≡ Menu

Ruben Agnarsson avsatt?

Styrelsen i den, för att citera Kyrkans tidnings vd, ”talibankristna” tidningen Världen idag har idag beslutat att Ruben Agnarsson inte längre är ansvarig utgivare för tidningen. Inte heller VD.

Agnarsson har, sedan tidningens början, varit vd och ansvarig utgivare. Han var tidigare Livets ords pressekreterare.

Läs mer hos Världen idag.

Och, ja, det är glädjande nyheter för den nyktra kristna debatten. Inte för att Rubens åsikter inte får finnas, utan för att hans metoder så sällan är renhåriga.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Samuel Varg Thunberg november 22, 2010, 11:00

    Det var på tiden!

  • Samuel Varg Thunberg november 22, 2010, 11:00

    Om han nu blivit, eller blir, avsatt kan jag bara säga: Det var på tiden!

    Fast enligt länkens artikel ska han få en mer ”grävande journalistisk” uppgift. Jag vet inte hur gott det bådar…

  • David Nyström november 22, 2010, 11:46

    ”Den nyktra kristna debatten”? Är det den där man kallar oliktänkande för ”talibankristna”, och därmed drar likhetstecken mellan dem och extremister, terrorister och mördare?

    • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 11:58

      Nej, men det förklarar bra hur avståndet har varit (är) till Världen idag.

      • David Nyström november 22, 2010, 12:01

        Och möjligen till en del på andra kanten…

        • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 12:03

          Onekligen. Och perspektivet beror ju på vilken sida man står på. Men styrelsens beslut signalerar möjligtvis…självinsikt?

  • David Nyström november 22, 2010, 11:46

    ”Den nyktra kristna debatten”? Är det den där man kallar oliktänkande för ”talibankristna”, och därmed drar likhetstecken mellan dem och extremister, terrorister och mördare?

    • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 11:58

      Nej, men det förklarar bra hur avståndet har varit (är) till Världen idag.

      • David Nyström november 22, 2010, 12:01

        Och möjligen till en del på andra kanten…

        • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 12:03

          Onekligen. Och perspektivet beror ju på vilken sida man står på. Men styrelsens beslut signalerar möjligtvis…självinsikt?

  • John Nilsson november 22, 2010, 13:28

    Om jag hade publicerat den privata mejlkommunikation honom och mig emellan som följde efter att han med motiveringen att jag hade fel åsikter, stängde av mig från att kommentera på hans blogg och på Världen idag – så hade möjligen detta skett lite tidigare.

    Det hade dock varit oschysst och dessutom har han bara agerat som hans herre givit honom mandat att agera. Nu börjar han kanske bli olydig gällande katoliceringen som jag inte tror att han gillar, och då ryker han. Frestande att mejla honom och säga ”vad var det jag sa” men det ska jag inte göra :)

    • Johan E november 22, 2010, 13:40

      ”Det hade dock varit oschysst”
      Ungefär lika oschysst som att insinuera en massa utan att lägga fram bevis…

  • John Nilsson november 22, 2010, 13:28

    Om jag hade publicerat den privata mejlkommunikation honom och mig emellan som följde efter att han med motiveringen att jag hade fel åsikter, stängde av mig från att kommentera på hans blogg och på Världen idag – så hade möjligen detta skett lite tidigare.

    Det hade dock varit oschysst och dessutom har han bara agerat som hans herre givit honom mandat att agera. Nu börjar han kanske bli olydig gällande katoliceringen som jag inte tror att han gillar, och då ryker han. Frestande att mejla honom och säga ”vad var det jag sa” men det ska jag inte göra :)

    • Johan E november 22, 2010, 13:40

      ”Det hade dock varit oschysst”
      Ungefär lika oschysst som att insinuera en massa utan att lägga fram bevis…

  • Johannes november 22, 2010, 20:37

    Emanuel //Du prata om kristen talibanjournalistik och jobbar på ”Sexpressen”! Starkt jobbat!

  • Johannes november 22, 2010, 20:37

    Emanuel //Du prata om kristen talibanjournalistik och jobbar på ”Sexpressen”! Starkt jobbat!

  • Mattias Hammer november 22, 2010, 22:05

    ”talibankristna”? När uttrycktes det?

    • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 22:57

      I Journalisten, tror jag. Vi hade det på väggen på Dagen eftersom de hade nåt specialnummer om religiösa tidningar. Tror inte Världen idag var med mer än just under det uttrycket.

      • Carl november 25, 2010, 14:42

        Det var Grahl på Berling som sa ”och här har vi talibanerna” i tidningen Resumé och syftade på Världen Idag.

  • Mattias Hammer november 22, 2010, 22:05

    ”talibankristna”? När uttrycktes det?

    • Emanuel Karlsten november 22, 2010, 22:57

      I Journalisten, tror jag. Vi hade det på väggen på Dagen eftersom de hade nåt specialnummer om religiösa tidningar. Tror inte Världen idag var med mer än just under det uttrycket.

      • Carl november 25, 2010, 14:42

        Det var Grahl på Berling som sa ”och här har vi talibanerna” i tidningen Resumé och syftade på Världen Idag.

  • Matteus november 22, 2010, 23:52

    Hej Emanuel, lite off topic, men en fråga jag funderat på ett tag. Hur tänker du, som en av de ansvariga för Expressen som produkt, angående exempelvis att man först av alla outar en ännu ej dömd person och därmed förstör en polisutredning och potentiellt ödelägger en oskyldig människas liv? Eller att du arbetar för en tidning som betalar tusentals kronor för att en kvinna ska återberätta om sin påstådda sexuella relation med kungen? Jag är genuint nyfiken. Kan man som medarbetare och redaktör bortse från sådana sjuka tilltag?

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 07:15

      Hej Matteus,
      Nu förutsätter du att jag vet att Expressen har betalat för intervjun med Henemark, eller tycker att det var fel att namnpublicera. Det har jag aldrig uttalat mig om och kommer heller inte göra. Som journalist är det en del av uppdraget att ha en ansvarig utgivare som står för besluten om vad man ska publicera och när. Då blir det väldigt märkligt att recensera dessa på andra plattformar. Under min tid på Dagen var det flera beslut som togs som jag, personligen, inte kunde stå bakom. Men det inte är inte min sak att tycka något om eller bestämma.
      Enkelt sagt: Det är en del av jobbet.

  • Matteus november 22, 2010, 23:52

    Hej Emanuel, lite off topic, men en fråga jag funderat på ett tag. Hur tänker du, som en av de ansvariga för Expressen som produkt, angående exempelvis att man först av alla outar en ännu ej dömd person och därmed förstör en polisutredning och potentiellt ödelägger en oskyldig människas liv? Eller att du arbetar för en tidning som betalar tusentals kronor för att en kvinna ska återberätta om sin påstådda sexuella relation med kungen? Jag är genuint nyfiken. Kan man som medarbetare och redaktör bortse från sådana sjuka tilltag?

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 07:15

      Hej Matteus,
      Nu förutsätter du att jag vet att Expressen har betalat för intervjun med Henemark, eller tycker att det var fel att namnpublicera. Det har jag aldrig uttalat mig om och kommer heller inte göra. Som journalist är det en del av uppdraget att ha en ansvarig utgivare som står för besluten om vad man ska publicera och när. Då blir det väldigt märkligt att recensera dessa på andra plattformar. Under min tid på Dagen var det flera beslut som togs som jag, personligen, inte kunde stå bakom. Men det inte är inte min sak att tycka något om eller bestämma.
      Enkelt sagt: Det är en del av jobbet.

  • Matteus november 23, 2010, 09:02

    Hej, tack för ärligt svar. Vad bekvämt det måste vara att slippa reflektera över vad man bidrar till. F ö trodde jag att det var just dina synpunkter på hur Dagen reagerade som fick dig att lämna tidningen, eller åtminstone att det var en del av förklaringen. Har jag fel? En del av jobbet… En del av jobbet måste väl också vara att fundera kring vad man som medarbetare och redaktör bidrar till för produkt och vad denna står för. Om inte juridiskt så åtminstone moraliskt. Eller så är jag bara naiv.

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 10:46

      Jag tror du läste lite märkliga saker i mitt svar nu. Bara för att jag inte tycker saker offentligt om min ansvarig utgivares beslut innebär såklart inte att jag slutar reflektera över det.
      För att ta konkret exempel så var det ju, som du påpekar, delar av anledningen till att jag slutade på Dagen.
      Men är man anställd på en tidning med en ansvarig utgivare skulle det vara väldigt märkligt om man började offentligt recensera sin ansvarige utgivares beslut – oavsett om jag håller med om besluten eller inte. Det fungerar inte så.

    • rose november 29, 2010, 21:02

      Det gäller att klättra på sk karriärstegen. Expressen smäller ju högre än Dagen och då gäller det att yla med de kända murvlarna. Nästa pinnsteg man kliver till är Dagens Nyheter.
      Då har man gått hela den politiskt korrekta sträckan.

  • Matteus november 23, 2010, 09:02

    Hej, tack för ärligt svar. Vad bekvämt det måste vara att slippa reflektera över vad man bidrar till. F ö trodde jag att det var just dina synpunkter på hur Dagen reagerade som fick dig att lämna tidningen, eller åtminstone att det var en del av förklaringen. Har jag fel? En del av jobbet… En del av jobbet måste väl också vara att fundera kring vad man som medarbetare och redaktör bidrar till för produkt och vad denna står för. Om inte juridiskt så åtminstone moraliskt. Eller så är jag bara naiv.

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 10:46

      Jag tror du läste lite märkliga saker i mitt svar nu. Bara för att jag inte tycker saker offentligt om min ansvarig utgivares beslut innebär såklart inte att jag slutar reflektera över det.
      För att ta konkret exempel så var det ju, som du påpekar, delar av anledningen till att jag slutade på Dagen.
      Men är man anställd på en tidning med en ansvarig utgivare skulle det vara väldigt märkligt om man började offentligt recensera sin ansvarige utgivares beslut – oavsett om jag håller med om besluten eller inte. Det fungerar inte så.

    • Nina Birgitta november 29, 2010, 21:02

      Det gäller att klättra på sk karriärstegen. Expressen smäller ju högre än Dagen och då gäller det att yla med de kända murvlarna. Nästa pinnsteg man kliver till är Dagens Nyheter.
      Då har man gått hela den politiskt korrekta sträckan.

      • Sofia mars 22, 2011, 08:52

        Nu försvarar inte jag tidningen Expressen här, men ”politiskt korrekt” är ju, i den mån man bekänner sig till det uttrycket, väldigt beroende av ett sammanhang att vara korrekt gentemot. Och det finns väl inte mycket som är mer politiskt korrekt i talibankristna led än att kalla andra kristna för politiskt korrekta. Det är väl så att man får ett poäng varje gång man använder ordet.

  • Matteus november 23, 2010, 11:16

    OK, då förstår jag. Ska sluta tjata. En sista fråga bara: Om du har svårigheter att offentligt ta avstånd från grova övertramp från din egen arbetsgivare, känns det då inte lite…. märkligt att i så grova ordalag kritisera andra medier? F ö måste det ha varit fruktansvärda saker de sysslade emd på Dagen om det fick dig att lämna, samtidigt som du stannar på Expressen trots den senaste tidens sjuka tilltag.

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 11:26

      Du saknar lite nyanser nu. Jag sa att det var ”delar av” anledningen till att jag slutade på Dagen. Och givetvis är det så att jag inte behöver ta offentligt avstånd om jag tycker något är fel på min tidning. Det skulle ju leda till totalt haveri om alla anställda gjorde så. Då tar man det med sin arbetsgivare direkt.
      Men sedan har jag flera gånger varit självkritisk mot mitt eget mediehus. Senast i veckan skrev jag tror mediehus har överskattat Ipads påverkan på branschen och att det ligger något pappersromantiskt över saken som gör att vi går all in.
      Det innebär givetvis inte att man därmed är förhindrad att analysera, rapportera eller kritisera andra.

  • Matteus november 23, 2010, 11:16

    OK, då förstår jag. Ska sluta tjata. En sista fråga bara: Om du har svårigheter att offentligt ta avstånd från grova övertramp från din egen arbetsgivare, känns det då inte lite…. märkligt att i så grova ordalag kritisera andra medier? F ö måste det ha varit fruktansvärda saker de sysslade emd på Dagen om det fick dig att lämna, samtidigt som du stannar på Expressen trots den senaste tidens sjuka tilltag.

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 11:26

      Du saknar lite nyanser nu. Jag sa att det var ”delar av” anledningen till att jag slutade på Dagen. Och givetvis är det så att jag inte behöver ta offentligt avstånd om jag tycker något är fel på min tidning. Det skulle ju leda till totalt haveri om alla anställda gjorde så. Då tar man det med sin arbetsgivare direkt.
      Men sedan har jag flera gånger varit självkritisk mot mitt eget mediehus. Senast i veckan skrev jag tror mediehus har överskattat Ipads påverkan på branschen och att det ligger något pappersromantiskt över saken som gör att vi går all in.
      Det innebär givetvis inte att man därmed är förhindrad att analysera, rapportera eller kritisera andra.

  • anna november 23, 2010, 16:29

    Har aldrig hört talas om Ruben Agnarsson, MEN däremot vet jag vem Marcus Ragnarsson är!!! En skitbra ishockeyspelare och det intresserar mig mer än den lilla instängda frikyrkodammen!!
    Sorry!

  • anna november 23, 2010, 16:29

    Har aldrig hört talas om Ruben Agnarsson, MEN däremot vet jag vem Marcus Ragnarsson är!!! En skitbra ishockeyspelare och det intresserar mig mer än den lilla instängda frikyrkodammen!!
    Sorry!

  • ile november 23, 2010, 16:54

    Dryg kommentar E.K!

    • Martin november 24, 2010, 12:37

      ?
      Vilken?

      • ile november 26, 2010, 23:53

        ”Apropå vad?” Känner en annan journalist som säger precis sådär i lätt förebrående ton.

        annas inlägg var inte direkt svårt att fatta.

  • ile november 23, 2010, 16:54

    Dryg kommentar E.K!

    • Martin november 24, 2010, 12:37

      ?
      Vilken?

      • ile november 26, 2010, 23:53

        ”Apropå vad?” Känner en annan journalist som säger precis sådär i lätt förebrående ton.

        annas inlägg var inte direkt svårt att fatta.

  • anna november 23, 2010, 17:02

    Låter lika! VET att det inte har nåt att göra med det du skriver, men det var vad jag associerade till. OCH jag väljer hockey!!!!!

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 19:29

      Ah, ja, det lät ju lite lika. Kul med hockey. Jag gillar hockey.

  • anna november 23, 2010, 17:02

    Låter lika! VET att det inte har nåt att göra med det du skriver, men det var vad jag associerade till. OCH jag väljer hockey!!!!!

    • Emanuel Karlsten november 23, 2010, 19:29

      Ah, ja, det lät ju lite lika. Kul med hockey. Jag gillar hockey.

  • Guest november 26, 2010, 11:46

    Visby Roma kanske..

  • Guest november 26, 2010, 11:46

    Visby Roma kanske..

  • Guest november 30, 2010, 14:48

    Nu väntar vi på följande inlägg av Karlsten: ”Elisabeth Sandlund avsatt?” Det borde väl vara minst lika anmärkningsvärt att en så framträdande person nu blir opinionsredaktör… Och inte får hon säga ett ord i Dagens artikel om saken. Hmmm… Luktar missnöje.

    • Emanuel Karlsten november 30, 2010, 15:39

      Har inte hunnit titta på det där ännu, men hon blev väl avsatt (eller vad var hennes egna ord i den avslutade ledaren? ”räven har bitit huvudet av tuppen”?) långt tidigare?
      Nu har väl istället blivit uppsatt. Jag tror rollen som opinionsredaktör passar henne (och nuvarande läsekrets) perfekt.

      • Gustaf Mannheimer december 23, 2010, 20:46

        Och det kan inte vara så att rollen som grävande journalist passar Ruben perfekt?

        • Emanuel Karlsten december 23, 2010, 20:48

          Jo, så kan det vara

          23 dec 2010 kl. 21:46 skrev ”Disqus” :

  • Guest november 30, 2010, 14:48

    Nu väntar vi på följande inlägg av Karlsten: ”Elisabeth Sandlund avsatt?” Det borde väl vara minst lika anmärkningsvärt att en så framträdande person nu blir opinionsredaktör… Och inte får hon säga ett ord i Dagens artikel om saken. Hmmm… Luktar missnöje.

    • Emanuel Karlsten november 30, 2010, 15:39

      Har inte hunnit titta på det där ännu, men hon blev väl avsatt (eller vad var hennes egna ord i den avslutade ledaren? ”räven har bitit huvudet av tuppen”?) långt tidigare?
      Nu har väl istället blivit uppsatt. Jag tror rollen som opinionsredaktör passar henne (och nuvarande läsekrets) perfekt.

      • Gustaf Mannheimer december 23, 2010, 20:46

        Och det kan inte vara så att rollen som grävande journalist passar Ruben perfekt?

        • Emanuel Karlsten december 23, 2010, 20:48

          Jo, så kan det vara

          23 dec 2010 kl. 21:46 skrev ”Disqus” :

  • Tommy Axelsson december 31, 2010, 11:07
  • Tommy Axelsson december 31, 2010, 11:07

Lämna ett svar till Emanuel KarlstenAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa