≡ Menu

En pastor som gör sekt av andlig fylla

I mitt jobb på Expressen ingår bland annat att ha koll på youtubeklipp. Heta sådana, roliga sådana och snackisar. De senaste dagarna har pastor Matthew Ford dykt upp. En, vad jag gissar, obskyr sektledare som dyker upp på olika youtubeklipp uppenbart onykter. Men påstått ”i anden”.

Det här är ingen ovanlig grej förekommer. Inom frikyrkan – men allra mest trosrörelsen – är det många finns de som menar att man blir drabbad av den helige ande till den grad att man helt enkelt blir full. Man dricker ”nytt vin från nya vinstockar” osv. Ulf Ekman har varit det på video några gånger, Todd Bentley har också blivit det. Och det kan säkert vara så att man upplever en andlig onykterhet. Men i vissa karismatiska sammanhang blir det också en indikator på hur andlig man är. Ungefär som tungotal. Ju högre och oftare det talas, ju mer uppenbar blir din nära koppling till Gud.

Men jag har aldrig sett någon dra det lika långt som reverend Matthew Ford. I det första klippet, det som blivit viralt i dagarna, ser man hur ”pastorn” tycks ha någon slags andlig tourettes, där han tvingas göra ljud, säga ”wow”, ibland. Mitt i en mening. I det andra, som är betydligt värre, är han så (andligt) drogad att han inte kan prata.

Jag vet inte om det är komiskt eller läskigt. Klart är i alla fall att vi har ett av kyrkans mest speciella och sjuka exempel på överkarismatisk kristendom.

Och i det här klippet, allra märkligast efter sju minuter:

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • danielsjoman februari 16, 2011, 15:39

    Jag vet inte riktigt vad man ska säga. Det är bara läskigt, bara läskigt.

  • danielsjoman februari 16, 2011, 15:39

    Jag vet inte riktigt vad man ska säga. Det är bara läskigt, bara läskigt.

  • Torsten Åhman februari 16, 2011, 20:50

    Emanuel! Jag gillar dig och beundrar din journalistiska talang, men när du skriver: ”Det här är ingen ovanlig grej. Inom frikyrkan …” då har du tappat precisionen fullständigt. Själv har jag arbetat hela mitt i alla möjliga frikyrkliga sammanhang och aldrig ens varit i närheten av en sådan idioti som dessa klipp skildrar. Hur kan du skriva så? Varför?

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:37

      Du har rätt, Torsten. Att sätta motsats till ovanlig blir ju vanlig. Det är missvisande. Min poäng var att det förekommer. Jag har sett det flera gånger på väldigt nära håll, på större samfundskonferenser och så vidare. Då pratar jag alltså om fenomenet att bli full i anden. Inte på det extrema sätt som i videoklippen, utan mer i olika fysiska uttryck – skratt, ryck, svårt att prata, skakningar osv.

      • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:42

        Vidare, och nu tänker jag lite högt här, tror jag min markering om ”ovanligt” är ett sätt att inte avfärda karismatik här. Jag inser att det får motsatt effekt nu, men när adresserar saken utifrån, med en skeptikers ögon blir det extra känsligt. Att öppna upp genom att inkludera sunda andliga upplevelser tänkte jag att man lättare både kunde avfärda den här och dessutom se hur den skeva fokuseringen på just andliga, fysiska upplevelser kan skapa sådana här fenomen.

      • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:42

        Vidare, och nu tänker jag lite högt här, tror jag min markering om ”ovanligt” är ett sätt att inte avfärda karismatik här. Jag inser att det får motsatt effekt nu, men när adresserar saken utifrån, med en skeptikers ögon blir det extra känsligt. Att öppna upp genom att inkludera sunda andliga upplevelser tänkte jag att man lättare både kunde avfärda den här och dessutom se hur den skeva fokuseringen på just andliga, fysiska upplevelser kan skapa sådana här fenomen.

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:37

      Du har rätt, Torsten. Att sätta motsats till ovanlig blir ju vanlig. Det är missvisande. Min poäng var att det förekommer. Jag har sett det flera gånger på väldigt nära håll, på större samfundskonferenser och så vidare. Då pratar jag alltså om fenomenet att bli full i anden. Inte på det extrema sätt som i videoklippen, utan mer i olika fysiska uttryck – skratt, ryck, svårt att prata, skakningar osv.

    • Anonym februari 18, 2011, 13:00

      Nej, inte precis så som de här YouTube klippen visar. Men det finns märkliga existenseroch beteenden inom den svenska frikyrkligheten också. Skulle någon våga framföra kritik, så är den från Satan. De rädda stannar kvar i församlingen och de kritiska försvinner.

      • Emanuel Karlsten februari 18, 2011, 13:43

        Det finns, men det är väl knappast vanligt att man säger att det är från satan när någon framför kritik?

        • Anonym februari 18, 2011, 18:17

          Jo, all kritik är från Satan – eller djävulen. Vanligt? Jag har fått höra detta t o m i trygga FA, och inte som lättvindiga försök att komma undan kritik utan man säjer det på allvar och menar det verkligen.

          • Emanuel Karlsten februari 18, 2011, 18:25

            Ok, det är i alla fall aldrig något jag har hört.

            Den 18 februari 2011 19:17 skrev Disqus <

  • Torsten Åhman februari 16, 2011, 20:50

    Emanuel! Jag gillar dig och beundrar din journalistiska talang, men när du skriver: ”Det här är ingen ovanlig grej. Inom frikyrkan …” då har du tappat precisionen fullständigt. Själv har jag arbetat hela mitt i alla möjliga frikyrkliga sammanhang och aldrig ens varit i närheten av en sådan idioti som dessa klipp skildrar. Hur kan du skriva så? Varför?

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:37

      Du har rätt, Torsten. Att sätta motsats till ovanlig blir ju vanlig. Det är missvisande. Min poäng var att det förekommer. Jag har sett det flera gånger på väldigt nära håll, på större samfundskonferenser och så vidare. Då pratar jag alltså om fenomenet att bli full i anden. Inte på det extrema sätt som i videoklippen, utan mer i olika fysiska uttryck – skratt, ryck, svårt att prata, skakningar osv.

      • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:42

        Vidare, och nu tänker jag lite högt här, tror jag min markering om ”ovanligt” är ett sätt att inte avfärda karismatik här. Jag inser att det får motsatt effekt nu, men när adresserar saken utifrån, med en skeptikers ögon blir det extra känsligt. Att öppna upp genom att inkludera sunda andliga upplevelser tänkte jag att man lättare både kunde avfärda den här och dessutom se hur den skeva fokuseringen på just andliga, fysiska upplevelser kan skapa sådana här fenomen.

    • Anonym februari 18, 2011, 13:00

      Nej, inte precis så som de här YouTube klippen visar. Men det finns märkliga existenseroch beteenden inom den svenska frikyrkligheten också. Skulle någon våga framföra kritik, så är den från Satan. De rädda stannar kvar i församlingen och de kritiska försvinner.

      • Emanuel Karlsten februari 18, 2011, 13:43

        Det finns, men det är väl knappast vanligt att man säger att det är från satan när någon framför kritik?

        • Anonym februari 18, 2011, 18:17

          Jo, all kritik är från Satan – eller djävulen. Vanligt? Jag har fått höra detta t o m i trygga FA, och inte som lättvindiga försök att komma undan kritik utan man säjer det på allvar och menar det verkligen.

          • Emanuel Karlsten februari 18, 2011, 18:25

            Ok, det är i alla fall aldrig något jag har hört.

            Den 18 februari 2011 19:17 skrev Disqus <

  • Andreas Lindholm februari 16, 2011, 21:47

    Torbjörn Freij skriver om det här fenomenet i sin bok ”Medialitet Den Skumma gråzonen, JAg har akdrig uppolevt andlig ”fylla” men jag förstår vad som kan menas. Dock strider detta mot vad Paulus skriver i 1 thess ”Håll er nyktra och vakna ty herrens dag kommer som en tjuv om natten”.

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:39

      Andreas: Vi ska nog inte tävla med bibelord här. Efesiebrevet talar om att vi ist för vin ska berusa oss med helig ande, osv. Sekten som beskrivs i posten bygger ju sannolikt hela sin teologi på den här typen av kristendom och har såklart flera bibelord om stöder dem.

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:39

      Andreas: Vi ska nog inte tävla med bibelord här. Efesiebrevet talar om att vi ist för vin ska berusa oss med helig ande, osv. Sekten som beskrivs i posten bygger ju sannolikt hela sin teologi på den här typen av kristendom och har såklart flera bibelord om stöder dem.

  • Andreas Lindholm februari 16, 2011, 21:47

    Torbjörn Freij skriver om det här fenomenet i sin bok ”Medialitet Den Skumma gråzonen, JAg har akdrig uppolevt andlig ”fylla” men jag förstår vad som kan menas. Dock strider detta mot vad Paulus skriver i 1 thess ”Håll er nyktra och vakna ty herrens dag kommer som en tjuv om natten”.

    • Emanuel Karlsten februari 16, 2011, 22:39

      Andreas: Vi ska nog inte tävla med bibelord här. Efesiebrevet talar om att vi ist för vin ska berusa oss med helig ande, osv. Sekten som beskrivs i posten bygger ju sannolikt hela sin teologi på den här typen av kristendom och har såklart flera bibelord om stöder dem.

  • Keijo Leppioja mars 11, 2011, 16:46

    När den Heliga Anden kom till övre salen alla utomstånden var så upprört att dom sade att folk har blivit berusat sig och att många var ur huvet, så kritik är sänd lång tid tillbacka och i dag många är för vånade förkristna tron och för frälsningen underverk och glädje med oss. Låt Herren vare nådig till alla och förlåta och frälsa folk från eviga döden tack var välsignat ,keijo södertälje

    • Emanuel Karlsten mars 11, 2011, 16:48

      Så hur vet man när det är en sund och osund andlig fylla, enligt dig?

  • Keijo Leppioja mars 11, 2011, 16:46

    När den Heliga Anden kom till övre salen alla utomstånden var så upprört att dom sade att folk har blivit berusat sig och att många var ur huvet, så kritik är sänd lång tid tillbacka och i dag många är för vånade förkristna tron och för frälsningen underverk och glädje med oss. Låt Herren vare nådig till alla och förlåta och frälsa folk från eviga döden tack var välsignat ,keijo södertälje

    • Emanuel Karlsten mars 11, 2011, 16:48

      Så hur vet man när det är en sund och osund andlig fylla, enligt dig?

  • Wartzor juni 26, 2011, 21:31

    Även Jesu lärjungar ansågs vara fulla…

    Petrus pingstpredikan
    14 Då trädde Petrus fram tillsammans med de elva och tog till orda och talade till dem: ”Ni judiska män och alla ni som bor i Jerusalem, detta bör ni veta, och lyssna nu på mina ord. 15 Det är inte som ni tror att dessa är berusade. Det är ju bara tredje timmen på dagen. 16 Nej, det är detta som är sagt genom profeten Joel:

    17 Och det skall ske i de sista dagarna, säger Gud: 
    Jag skall utgjuta av min Ande över allt kött. 
    Era söner och era döttrar skall profetera, 
    era unga män skall se syner, och era gamla män skall ha drömmar.*
    18 Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, 
    och de skall profetera.*
    19 Jag skall låta under synas uppe på himlen
    och tecken nere på jorden, blod, eld och rök.*
    20 Solen skall vändas i mörker och månen i blod,
    innan Herrens dag kommer, den stora och härliga.
    21 Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn
    skall bli frälst.*

  • Wartzor juni 26, 2011, 21:38

    Ibland när jag ber till Gud i Jesu namn kan det hända att jag blir snurrig av Hans mäktiga kraft,
    det är inget farligt, bara härligt.Att blanda ihop Knutby, Bentley och andra skojare med det som kallas karismatiskt är sjukt.En förkunnare som en gång varit en Jesu lärjunge på riktigt, har fortfarande kvar sina nådegåvor, eftersom Gud aldrig tar tillbaka dessa…detta står ju i Bibeln.
    Rom 11:29Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra.

  • Wartzor juni 26, 2011, 21:43

    Torbjörn Frejs bok kommer att skada Kristenheten mycket. Fy vilken soppa!

Lämna ett svar till Emanuel KarlstenAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa