≡ Menu

Efter Livets ord-grundarens otrohetsaffär – kan församlingen resa sig igen?

Jag har tänkt mycket på Livets ord på sistone. Jag har skrivit om dem många gånger förut och jag tror inte många förstår, knappt ens vi inom kyrkan, vilket inflytande församlingen ändå har och har haft på svensk frikyrklighet. Hatad och älskad har den ändå gått före, provocerat och brutit ny mark i många sammanhang. Liksom den så många gånger har totalt spårat ur.

Och nu läser jag att Robert Ekh, en av pastorerna som grundade församlingen, avgår, utgår, lämnar både församlingen och sin familj för att han hittat kärleken i en annan kvinna.

Det är en bomb. En otrolig nyhet.

Som grundare är Ekh en av de som hängt med längst, som betytt mest, efter Ulf Ekman. Precis som alla andra pastorer har han skrivit många böcker. Till exempel om äktenskap, familj och relationer. En bok som för övrigt knappast är särskilt nyanserad. Boken beskriver till exempel samhällets familjepolitik såhär: ”Under en lång följd av år har en medveten politisk agenda i jämlikhetens namn marginaliserat äktenskapet mellan man och kvinna och gjort det allt svårare för föräldrar att kunna ta hand om sina egna barn.”

Det som alltså varit Ekhs paradfrågor är nu det han själv faller på. Hans böcker har nu dragits tillbaka.

Givetvis är det här ytterst en tragedi för Roberts familj. Men lika mycket för församlingen Livets ord.

Jag kan inte tänka mig en mer förvirrad tid att vara medlem i nu.

Först inte bara avgår grundaren Ulf Ekman, utan byter fundamentalt trosinriktning och förkastar därmed hela den teologi kring vilken han byggt upp Livets ord. Han lämnar en skock får – ett samfund! – med orden om att han kommit till insikt att det ärligaste en kristen kan göra är att foga sig under Påven och den katolska läran. Jorden måste ha skälvt under medlemmarna på Livets ord. Men de gick vidare.

Sedan kom den ekonomiska smällen. Att ledningen, inklusive Ulf Ekman, får en livslång pension från Livets ord – även när de inte är verksamma. Ulf och hans fru Birgitta Ekman avstod sedan från pensionen. Sonen Jonathan, som är vd i Livets ord, tog ett års time out. Robert Ekh meddelade dock i december att han tänkte behålla pensionen, som innebar att han får full lön fram till 75 år och att det därefter trappas det ner. Medlemmarna fick hela tiden knapphändig information. Vad skulle de tro, tänka, göra?

Och så nu. Den pastor som gjort sig ett namn för att stå upp mot samhällets söndertrasande av kärnfamiljen lämnar nu sin familj för en flamma utomlands. En person han haft en relation till i flera år. I. Flera. År.

Först en teologisk smäll, sedan en ekonomisk smäll och nu detta.

Kan ens församlingen resa sig efter det här? Vill de?

Nuvarande huvudpastorn Joakim Lundqvist gör ett tappert arbete med att fokusera på att det handlar om just en enskild person, att alla är människor, alla gör snedsteg.

Men en församling som så tydligt byggt sitt budskap kring några enskilda personers helighet, ledarskap och budskap kommer få svårt att komma runt det svek som det här innebär.

Ett korthus faller. Och jag undrar så hur Ulf Ekman tänker. Om han såg det komma när han försvann. Om han någonstans ser ett ljus i händelserna, att fler kanske nu vågar ta steget över till katolska kyrkan. Om han ser det här som ett tecken på den orimliga idoldyrkan ett ledarskap i en fragmenterad kyrka skapar. Att enhet under påven är enda vägen.

Med allt det där sagt: att lämna Livets ord skulle för många vara som att vända ryggen till sin familj. Jag gissar ändå att man reser sig upp igen, men aldrig kommer kunna skaka av känslan av att man när som helst kan bli sviken av de man litar på mest.

Och egentligen är det nog en ganska sund insikt. Vi är ju bara människor.

Läs också:
Sofia Lilly Jönsson om ledarsveket

Mina tidigare texter om Livets ord

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Emma Söderberg februari 4, 2015, 22:25

    Hej Emanuel. Jag känner inte dig men vill bara ge en kommentar på det du skrivit i egenskap av medlem i just Livets Ord. Jag tycker för det första inte på något sätt att detta är ett ämne som det lämpar sig att skriva om och analysera – det är en familjetragedi med en fru och sju barn med respektive som sörjer och som förtjänar respekt, inte att människor de aldrig träffat nu ska analysera och döma den man de älskar.

    Sen kan jag från mitt eget perspektiv säga att jag inte alls känner mig förvirrad, förd bakom ljuset eller sviken. Tanken på att lämna har inte ens slagit mig. Jag är med i en församling jag älskar och som jag vet inte står eller faller på någon eller några enskilda människor – det är Gud som leder vår församling och som gjort den till vad den är idag. Vad jag känner är förtvivlad sorg och medkänsla med familjen och den närmaste kretsen och en enorm respekt för församlingsledningen som burit församlingen genom ett stormigt 2014 och nu reser sig ännu starkare för att stötta och trösta oss trots att de själva lider. Jag är tacksam, något så oerhört och det gör mig ont att höra människor som inte själva är här eller en del av den här situationen sitta och bedöma och förutspå vår framtid.

    Jag kan också meddela att församlingen inte alls skakar och håller på att ramla ihop, vi har i flera veckor samlats till bön för det nya året ovetandes om denna situation och fortsätter detta även nu med oförändrat engagemang och deltagande. Ikväll var vi nära 300 samlade i bön och lovsång.

    Har du fler frågor du vill ha svar på från någon som faktiskt är en del av den här situationen istället för att beskriva och bedöma en situation du inte har en aning om får du gärna kontakta mig.

    • Emanuel Karlsten februari 4, 2015, 22:39

      Hej Emma,
      Det här är inte bara en familjetragedi. Hade det varit det hade du inte engagerat dig här, inte gått på bönemöten för att känna enhet med dina församlingsmedlemmar och någon kris hade inte funnits för församlingsledningen. Det är en profilerad pastor som grundat församlingen och därför är det också relevant att prata om hur det påverkar medlemmarna.
      Jag är hursomhelst glad att du inte känner dig förvirrad eller sviken och uppskattar verkligen din kommentar!

      • Emma februari 4, 2015, 23:25

        Jag engagerar mig för att det berör människor jag älskar och bönemötena går jag på för att JAG vill söka Gud. Skulle uppskatta om du inte la ord i min mun eller förklarade orsakerna bakom mitt handlande, tror jag är fullt kapabel att urskilja dem själv :)

        Det här är naturligtvis större än en familjetragedi men det är fortfarande främst en tragedi och människor i sorg och en sådan situation är aldrig lämplig för utomstående att kommentera.

        Då har jag sagt mitt. Tack!

        • Charlotte Bjergert februari 5, 2015, 08:23

          Jag är inte med i Livets ord men är kristen
          Kan inte förstå hur man kan tro att man skulle samlas till bön och lovsång av någon annan anledning än att tillbe och upphöja Gud.

          Gud är den största och varför skulle ens tro rubbas för att en person oavsett ställning väljer en annan väg?

          Det är den personens misstag och det är den personen anser jag som får stå till kast för sina handlingar. Dock är det Gud som ska döma oss, inte vi människor.

          • Emanuel Karlsten februari 5, 2015, 10:20

            Nu har jag ju inte pratat om personers tro, utan om församlingen och dess framtid, som varit synnerligen präglad av den pastor som nu fått gå.

        • Martin februari 5, 2015, 16:22

          Jo, i det här fallet är det särskilt lämpligt för oss utomstående att kommentera detta därför att RE offentligt har gått ut och propagerat mot skilsmässor och framställt sitt eget familjeliv som mönsterbildande för andra. Detta har troligen satt en hård press på många i LO och orsakat skuldkänslor och känslor av otillräcklighet. Dessutom har flera i rörelsen som lämnat fått sitt liv och leverne bedömda av pastorer som RE. Brevväxlingen med den medlem som hade frågor om ekonomin var ju belysande och avslöjande..

        • Pär Hedlund februari 8, 2015, 16:43

          Jag skulle säga att hela församlingen är förd bakom ljuset otrohetsaffär är en sak, pensionen är häpnadsväckande. Kritiskt tänkande är på sin plats, känner man sig inte sviken borde man fundera på varför man inte gör det. Visst är det hela tråkigt men jag tänker mer på alla människor som tagit skada av framgångsteologins /livets ords framfart.

    • Andreas Holmgren februari 4, 2015, 23:38

      Sofia Lilly Jönsson identifierar helt korrekt det stora problemet: Tystnaden.
      Att visa respekt för den närmast drabbade familjen är något självklart. Att kräva tystnad är något förkastligt.

      Jag blir illa berörd när jag ser Joakim Lundqvist och Ulf Ekman ta tillfället i akt att kväva diskussion och bearbetning i sin linda. På Facebook skriver Fredrik Lundqvist att detta inte är en nyhet som ska spridas och länkas vidare likt andra nyheter. Här skriver medlemmen Emma, i enlighet med ledarna, att detta inte ska skrivas om eller analyseras.

      Tvärtom säger jag, låt alla få utrymme nu, lyssna, släpp fram och öppna upp. Det finns så många som bär på frågor. Jag är säker på att familjen är kloka nog att hålla sig undan sociala medier en tid framöver. Jag vet att man på Livets Ord misstror känslor men de är inte farliga, det är långt farligare att förneka dem.

      • Julia februari 5, 2015, 01:14

        Måste bara få tillägga att det inte är så att man inte pratar om det i församlingen. Det som Emma här och Fredrik Lundqvist menar är att just sprida det som en löpeld på sociala medier, till folk som det egentligen inte direkt berör. Åt förvirrade och förtvivlade församlingsmedlemmar finns pastorer i beredskap för samtal och frågor.

        • Andreas Holmgren februari 5, 2015, 10:47

          Problemet är; Hur bestämmer man vem som berörs? Vilka har rätt att bestämma vem som berörs? Vill ni verkligen påstå att endast skrivna medlemmar har blivit berörda?

          Låt människor själva avgöra om och hur de hanterar detta.

    • annchris februari 5, 2015, 21:22

      Ledsen är jag trots att jag inte är med i församlingen över allt som hänt på LO de senaste åren. Jaaa, det berör faktiskt mig med, vi är ju alla i kristi kropp samt så har jag gått LOs bibelskola, mamma var medlem allt sedan 1986 (hon dog nyligen) så, visst angår det mig. Mina barn har också gått på skolan där. Men kanske allt nu kryper upp till ytan för att Sveriges kristna ber innerligt för landet. Det är bra att saker som dolts kommer upp till ytan så vi kan bli rena. Ingen människa är perfekt förutom Jesus förstås, så det gäller att vara vaken och hålla lampan brinnande. Detta är inget man kan ta lätt på och ja, detta angår mig med, känner en sorg och bedrövelse över det som sker. Jag vill bara BE, BE BE just nu. Så låt oss bara be helt enkelt älskade syskon i Herren.

  • Lyckman februari 4, 2015, 23:04

    Tragedier och flammor. Jojo.

    Hälften av Sveriges äktenskap är tragedier mao. Att svänga sig med ordet tragedi på detta oförsiktiga sätt gör att det helt tappar sin mening.

    Ordet flamma används sedan för att förlöljiga och allmänt nedsättande.

    Leva och låta leva. Kasta första stenen.

    Gud bevare oss från de religiösa.

    Adjö

    • Emanuel Karlsten februari 5, 2015, 11:38

      Det handlar som sagt inte om Ekhs äktenskap, utan hans inflytande och påverkan på tusentals, tiotusentals människor.

  • maths b februari 5, 2015, 07:26

    Jag håller med Lyckman, är en skilsmässa en tragedi? Inte alltid, ofta blir det bättre med tiden. Istället för att krampaktigt hålla kvar vid något och låtsas att allt är bra. Ingen har dött, gå vidare.

    • Andreas Holmgren februari 5, 2015, 10:49

      Det är riktigt, för många kan det vara en ren befrielse. Dock måste det inträffade beskådas med Livets Ords ideologi i beaktande. Då får händelsen en annan nyans och en vidare betydelse.

    • magiul februari 6, 2015, 12:08

      Men det är ju inte bara en skilsmässa detta. Det är något mycket mer, en långvarig otrohetsaffär. Även inom kristna kretsar skiljer sig folk, och det är knappast sprängstoft längre. Det är just hur det sker som är den stora tragedin.

  • Andreas februari 5, 2015, 10:07

    Problemet med Livets Ord är dess förkunnelse som inte har stöd i Bibeln och då menar jag framgångsläran bland annat samt synen på dem sjuka. Livets Ords förkunnelse var från början falsk förkunnelse och ett upphöjande av bland annat Ulf Ekman som man såg upp till som någon stor profet. När vi ser på människor så går det inte så bra. Nu kommer visa anhängare till Livets Ord och den så kallade trorsrörelsen inte hålla med mig här när jag skriver. Livets Ord har tyvärr med sin förkunnelse förpestat flera med falsk lära. Ulf Ekman var ingen profetröst för landet utan en falsk herde som lede och leder folk vilse. Vi behöver återvända till Bibel och pröva vad säger ordet?

    • Bea februari 5, 2015, 14:00

      Jag tänker osökt på vad Gud säger: Du skall inte begå äktenskapsbrott. De orden är lika aktuella idag. Paulus säger i 1Tim 3 att hur ska en ledare som inte kan ta hand om sin egen familj få förtroendet att ta hand om Guds familj. Jag känner en god herde och det är Jesus. En god herde ger sitt liv för fåren men det gör inte en lejd/köpt herde. En köpt herde frågar inte efter fåren och när ulven/vargen kommer lämnar han fåren och de skadas, dödas och förskingras.

  • Martin februari 5, 2015, 13:22

    Hej! Det skedda är ju på många sätt anmärkningsvärt. Kanske att det finns goda skäl
    inom rörelser som LO att fundera över sin syn på äktenskapet. Det är kanske inte helt hälsosamt att till varje pris fall hålla fast vid äktenskap som kanske gått i stå. Robert E har ju på ett tydligt moralkonservativt sätt kritiserat t ex skilsmässor. Visst finns det ett värde i att två föräldrar lever tillsammans livet ut om man trivs med detta. Inte minst för barnen. Men jag tror att det vore ett hälsotecken om man vågade erkänna att ibland är det bättre att gå skilda vägar och göra det bästa av situationen inom t ex LO! Svagt av denne man att vänta ut sin pensionering, vilja ha saftigt pensionsavtal och sedan bara dra som en tjuv om natten efter detta magnifika dubbelspel från en person som genom åren säkert haft åtskilliga synpunkter på andras familjeliv. Enligt uttalande från familjen älskar man fortfarande sin Robert. Kanske vore det sunt med lite helig vrede i dessa kretsar nångång. Känslor som inte får finnas kan ju spöka på annat sätt.

  • Su februari 6, 2015, 16:31

    Tycker du har skrivit väldigt bra och analytiskt Emanuel. LO har i alla år levt och frodats på tystnad och blind lojalitet från dess medlemmar. Blir lite förbryllad och oroad över kristna vänner på facebook (livets ordare och andra) som annars postar väldigt mycket, helt plötsligt väljer att lägga locket på över en sådan här grej. Det är så sjukt auktoritärt av en ledning (må det vara en församling eller vilken organisation som helst) att försöka tiga bort problem. Man säger att snack förgiftar, ”du ska inte snacka om ledarna”. Det snacket. Känner igen stilen både från Märsta Pingst och Karisma. Lägg locket på bara!
    Nej, bli lite 2015 vettja! Snacka med folk! Hoppas verkligen att folk vågar prata. Därför fyller exempelvis denna blogg en bra funktion eftersom folk kan ”skriva av sig”.

    Allt Gott

    • Sara februari 7, 2015, 00:00

      Tusen tack Emanuel. Det är mycket viktigt att inte lägga locket på, för det kokar över. Jag kan bara tala för mig själv som före detta medlem samt bibelskoleelev. Jag håller helt med Martin när han talar om att det behövs helig vrede. Detta har inget att göra med att döma en enskild människa som håller på att göra ett snedsteg. Detta får många att tänka, undra och diskutera och det är absolut inget att skämmas för. Robert Ekh är en offentlig person, har varit verksam i 30 år som pastor och alltså framträtt som ett föredöme. Nu gör han motsatsen till det han själv predikat – varför skulle vi inte få prata om det? Läs gärna vad jag har skrivit om detta på min blogg:
      http://opgelet-kikkers.weebly.com/mitt-liv-i-belgien/robert-ekhs-otrohet

  • elvria februari 9, 2015, 21:55

    ja säga vad man vill om livet ord. så har dom ju aldrig stått på rätt grund., deras måtto har ju varit efter den usa modellen framgångs teologi. som är helt fel grund att bygga sin tro på . vad hjälper det om du har teologien i din hand, men du har inget liv. i ditt liv .. så sorgligt för många människor som har gått efter ulf .Ekman samt robert . deras pipa , var är dom idag. allt har ju varit så överdrivet själigt. kära vääner vakna upp och gå ut ur församlingen

  • Martin februari 12, 2015, 19:38

    Hej! Grattis till jobbet på gp. Sa nyligen upp min prenumeration på gp.Kanske jag tänker om framöver. Det du skrev om Lo var tänkvärt. Två saker har jag grunnat på. Dels om Lo går under dels om vad som rör sig i huvet på RE. Det som kan tala för undergång är brist på ledning och att offerviljan hämmas av att de pengar man skänker kan bidra till tvivelaktiga utgifter typ pensionsutgifter. När det gäller RE finns två möjligheter. Endera är han en avhoppare dvs han tror inte på lo:s förkunnelse. Eller också tror han fortfarande och då kan han inte ha det lätt. Dvs med sig själv och sin tro.

  • Jonas februari 22, 2015, 20:30

    Ett spontant svar på din rubrikfråga, tror det kan va svårt att resa sig igen – iaf inom nuvarande upplägg. Gissar att en del tyngre ändringar nog behöver göras… Som också Dagen var inne på häromdan.

    ——-

    Livets ord har på ca 1 år gått igenom fyra kriser.

    Fyra kriser:
    – en teologisk (Ulf Ekmans konvertering)
    – en ‘ekonomisk (de dolda pensionerna)
    – en administrativ (att den sedan länge inflytelserika VD:en fick lov att ta ett års timeout)
    – och nu en ledarskaps-moralisk (Robert Ekh).

    Lägg till Ukraina-krisen (som sajten Aletheia skrivet mkt om), och att två chefredaktörer från deras teologiska tidskrift Keryx (Benjamin Ekman; Henrik E) lämnat och blivit katoliker, samt att skolrektorn m.fl. också relativt nyligen blivit katoliker.

    Vidare kan man ju nämna de tydliga förändringar som skede på LO under Ekmans sista period, dvs. den sen flera år stegvisa ”försöker efterlikna katolicismen”-processen.

    Undrar förresten om UE idag erkänner tex LO:s nattvard, (ej ledd av en katolsk präst) som en riktig nattvard?

    Vidare, hörde jag något om att de var anmälda till någon slags instans, som kontrollerar ekonomin hos stiftelser.

    Mycket tuffheter m.a.o.

    Det som gör det tungt med Robert E för LO:s medlemmar är att han varit medgrundare till LO och varit, sett på helheten, den viktigaste personligheten där – efter Ulf.

    Tror att det är viktigt att stötta och be för Ekh:s familj, som här genomlever en tragedi.

    Jag tror att Aletheia haft en stor roll till att dessa saker kommit fram i ljuset, annars hade säkert mkt varit dolt (tex pensionerna, ukraina-krisen), dvs. att bl.a. de faktiskt tvingat fram en öppenhet på LO. Jag har själv inte varit så imponerad av sajten A. (tex utifrån deras tråkiga, katolsk-kritiska hållning), men måste ju likväl ändå ge dom rätt i mkt ! Då de tex skrev om UE:s katolska orientering redan för 8? år sen, fastän de då blev förlöjligade.

    Men att LO:s kultur varit mkt märklig, måste man tillstå när man ser till allt som varit. Ang. nya ledarskapet med Joakim Lundqvist – så verkar han ju mkt duktig, sympatisk och öppen. Dock kan man ställa sig frågan vilket förtroende JL skapar…? Då han blev förvånad, inte vetat något (vad jag förstått) om UE:s konvertering – men en sajt som tex. A. sett det sedan många år tillbaka. Och nu, kom detta med Robert som en chock för JL. Och likaså detta med pensionerna i höstas. Att JL inte vetat något, tror jag stämmer. Fast, är det inte konstigt att JL ej vetat / ej haft koll på vilka omvälvande nya (olika) ”riktningar” som varit på gång, gällande LO:s två största ledarpersonligheter? Att JL inte sett dylika saker hos sina mentorer & här ställt konfrontativa frågor – inger inte direkt ledarskapsförtroende, till LO:s nuvarande ledning.

    Har du några fler tankar här, Emanuel ?

    • Emanuel Karlsten februari 24, 2015, 19:49

      Hallå, intressanta tankar! Håller verkligen med dig angående Aletheia, det är verkligen intressant.

  • MyTwoCents - aletheia.se maj 28, 2015, 12:50

    Robert Ekh bryter tystnaden kring pressen, stressen, otillräcklighet och depression

    http://aletheia.se/2015/05/26/pastor-robert-ekh-bryter-tystnaden-kring-otrohetsaffaren/

  • LIsa maj 11, 2022, 11:32

    Ok? Jag tycker ni är lite konstiga och det är faktiskt lite obekvämt när ni skriver sånt och jag försöker bara hitta information till mitt so-projekt. Ni har faktiskt förstört min dag!

    • LIsa maj 11, 2022, 11:41

      Förlåt jag blev lite arg… Jag vill faktist jättegärna vara med i er kul- eller jag menade kristna församling:) Får man gratis vin förresten? Ni vet natbarden och allt. Jag gillar alkohol och Jesu kropp;) För ni har väl ett föråd men vin till natbarden, eller hur?

      • Emanuel K maj 12, 2022, 13:16

        Hej LIsa! Vad kul att du vill vara med, du är varmt välkommen att spendera tid med oss och vårt vin. Vi har möte den 3 augusti 1987 vid bäverns gränd.

Lämna ett svar till Emanuel KarlstenAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa