att vi trångsynta och godtrogna i I-länderna hellre handlar billiga varor än de rättvisemärkta och ekologiska och för att vi stödjer EU som exploaterar invånare i U-länder och deras resurser. Vi västerlänningar är egoister hela bunten, om inte direkt så indirekt så kom inte och säg att dem som vill bruka cannabis är egoister!

          • Brajjan Addams januari 8, 2014, 04:23

            Jag är så jävla schysst mot alla bönder i Sydamerika och Marocko så att jag t.o.m. har börjat röka braj – så kalla inte mig för egoist. Dessutom har brajjet gjort mig så smart att jag resonerar sunt och förnuftigt. På det här sättet stödjer jag rättvisemärkning och ekologiska produkter. Fan vad jag är smart! Nä nu är det dags för en holk till och lite euroshopperchoklad att goffa i mig…

  • Anders S Lindbäck januari 6, 2014, 23:38

    Vem glömmer inte tant gredelin dvs B. Ask som ville återinföra skampålen genom att skicka ut gredelina kuvert ?

  • Mitch januari 6, 2014, 23:45

    Vilken jävla idiot. Behövs mer politiker med humor. Och hjärna.

  • Erik Vilsé januari 7, 2014, 00:10

    Fan blir så trött på den där ” Vi har ju redan sprit varför införa fler gifter som folk blir beroende av” kommentaren! Det är ju faktiskt inte så att om man har ett alkoholberoende och sen börjar röka på får ett till beroende.. Substanserna delar ju på beroendet! Kanske blir det totala missbruket större kanske mindre. När det gäller alkisar som börjar röka blir det nog ofta så att de drar ner en del på spriten.
    Allt måste vara lagligt för vuxna människor!! Annars kan vi ju faktiskt inte kalla oss vuxna. ”Nä jag får inte för pappa” eller ”Nä jag vill inte pga. det o det o det” Eller ” Ja va kul ge mig mer :)”

    • Sandra januari 7, 2014, 13:05

      Nej, substanserna delar inte alls på beroendet, det finns olika receptorsystem som olika substanser går på, tex tobak går på nikotinreceptorer (ja, de uppkallades efter substansen), medan alkohol påverkar dopaminsystemet. Kommer för närvarande inte ihåg vilket system THC påverkar, men du förstår kanske poängen? Sen kan man ju ha olika åsikter om vad som bör och inte bör vara lagligt. Jag håller inte med dig. Mest kanske för att, som en utvecklingspsykolog påpekade, ca. 2-3% av de människor vi kallar ”vuxna” kan ta ansvar för sin fysiska och psykiska hälsa större delen av tiden. Resten kan det alltså inte.

      • Hejhej januari 8, 2014, 12:27

        Så du menar alltså att 97-98% av sveriges ”Vuxna” befolkning inte kan ta ansvar för sitt eget välmående ?

      • Herregud123 januari 9, 2014, 16:40

        Vet inte vad du har för källa för dessa siffror, låter inte särskilt trovärdigt. MEN om vi säger att de stämmer, på ett ungefär iallafall; hur tror du då att det blivit så? Kanske genom att staten alldeles för länge nu har bestämt över befolkningen, vad de får och inte får göra? Kanske att det är omöjligt att ”vara vuxen” och att ta egna beslut i och med att vi av någon oförklarlig anledning låter staten och dess lagbok bestämma i princip allt åt oss. Och isåfall, låter det då som en bra idé att uppmuntra till fortsätta med detta? Vi får inte ens bestämma över våra egna kroppar (och vad vi vill göra med dem) längre. Vi är mer eller mindre frihetsberövade helt enkelt. Och många här tycker att detta bör fortsätta, att det ska vara olagligt att göra precis vad man vill med sin egen kropp? Det är helt otroligt.

  • Vavacon januari 7, 2014, 00:33

    Håller med författaren. Reaktionen är sund om det hade varit på riktigt men…. Att som beslutsfattare ha så dåliga kunskaper i ämnet är riktigt bekymmersamt. Men hon är väl proffs på att oportunism men inget annat. Som väljare, rösta inte på henne i valet! Tar reda på vad de ni röstar på står för så kanske vi slipper sådant här?

  • Josefin januari 7, 2014, 00:57

    Skulle det kunna vara så att hon menar att det var ett ”dumt och sorgligt” sätt att göra satir på – eller är det en alltför välvillig tolkning av inlägget?

    • yo januari 7, 2014, 01:13

      Ah det är alldeles för ”välvilligt”

  • Eric A januari 7, 2014, 00:57

    Jag är inget större fan av vår justitieminister, av flera anledningar, men tror ni på fullt allvar att hon tror att marijuana är en livsfarlig dödsdrog? Har ni rökt på?

    • Erik Vilsé januari 7, 2014, 01:54

      Vad menar hon då enligt dig?

    • D.vonTjavon januari 7, 2014, 12:57

      Om du köper hennes i efterhand pinsamt dåligt konstruerade bortförklaringar, då är det nog du själv som borde gå och pissa för att se vad du fått i dig för konstigt..

  • The Union januari 7, 2014, 02:41

    http://www.imdb.com/title/tt1039647/?ref_=nv_sr_1

    The union: The Business behind getting high
    Lite vinklad åt andra hållet men alla haters kan la spana in denna dokumentär:)

  • Så kan det gå januari 7, 2014, 09:46

    Vilken sopa till politiker! Cannabis må inte vara så skadligt för kroppens organ men jag har haft på tok för många vänner som ”stannat” i ålder och blivit trögtänkta tack vare ett konstant rökande så något bra är det knappast! De enda som inte ser det så är rökarna själva! Tillbaka till ämnet. Bort med okunniga politiker som får hålla våran talan när dom är totalt inkompetenta och naiva! =)

    • Simon Johansson januari 8, 2014, 16:50

      Det är skillnad på bruk och missbruk. Jag antar att de du pratar om har rökt cannabis mer eller mindre varje dag? Jag känner folk som har gjort/gör det också och det är klart som korvspad att det inte är bra.

      • Loke Joelsson januari 8, 2014, 21:28

        Alla mäniskor har en börda tror jag. Kan vara alkohol, eller dataspelande eller vad som helst. Jag personligen är beroende av socker, så det är mitt missbruk.

    • Hanna januari 8, 2014, 20:07

      beroende är ju aldrig bra. jag tror nog att dina vänner skulle blivit ganska trögtänkta av alkohol också om de använde det lika ofta som de använde cannabis.

  • Sandra januari 7, 2014, 13:09

    Alltså, är vi helt säkra på att inte B. Asks facebooksida är satirisk?

    • Emanuel Karlsten januari 7, 2014, 18:38

      Ja.

  • Niklas januari 7, 2014, 13:56

    Du måste ladda din telefon!

  • Peter januari 7, 2014, 13:59

    Som tidigare kommentarer har påpekat så är det i praktiken omöjligt att överdosera genom att röka Cannabis. Sedan så finner jag ”Krossa Knarket” lite motsägelsesfullt. Vad är egenligen knark? Är kaffe knark? Det uppskattas att för mig (en man på ca 70 kg) så skulle det behövas 25l svagt kaffe för en dödlig koffeinöverdos. (se källhänvisningar) och jag måste erkänna att det verkar troligare att jag överdoserar på espresso (ca 7 liter för en dödlig överdos) än på TCH. Undrar om hon också vill förbjuda vatten, det kan man ju också överdosera på.

    (http://www.vof.no/ny/component/k2/item/158-kaffe-verdens-mest-populaere-drikk/158-kaffe-verdens-mest-populaere-drikk?limitstart=0 obs, norsk artikel, & Peters JM (1967) Factors Affeting Cafeine Toxicity: A Review of the Litterature.The Journal of Clinical Pharmacology and the Journal of New Drugs 7 (7): 131–141.)

  • Jens januari 7, 2014, 16:14

    Hahahhaa, ni har alla gått på det!
    Beatrice Ask är satir. Reinfeldt gav henne posten som justitieminister och viskade genom mungipan: ”Kolla in det här Kalle (Bildt), jag slår vad om att folk kommer tro att hon är en riktig politiker. Såna jävla stolpskott den här väljarkåren består av.”

  • Jay januari 7, 2014, 17:20

    Tycker det är intressant att det är så viktigt för rökarna att skilja på psykologiskt beroende och inte. Beroende som beroende. Men farligheten med cannabis är att alla tror att de är så förbannat coola när de puffar gräs så de blir helt maniska runt grejen. Och att vara manisk är inte ett friskt beteende. Jag tycker man ska legalisera skiten så kan de som vill lagra cannabis i sina transfetter och sen upptäcka när man är 50 att man har blivit dum i huvet göra det. Så kan vi som använder kaffe som drog göra det och låta varandra vara. Men kom fan inte och säg att din kropp är så djävla tacksam för att du röker cannabis, ni kommer betala för det, precis som jag kommer få betala för mitt kaffeberoende :-P PEACE!

  • Samuel januari 7, 2014, 18:07

    Beatrice kan inte kommentera i enskilda händelser, du får ta upp det här med ansvariga tjänstemän.

  • Andreas Ad januari 7, 2014, 23:07

    Om man ser det från brottslingarnas perspektiv så tycker jag en legalisering vore på din plats, ”knarkkungarna” får mer o mer pengar och på så sätt mer makt i vårt samhälle.
    skulle vi legalisera denna milda drog -likt alkohol (om inte mildare) så skulle vi kunna få in mer skattepengar och dom i sin tur kan användas till att bekämpa den större och tyngre brottsligheten som i sin tur skulle rädda fler liv och även få bort de tyngre drogerna.
    förstår inte varför någon tänker lite utanför boxen ist för att tro att det kommer sätta sina barn i missbruk, jag har rökt någon gång och kanske skulle ta något om tillfälle ges, det handlar om att lära ut självbehärskning.
    Har ni aldrig tänkt på att det man mest förbjuder är mer spännande o göra.
    vet i andra länder där dom Ej har åldersgräns på alkohol, som i sin tur gjort att ungdomarna Ej tycker att det är en grej o dricka, och därmed sänkt alkohol konsumtionen på så sätt.
    En tanke bara…

  • Beatrice januari 8, 2014, 00:21

    Men alltså om det står på internet så är det väl sant… Eller vadå? Haha (:

  • Zion warrior januari 8, 2014, 02:33

    David Da Silva JAG ORKAR INTEEEEEE…..hon är så jävla rökt i skallen.Ska någon kanske berätta för henne att Sverige har mer dödsfall av ALVEDON än vad världen har i cannabis. …..Extra roligt att det är DR Jack Shepard från LOST ????läs mer här..

    http://www.thedenverchannel.com/news/local-news/marijuana/hoax-story-claiming-marijuana-overdoses-kill-37-in-colorado-fools-some-not-all

  • Forskare, THC(cannabis) januari 8, 2014, 08:06

    För att dö från CANNABIS behöver du röka cirka 20.000(20 tusen) GRAM under loppet på 1 minut.
    alltså 40.000 joints packade med 0.5 gram i varje joint vilket även det är vanligtvis ganska mycket för att ha i 1 joint.

    Det du dör utav då är inte från CANNABIS du röker utan då dör du från en syrebrist som uppstår.

    Och nej det finns inte ett enda dödsfall från cannabis sedan år 0.

    Cannabis är medecin och inte en skadlig drog eller S.K inkörsport till större kriminalitet.

    Politiker är dem största HYCKLARNA vi har på jorden som utan fakta kommer med helt fel sanningar för folket att tro på.

  • Matt januari 8, 2014, 08:15

    Cannabis är den drog, en lätt sådan.

    Ni missar dock att cannabis idag är lika lätt åtkomligt för våra ungdomar och vuxna som alkohol är. Det är extremt lätt att få tag på cannabis och åldersgränser existerar inte, uppenbarligen trotsar ett stort antal människor förbudet och använder dessa okontrollerade varor ändå. Förbudet fungerar ej.

    På samma gång löper dessa människor en risk att hamna i missbruk av andra substanser då denna miljö som är kriminell enbart jagar pengar och således tillhandahåller andra tyngre droger. En reglerad marknad skulle se till att produkten är som den skall vara, man sparar massa pengar och på samma gång tjänar man lika mycket på skatten. Och man respekterar den egna viljan och friheten.

    Visst jag förstår folk som kör med argumentet att vi behöver inte en till lättåtkomlig drog, men sanningen är att den redan är det och det nuvarande förbudet SKADAR våra ungdomar mer än själva drogen.

    Jag kan köpa att vi inte bör sälja cannabis på systembolaget/apoteket men vi bör omedelbart avskaffa förbudet mot konsumtion av cannabis eftersom det inte fyller någon nytta utan bara skadar vårt samhälle, det bör inte längre ses som ett art brott med fängelse i straffskalan(DET ÄR VANSINNE). Utan snarare ett mildare brott där man straffar innehav med böter likt parkeringsböter istället för att brännmärka personerna i fråga. ( jag anser att man bör applicera detta mot all form av användning av droger för att få en bukt med problemet inom vården)

    Och man bör även ändra sättet att arbeta på mot droger på alla andra plan oavsett vilken drog det gäller, ingen missbrukare går idag och söker hjälp för att det vågar man inte göra. Ni som sitter och kör med kriget mot droger tänket inser nog inte hur mycket det skadar samhället. Det är MÄNNISKOR vi talar om.

    Jag själv blev av med mitt körkort när jag gick längs gatan med restprodukter av cannabis i mitt urin, gamla inaktiva metaboliter i små mängder. Således blev jag även jag med mitt jobb eftersom jag inte kunde ta mig till jobbet. Inte skulle jag ha suttit hemma och målat den kvällen, jag skulle ha vart på krogen och gormat. I övrigt har jag alltid varit en mönstermedborgare.

  • Simon Johansson januari 8, 2014, 08:38

    Här är en dokumentär som jag tycker alla bör ser; http://www.youtube.com/watch?v=vsacZIyaRnc

  • Love Joss januari 8, 2014, 13:52

    Jag trodde legalisering var en fråga för vita hiphop-killar i 14 års åldern. Artikeln handlar inte om att weed är bra eller dåligt, utan om att Beatris Ask är helt jävla tappad, och inte borde sitta där hon gör. Det som borde diskuteras är Beatris ställning, inte legalisering.

  • Angelica Bengter januari 8, 2014, 20:01

    Det mest klockrena jag hört och det är så tragiskt så jag får magsår.
    Beatrice Ask är en opåläst liten demon som får styra viktiga frågor åt helvete. Hennes åsikter och det hon grundar dem på är rent ut sagt pinsamt för inte bara henne själv utan för oss som lider utav hennes IQ.
    Jag är förskräckt över hur politiker styr detta land och hoppas på att skicka bort dom ifrån tronen nästa val.
    Sen vill jag också tillägga att vi lär bua ut Bildt och Reinfeldt och deras världspolitik.
    Vi hjälper till i krig och krig föder inte fred, aldrig någonsin.
    Bofors, vi lägger ner det, va?

  • Holger Holgersson oktober 18, 2015, 13:34

    Det är väl hög tid att någon tvingar i Ask en holk, toppar med syra och släpper lös henne på ett dansgolv i Berlin med några E i kroppen.

Lämna ett svar till MitchAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa