≡ Menu

Ryska speltillverkaren lurar dig ladda ner spel – med reklam för innehåll som inte finns. Nu agerar Google

Det senaste året har ett nytt, märkligt fenomen dykt upp: Speltillverkare marknadsför mobilspel – med innehåll som inte existerar.
Och vad som är ännu märkligare: Det fungerar.

Efter denna bloggs granskning agerar nu både Facebook och Google.

Kanske har du sett det som reklam i sociala medier. Ett pusselspel där du ska hjälpa någon att rymma. Någon behöver räddas från en tjuv eller glödande lava:

Reklamen avslutas med att lova att du själv kan testa och länkar till tillverkaren Playrix spel Gardenscapes och Homescapes.

Du klickar dig in och laddar ner spelet, men när du börjar spela upptäcker du att det bara är ytterligare en ”matcha-3”-kopia.

Ett slags Candy crush, där du vinner mynt att inreda spelets trädgård eller hus med.

Du spelar vidare, tänker att spelet i reklamen kanske kommer senare. Att det är ett ”spel i spelet”.

Men hur mycket du än spelar, dyker spelet som marknadsförts aldrig upp. Istället upptäcker du att lagt allt för många timmar på ett spel du aldrig var särskilt intresserad av.

Känner du igen dig? Det senaste året har internet svämmat över av liknande berättelser. Förvirrade klagomål, som inte vet om de blivit blåsta, eller om de bara inte hunnit komma tillräckligt långt i spelet.

För det står ju, svart på vitt, en utmaning om att klara det? Att man ska ladda ner spelet?

Googlingar på ”homescapes ad misleading” och ”gardenscapes fake ad” leder till supporttrådar och Reddit-diskussioner om folk som är galna för att de spelat och spelat – men aldrig nått det utlovade spelet.

För så är det. Spelet existerar inte. Det är fejk – för att få dig att ladda ner spelet.

Men varför?

Tillverkaren Playrix vägrar svara. I snart två månader har jag sökt skaparna bakom spelet. Bolaget drivs av de ryska bröderna Dmitry och Igor Bukhman som båda blivit miljardärer på att, sedan 2011, utveckla just dessa mobilspel. 2019 uppgavs bröderna vara värda 1,4 miljarder dollar var.

Deras pressavdelning har vägrat svara på några frågor, inte om annonserna, inte om varför de inte inför innehållet i spelet, om det nu är så populärt. Det är inte bara mig de vägrar svara, utan även användarna och andra medier.

Antagligen är de tysta just eftersom det fungerar. Bolaget har sedan 2018 kvalat in som ett av de app-bolag som tjänat mest pengar i världen på mobilspel via Google play och Appstore. Så länge användare laddar ner, spelar och köper några extramynt, fortsätter dollar flöda in i bolaget.

Men de senaste månaderna, samtidigt som frågor ställts, har reklamen skiftat karaktär. Längst ner i filmerna finns numera en text om att ”not all images represent actual game play” (inte alla bilder visar faktiska spel). Texten visas en kort stund i reklamfilmerna:

De som däremot reagerar är de aktörer där spelet och reklamen distribueras.

När denna blogg kontaktar Facebook och Googles är det första gången deras svenska kontor hör talas om de bedrägliga annonserna. Men båda reagerar kraftfullt. Facebook har under den senaste veckan tagit bort de aktuella annonserna och deras svenska presskontakt skriver i en kommentar: ”Annonsen har brutit mot våra annonsregler om vilseledande anspråk och har tagits bort”.

Även Google agerar. I en officiell kommentar svarar de Google att ”Detta granskas just nu av oss och vi kommer att vidta åtgärder om det visar sig att apparna bryter mot vårt regelverk.”

Enligt källor till denna blogg har Google kallat upp företrädare för Playrix för tillrättavisande samtal, men också om hur de kan fortsätta marknadsföra sina spel utan att de strider mot användarvillkor. Google vill inte kommentera den uppgiften.

Inte heller Playrix, som fortsätter att vara knäpp tyst. Och tjäna miljoner på spel som inte existerar.

Den här artikeln är gratis och tillgänglig med hjälp av personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistik ska vara öppen. 
Du kan också bidra, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Jonna mars 9, 2020, 12:30

    Jag tycker det är så märkligt. Jag började spela dessa spel när de kom ut. De gör liknande med sina andra spel Fishdom och Township också (Fishdom är som Gardenscapes och Homescapes: matcha 3-spel där pengarna du vinner går till att inreda akvarium, township är ett sånt spel där du bygger upp en stad med lantbruk och fabriker. Båda har samma slags vilseledande reklam som G och H).

    Personligen föredrar jag G och H framför Candy Crush för att det finns två olika speldelar, en där du rustar upp och en där du matchar, men jag avskyr reklamen. Hade jag börjat spela nu hade jag blivit oerhört irriterad, nu fattar jag bara inte. Varför inte göra de spelen om de nu tror fler vill spela det? Och gör reklam för vad detta faktiskt är, många gillar ju spelen som de är. Det är helt obegripligt för mig.

    • Emanuel Karlsten mars 10, 2020, 12:26

      Jag tror de gör det för att de helt enkelt ser att det konverterar. Men det finns ett antal teorier, ska försöka sammanställa dem.

  • Jonas april 23, 2020, 12:21

    Dåligt att Google och Facebook inte agerat mot detta tidigare. Dessa reklamsnuttar har ju skickats ut i åratal.

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.