≡ Menu

Coronaveckan som gått, v38: Trendbrott – smittan minskar/ Andelen äldre som dör med covid-19 ökar/ Sveriges unga sämst vaccinerade i norden/ Oron inför öppnandet

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 38 (20 – 26 september, 2021).

14 821 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 46 fall sedan förra veckan. Eftersom statistiken drabbades av eftersläpning förra veckan är det svårt att dra slutsatser om någon kortsiktig trend, men sett över tid kan man konstatera att dödsfallen åter ökar. Det är förväntat till följd av den ökade smittspridning som pågått under flera veckor. Fortfarande är det de äldre och sköra som i huvudsak drabbas – 65 procent av dödsfallen skedde på äldreboenden under senaste veckan. Mer om det längre ned.

Smittan faller kraftigt i Sverige under senast inrapporterade helvecka. Ner 21 procent jämfört med förra veckan till totalt 6 271 bekräftade fall. Det är därmed ett viktigt trendbrott som kan markera slutet för denna fjärde, relativt milda smittvåg. Historiskt sett har en kulminerad smittvåg alltid (undantaget julveckan 2020) följts av fortsatt nedgång. Under senaste veckan ökade smittan bara i en region (Västerbotten), medan den minskade i tolv regioner. Incidensen i riket var 60 fall per 100 000 invånare.

Även antalet tester minskade dramatiskt, 29 procent färre än veckan innan, ner till ungefär 190 000 testade. Det är framför allt bland skolungdomar testandet minskat, även om de fortfarande är den åldersgruppen som står för flest tester. Sedan länge ska alla skolungdomar testa sig vid symptom.

Smittan minskade i samtliga åldersgrupper, men minskar tydligast i den yngsta, bland de mellan 10-19 år. Där har också en allt större andel nu blivit färdigvaccinerade.

Men smittan minskar även i de åldersgrupper som inte alls vaccinerat sig (barn under 6 år rekommenderas inte att testa sig vid lätta symptom).

Även belastningen på vården fortsätter att minska, ner tio procent jämfört med förra veckan. Det är andra veckan i rad som vårdbelastningen minskar. Samtidigt är sjukvården belastad av övrig vård och i veckan undrade regeringens särskilda utredare om vi glömt den debatt och de larm om vårdköer som pågick innan pandemin?

(orange linje, totalt inlagda, lila linje: inlagda i vanlig slutenvård, grön linje: intensivvård)

Även intensivvården minskar sin belastning med tio procent. Nu är 44 personer inlagda och återigen ökar andelen ofullständigt vaccinerade. Andelen som är fullt vaccinerade och hamnat på intensivvården tidigast två veckor efter sista dosen, är 20 procent, eller totalt 9 personer.

Trots att smittan är nedåtgående så är den fortfarande fyra gånger högre än samma tid förra året. Även antalet sjukhusinlagda och döda är många gånger högre nu än för ett år sedan. Då hade smittan precis börjat öka igen efter en hel sommar med avtagande smitta. Regeringen hade också, precis som nu, planerat och tagit beslut om lättnader.

Allt detta skapar oro inför att restriktionerna försvinner på onsdag. I Västra götaland tror smittskyddsläkaren att vi öppnar för tidigt och får visst medhåll av sin kollega i Stockholm. Forskaren Björn Olsen tycker att det mesta med de borttagna restriktionerna är olyckligt, medan ordföranden i Stockholms läkarförening, John Styrud, påminner om att statistiken är väsensskild för den som är vaccinerad jämfört med den som inte är det. Risken är elva gånger mindre att bli allvarligt sjuk eller dö om man är vaccinerad.

Däremot är de äldre en alltmer utsatt grupp. Många äldreboenden rapporterar om genombrottsinfektioner hos fullvaccinerade och nu visar statistiken också att andelen som dör på äldreboenden med covid-19 ökar. Över hälften av alla dödsfall med covid sker nu på äldreboenden och i de fall man kunnat smittspåra härleds smittan ofta till personalen. En ny kartläggning visar att Stockholm har lägst andel vaccinerad äldrevårdspersonal, bara 53 procent av hemtjänstpersonalen och 64 procent av personalen på äldreboendena i Stockholm var fullvaccinerade.
Geriatrikprofessorn Yngve Gustafson är upprörd över att andelen äldre döda är så hög, samtidigt som lättnader ska lyftas. Han kräver en tredje dos vaccin för de äldsta och sköra. Anders Tegnell påpekar att även om andelen döda äldre ökat har det totala antalet äldre som dött med covid-19 stått kvar på samma nivå. Han menar att om de ser en skarp ökning kan de börja med en tredje dos omedelbart, men att man fortfarande inväntar mer samstämmiga signaler och samstämmig forskning i frågan.

Flera andra är också oroliga inför onsdagens lättnader: Patientgrupper som är i särskild risk för smitta är oroliga över att tvingas tillbaka till jobbet, och polisen och vården förbereder sig för fylla, bråk och skador när pubar och nattklubbar nu får ha öppet som vanligt. Facket är oroliga för vad det betyder att karensdagen är tillbaka den 1 oktober. Riksdagen har inte förlängt beslutet om slopad karensdag, vilket innebär att lågavlönade får högre tröskel för att stanna hemma en dag om de känner sig sjuka.

På onsdag försvinner alltså i princip samtliga restriktioner och rekommendationer. Det är bara ovaccinerade som nu rekommenderas hålla avstånd, inte gå på konsert/fotboll och inte träffa äldre. Fortsatt ska alla vara hemma om de är sjuka och testa sig efter utlandsresor. Men i veckan lyfte UD även reseavrådan till världens alla länder.

Riksdagen har i veckan till slut också beslutat att förlänga pandemilagen. Länge hade regeringen inte stöd för lagen i riksdagen, men till slut var bara Liberalerna emot. I praktiken innebär det att regeringen fram till januari har utökad möjlighet att snabbt införa nationella restriktioner ifall smittan ökar.

Vaccin

7 123 838 har nu fått minst en dos vaccin (83,4% av befolkningen över 16 år) och 6 481 560 (75,9% av befolkningen över 16 år) är fullt vaccinerade.

Totalt har 13 607 052 doser vaccin delats ut i Sverige. Det är 200 000 fler doser än förra veckan, vilket är ovanligt lite. Inte sedan vaccinbristen i april hade Sverige så få nya vaccinationer.

Sverige har alltså fortsatt problem med att få framför allt fler unga svenskar att vaccinera sig. Enligt statistik som DN har tagit fram är Sverige sämst i norden, även om vi ligger över EU-snittet. Anders Tegnell menar att det beror dels på att gruppen unga vuxna är större i Sverige än grannländerna, men också att de är mer svårnådda.

I veckan beslutade Folkhälsomyndigheten att tidigarelägga vaccinationen av barn 12-15 år till oktober. Tidigare skulle starten ske i november, men efter att region Stockholm valde att strunta i rekommendationen och genast boka in barn, tidigarelades Folkhälsomyndigheten starten till 11 oktober. 20 av 21 regioner kommer att erbjuda vaccin till barn innan höstlovet – bara Uppsala har ännu inte satt något datum.
Flera regioner kommer att kräva föräldrarnas samtycke vid spruta, i några regioner utreds om det räcker med en förälders samtycke. Ambitionen är att vaccineringen ska ske i skolorna.

Nyheter i korthet

Det var allt för den här veckan – skriv en kommentar om du saknar något.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Stefan Pettersson september 26, 2021, 22:37

    Länsstyrelsen i Södertälje?

    • Emanuel Karlsten september 26, 2021, 22:40

      Länsstyrelsen i Stockholm knackade på i Södertälje, är ju mer rätt uttryckt. Fixar!

  • Jörgen Lund september 26, 2021, 23:00

    Saknar nyhet om att var tredje med nedsatt immunförsvar bildar inga antikroppar efter Pfizer-vaccination.

    • Emanuel Karlsten september 26, 2021, 23:02

      Eftersom jag förra veckan valde bort en nyhet från en ännu inte granskad studie, så tänkte jag applicera samma princip den här veckan.

      • Håkan Lösnitz september 27, 2021, 07:58

        Fråga, du skriver om vecka 38 och att det var en minskning av antalet nya fall men det var ju vecka 37 som det minskade? (Se grafen)

        • Emanuel Karlsten september 27, 2021, 08:21

          Ja, det har alltid varit en veckas fördröjning när det gäller smittdata och tester, därför brukar jag skriva ”senast inrapporterade helvecka”, eftersom vi för veckan som gått bara har en halv vecka att dra slutsatser på. Datan för vårdbelastning är däremot alltid färsk.

  • Inge september 27, 2021, 10:53

    Du nämner att smittan ökar bland äldre, anmärkningsvärt är då att på ett äldreboende i Överkalix har åtta personer dött med Covid varav sju var fullvaccinerade.

    https://www.expressen.se/nyheter/atta-doda-med-covid-19-pa-aldreboende/

    • Emanuel Karlsten september 27, 2021, 10:54

      Ja, nämnde inte det specifikt eftersom det varje vecka finns sådana liknande anekdoter. Försökte istället titta på totalen, där alltså andelen ökar men inte antalet.

      • Inge september 27, 2021, 13:15

        Så om en person har avlidit förra veckan och två denna vecka då har andelen stigit med 100% vilket troligen skulle kunna ge stora rubriker, men skillnaden i antalet döda är endast en person😉
        Har du färsk statistik över antalet avlidna på äldreboenden med Covid där man ser fördelningen mellan vaccinerade respektive ovaccinerade?

        • Emanuel Karlsten september 27, 2021, 15:33

          Ja, precis, det var ju det Tegnell påpekade i texten jag citerade ovan.
          Nej, har ingen total statistik, men det dör ju varje år 90 000 personer så det är väl ganska rimligt att äldre dör av många olika skäl.

          • Inge september 28, 2021, 18:06

            Jo visst är det så att gamla människor dör hela tiden av många olika skäl.
            Enligt Socialstyrelsens hemsida så avled fram till den 13 september i år 13568 personer över 60år med/av corona symptom.
            Som jämförelse så har endast fyra personer mellan 10-19 år avlidit med/av Corona symptom.
            Sannolikheten för personer mellan 0-29år att överleva en coronasmitta är 》99,86% enligt Socialstyrelsens beräkningar.
            Ändå pågår nu en febril kampanj att övertyga alla ungdomar att vaccinera sig! Kan du förklara logiken i detta?

            • Emanuel Karlsten september 28, 2021, 20:24

              Logiken är ju att vaccinet dels skyddar yngre från sjukdom (som kan leda till ökad belastning på vården, utöver att det också kan leda till långvarig symptom), men också att det skyddar äldre och sköra i omgivningen att smittas. Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre är risken att smitta och vi kan återgå till ett normalt samhälle där coronaviruset blir ett i mängden.

  • fredrik gräslund september 27, 2021, 12:42

    Är du intresserad av att kolla storyn om att vaxxmotståndare ”bröt sig in” i vårdcentral ? Den kommer från journalister som ej var där, till skillnad från Börje Peratt som var där o har filmat: https://humanismkunskap.org/2021/09/24/polisbrutalitet-i-vasteras-mot-en-pensionerad-sjukskoterska-och-en-dokumentarfilmare/

    • Emanuel Karlsten september 27, 2021, 15:31

      Vet inte vem Börje är, men någon som uttrycker sig som Börje gör i texten (”utifrån sin medicinska kompetens insett faran med denna covid19injicering och vill värna barnen”) låter inte som att han varit där i journalistiska syften. Vilket gör det svårt att använda som grund för att alla andra har rapporterat fel, och Börje rätt. Åtminstone inte tillräckligt för att jag med mina extremt begränsade resurser ska se det värt att gräva i.

      • fredrik gräslund september 27, 2021, 19:41

        Håller med om att detta kan anses brista i journalistisk stringens. Det är dock svårt att komma runt att polisbeteendet i videon framstår som märkligt och väl värt att gå vidare med. ”Alla andra rapporterat fel”, hm. Finns bara inslag från två håll, SVT västmanland och VLT. Båda baserar sig helt på utsagor från polisen och ett påstått vittne. Inget från de som påståtts brytit sig in. Och de är mycket vokala på sociala medier, så du får ett lätt jobb trots dina extremt begränsade resurser.

  • rabey september 27, 2021, 13:28

    Hej. Jag läste nyligen en rapport från ett annat land. Kommentarer var chockade.

    Emanuel.
    Som och Sverige? Vet du hur många som dog på akutmottagningar? 2020 mot bakgrund av andra år. Dödsfall av någon orsak eller covid. Finns det sådana uppgifter?

    Förresten. Detta är situationen i ett land som är dåligt vaccinerat. Dödliga effekter. Rumänien presenterar några intressanta data. Åldersgrupper för döda, komorbiditeter och (mest intressanta) totala antal REINFEKTIONER.

    https://www.digi24.ro/stiri/informatii-oficiale-despre-coronavirus-in-romania-1266261?__grsc=cookieIsUndef0&__grts=54407650&__grua=e6cd0735fec58153ac0a59c03f5d02b0&__grrn=1

  • Jocke september 29, 2021, 00:12

    Hej Emanuel!

    Du kanske inte är rätt person att fråga men jag gör ett försök ändå: det är inte särskilt lång tid kvar till det gått 7 månader sedan jag fick min andra dos. Av den anledningen så undrar jag vad detta: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade innebär för mig som vare sig är gammal eller i en riskgrupp. Kommer jag vara så gott som helt oskyddad mot viruset när det gått 7 månader? Om svaret är ja på den frågan så har vi ett stort problem framför oss.

    Mvh

    • Emanuel Karlsten september 30, 2021, 14:25

      Jag hoppas att mer klarhet ska komma under daens presskonferens om det. Jag vet inte riktigt än.

  • Jocke september 29, 2021, 00:16

    En fråga till:

    Du skriver:

    ”Trots att smittan är nedåtgående så är den fortfarande fyra gånger högre än samma tid förra året. Även antalet sjukhusinlagda och döda är många gånger högre nu än för ett år sedan.”

    Människorna som hamnar på sjukhus och går bort är väl i väldigt hög grad helt eller delvis ovaccinerade?

  • Josef oktober 1, 2021, 11:20

    Hej Emanuel
    Tack för en utmärkt blogg!
    En sak som jag saknar dels i den gängse medierapporteringen och även på din blogg är ett kritiskt granskande av dikotomin vaccinerade/ovaccinerade som såväl politiker som folkhälsomyndigheten som nästan alla mediala aktörer använder sig av.
    Den logiskt mer riktiga dikotomin borde ju vara immun/icke immun tycker jag.
    I början av pandemin visste man ju väldigt lite kring immunfrågan och det finns fortfarande stora luckor, exempelvis hur länge immuniteten varar gällande såväl vaccin som efter genomgången sjukdom.
    I takt med att den intensiva forskningen fortskrider ser man nu att immuniteten efter genomgången sjukdom verkar vara MINST lika stark och långvarig som efter vaccin.
    Fortfarande håller man dock fast vid den då i sammanhanget falska dikotomin vaccinerad/ovaccinerad. Kanske av pedagogiska skäl? Kanske av andra skäl man kan spekulera kring?
    Hur som helst är det en i vissa fall problematisk och logiskt oriktig uppdelning som i svenska medier vad jag sett inte problematiseras alls. De senaste veckorna, framför allt efter den stora israeliska studien har jag sett en liten ökning av ifrågasättandet av den falska dikotomin i brittisk och amerikansk media, men inget i svensk. Jag scannar iofs inte all svensk media så jag kan ju ha missat något, men det är ju i alla fall ingen utbredd diskussion i ämnet.

    Någonting för denna blogg att ta upp?

    • Inge oktober 1, 2021, 14:41

      En ytterst relevant frågeställning. Lika så detta att att friska ovacinerade skulle utgöra en större risk för smittspridning än de vaccinerade?

Lämna ett svar till fredrik gräslundAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa