≡ Menu

Nu kartläggs Sveriges bästa mediebevakare

Igår satte jag och organisationen Ung cancer igång ett projekt som ska kartlägga Sveriges bästa mediebevakare. Under hösten kommer vi erbjuda alla mediebevakare att delta i vårt test för att få koll på vilket eller vilka verktyg som en organisation måste ha för att få bäst koll på vad som sägs om ett varumärke i digitala, traditionella och sociala medier.

Jag har tidigare haft uppdrag där kunder önskat samma sak, men då har man inte velat dela med sig av resultatet öppet. Vilket man kan förstå, men vilket också är anledningen till att det den här gången kommer att bli annorlunda.

Det här mejlet har idag gått ut till alla Sveriges mediebevakningstjänster:


På uppdrag av och tillsammans med organisationen Ung cancer gör jag nu en koll av vilket som är Sveriges bästa bevakningsverktyg för traditionella och sociala medier. Därför kontaktar jag er.
Under en period på 30 dagar vill jag testa er tjänst med ett antal sökord som rör Ung cancers verksamhet och jämföra er tjänst med andra för att se vilken som är Sveriges bästa mediebevakare.

Resultatet kommer vi att presentera öppet, dock inte med en topplista om vilka som är sämst, utan en total topp3-lista samt vilka tjänster som är bäst på sina respektive områden.

Vi kommer givetvis att försöka berätta om era specialfunktioner i vår sammanställning, men för att jämförelsen ska bli så rättvis som möjligt så kommer topplistan att handla om hur många omnämnanden våra sökord får på respektive plattformar samt att räkna ut ett snitt.

Vi tror att ni och andra är så trygga med er tjänst att ni vill vara med i den här jämförelsen. Men givetvis får ni gärna höra av er om ni har tankar och funderingar på hur det här ska presenteras.
Det kommer till slut att vara jag och Ung cancer som kommer att göra bedömningen och jämförelsen. Resultatet kommer att presenteras i våra egna kanaler.
För att vi ska kunna göra testet så bra som möjligt undrar jag därför om du vill tillhandahålla ett konto av er premiumtjänst under testperioden. Vi vill gärna – med er eventuella hjälp – själva lägga in sökorden i er tjänst, men innan vi börjar testperioden får ni givetvis gå in och kontrollera att vi gjort rätt så att resultatet blir så rättvist för er tjänst som möjligt.

Vi hoppas och tror att ni vill vara med!


Bara svenska företag har tillfrågats och hittills har har fem företag nappat och fler är på ingång. Ingen har hittills backat, vilket är imponerande modigt!

Låt oss också vara klar med varför projektet görs tillsammans med Ung cancer. Det ska i öppenhetens namn sägas att min fästmö grundande organisationen och att det så klart var ett starkt skäl att valet föll på dem. Men det handlar också om att jag länge velat kunna hänvisa till en öppen undersökning när företag frågar mig om vilken mediebevakare som är bäst. Det känns onödigt och konstigt att sälja ”hemliga” undersökningar gång efter gång till företag, istället för att göra en helt öppen. Men för att göra undersökningen behövs också ett ämne. Ung cancer var precis i startgroparna för att välja en tjänst och då passade det bra att göra det här testet öppet tillsammans med dem. En undersökning görs pro bono och en välgörenhetsorganisation är den som gagnas mest och bäst av det.

Det finns många sätt att göra ett test av bevakningstjänster, men jag tror att det bästa är att börja i den änden vi har gjort, där kvantitet ligger som grund. Givetvis kommer det att påverka hur bra tjänsterna sedan kan förvalta resultatet och presentera de mest relevanta.
Jag tror att det kommer ge många en bättre bild av de olika tjänsternas fördelar. Vår förhoppning är givetvis att det ska bli tydligt vilken tjänst som är Sveriges bästa mediebevakare.

Någon starttid är ännu inte satt. Det är viktigt för oss att alla som deltar känner sig bekväma med att deras verktyg får en så rättvis bedömning som möjligt, varför vi kommer ta god tid på oss att sätta oss in i varje verktyg som ansluter.

Vi kommer löpande rapportera om hur projektet går, framförallt i den här bloggen.

Här är de företag som är tillfrågade. De i fet kursiv har tackat ja till att vara med i jämförelsen. (uppdaterat 4 okt)

Silverbakk (ingår som underleverantör)
Aitellu
Cision (tackat nej pga att det inte är deras huvudprodukt)
Connycom
Lissly
M-brain (har inte svarat)
Notified
Retriever
Silobreaker
Talkwalker
Newsmachine
Meltwater
Infopaq

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Göran Svensson september 19, 2013, 11:19

    Perfekt, vi har ny upphandling på G (kör Retrierver idag) i Helsingborgs stad nästa år, så blir intressant att följa….!

    • Feffe Kaufmann september 19, 2013, 14:19

      Social Factory gjorde en stor undersökning och gör fortlöpande. Kolla in deras sida där de typ gick igenom kring 10 olika verktyg i alla olika klasser.

      • Emanuel Karlsten september 19, 2013, 14:31

        Länk?

        • Joakim Andersson september 19, 2013, 15:23

          Tror det är den här som avses: http://www.socialfactory.se/category/bevakningsverktyg/

          Var dock ett tag sedan senaste inlägget…

          • Emanuel Karlsten september 19, 2013, 16:09

            Aha, det är väl isf lite som http://mediebevakare.se fungerar?

            • Joakim Andersson september 19, 2013, 16:37

              Ja, delvis. Skillnaden ligger i att Social factory förutom att informera om alternativ även gör en viss utvärdering av själva verktygets användbarhet och täckning/datakvalitet. Detta saknas ju på mediebevakare.se.

  • Johan S september 24, 2013, 14:20

    Ska bli kul att se resultatet!

  • sandradf oktober 4, 2013, 08:31

    Hej! Vi är gärna med, vårt verktyg heter FeedKit och omvärldsbevakning är en del av systemet. Maila mig gärna på sandra@ljsystem.se :-)

Lämna ett svar till Feffe KaufmannAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa