≡ Menu

Stockholmarnas reaktion får det att brinna i huvudet på kollapsminoriteten

Tiotusentals personer trängs på liten yta, några meter från den plats där attacken skett bara två dygn tidigare. Tiotusentals svenskar blottar sina strupar och säger till terrorn: Öppenhet vinner alltid.
Det måste brinna i huvudet på kollapsminoriteten.

Det naturliga nu vore att vi sluter oss. Och det har funnits gott om hjälp att gå den vägen från medier den senaste tiden.
Aftonbladets tungviktarkolumnist Lena Mellin skrev “det bästa man kan göra i dagens folksamlingar är att antingen undvika dem. Eller snegla sig misstänktsamt runtomkring”.
Sverige gjorde tvärtom.

SVT:s Mats Knutson menade att “Vi kommer att vakna upp till ett helt nytt, förändrat Sverige” och insinuerade att det skulle bli ett Sverige drabbat av fruktan. Andra artikelingresser beskrev ett Sverige som “skakat i sina grundvalar”.

Lyssna på Mediepoddens sammanfattning av hur medierna agerade

Det har funnits gott om opinionsskribenter som försökt löpa den linan ut. Pratat om att vi inte är tillräckligt rädda. En av kollapsminoritetens härförare, Tino Sanandaji, menade att Sverige handlade “hysteriskt”.
Sanningen är snarare att Sverige handlade metodiskt, resolut och medmänskligt. Polisen visade otrolig handlingskraft. Experter hyllar hur snabbt polisen lyckades få fram en bild på gärningsmannen och lika snabbt omhänderta honom. På håll tycks myndigheternas agerande vara ett skolboksexempel.

Men framförallt var det här helgen för Stockholmare att visa motgift mot hat. Den kyla, cynism och stress man ibland fördomsfullt kan förknippa med Stockholm, krackelerade. Fram klev bilden av ett Stockholm som satte skuldra mot skuldra. Hem öppnades, bilskjutsar anordnades, det bjöds på mat och tröst. Och i en lägenhet i Stockholm satt Damon Rasti och kände; något måste göras. Damon och jag är vänner och kollegor sedan tidigare och jag kan inte tänka mig någon som bättre förkroppsligar det nya, moderna Stockholm än honom. Jag vet ingen som bättre och med mer precision kunde skaka fram den perfekta blandning av artister och talare som blev Kärleksmanifestationen i Stockholm: Det svennebananiga i Rickard Sjöberg. Det Hisingska i Miriam Bryant. Det spetsiga i Milad Mohammadi. Det kulturiga i Rikard Wolff. Och den folkliga Nano.
Jag satt hemma i Göteborg och såg på teve och varje hårstrå på kroppen reste sig. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig ett Stockholm som kunde resa sig så enat, så kärleksfullt. Det var den kärleksfulla majoriteten som reste sig.

I nätets undervegetationer kokar det. Varför är folk inte argare? Varför riktas det inte mot muslimen? Sluga internettroll manipulerar bilder, klistrade in muslimer som obrytt knappar på telefonen bredvid offer från attentatet. Andra försökte sprida felaktiga uppgifter om att svenska flaggan inte accepterades under kärleksmanifestationen, eftersom det skulle vara stötande. Någon skriver att “‘Möta terror med kärlek’ är kod för ‘var ett lydigt valboskap som inte ställer politikerna till svars’”. För det är omöjligt för kollapsminoriteten att förstå hur det här inte skulle innebära bränsle för deras agenda. En agenda där kontroll, etnicitet och religion har större värde än människans. En agenda där rädsla styr.

För ja, det är okej att vara rädd. Det är okej att vara arg. Hela Sverige känner nog den rädslan. Men det är skillnad på att känna rädsla och låta sig ledas av rädsla.

Allt det där kunde bara vara fina ord som en bloggare strösslar ut som avslutning på en text. Men nu är det mest ett försök att sätta ord på vad Stockholmarna visat de senaste dygnen: Över oss vinner aldrig hatet och rädslan.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Bengt Larsson april 10, 2017, 14:17

    Vi i Trollhättan har ju genomgått detta för ett och ett halvt år sedan, när en ensam galning försöker splittra oss och ingjuta skräck…
    Istället samlas vi tänder våra facklor och tågar från kyrkan till skolan och torget.
    Det var mäktigt. Via Facebook kunde vi beställa facklor och hämta hos vissa personer, som frivilligt åkte runt och köpte i olika butiker.

    I relation till städernas storlek var torgen olika stora och antalet personer likaså, men kärleken som spred, kunde man inte ta miste på…

    Vi har återhämtat oss. VI hade också en playwoodskiva där det skrevs kärlekens ord på.
    Tre träd har planterats där, ett för varje offer.

    Platsen kallas idag i folkmun, kärlekens plats.

    Det kommer något gott av detta också…

    • Emanuel Karlsten april 10, 2017, 15:15

      Wow, tack för att du delar!

    • Joanna Holmgren april 10, 2017, 19:49

      Fint med träd för dem som avlidit där!

      • Bengt Larsson april 10, 2017, 20:12

        Vi ville inte ha något som påminde om ett dåd, utan någon som påminner om kärlek och gemenskap. En av de drabbades familj vill inte vara i offentligheten, så därför blev det anonymt.
        Tre träd och de som vet och det räcker…

        • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:11

          Varför ville ni inte ha en påminnelse, go away syndromet ?

          • Anders Jackson april 14, 2017, 16:46

            Läste du ens vad som skrivits, @Titta Jörgen clowner?
            Och varför förstår du inte varför de ville vara anonyma? Det är konstigt, eftersom du själv är anonym.

            ”Go away”-syndrom? Det verkar du lida av isf. Go away att folk faktiskt kan bete sig vettigt, trots att de blivit attackerade/fått familjemedlemmar mördade av en vettvilling…

            Terror-brottet planterar man inte bort, men terror kan planteras bort, genom att inte ge orsak till att genomföra terrorbrott.

    • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:10

      Kommer ni även att plantera 4 träd för dom mördade i Stockholm och ev nya terroroffer ?

      • roxpace april 11, 2017, 12:48

        Varför skulle Trollhätten ta ett ansvar för varje dåd som sker i hela Sverige? Tror säkert de i Stockholm ordnar något minne, precis som de gjorde med platsen där Olof Palme blev skjuten osv.

    • Mikael Svensson april 10, 2017, 22:14

      Försvarar inte våld! Men jag tror att din ”ensamma galning” var oerhört rädd och olycklig över att hans eget land håller på att förvandlas till ett multrikulturellt helvete där svennehora och svennejävel brjar bli ett allt vanligare attribut.
      Känner mig själv som en främling i mitt eget land, men det beror ju på var man bor än så länge.
      Ni som ”älskar” mångkulturen borde ta konsekvenserna och flytta till Rosengård, Biskopsgården, Hovsjö, Ronna Tensta, Rinkeby eller Husby för att bara ta några få exempel. Och liknande områden blir allt flera.. Naiveten är total!!!!

      • Malin Anna april 10, 2017, 23:41

        Har bott 8 år på tre olika platser i Biskopsgården. Trivdes fantastiskt bra!
        Naiviteten och enfalden är total hos dom som påstår att det är en no go zon eller liknande trams.

      • Per-Åke Wallin april 11, 2017, 00:22

        Idiot och fegis. Tur för dig att när du skiter ner dig av rädsla att dina bruna byxor hindrar att det syns.

      • Lars Rosén april 11, 2017, 02:02

        Jag bor i ett av de områden du räknar upp och jag ser inget problem med mängkultur. Här i Göteborg har vi mest problem med Nazistiska TERRORISTER som spränger föreningslokaler och asylboenden.Och det stora problemet är att det inte ens rubriceras som terrorbrott av Nassepolisen.I stället agerar Gestapo …förlåt Polisen livvakt åt dessa terrorister (Nordfront) når de sprider sin sjuka människosyn på gator och torg

        • Håkan Skogh april 11, 2017, 21:29

          Å min son bor mitt i Biskopsgården o sitter och tittar på kriget där, å ja du har rätt, där är ingen mångkultur, det är en helt annan kultur där å den e inte grundad i Sverige var så säker.

          • Lars Rosén april 13, 2017, 03:27

            Och var är den kulturen ”grundad” (märkligt uttryck är du bevandrad i det Svenska språket Håkan ??) som spränger flyktingboenden och meningsmotståndares föreningslokaler ???i Nazityskland svarar jag…..vilket krig ??? säg till din son att inte äta så mycke roliga svampar han verkar ha hallisar

      • Marie Breskic april 11, 2017, 10:19

        Jag är uppvuxen i ett bostadsområde med många invandrare. Det är det Sverige jag bäst känner till och känner mig hemma i. Senare har jag flyttat till platser med ett mer homogent grannskap och det har för mig känts ovant och underligt. Mitt Sverige och ditt är lika mycket Sverige båda två, skulle jag vilja påstå. Att människor som delar traditioner och kultur samlas i grupp är ju helt naturligt. Så gör invandrare och så gör svenskar. Det är inte fult på något vis utan tvärtom en trygghet och en källa till glädje och stolthet, men det är när vi blir så ingrodda i vårt eget att vi inte vill se någon annans och inte längre förmår att med respekt delta i samhället tillsammans med människor från en annan grupp som det gått snett och det är sant för både invandrare och svenskar. Isolerade grupper eller isolerade individer i ett demokratiskt samhället är aldrig sunt.

      • Kurt april 11, 2017, 23:17

        Om man inte trivs dar man bor kan man ju flytta.

      • Mike Doverskog april 12, 2017, 23:14

        Tja. Går man in med fientlig attityd så får man väl stå sitt eget kast. Själv pratar jag hellre öppet och vänligt med vem som helst och när man väl öppnar upp märker man oftast att man har mer gemensamt än man tror. Dialog, inte hat och attentat.

    • Jeanette Fridberg april 11, 2017, 08:54

      Härligt att se dina rader!
      Mina döttrar relaterar kaoset i Stockholm till Trollhättan flera gånger. De är ju skolungdomar och upplevde det som hände hos er med stor skräck!
      Jag kände inte till era träd, era facklor och er kraft och har känt mig lite svarslös för deras frågor. Nu kan jag berätta det här. Underbart <3

      • Bengt Larsson april 11, 2017, 11:05

        Tack Jeanette för dina ord.
        Den kärleken som visades direkt efter dådet var obeskrivlig.
        När det kom uppgifter om att situationen var under kontroll, för precis som i Stockholm kom många rykten i rullning, så samlades vi runt platsen.
        Olika människor med olika hudfärg, olika klädstilar, olika utseenden. Gatan utanför fick trafiken stängas av för att vi skulle kunna krama varandra, ge varandra stöd. Alla kunde vi inte forma orden på olika språk, men tårar är väldig universsiellt, men också kramar. Så mycket människor, så mycket kramar, så mycket sorg, men också så mycket kärlek och respekt vi visade varandra. Så trodde någon att detta skulle orsaka splittring, så har den misstagit sig totalt. Man gick där i kaoset och någon knackade på ryggen, och en helt främmande människa bara stod där med öppna armar och ville ge eller få en kram och känna trygghet.

        Vi samlades i grupper oavsett nationalitet och språk och någon blev tolk.
        Så kunde vi alla samtala med varandra.
        På manifestationen efter där vi hade en tyst minut så stod nästan alla med ett pekfinger i luften, ett tecken som betyder ”vi är alla en”.
        Vissa sidor gick ut med att tecknet är ett jihadisktisk tecken, och visst används det av jihadister, men också av andra.
        Den kärlek som visades visade verkligen att ”vi är alla en”.
        Jag twittrade ut att jag är tvungen att ta hand om bror. Han är visserligen på jobbet i grannstaden så han var utom fara, så sett. Helt plötsligt väller det in frågor från nyhetsbyråer och nyhetsredaktioner och vill ha direktrapporter. Jag försåg dem med bilder och sammankopplade dem med mina vänner på lokalradion. Så medan studion gjorde sammanfattningar av nyhetsläget så pratade vår lokala reporter i Australisk radio och TV, eller i USA eller andra ställen.
        Mina egna bilder spreds världen över. Det var inga närbilder på några lemlästade människor även om polisens teknikers arbete syntes på avstånd. Detta var bilder som visade kärlek, omtanke och empati.

        Jag ger gärna Emanuel Karlsten tillgång till dessa bilder och han är intresserad och vill gå vidare i ämnet. Han har min mailadress. Jag kan även ge mer tankar och känslor om han frågar.

        Trollhättan är ingen stad utan problem, men med gemensamma krafter brukar vi kunna lösa dessa problem. Kan berätta mycket mycket mer om detta. Men är en liten aptitretare.

        Du kan även besöka vår lokaltidning på ttela.se och söka på ”kronan” så kommer det en hel del material upp där.

        Än en gång för denna tack för dina synpunkter….

        Vill avsluta med en rubrik jag såg någonstans:
        Trollhättan hämnades hatet med kärlek.

    • Leila Lind Karlsson april 11, 2017, 21:56

      Tillbringade en stor del av min uppväxt där. Gott att höra att hoppet o kärleken lever.

  • Mikael Svensson april 10, 2017, 18:05

    Emanuel Karlsten, du är en nyttig programmerad idiot. Undrar vad du kommer att skriva om trettio år då Sverige sedan länge kommer att vara bortom all räddning.
    Du tror att du är god och det har väl med din frireligösa bakgrund att göra.
    Har själv liknande bagrund, men har förmågan att inse vad det du och dina gelikar hyllar och omfattar kommer att leda till ondska.
    Vägen till helvetet tas ofta med goda intentioner och oftast i små steg.
    Kan du ge ett enda historiskt exempel på att mångkultur (särskilt där islam utgjort en betydande del) har lyckats och blivit framgångsrik?
    Från att ha varit ett relativt tryggt land med en mestadels homogen befolkning med en gemensam kultur så är vi med världsrekord i blick på väg mot att något helt annat.
    Svenskarna kommer med största sannolikhet att bli en minoritet i sitt eget land runt mitten av detta århundrande och islam att vara den dominerande religionen.
    Och du pratar om ”kollapsminoriteter” och ”undervegetationer”.
    Tyvärr så har du väl rätt i så måtto att svenskarna kommer att bli en kollapsminoritet inom inte allt för många år och därmed en undervegetation i sina förfäders land.
    En f.d baptist borde u inte skriva fy fan, men jag gör det ändå.
    /Mikael Svensson

    • Triton april 10, 2017, 18:11

      Pajas

      • Mikael Svensson april 10, 2017, 18:36

        Knappast pajas. Det är inte alltid roligt att gå emot den imbecilla strömmen.
        Kanske att du kommer att förstå när allt redan har gått totalt åt helvete.

        • Gabrielle Osis april 10, 2017, 18:54

          Det lät ganska exakt likadant när alla sydeuropeer kom på 70-talet, men blev vi grekisk-ortodoxa eller katolska av att de kom?

          • Mikael Svensson april 10, 2017, 19:14

            Det är faktiskt en jävla skillnad. De krävde väl inga speciella särrättigheter, uppdelade badtider, könssegregation eller hade speciella krav.
            Har heller inga minnen av att de hade könspoliser som dikterade hur kvinnorna skulle klä saig.
            Kommer inte heller ihåg några hedersmord eller krav på att vanliga svenskar skulle behöva anpassa sig. Kommer inte ihåg någon specialkost i våra skolor eller att någon av dessa var beredda att dö för sin tro eller att vi skulle kallas för ”otrogna”.
            Din historielöshet är tyvärr remarkabel, men du delar den med de flesta.

            • Mattis Norén april 10, 2017, 19:51

              En ÖVERVÄLDIGANDE majoritet av de muslimer som lever här idag bewfattar sig varken med könssegregation, hedersmord eller kräver särbehandling. Det är är cherry-picking utav bara helvete för att ställa en hel grupp i dålig dager. Andra-generationsmuslimer som är födda i Sverige går knappt att skilja från en ”vanlig” svensson! Finns problematik med vissa, det är sant, men det är inte påväg mot en sådan kollaps som ni påstår. Vi kommer att övervinna denna flytkingvåg och med tiden kommer det att stabiliseras. Integration kommer att vinna ut i slutändan.

              Vad gäller vårt ”homogena” folk så måste jag säga att jag totalt skiter i om vi om 100 år är mestadels brun-färgade eller what-ever. Sålänge Sverige som land står fast vid sina värderingar så ser jag inget problem.

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 20:28

              HERREGUD. Dina jävla ”värderingar” kommer att dö ut med svenskarna.
              Vi kommer att få de värderingar som importeras.
              Dina ”vackra tankar” skulle i teorin varit möjliga om Sverige hade bestått av etthundramiljoner svenskar som de främmande kulturerna hade kunnat ”intergreras” i. Nu är vi kanske sju miljoner och ”nykomlingarna” tre miljoner.
              Och hade du varit lika obekymrad om miljontals europeer skulle flytta till Grönland eller vilket befolkningsmässigt litet land i Asien eller Afrika som helst?
              Då hade du säkert i högan sky skrikit om imperialism och hotet mot de inhemska kulturerna.
              Och dina jävla värderingar skulle naturligtvis ändras om europeer blev i majoritet i exempelvis Malawi.
              Och du skulle inte gilla att ursprungsbefolkningen mestadels blev vit, gul, röd eller något annat.
              Det är som att diskutera med totalt blinda och hjärntvattade.

            • Birchleaf april 10, 2017, 21:14

              Kom igen nu, Micke, det är ju på grund av dem som vi nu tvingas äta spaghetti, moussaka och pizza. Och förmodligen också deras fel att vi nu dricker vin till maten på helgerna och hänger på cafeer.
              Och på 70-talet dock ca 400 europeer per år i terrordåd utförda av ff a katoliker (ETA, IRA, Accion Direct, m fl). Det har faktiskt blivit betydligt lugnare. Kanske är du som är historielös?

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 21:34

              Kommer inte ihåg några ETA, IRA, Accion Direct, m fl)-aktioner i Sverige.
              Kanske är det du som är historielös.

            • Birchleaf april 10, 2017, 22:25

              Kommer du ihåg när Baader-Meinhof ockuperade den tyska ambassaden i Stockholm då? Eller terror-gruppen som skulle kidnappa Anna-Greta Leijon?

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:33

              Kommer du ihåg Uffe Sterner och Honken, ointressant för svenska familjer och utländska som sörjer nu

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 23:06

              Anna-Greta Leijon var en av arkitekterna till ”mångkultursprjektet”.
              Har inte ett dugg med saken att göra egentligen.
              Visst kommer jag ihåg Baader- Meinhof!!! Och på vilken grund stod dessa? Jo, den marxistiska. Samma grund som nu hotar hela västvärlden, men numera har den samma i dess grepp under begreppet ”kulturmarxism”.
              ”Alla kulturer är lika mycket värda, allt är relativt och det finns ingen ”sanning”.
              Detta tillsammans med identitetspolitik och en normkritik upphöjd till religion blir till sist en ”perfekt” röra och kombinerad med den totala historielösheten och kulturrelativismen ett gift med dödliga konsekvenser.

            • Mattis april 11, 2017, 04:40

              Du säger att vi lever i en drömvärld, men du lever lika mycket i en mardrömsvärld! Du tror det värsta utan större grund och hoppar på varje tillfälle att slänga skit på en hel grupp människor i Sverige som till största del inte förtjänar det!
              Och vad menar du med -mina- jävla värderingar? Om du som jag, menar värderingar om människors lika värde, religionsfrihet, åsiktsfrihet m.m så hoppas jag innerligt att vi delar dem! Liksom de människor som utgör detta land. Snacka med sekulariserade muslimer i Sverige! Fråga dem vad de har för åsikter! Kommer fan förvåna dig hur lika dina egna de är (om du nu delar de jag skrev ovan). Samhället formar religionen, inte tvärt om. Inte om vi inte tillåter den att göra det. OCh detta tycker jag att man redan ser i stor utsträckning och de muslimer som sekulariseras här står i den absolut bästa position att utöva inflytande över de nya som kommer hit.
              Och nej, du kan väl inte säga vad jag skulle gilla eller ogilla. Jag sa precis att jag inte bryr mig ett dyft om majoriteten av Sveriges befolkning får annorlunda hudfärg efter några generationer.
              Är jag orolig för vår kultur? Nej, inte det heller. Kulturer utvecklas och så kommer Sveriges också göra. I helhet hoppas jag t.ex att våra högtider skiljer sig helt från några som helst religiösa betydelser i framtiden. Kristna uttövare är så pass få i antal (Nej, inte muslimernas fel) att det är ganska märkligt att vi fortfarande baseras så många av våra helgdagar på vad Bibeln säger hände för 2000 år sedan. Islam ska ha precis samma behandling. Jag vill inte se religiösa friskolor (vilket vi tyvärr har, hoppas det kan sättas stopp för det).
              Nu låter det säkert som att jag bara slår på kristendomen, men det samma ska gälla alla religioner. De ska utövas privat utan någon som helst statlig backning.

              KAn väl sammanfattas att du har ett mardröms-scenario, och jag har ett dröm-scenario och jag ser inte vad som gör ditt scenario mer realistiskt än mitt.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 17:32

              Håller med dig, har en praktikant i jobbet, som är muslim. En ”dålig” muslim eftersom han inte är så väldigt troende och inte följer koranen så noga.
              Men en bra människa verkar han vara i vart fall.
              Angående kristendomen, så är fortfarande en majoritet, över 60%, av svenskar kristna. En minoritet, mindre än 5%, är muslimer.

              Och dessa muslimer inberäknar, män, kvinnor, barn, och åldringar. Samt muslimer som praktikanten från Syrien.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:46

              Upplever du dej själv som en god kärleksfull människa ?

            • Birchleaf april 10, 2017, 22:22

              Jag tror att alla har goda och dåliga sidor, men jovars, jag har svårt för att hata. Med undantag för Skellefteå AIK då.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:32

              Hjälp då till att skicka hem alla med dåliga sidor för guds skull

      • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:45

        Clown

    • Anna-Karin april 10, 2017, 18:27

      Du efterfrågar ett historiskt exempel på att mångkultur lyckats bli framgångsrikt. Har du något historiskt exempel på raka motsatsen att omvända oss med? :)

      • Mikael Svensson april 10, 2017, 18:33

        Några få exempel;Turkiet (folkmord på kristna när islam blev i majoritet, kyrkor blev moskéer)

        Jugoslavien (inbördeskrig)

        Libanon (inbördeskrig)

        Irak (90% av de kristna har flytt landet eller blivit mördade)

        IsraelPalestina

        Södra Thailand

        Kashmir

        • Mikael Svensson april 10, 2017, 18:37

          Ruanda, Sudan, Nigeria etc.etc. etc.

          • Gabrielle Osis april 10, 2017, 18:50

            eeehhhh, framgångsrikt i vilket avseende då???

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 19:05

              Det var exempel på motsatsen. En fortsättning på exempel av misslyckad mångkultur.

              Framgångsrikt är väl att få leva i sin egen kultur bland hyfsat likasinnade, men allt kan ju relativiseras och ifrågasättas

              Hur som helst så kan du väl knappast förneka att risken att bli nedmejad av en lastbil eller sprängd i stycken har ökat på den senare tiden i Västvärlden inkluderat Sverige.

              Skickar med ett citat från Tage Erlander. Idag hade han blivit utesluten och fått lpa gatlopp:

              ”Tage Erlander i Valfrihetens samhälle (Tiden 1962), s. 82

              Jag är övertygad om att den amerikanska regeringens svårigheter i stor utsträckning beror på det faktum att det i Amerika finns en massarbetslöshet, som gör det naturligt för många vita att försöka vältra över fattigdomen och arbetslösheten på de svarta i den tron att de därmed slipper att drabbas själva. Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden. Därför kan vi angripa arbetslöshetsproblemen på ett helt annat sätt, i medvetande om att det vi gör är en sak som i varje fall inte influeras av skiljaktigheter i hudfärg eller religion utan att våra insatser får sin motivering uteslutande med tanke på arbetslöshetsfrågan själv. Därför bör vi måhända vara litet mera ödmjuka när vi nalkas det här problemet än vad vi många gånger kanske är. – Tage Erlander 1965”

            • Anders april 10, 2017, 19:21

              Du bär på mycket hat för att vara en gammal baptist.

              Fy fan.

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 23:18

              Hat möjligtvis. Men inte vare sig gentemot enstaka människor oavsett vad de tror på eller kommer ifrån.
              Möjligtvis ett slags hat mot korkade personer, framförallt gentemot politiker och massmedia som antingen inte fattar, medvetet ljuger eller medvetet duperar.
              Jag gissar att du tillhör kategorin korkade personer (förlåt mig) med ett säkerligen gott uppsåt som vill väl och inte fattar eller vill fatta innan allt har blivit uppenbart.
              Och jag känner faktiskt inget hat mot dig eller någon individ oavsett religion, ras eller hudfärg.
              Det gäller att hålla isär begreppen och se verkligheten, vilket inte alla klarar av.

            • Daniel Berg april 10, 2017, 19:24

              Nja, tror inte Tage Erlander hade fått löpa gatlopp för det citatet. Snarare varnar han ju för exakt det som s.k. Sverigevänner och offerkoftor likt du själv försöker att göra nu, nämligen att vältra över skulden för allt elände på skiljaktigheter i hudfärg och religion (eller ”kultur”) i tron att ni därmed slipper drabbas själva. Ungefär som alt right-rörelsen i USA.

            • Emanuel Karlsten april 10, 2017, 19:50

              Mikael, missade du svaren på din fråga här ovan? Tyckte de var fantastiska i sin tydlighet.

            • Jesbox april 10, 2017, 20:05

              Sverige har varit, är och kommer vara ett av världens bästa länder att leva i världen. Det är framgångsrikt.

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 20:39

              Vi får se för hur länge. Världens högsta skatter som hela tiden måste höjas i ett av världens mest skuldtyngda länder (på den privata sidan) behver inte mycket mer än rejäl finanskris för att gå åt helvete.
              Lägg därtill till en liten poliskår som inte får eller törs ingripa hur mycket det än brinner och hur många stenar som än kastas mot dem.
              Man behöver inte vara Nostradamus för att kunna förutsäga framtiden.Kärleksmanifestationerna kommer att gå till historien som ett hjärntvättat folks sista suck.
              Undrar om Nord-och Syd-amerikas indianer eller invånarna i det f.d kristna Turkiet, större delen av Mellanöstern och Nordafrika höll på
              med kärleksmanifestationer och ljusmarscher innan de besegrades av sina nya herrar.
              Historielöshet = självmord!

            • Erika Källén april 10, 2017, 20:49

              Det roliga är att exemplen du tar upp på mångkulturella samhällen som inte fungerat är dom där det varit KRISTNA som har förtryckt, jagat och idkat etnisk och/eller religiös rensning.

              Kristendomen har genom historien varit den största boven, det är den religion som i särklass dödat flest i sin guds namn. Du säger att du är före detta baptist, då borde du har koll på detta.

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 21:32

              Knappast p.g.a av Jesu missionsbefallning i vart fall till skillnad mot koranens budskap.

              Att kristna genom historien har begått vedervärdiga övergrepp är så klart ett faktum. Men de hade faktiskt inget stöd från det testamente de tror på, d.v.s det Nya Testamentet i Bibeln till skillnad från Koranens direkta uppmaningar om våld och erövring. Varför diskuterar jag med historierevisionister och totalt okunninga överhuvudtaget???

              Skickar med detta som inte jag har skrivit:

              En irakisk polisman som frilans­journalisten Magda Gad träffat i Irak oroas av att Islamiska staten nu spridit sig till Sverige. Det skriver hon på Facebook.

              Gilla artikeln på Facebook

              Dela/skriv ut

              10

              När Gad pratar med polismannen befinner han i en vägkorsning mindre än hundra meter från IS. Trots det tänker han på andra saker efter fredagens terrordåd i Stockholm.

              – Ni har IS i Sverige, säger han till Gad och skakar på huvudet.

              Polismannen förstår inte varför han och hans landsmän ska riskera sina liv för att bekämpa terrorister som släpps in i och får gå fria i Europa.

              De flesta som kommenterat Magda Gads inlägg håller med henne och förfäras av utvecklingen i Sverige. En man håller emellertid inte med och tycker det är värre med sverigedemokrater i riksdagen än jihadister på gatorna.

              ”Blott det faktum att dom finns i Sverige drar inte skam över landet. Jag menar, vi har ett nazistparti i riksdagen… Det visar egentligen mer på vilka val folk i Sverige gör”, skriver han.

              ”Vad fan snackar du om Gustaf? Vända ryggen mot folkmördare? Är det vad du tycker vi inte ska göra? Kräks i munnen”, svarar Magda Gad.

              Sedan juni förra året är Magda Gad på plats i Irak och rapporterar från inbördeskriget där. Hon skriver främst reportage och krönikor för Expressen, men har även skrivit för bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.”

            • Anders Jackson april 14, 2017, 17:48

              Enligt kristna kyrkans dogm sedan några hundratal år efter Kristus, så var det ok att tortera och mörda otrogna, bara för att så räddade de deras själ från helvetet. Den katolska kyrkan, som är rak tnedstigande led från den kyrkan, tog bort det för ca 100 år sedan.

              Nuvarand påven säger att det är bättre att vara god ateist än dålig, peningshungrig katolik. Det är något helt nytt och unikt för påve att säga.

              Sedan går det att ha två saker i huvudet samtidigt.

              Att det finns Daesh-stöd i Sverige OCH Fascister, rasister och kanske tom Nazister i riksdagen hos ett parti får bägge mig att kräkas i munnen.

            • Kroken april 10, 2017, 21:46

              Ja ja Sibirien är ett bra ställe, där behövs ingen etnisk rensning. Flytta dit och lev lyckligt om du inte trivs här.

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 21:59

              Du kommer nog att fly dit själv en ”vacker” dag när drömmarna går upp i ångor och ångest.

            • Kroken april 11, 2017, 11:55

              Inte en vacker dag, då stannar jag här. Men om brunskjortorna tar makten tar jag kanske en tur till Thailand, det har jag råd med.

            • Birchleaf april 10, 2017, 21:41

              Vi som inte är helt historielösa vet att terrorismenvar ett betydligt större problem på 70- och 80-talet. Kommer du ihåg Baader-Meinhof? ETA? Brigati Rossi? IRA? Det small bomber i London i stort sett varje månad.
              Det har blivit betydligt tryggare idag.
              http://www.datagraver.com/case/people-killed-by-terrorism-per-year-in-western-europe-1970-2015

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 21:57

              Knapast i Skandinavien. Det mesta av våldet här är importerat från Mellanöstern, Afrika och Balkan.

            • Birchleaf april 10, 2017, 23:15

              Jo, våldet har ökat de senaste åren. Fortsätter det så här blir det snart lika illa som på 80-talet.
              https://affes.files.wordpress.com/2017/03/sweden1-1024×758.jpg

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 23:24

              Gäsp. Så du menar att invandringen från jordens mest våldsamma länder har gjort Sverige till ett mindere våldsamt samhälle.
              Allt går att ”bevisa” med statistik om man vrider och vänder på det och tolkar siffrorna på ”rätt sätt”.
              Personligen så kände jag mig hundra gånger säkrarare 1980,, men jag skiter i mig själv.
              Jag är oroad för Sveriges framtid och alla som kommer att drabbas..
              Jag skiter i mig själv!

            • Anders Jackson april 11, 2017, 22:12

              Mikael, men om du skiter i dig själv, så ta och skit i oss anda med? Vi behöver inte någon som ljuger och friserar sanningen för att ”skydda” oss.
              Ja, grafiken ovan visar att dödlig våld har stadigt minskat i sverige, trotts de olika invandringsvågorna. Ja, det går upp och ned, eftersom några få mord gör att grafen spikar.

              Och om det nu går att visa vad som helst med statistik, så varför visar du inte att våldet faktiskt har ökat? Du har siffrorna, det är bara att sätta igång.
              Nej, antalet som tas in till sjukhus pga allvarligt våld har inte ökat.
              Nej, antalet som dödats av allvarlig våld har inte ökat.
              Nej, det finns inte något som tyder på att våldtäkter ökat med invandringen, snarare tvärt emot.
              I USA är det tom så att det är större risk att bli skjuten av ett spädbarn än att bli skadad av en Islamist.

              Men som skrivet, om det går att visa vad som helst med statistik, visa att du har rätt, om du kan.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 17:40

              Du missade, naturligtvis, vad Erlander menade.

              Rasismen är fortfarande ett stort problem i USA, det har vi inte lika stort i Sverige. Även om det finns personer som du här.

              Men de flesta, även rasister, vill inte bli kallade för det. Sedan så är fortfarande Sverige orienterat mot att lösa arbetslösheten, inte flytta över den på invandrare eller muslimer. Annat än av rasister då, som i USA.

        • Anna-Karin april 10, 2017, 18:40

          Förlåt, uttryckte mig otydligt, jag menade att en monokultur är framgångsrik…

          • Zavichij april 10, 2017, 19:45

            Framgångsrika monokulturer?

            Vi har Polen, de är mer utvecklat än Sverige idag, vi har Japan väldigt välutvecklat, vi har Syd Korea, Saudiarabien, Finland osv. Tillägga också att flera av dessa länder är extremt homogena befolkningsmässigt.

            Men ett land med många olika etniska grupper, kan också fungera, men inte om de har många väldigt olika kulturer. Sverige hade fram till 1500talet hedonism och kristendom, båda väldigt olika kulturer, det slutade med att kungen och kyrkan satte igång en utrensning av hedonister i landet. Massor med människor med anknytningar till hedonismen brändes på bål eller tvingades konvertera till kristendomen.

            Liknande metoder att tvångskonvertera folk till olika religioner/kulturer har använts i större delen av världen i flera millennium, just för att i längden undvika att samhällena förfaller i inbördeskrig mellan olika kulturella enklaver.

            • Birchleaf april 10, 2017, 21:35

              På vad sätt är Polen mer utvecklat? Lägre BNP, lägre medellivslängd, lägre levnadsstandard, lägre utbildningsnivå…. Abortförbud och inskränkningar i yttrandefriheten. En regering som försöker krossa landets domstolsväsende.
              Vad är det jag missar?
              Japan gick som tåget fram till 90-talet. Sedan drabbades de av en ekonomisk stagnation som de fortfarande inte tagit sig ur. Kanske för att de på grund av sin monokultur har för få som tänker utanför ramarna?
              Saudiarabien är framgångsrikt av ett enda skäl; de sitter på världens största oljereserv.
              Hedonism? Seriöst? Skaffa ett lexikon eller googla. Kanske du menar hedendom? Den utrotades nog redan på 1200-talet i Sverige, om du inte menar samerna, som väl inte kristnades fullt ut förrän på 1700-talet.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:15

              Polackerna bygger infrastruktur för bla dina pensionspengar via EU-bidrag hur står det till med allmänbildningen ?

            • Zavichij april 10, 2017, 22:26

              Du vet att Sverige får också en massa EU bidrag till div projekt, likaså alla andra EU länder. Pengarna cirkulerar, som med skatten du betalar in till staten som subventionerar allt från sjukvård till kulturföreningar.

            • Birchleaf april 10, 2017, 22:34

              Är det det som ”mer utvecklat” betyder?

            • Zavichij april 10, 2017, 22:24

              Du vet att BNP inte automatiskt är en bra sak om den är hög, om man bränner ner alla hus i ett land, så ökar BNP eftersom det måste byggas nya hus. Polen är på väg upp i ren företagsekonomi, de lever inte på sovjettiden längre, med värdelös zloty.

              Inskränkt yttrandefrihet borde ju inte plåga dig så mycket, då du tycker att folkomröstningar borde förbjudas. Men det kanske beror på vilka åsikter som styr landet…

              Personen jag svarade ville ha framgångsrika monokulturer, inget sas att det skulle vara stater som liknar Sverige så mycket som möjligt fast utan mångkultur.

              Tack för upplysningen om felstavningen, men den utrotades inte redan på 1200talet. Samerna aka Norrland/Finland var det sista kristendomen i Sverige drog ut i korståg emot.

            • Birchleaf april 10, 2017, 23:03

              Så du googlade inte? Hedonism/hedendom är ingen felstavning. Det är ungefär som socialdemokrater/sverigedemokrater. Orden liknar varann, men betyder helt olika saker. Hedonismen lever och frodas. Se bara på Paradise Hotel.

            • Birchleaf april 10, 2017, 23:08

              Yttrandefrihet och folkomröstningar är två skilda saker. Hitler hade massor av folkomröstningar, och Lukashenko också. Ingen av dem är/var dock någon anhängare av yttrandefrihet.
              Jag tycker bättre om representativ demokrati. Folkomröstningar reducerar komplicerade frågor till ja eller nej, vilket inte är intellektuellt hederligt. Tacka vet jag en hederlig scensk kompromiss!

            • Mattias april 11, 2017, 19:57

              Polen har väl iofs en ganska lång historia av multikulti. Det är ju efterdyningarna av 2vk som gjort det till en monokultur.

        • Mikael Svensson april 10, 2017, 18:51

          Egypten just nu där minoritetsbefolkningen de kristna kopterna hela tiden slaktas.
          Värt att tänka på är det som nu kallas för Turkiet för några århundraden var en del av Grekland och följdaktligen kristet. Istanbul hette tidigare Konstantinopel innan de de muslimska inkräktarna förslavade eller slaktade dess kristna befolkning.
          Samma sak gäller för de flesta länder i mellanöstern och nordafrika.
          Muslimerna erövrade med svärdet och kristna och judar som inte konverterade blev i bästa fall s.k dhimmies, en underkuvad grupp genom att betala skyddsskatt tolererades men inte inneha högre ämbeten med vissa historiska undantag.
          Svenskarna har tyvärr blivit ett totalt historielöst folk genom statsmakternas försorg och det kommer tyvärr att sluta väldigt illa.

        • Clash april 11, 2017, 07:33

          Turkiet, lustigt att du nämner det. Kristna och muslimer hade levt sida vid sida i hundratals år vid 1900-talets början då en högernationalistisk sekulär ideologi, den ungturkiska rörelsen, iscensatte ett folkmord på armenierna. Vi tar det en gång till. En sekulär högernationalistisk ideologi.

    • Göran Carlsen april 10, 2017, 18:51

      Med bara den enklaste historieundervisningen i grundskolan får man en ganska bra blick över när mångkulturen får ett land att blomstra.
      Gustav Vasa; Tyskar gavs privilegium att bygga upp industrier och handel för att stärka Sveriges ekonomi.
      Erik XIV lät fransmän och tyskar försäkra Stockholm ekonomi (och sig själva), Holländare byggde upp städer kring nuvarande Göteborg med enorma privilegier.
      Så har det fortsatt genom hela vår framgångsrika lilla nations utveckling. Utan dessa mångkulturella inslag hade vi inte bara varit fattiga, vi kanske (förmodligen) inte ens existerat.

      • Mikael Svensson april 10, 2017, 19:34

        Det är tyvärr en enorm skillnad mellan dåtidens europeiska invandring vilken inte var jättestor. Dessutom med likartad tro och kultur.Vallonerna brukar tas so ett exempel på lyckad ibntegration, vilket är sant. Vet någon hur många som invandrade? Svar ungefär 900 personer.
        Din jämfrelse är fruktansvärt naiv och visar att den svenska skolan har lyckats i sitt syfte att hjärntvätta och indokrinera människor.
        Ändringen kom 1975 då Palme såg till att genomdriva ett ödesdigert riksdagsbeslut om att Sverige helt plötsligt skulle förvandlas till ett mångkulturellt land.
        Och han lyckades bättre än i sina våtaste drömmar.
        Sverige är nu ett helt annat land än det jag växte upp i och jag är nästan ensam svensk där jag bor i Södertödertälje.

        • Birchleaf april 10, 2017, 21:56

          Och nu åker ni kanske ur hockeyallsvenskan också. Du har det inte lätt.
          Jag förstår om du blir bitter och letar syndabockar.

          • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:13

            Äsch kom igen nu ta debatten, försök inte smita ut bakvägen, nu har du ju chansen att knyta upp svansen på landsmän som är trollstämplade för att dom bryr sej om sitt land

            • Birchleaf april 10, 2017, 22:31

              De bryr sig inte om sitt land. Våra största problem är ju glesbefolkning, åldrande befolkning och brist på arbetskraft.
              Deras ideal torde väl vara Nordkorea? Homogen befolkning, obefintlig invandring och inget liberalt tjafs.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:35

              Du är ett klockrent exempel på kulturmarxistisk hjärntvätt
              Arbetskraft som du skall fixa lätta jobb till kom igen nu
              Hälften får någonsin ett jobb bara att Googla förvärvsgrad : Linne Universitetet, kulturmarxistiska fnoskler bygger inga land

              Sanningen är ett jobbigt språk så även fakta usch

            • Mikael Svensson april 10, 2017, 22:52

              ”De bryr sig inte om sitt eget land”! De???? Jag är en privatperson som vare sig är ett troll eller engagerad i något politiskt parti. Jag är inte ens medlem i något parti. Däremot så har jag rösträtt än så länge och internet har ännu inte gått in ”censorship mode”
              Befarar dock att det bara är en tidsfråga innan ”godhetsivrarna”både begränsar fria val och internet. ”Demokratin” och ”värdegrunden” måste ju försvaras till varje pris.
              Och ni kommer att få eran belöning i form av av våld och diktatur där även ni slutändan kommer att tillhöra förlorarna.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 17:26

              Kul du är.
              Klagar på att du blir hopbuntad med andra som har samma åsikt.
              Men att bunta ihop oss som inte håller med dig går tydligen alldeles utmärkt.

              Så då får vi väl anta att du är del av de som hatar och som är helt ovetandes om den stora skillnad som finns bland de som säger sig vara muslimer. Vilket är lika bred som de som säger sig vara kristna eller demokrater.
              Antidemokrater som nazister som hatar invandrande, skall bekämpas. Det hör till var och en som påstår sig vara demokrat. Oavsett om de kommer som grupp eller som enskild person.

      • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:32

        Tror du på det själv ?

    • Arabiska Teatern april 10, 2017, 19:16

      Några exempel på framgångsrika multietniska kulturer: Rom, Alexander den stores imperium, Tysk-Romerska riket, Kejsardömet Österike-Ungern, USA och Umayyaderna 661-750 Iran, Irak och Syrien

      Abbasiderna 749-1258 Iran, Irak och Syrien

      Fatimiderna 909-1171 Syrien och Egypten

      Kalifatet Córdoba 929-1031 Spanien, Nordafrika

      Seldjukerna 1038-1194 Iran, Irak och Mindre Asien

      Ayyubiderna 1169-1260 Syrien och Egypten

      Ilkhanatet 1256-1336 Iran och Irak

      Mamluckerna 1250-1517 Syrien och Egypten

      Osmanska riket 1281-1922 Mindre Asien, Irak, Syrien och Egypten

      inte att förglömma Timuriderna 1370-1506 Iran och Centralasien

      • Erik april 10, 2017, 19:32

        Tack!

        • Anders Jackson april 14, 2017, 17:19

          Tack för vad?

      • Oskar Johansson april 10, 2017, 21:17

        Bland framgångsrika, ej multietniska kulturer, finner vi t.ex. Tyskland i början på 1900-talet.

        • Jesbox april 10, 2017, 21:39

          Skojar du. Provocerar du eller är du obildad. De förlorade ju två världskrig i början av 1900-talet. Deras idiotiska idé om dominans och renhet och enhet ledde till katastrof.

          • Oskar Johansson april 10, 2017, 21:52

            Jag är lite sarkastisk – ”Arabiska Teatern” plockade ut några russin ur kakan genom att lista några riken som fallit genom historien, ”beviset” är att de varit mångkulturella. Jag tänkte att det kanske skulle vara relevant att lyfta fram ett exempel på motsatsen som kanske inte heller blev helt lyckat.. :)

      • ingabananeridag april 11, 2017, 11:37

        Dina exempel är ju alla antingen kortvariga eller diktaturer. Kan du inte berätta hur de gick under istället?
        Eller ta den om dagens extremt mångkulturella områden i mellanöstern och hur trevliga de är!
        Eller varför inte polisstaten USA som hålls samman mha demokratur och enorma fängelsesystem.
        Det sistnämnda verkar ju vara målet för svensk del, att bli mer och mer likt USA, inklusive det dagliga enorma hatet mellan olika rasgrupper.
        FYFAN!

        • Arabiska Teatern april 11, 2017, 12:24

          Drömmer du om ett tusenårigt rike? Där alla lever i harmoni och är lika varandra, av samma sort och samma ras, samma ögonfärg, samma tro. Det är bara döda några andra först och göra en liten eller större etnisk utrensning, utrota, fördriva och sedan bygga djäkligt höga murar.

      • karlolov april 11, 2017, 16:25

        Varje multietnisk statsbildning kan vara framgångsrik så länge det finns en tillräckligt auktoritär ledare som bestämmer frihetens gränser. Tas den ledaren bort så fallerar i allmänhet bygget. Se på hur det gått för Iran, Irak och Syrien i vår tid.

    • Anna-Karin april 10, 2017, 19:30

      Det finns självutnämnda experter som har rätt i totalt motsatta riktningar och jag tror inte ni/vi kommer hinna övertyga varandra under en livstid. Så jag kommer i alla fall välja att tro på den trevligaste, lyckligaste lösningen där samhället är mångkulturellt och öppet, istället för den monotona, slutna, oändligt kontrollerade lösningen. Varför överleva utan att leva? Peace, bye bye.

    • Johan Hederberg april 10, 2017, 19:32

      Kan du visa ett enda historiskt exempel på icke-mångkultur som fungerar? Alla typer av det som vi haft har krashat, brunnit och krigats sönder, genom historien. Det handlar bara om hur lång tid det tar innan det blir kollaps, men orsakerna har nog aldrig varit mångkultur, inte i ett enda fall. Det är, om något, mänsklig natur, att det blir så.
      Det kan också vara bra att inte använda sig av personliga angrepp om du vill bli tagen på allvar, för ingen vill ju lyssna på någon som förolämpar en, eller hur?
      Vad har du för belägg för att vägen till helvetet tas ofta med goda intentioner och små steg? Det bygger på ett ordspråk, men ordspråk är ju inte fakta, eller sanna.
      Du pratar ren goja, helt enkelt. Varför ska man ta dig på allvar när du inte har något bakom dina påståenden förutom en massa förolämpningar, och varför vill du inte att någon ska se dig som något annat än ett troll?

    • Eric april 10, 2017, 19:50

      Kan du ge exempel på var och när förbud mot andra åsikter, kulturer eller religioner varit en bra lösning?

      • Mikael Svensson april 10, 2017, 22:22

        Fråga den kristna befolkningen i numera muslimska länder. Tyvärr så måste du anlita medium då de allra fleata redan är döda och utrotade. Återstår spillror i Egypten, Libanon i delar av Mellanöstern. I Saudiarabien är de ett totalt utrotat släkte liksom liksom deras husdjur hundarna.
        Hundar finns dock kvar som vildhundar som ofta låter sig adopteras av babianer (tror jag att det var). Såg något program på Svt för något år sedan.

        • Eric april 11, 2017, 08:59

          Så ditt svar är alltså ”Nej”? Eftersom du hänvisar till allt annat än föregångsländer där folk med vissa åsikter, kulturer och religioner förbjöds och dödades. Precis motsatsen till vad jag bad om.
          Eller är ditt problem inte mångkulturalitet, bara Islam?

    • Britt Börjesson april 10, 2017, 20:49

      Emanuel Karlsten, du är en skribent som får mig att känna mig stolt och glad över att ha möjlighet och förmåga att läsa vad du skriver.

    • Birchleaf april 10, 2017, 21:00

      Romarriket. Konstantinopel. Ottomanska riket. USA.
      Räcker det?

    • Viktor Winterglöd april 13, 2017, 00:17

      Gäsp.

  • Björn Falkevik april 10, 2017, 18:16

    Bra skrivet Emanuel!

  • mixt april 10, 2017, 18:38

    Intressant reflektion, men tiden får avgöra om Emanuel har rätt eller inte. Jag fruktar att de som är arga är i majoritet och jag tror att SOM-undersökningen underskatter problematiken. Förtroendet för public service dalar ganska ordentligt och MSM minskar i betydelse år från år.

    • Emanuel Karlsten april 10, 2017, 19:32

      @mixt Om du läser länken i ordet ”kollapsminoriteten” när det nämns första gången i texten, så ser du just att jag hänvisar till SOM. Deras undersökning, den största i Sverige, visar att förtroendet stått nästan helt still för medier, politiker, regering, polis, skola – om du drar en linje trettio år tillbaka och till idag. Jag vet inte om det innebär att det kommer se ut så imorgon, men jag vet att det åtminstone säger en del om att det inte är så illa som en del vill få det att låta. (här är länken om du inte orkar scrolla http://www.gp.se/n%C3%B6je/kultur/jag-borde-vara-l%C3%A4ttad-men-k%C3%A4nner-mig-bl%C3%A5st-1.4209674 )

    • Anders G Johansson april 11, 2017, 14:11

      Tiden avgör ingenting, det gör vi. Så om hat och trångsynthet dominerar kanske din retropi blir verklighet.

  • Usedom Wollin april 10, 2017, 19:45

    Det är de här människorna ni visar kärlek:

    http://www.islamicinvitationturkey.com//srv/htdocs/wp-content/uploads/2015/05/alalam_635681669551126124_25f_4x3.jpg

    Jag tvivlar på ert förstånd.

    • Joanna Holmgren april 10, 2017, 19:52

      Du har missförstått vilka vi visar kärlek mot.

      • Usedom Wollin april 10, 2017, 19:55

        Vilka är det då?

        • Patrik Mörée april 10, 2017, 20:31

          Vi visar kärlek mot de som dog. Mot de som förlorade nära och kära. Vi visar vår kärlek till de som ligger på sjukhuset, till de som sitter där och undrar hur det ska gå för deras skadade vänner och familjemedlemmar. Vi visar varandra att bortom våra interna meningsskiljaktigheter så finns vi här för varandra. Såväl via skattesedeln och den offentliga sjukvårdsförsäkringen, som i stunden när terrorister slår till. Vi visar vår kärlek till Sverige och den öppenhet och gemenskap vi har här. Vi visar för alla de som kommit som invandrare till Sverige att om du kommit hit för att leva i fred så bryr vi oss inte om vad religiösa fanatiker tar sig för. Vi visar vilket Sverige vi vill ha.

          Med det med oss vänder vi oss sedan till de hårda frågorna. Vi frågar om vilka åtgärder som tagits, och inte tagits, för att skydda detta Sverige vi visar här. Kommer vi de facto få se en hjälpligt vettig diskussion om religiös extremism i Sverige, om situationen i en del av våra förorter, om återvändande IS-kräk? Fan vet. Det är inte precis frågor där vi briljerat, som nation, under det senaste decenniet eller så. Men när vi framöver talar om att skydda Sverige så glädjer det mig att så många här visade exakt vad det faktiskt handlar om att skydda.

          • Usedom Wollin april 10, 2017, 20:41

            Ja, du.
            Det är väl inte riktigt den bilden man får, utan snarare av en folkmassa som vägrar se realiteter och i stället flyr in i regnbågslandet av kärlek och välvilja.
            Ni blundar för orsaken till att det kunde ske, nämligen att folk som ska utvisas inte blir utvisade utan stannar kvar och får sjukvård och bidrag medan de hatar oss och vårt sätt att leva.
            Ni kan inte komma fram till slutsatsen att de inte passar här för det är samma slutsats som SD har dragit och många, många med dem. Och SD är ju rasistnazister så då måste de ha fel och ni som inte är rasistnazister måste ju ha rätt.
            Ni tror att vi kräver att de ska ut för att de har annan hudfärg eller annan religion. Ni är felinformerade, vi bryr oss inte om de sakerna.
            Men vi bryr oss om att en del av dem inte drar sig för mord och att det inte går att se vilka de är innan det skett.

            • Oskar Johansson april 10, 2017, 21:14

              Du glömde bort den stora majoriteten som utvisas och älskar Sverige och tanken på att få bli svensk. Och så glömde du bort Anders, som inte direkt vistades illegalt i Norge.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:39

              Var står det att svenska skattebetalar skall betala andra länder folks räkningar, du får ursäkta dom får gärna vilja bli svenskar fullständigt ointressant

              Prova Googla förvärvsgrad sista 40 åren i olika grupper

            • Oskar Johansson april 10, 2017, 21:50

              Nu resonerar vi enbart kring huruvida folk som blivit utvisade är livsfarliga eller inte, ingenting annat, appropå foliehattar =)

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:51

              Är det därför du skriver Anders då

            • Oskar Johansson april 10, 2017, 21:53
            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:55

              Tillför inget angående migration till Sverige eller attityder hos inkommande

            • Oskar Johansson april 10, 2017, 22:00

              Vi har mer problem med våld ifrån så kallade ”Sverigevänner”/högerextremister/rasister/nazister/fascister/kalla dem vad du vill än våld ifrån invandrare och flyktingar. Det finns det siffror på, inga konstigheter.

              Jag tänkte att det kanske kunde vara relevant att dra upp ett exempel på en svensk högerextremist som haft ihjäl nästan 70 personer och skadat över 100 personer som motpol till en IS-vän som haft ihjäl 4 personer och skadat 15 personer. Ideologiskt ligger de ganska nära – vi-mot-dem-mentalitet rakt igenom.

              Vad tillför du?

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 22:05

              Enligt Säpo finns det 100 högerextrema, så nu håller vi oss till sanningen , annars blir det ju oseriöst.
              Tro inte alls det var en tillfällighet att du drog upp idioten i Norge och dessutom tycker att dådet i Stockholm var inte så farligt, vidrigt vilken människosyn har du, just en fin värdegrund

              Bla annat en 11-årig flicka är mördad, förstår du det ?

            • Oskar Johansson april 10, 2017, 22:39

              Vad har du för människosyn? Båda var tragiska händelser, men vi har trots allt större problem med terrorattacker ifrån extremhögern. Varför anser du det vara lindrigare när det var en svensk som sköt ihjäl mer än tiodubbla antalet människor, där alls var ungdomar? Båda händelserna är djupt tragiska, att du med anhängare sedan gottar er i den senare händelsen förbryllar mig dock..

              Vidare, vi pratar extremister, oavsett om det är nazisterna i SD eller radikaliserade islamister. Muslimer och invandrare i allmänhet kastar lika mycket molotows omkring sig som medlemmar i högerpartiet moderaterna, dvs normalt sett ingenting. Sedan finns det extremister, på högerkanten hittar vi SD vars medlemmar glatt önskar livet ur de som inte är trogna, precis som extrema islamister. Och sedan ha vi de som trippar över gränsen och faktiskt tar till våld och mördar folk, de återfinns både på högerkanten och bland radikaliserade islamister. Samma grundidé: vi emot dem. Håll med oss eller dö. Samma skit både och.

              Du får nog lov att vänja dig vid tanken att det som Emanuel skrev i den här bloggposten är ungefär vad den stora majoriteten av Sveriges invånare tänker och tycker. Domedagen är inte här, i alla fall så länge vi inte väljer hatets väg och börjar sympatisera med SD och liknande dynga.

              Nu lämnar jag den här konversationen, vill du fortsätta munhuggas står det dig fritt, men jag vet inte till vilken nytta då jag redan sorterat dig under kategorierna troll och rasist , och ämnar inte ägna mer tankemöda åt dig.

            • Usedom Wollin april 11, 2017, 05:41

              Menar du att Breivik var svensk?

            • karlolov april 11, 2017, 16:21

              Jaha, och du ska föreläsa för oss om kärlek istället för hat? Dina ordval och dina domar över dem som tänker annorlunda än du själv talar dock om att du är föga lämpad för den uppgiften.

            • Usedom Wollin april 11, 2017, 04:48

              Har du några exempel på folk som utvisas och som älskar Sverige?
              Jag kan ge dig en lista på över hundra svenskar som mördats av invandrare. Samtliga hade säkerligen varit i livet idag om mördarna hade varit kvar utanför gränsen.
              Anders ja. Det finns mordiska dårar i alla länder, även svenskar mördar. Men det är väl onödigt att öka antalet mördare i landet, eller hur? De som är födda utomlands eller av sådana föräldrar är mångfalt överrepresenterade när det gäller våldsbrott.

            • Anders Jackson april 11, 2017, 21:56

              Och då kan jag ge dig en lista med över hundra svenskar som mördat färgade svenskar. Jag kan ge dig en lista på de offer för politiska mord av nazister, rasister och extremnationalister. Som är ca fem gånger längre än den som finns för Islamister. Och som är oändligt mycket längre än de mord som autonoma vänstern utfört.

              Så ja, det är naturligtvis problem med ALLA dessa extremister, de har mer gemensamt än vad de tror.
              Framförallt är de alla avskydda av svenska folket. Även de Nazister som spränger bomber i Göteborg och Jönköping. Även den Nazist som mördare anställda och elever i Trollhättan.

            • Usedom Wollin april 12, 2017, 05:15

              Varför läser man inte om dessa mord i tidningar eller i tv?
              Lägg garna upp listan.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 17:17

              Därför att tidningar inte skriver ut hudfärg på brottslingar.
              Och det var du som påstod dig ha en lista, så kom med den först, så skall jag komma med min sedan.
              Men jag vill ha länk till dom för varje fall, så jag kan kontrollera din lista.

              Jag väntar.

            • Kroken april 10, 2017, 21:39

              Du får den bild du önskar. Du önskar hat och det får du säkert, tillsammans med likasinnade, risken är att ni står där ensamma i stormen och skriker. Ni skall lika lite som terroristernas vinna.

            • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:41

              SD passerar snart 30% lycka till på valnatten

            • Usedom Wollin april 11, 2017, 04:48

              Vad är ditt mål då?

            • Usedom Wollin april 11, 2017, 05:07

              Vad ska du göra åt terroristerna då?
              Vi vill bara att alla som inte har rätt att vara här ska utvisas omedelbart.
              Hur vill du ha det?

    • Cohiba100 april 10, 2017, 20:02

      Jag vägrar att tro att man faktiskt kan vara så korkad att man på allvar tror att manifestationen på Sergels torg skulle vara en kärleksförklaring till islamistiska terrorister. Därför utgår jag från att du är ett troll.

      • Usedom Wollin april 10, 2017, 20:05

        Varför kräver ni inte att illegala ska utvisas då utan lallar runt med blommor?

        • Anna-Karin Arnald april 10, 2017, 23:08

          Vem har sagt att vi inte kan göra både och? Det kallas för simultankapacitet.

          • Usedom Wollin april 11, 2017, 04:42

            Men det gör ni ju inte. Ni låter er i stället ledas in i kärleksfällan av de som med alla medel vill ha fri invandring.
            Resultatet kan bara bli fler döda svenskar.

            • Mattias april 11, 2017, 19:46

              Om du upprörs över dödade svenskar så titta då på extremhögern. De leder fortfarande med hästlängder. Jag är för utvisning av dessa.

            • Usedom Wollin april 11, 2017, 20:00

              Det får du allt förklara närmare.

            • Anders Jackson april 11, 2017, 21:50

              Enligt SÄPO så är det de senaste 20 åren ca 20 politiska mord som utförts av extremhöger, av extremnationalister, rasister och nazister.
              Av autonoma vänstern, så har 0 politiska mord begåtts, och nu har Islamisterna 4 mord på sin agenda.

              Så ja, jag är för att extremister utvisas, som de nazister som sprängde bomber i Göteborg och Jönköping.

            • Mattias april 11, 2017, 22:41

              Extremhögern är extremt bra på att döda folk de inte gillar pga sin livsåskådning. De snittar nästan på ett mord per år sedan början av 90-talet iallafall. Och det är mestadels svenskar som stryker med. De borde absolut komma på tal om man nu vill utvisa folk för att rädda liv.

            • Usedom Wollin april 12, 2017, 05:19

              Återigen, dessa mördare (om de nu existerar) är svenskar och även svenskar kan vara mördare och kriminella. Men det räcker väl alldeles utmärkt med dem, måste vi släppa in ännu fler utifrån som dessutom är mångfalt mer våldsbenägna än svenskar i gemen?

    • Annika Persson april 11, 2017, 10:26

      Vi visar kärlek till alla dem som kan bidra till en värld utan hat. Vi är de allra allra flesta.

  • Magnus Grip april 10, 2017, 19:46

    Är inte Ingrid Carlqvist den stjärnan som uttalade sig så otroligt begåvat på Soran Ismails instagram? För att citera ”Jag har hittills aldrig stött på nazister som trakasserar Judar. Ge mig ett exempel så ska jag genast fördöma det!” Så skulle ju knappast ta hennes åsikter på allvar!!

    • Leila Lind Karlsson april 11, 2017, 21:59

      Och som lät sig intervjuas av utländsk media om no go zoner i Sverige.

  • fwallinder april 10, 2017, 20:11

    E Karlsten verkar vara en betald nyttig idiot för globalisternas kulturmarxistiska världsstat med islam som världsreligion. Lycka till med den agendan, tror inte det går så bra.

    • Birchleaf april 10, 2017, 20:52

      Undrar varför trollen alltid tror att vi som inte tycker som dem får betalt för det?

      • Tomas Landin april 10, 2017, 21:21

        Det kallas för projektion; man förutsätter att alla andra lider av samma svagheter och brister som en själv.

        • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:49

          Är det det du gör nu då ?

          • Anders Jackson april 11, 2017, 21:48

            För det är reserverat för sådana som dig, ”Titta Jörgen clowner”???

    • Anders G Johansson april 11, 2017, 14:19

      Stackars dig som hatar så!

    • Anders Jackson april 11, 2017, 21:47

      Ah, Nazistiska termer som kulturmarxistiska världsstat. Den term som nazisterna i Tyskland använde för att kunna hota och jaga bort misshagliga intelektuella och konstnärer.

      Skönt gäng du håller dig med, Wallinder.

  • Maria Elena Gomez Haedo april 10, 2017, 20:45

    Demostrationen motverkade hat och fämlingsfientlighet, som växer underytan och genomsyrar en del grupper ute i samhället. Alla kände stark för de som dödades och sårades. Vi måste fortsätta vidare och förebygga mycket mer, men att hata istället är inte det bästa tanke. Man kan tänka sig att de som är rasister och xenofober har känt en frustation.

    • Mikael Svensson april 10, 2017, 21:47

      Man kan veta och förstå vart vi är på väg utan att vara varken hatisk eller xenofob!!
      Jag hatar ingen fastän jag jag skräms av totalt blinda svenskar som inte fattar vad som händer och vad konsekvenserna kommer att bli inom en inte allt för avlägsen framtid.
      Fast det har ingenting med hat att göra Däremot föraktar jag jag svenska politiker och svensk massmedia som i ”godhetens” namn har inlett vägen till undergången och i slutändan ett folkmord på etniska svenskar.

      • Anna-Karin Arnald april 10, 2017, 23:07

        Så vilken är din lösning då? Exakt vad tycker du att vi ska göra? Jag vill gärna att du skriver ditt politiska manifest, din plan för att rädda oss ”etniska svenskar” steg, för steg här. Varsågod, ordet är ditt.

        • Erik april 10, 2017, 23:21

          En bra början vore att med kraft slå tillbaka mot de islamister som just nu får verkar helt fritt och varje dag flyttar fram sin positioner, oavsett om ni godhetsapostlar likt en stucken gris då tjuter om rasism och islamofobi.

          • Mikael Svensson april 10, 2017, 23:33

            Jag svarar Anna-Karin genom att hålla med Erik. Har inget ”manifest”.
            Och nej, vi (Erik och jag) känner inte varandra eller har ingått i någon slags koalition.
            Och jag gissar att han är lika lite ”troll” som jag påstods vara i någon kommentar.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 16:53

              Klart du inte har något manifest att visa, Mikael. Eftersom ett sådan skulle vara fullt med hat och falska anklagelser.
              Men du vill ju inte framstå så, eftersom för många då skulle inse vad du är…

          • Anders Jackson april 11, 2017, 21:37

            Godhetsapostlar? Fy faen för sådant vokabulär. Du kan ta ditt hat och dra någon stans där de inte tar emot flyktingar och utländningar.
            Jag är svensk så långt kyrkböckerna räcker, och jag håller då hellre en vettig jude eller muslim i handen när det smäller än en rasist som er.

            Ja, vi skall slå tillbaka mot alla extremister, eftersom de alla är väldigt, väldigt lika. Om de så är islamister, rasister eller nazister. Som spränger bomber i Göteborg och Jönköping eller kör lastsbilar genom folksamlingar.
            Ni är samma pack, som lever på varandra.

      • Viktor Winterglöd april 13, 2017, 00:02

        Kryp tillbaka till Avpixlat Mikael. Eller börja gå i samtalsterapi. Vet inte vilka sorger och trauman du bär med dig, men detta är inte rätt sätt att projicera dem.

    • Nisse i Hökarängen april 15, 2017, 21:55

      Perra Winberg håller dock inte med.
      https://twitter.com/perraponken/status/852512342151659521

  • Titta Jörgen clowner april 10, 2017, 21:42

    Kommer det att bli ytterligare en kärleksmanifestation på Sergels torg vid nästa dåd också ?

  • Erik april 10, 2017, 23:15

    Hade ni lyssnat på ”kollapsminoriteten” för länge sedan så hade vi högst troligt sluppit terrordådet helt eftersom terroristen då inte hade befunnit sig i landet men hey, det kanske kan vara värt några massakrerade barn mot att man får stå i armkrok och sjunga kumbaya ihop? Förövrigt tror jag de du kallar minoritet i själva verket är en majoritet i dagsläget, glad påsk.
    https://nyheteridag.se/sentio-efter-terrordadet-nytt-sd-rekord-pa-272-procent/

    • Mattis Norén april 11, 2017, 19:44

      Sverige har länge stått under hot. Som land sticker vi ut i väst som ett av världens mest progressiva länder. Att ett attentat skulle ske var aldrig en fråga om, men när. Enda sättet att undvika det helt som jag kan tänka mig är att bokstavligt talat mura in oss och sluta befatta oss med allt som har med omvärlden att göra. Hade just varit ett land att vara stolt över, det.

    • Anders Jackson april 11, 2017, 21:44

      Nej, ni är en minoritet. Ni försöker skrämma folk till lydnad och till att rösta på er, men ni är fortfarande en minoritet som hittar på lögner för att försöka lura fler personer till er sekt.

    • Viktor Winterglöd april 13, 2017, 00:11

      Du är så sorglig Erik. Hoppas att påsken kan pånyttföda dig till något av en mindre uppblåst domedagsprofet. Folk flyr hit just för att slippa massakreras. Relativisera tack. Sänk din sarkastiska gard.

      • Erik april 13, 2017, 12:48

        Domedagsprofet hur? Terrordådet har de facto skett, terroristen har försökt ansluta till IS, gripits i Turkiet och deporterats till Sverige, fått avslag på sin asylansökan men kunnat stanna kvar och verka fritt i Sverige, det är ett politiskt haveri av enorma proportioner, mannen skulle ha utvisats för länge sedan av ett flertal anledningar om våra politiker gjort sitt jobb, det hade räddat livet på de som blev överkörda.

        • Anders Jackson april 14, 2017, 17:07

          Tack Erik för att du just demonstrerade vad ”Domedagsprofet” är och vad de gör.

          • Erik april 14, 2017, 20:26

            Fantastiska tider när en beskrivning av vad som faktiskt skett klassas som domedagsprofet.

  • Nisse i Hökarängen april 10, 2017, 23:38

    Ingrid Carlqvist har inget omdöme och verkar uppenbarligen inte förstå att folk samlas för att hedra offren. Att lyssna på hennes podd är som att befinna sig mitt i ett kärnvapenkrig.

  • Erik april 11, 2017, 00:07

    Att blanda in kärleken i politiken är utmärkande för alla totalitära rörelser. Älskade kamrat Stalin! utropade partisekreterare Malenkov i sitt minnestal över landsfadern.
    Politiskt våld föds ur känslor. Kärleken till de egna idealen och hatet till de andras. Kärleken är motsatsen till kritisk distans. Den inrymmer ett krav på att uppoffra sin individualitet och uppgå i något större. Är det verkligen mer känslor vi behöver i politiken eller är det tvärtom mer av förnuft, klarsyn och konsekvenstänkande?
    Det finns anledning att tänka efter, nu när det starkaste av känslouttryck plötsligt påbjuds som ett politiskt slagord ovanifrån. I offentligheten och maktens mun blir kärleken bara alltför snabbt kväljande.

    • Emil Ståhl april 11, 2017, 01:24

      Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv

      • Anders Jackson april 14, 2017, 17:03

        Det kunde du ha gjort. Mindre hat och mer fakta, exempelvis.

    • Mattias Håkansson april 11, 2017, 11:00

      Men alltså…

      1) ”som ett politiskt slagord ovanifrån” är ungefär rakt tvärtom mot hur saker faktiskt gick till: folk som själva tog initiativ, hjälptes åt, ordnade sovplatser, skjuts osv.
      Ditt förakt för människor måste vara oändligt om du inte inser att vi faktiskt gjorde detta själva. Utan någon djupgående PK-konspiration.

      2) Från maktens munnar hör vi däremot just förslag och beslut på diverse åtgärder vilka är uttryck för makt. Inte något ”gör ingenting och känn bara kärlek”-hippieflum som du försöker få det till.

      3) För övrigt är det fascism och islamism som står för att ”uppoffra sin individualitet” osv.

      Grattis till så många kontrafaktiska påståenden på så få rader! Man kunde ju tro att du är känslostyrd.

      • Erik april 11, 2017, 15:19

        Veronica Palm påstod att terrorism ska bekämpas med kärlek, ett flertal politiker och mediala ledarredaktioner har tutat ut det kollektiva kärleksbudskapet som svar på terrorn.
        Jag föraktar inte folk som hjälper till men jag ifrågasätter de som inte klarar av att tänka med både hjärta och hjärna, vänstervridet hippieflum och kollektiva kramkalas är sånt som terroristerna skrattar åt, de ser inte ett land som kan bekämpa deras terror, de ser ett land som fastnat i en flowerpower-psykos.
        Fascism och islamism ingår såklart i alla totalitära rörelser, grattis till att inte kunna läsa och tolka en text ordentligt.

        • Anders Jackson april 14, 2017, 16:58

          Så Erik, varför klarar du inte av att tänka med hjärtat, och knappt med hjärnan.
          Är det självförakt som driver ditt hat?
          För övrigt, så ja, det finns fascistiska inslag i SD. Grattis till att slå in öppna dörrar.

          • Erik april 14, 2017, 20:19

            Nej det finns det inte, däremot har FI och MP ingått en allians med kvinnoförtryckande islamister, mycket spännande utveckling.

            • Anders Jackson april 14, 2017, 20:23

              Det finns det visst det. Som att de inte räknar Judar och Samer som svenskar.

              Vad är det i Mp och Fi:s politik som är kvinnoförtryckande?

              Vilken Allians talar du om?

            • Erik april 14, 2017, 20:33

              Islamisterna de allierat sig med står för kvinnoförtrycket, ta en titt på Kawesa´s umgänge och kontaktnät.
              Islamisten Kaplan var mentor till Fridolin, samma Fridolin som varit aktiv i Charta 2008 samt deporterats från Israel för att ha försökt sabotera anti-terror arbete.

    • Anders G Johansson april 11, 2017, 14:05

      Trollet har ett namn, ett hat, och en konspirationsteori. Grattis!

    • Mattis Norén april 11, 2017, 19:38

      Kanske bara är jag. Men jag ser det mer som att pro-kärleks manifestationerna var ett sätt att motverka det motsatta. Typ hat och ilska som i sin tur skulle kunna ha riktats mot oskyldiga. Klart som tusan att politiken ska styras utav förnuft. ÄR väl bara det att vi tycker lite olika om vad som är förnuftigt.

      • Erik april 11, 2017, 20:37

        Hatet och ilskan ska riktas mot terrorismen och islamismen som just nu sprids fort runt om i landet, vårt ena regeringsparti har aktivt hjälpt till att understödja denna islamism, är det förnuftigt? Kaplan tvingades avgå, hans kumpan Fridolin har varit aktiv inom Charta 2008, han är en Trojansk häst.
        Hade terroristen i fredags inte agerat ensam kunde söndagens manifestation förvandlats till ett blodbad, liknande det som skedde i Balkan när folk skulle manifestera under kriget och sköts ihjäl, det är läge att koppla på hjärnan nu, det är skarpt läge, blommor och kramar riktar fokus åt helt fel håll.

        • Anders Jackson april 14, 2017, 17:02

          Hur kommer det sig att du inte nämner det rasistiska hatet som sprider sig i form av bland annat Nazster som spränger bomber i Göteborg och Jönköping? Är det för att du stödjer deras kamp mot invandrare, Muslimer, Judar, flyktingar som är araber eller afrikaner?

          Nej, vi är inte i ett krigstillstånd, trots vad Nazister och Rasister påstår. Som vill få oss andra åt helt fel håll.

          • Erik april 14, 2017, 20:23

            För att det aktuella terrordådet inte involverade nazister, nej jag stödjer ingen form av extremism men hotet från islamismen är i nuläget mångdubbelt större än nazismen. Kan du själv ta avstånd från politisk islam och islamism?

      • Leila Lind Karlsson april 11, 2017, 22:06

        Jo tack, hat verkar funka bra som lösning i till exempel Syrien. Men Sydafrika gör framsteg ända sen Mandela frisläpptes. Han vägrade hat också.

  • gulaschbaronen april 11, 2017, 00:21

    50.000 pers samlas på Sergels torg. Det motsvarar ca 5 % av de 2 milj som bor i Stockholmsområdet. Undrar vad de andra 95 % har för känslor och åsikter?

    • Farmar'n april 11, 2017, 08:07

      *skratt*… Gulaschbaronenen, du är för rolig. Bara för att vi inte var där betyder det inte att vi håller med ”kollapsminoriteten”. Behåll dina åsikter för dig själv, så står jag för mina.

    • roxpace april 11, 2017, 12:51

      Så du gulaschbaronen vill ha 2 miljoner på samma yta? Då tror jag det kommer blir katastrof än själva terrordådet. ;)

      • gulaschbaronen april 11, 2017, 13:23

        Har jag sagt det?

        • Anders Jackson april 11, 2017, 21:45

          Det verkar som det…
          Du vill ju ha dit alla som håller med dem som är där. Det blir säkerligen närmare 2 miljoner isf.

          • gulaschbaronen april 12, 2017, 09:39

            Men det har jag inte…

            • Anders Jackson april 14, 2017, 16:40

              Vad ville du ha sagt då? För du verkar ha misslyckats med att säga det.

    • Anders G Johansson april 11, 2017, 14:13

      1/1 som tycker som de på Sergelstorg var där….

    • André Stålarw april 11, 2017, 15:23

      Känner inte att jag måste stå och trängas med en massa människor och ställa in redan tidigare planerade aktiviteter för att ”visa” att jag bryr mig?

  • Alex Fletcher april 11, 2017, 08:54

    Själv har jag flyttat från Sverige till Ungern, där är det bra, som Sverige var förr är det många Svenskar här som säger.
    Men lycka till med era fackeltåg!

    • KMT67 april 11, 2017, 10:05

      Så du har utvandrat till ett land där man inte gillar invandrare?

      • Alex Fletcher april 11, 2017, 10:11

        dom har inget emot invandrare, men man får klara sig själv, jobb har jag, så betalar skatt

    • Annika Persson april 11, 2017, 10:13
    • Anders Jackson april 11, 2017, 21:43

      Så du lämnar ett land som har liten korruption till ett som har stora problem med korruption? Du föredrar ett annat land istället för Sverige? Ett land där rasismen mot romer är utbrett?

      Hoppas att du aldrig tar ordet Sverigevän i munnen. Jag hoppas att du avsäger dig ditt svenska medborgarskap.

      För Ungern har med det Sverige som var förr.

  • Anders G Johansson april 11, 2017, 14:18

    Stackars de som hatar, oavsett varför eller vad.

  • Usedom Wollin april 12, 2017, 05:34

    Vill rekommendera detta för läsning:

    http://linkis.com/snaphanen.dk/2017/04/taN8p

    Av signaturen Julia Caesar, ni vet hon som jagades av DN: s journalister för att hon hade mage att skriva invandringskritiskt. Här skriver hon mycket klokt om er fina manifestation.

    • Aron Nisbel april 12, 2017, 19:56

      Finns verkligen ingenting vettigt att hämta ur den artikeln!

    • Anders Jackson april 14, 2017, 17:11

      Du menar från Rasisten och smygnazisten Julia Caesar, som inte öppnade dörren när journalisterna ville ha en kommentar från henne. Och sedan kallade det för trakasserier?
      Nej, som Aron skrev, det finns inget vettigt att hämta från någon som är lika hatiskt och världsfrånvänd som Islamister och terrorister, Islamister eller Nazister lika.

  • Henryk april 12, 2017, 13:05

    Islam är naturligtvis inte skyldig !!
    Koran 9:29. Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture ( christins and jews) – [fight] until they give the jizyah (skatt for icke muslimer) willingly while they are humbled.

  • Britt Karlström april 12, 2017, 19:11

    Jag tycker att det du skrivit är väldigt bra fomulerat. Lite avis… Har delat hos #jagärhär och Malena Ernman. Det finns en bättre väg än att göda hatet!

    • Erik april 13, 2017, 20:44

      Islamister och terrorister är beredda att gå i döden för sitt hat, försök ni att bekämpa det med gruppkramar, blommor och glada tillrop, jag kan redan nu avslöja att ni kommer misslyckas kapitalt och ni sätter era barns trygghet på spel.

      • Anders Jackson april 14, 2017, 16:55

        Klart du vet hur dessa resonerar, du är ju en av dem. Det är bara det att du inte vill erkänna det. Att du vill skilja på oss och dem, för att sedan kunna emotionellt motivera att de behandlas som djur.
        Samma vilja, samma metod. Bara olika dem och oss.

        • Erik april 14, 2017, 20:17

          Ja jag vill skilja oss från islamister och terrorister, är det något som ens kan ifrågasättas?

          • Anders Jackson april 14, 2017, 20:26

            Ja, det kan det. Eftersom du uppenbarligen räknar in Nazister som spränger bomber i Göteborg och Jönköping som terrorister.

            Sedan så skiljer du inte islamister och muslimer åt. Ja, Islamister är muslimer, men muslimer behöver inte vara islamister. Ja, det verkar vara svårt för vissa att förstå.

            • Erik april 14, 2017, 20:36

              Ledsen om jag gör dig besviken men jo jag räknar in nazister som spränger bomber som terrorister och jo jag kan skilja på muslimer och islamister, jag är dock medveten om att det är en gråskala, finns många icke-radikala muslimer som ändå till viss del sympatiserar med islamister.

            • Mike Doverskog april 18, 2017, 15:31

              Och i samma ton så finns det många som inte är nazister men som sympatiserar med mycket av deras ideologi.

  • Nisse i Hökarängen juli 27, 2020, 13:44

    Att Stockholmarna reagerade som de gjorde har i stort sett att göra med hur ”fredsskadade” svenskar är. Stockholmssyndromet är inget undantag.

    Vem vet. Det kanske var synd om han som körde lastbilden. Han hade kanske en dålig dag eller så hade han tagit ett järn precis innan.

    Manifestationen har enbart att göra med att han var asylsökande och därför utsågs han som offer istället för de som blev påkörda. De hade lika gärna kunnat bjuda in honom till manifestationen. Det hade knappast direkt skillnad.

Lämna ett svar till Viktor WinterglödAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa