≡ Menu

Coronaveckan som gått, v46: Vaccinpass och nytt beslut om testning – allt du behöver veta om veckans nya besked

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 46 (15 – 21 november 2021).

15 110 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, en ökning med 28 fall, vilket är tre fler fall jämfört med förra veckans ökning. I veckan konstaterades det att coronaviruset varit den tredje vanligaste dödsorsaken under första halvåret, 2021.

I stora delar av Europa ökar nu smittan med en rasande fart, men i Sverige synns ännu ingen tydlig uppgång, även om det finns lokala avvikelser. Den senast inrapporterade veckan ökade antalet bekräftade fall med 15 procent och 56 procent av fallen var ovaccinerade.

Men det här är också veckan efter höstlovet, vilket innebär att föregående vecka var en avvikelse. Skillnaderna beror också på att en överväldigande majoritet av regionerna fortsatt har tillåtit allmänheten att testa sig, trots att rekommendationen i stort varit att bara ovaccinerade ska testa sig. Testerna ökade denna vecka och är på väg upp mot samma nivå som innan den nya rekommendationen.

Både bland vaccinerade och ovaccinerade är det fortsatt åldersgruppen 40-49 år där smittan är som störst.

I vården fortsätter det ha stor betydelse om man är vaccinerad eller inte. Generellt ligger vårdbelastningen kvar på samma nivå som tidigare.

I veckan har två stora nyheter kommit från regeringen och Folkhälsomyndigheten:

Vaccinpass föreslås införas från och med den 1 december.

Vaccinerade ska testa sig om de är hemma med covid-symptom från och med måndag, 22 november

Beskedet om testning kommer bara tre veckor efter att rekommendationen slopades. Inte heller verkar det ha fått särskilt stor effekt eftersom många fortsatt testa sig och regionerna tillhandahållit gratis tester. I veckan gjorde jag en rundringning till regionerna igen som visade att bara enstaka regioner kontrollerar att den som vill göra ett test tillhör den rekommenderade gruppen.
Att samtliga nu åter ska testas motiveras med det allvarliga smittoläget i övriga Europa och en förväntad uppgång i Sverige. Men förändringen kommer också efter hård och återkommande kritik från flera håll i den svenska forskarkåren. Regionernas smittskyddsläkare välkomnar beskedet.

Vaccinpass kommer att gälla för alla allmänna sammankomster som sker inomhus med fler än 100 personer. Det inkluderar konserter, biografer och gudstjänster.
Vill man som arrangör inte använda covid-bevis kommer det också tas fram föreskrifter som kommer att likna de som funnits tidigare under pandemin, med avstånd eller kvadratmetersbegränsningar.
Vaccinationsbeviset kan redan nu laddas ned, men kan endast fås om man vaccinerat sig. Den som nyligen genomgått infektion eller har ett negativt test kommer inte att undantas. Kan man av medicinska skäl inte vaccineras kan läkarintyg fungera som undantag. Bevis krävs av personer 18 år eller äldre.

Beskedet på ett vaccinpass har varit blandat. Generellt är det positivt, eftersom det inte är en nedstängning, men det kommer med praktiska bekymmer:
– Den ovaccinerade kan nu tidigast gå på allmän sammankomst i slutet på januari (sex veckor mellan doserna, två veckors väntan efter sista dosen). Har man köpt biljett till event innan dess är det oklart om man kan återbetalas.
– Offentliga kulturinstitutioner har uppdrag att säkra allas tillgång till kultur, vilket nu försvåras.
– Kyrkor och moskéer är djupt bekymrade eftersom det går mot religionsfriheten att avläsa pass innan gemensamt firande av gudstjänst. Kyrkorna menar sig också ha blivit lovade att undantas av Sveriges regering.
– Idrotten undrar hur man räknar ”inomhus”. Är Friends arena utomhus om de öppnar taket? Det finns också obesvarade frågor om funktionärer, spelare och matchvärdar som arbetar vid event måste vara vaccinerade.
– Hur ska passen läsas av? Och av vem? Branschorganisationer efterfrågar statligt stöd för de ökade kostnaderna.

Beskedet om vaccinpass är samtidigt ett historiskt och unikt avsteg för den svenska modellen, där frivillighet och upplysning har varit ledord och gjort att vi har en av världens bästa vaccintäckningar mot till exempel mässlingen. Vaccinpasset är inskränkning av vår rörelsefrihet och det är ett problem att de införs utan rejäl diskussion och genom att den ovaccinerade idiotförklaras, menar docenten i medicinsk-etik, Mats Johansson. Anders Tegnell menar att Folkhälsomyndigheten tagit hänsyn till alla dessa argument.

Ännu gäller vaccinpass inte restauranger, butiker eller lokaltrafik – men detta kan komma att ändras i framtiden och är något Moderaterna lobbar för. Även rekommendation om hemmajobb kan införas igen, vilket kan leda till ökad stress enligt forskare. Utöver allt detta vill regeringen också förlänga pandemilagen, något riksdagen är skeptisk till.

Kommer dessa nya åtgärder förhindra en fjärde våg av smittan? Experterna är oense, men de flesta tror att vi kommer se en ökad smittspridning oavsett. Så hjälper inte vaccin mot covid? Jo, framför allt mot svår sjukdom och död, men inte lika bra mot smitta. Anders Tegnell menar dock att det finns studier som talar för att den vaccinerade smittar mindre.

Vaccin

7 289 691 har nu fått minst en dos vaccin (85,3% av befolkningen över 16 år) och 6 992 273 (81,9% av befolkningen över 16 år) är fullt vaccinerade.

Bland 12-15-åringar är vaccinationstäckningen nu 43,5 procent, vilket fortsatt bara är en ökning med drygt 5 procentenheter sedan föregående vecka, trots att höstlovet är över och allt fler regioner nu öppnat upp för vaccinering av denna åldersgrupp.

Totalt har 15 249 938 doser vaccin delats ut i Sverige, vilket är en ökning med 350 000 och 80 procent fler än förra veckans ökning.

Framför allt är det de äldre och sköraste som nu prioriterats för en tredje dos. Men det har varit svårt att få tid och nå full täckning med en tredje dos i gruppen, något som frustrerar både Folkhälsomyndigheten och de äldre. Stockholm är den region som lyckats sämst, vilket dels beror på felinformation, men också att antivaccin-budskap fått fäste i regionen. Kungaparet har åtminstone fått en tredje spruta den här veckan.

I Skåne har man börjat ge vårdpersonal överblivna doser och i Stockholm kräver man en tredje dos för akutvårdspersonal.

Nyheter i korthet

Det var allt för den här veckan, tack för att du läser!

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • rabey november 22, 2021, 11:04

    Vart är världen på väg? ONS (UK) statistik har länge redan visat att det finns ett problem med kollektiv immunitet.
    Bland andra, Nederländerna inför restriktioner. På nytt. Bland de ovaccinerade, antikroppar kan ha 4-40% beroende på åldersgrupp – bekräftas av officiell forskning i andra länder.
    Specifika siffror. Nederländerna, 1 dos (14 november)
    åldersgrupper 12-17 65% … 18-25 73% … 26-30 72% … 31-35 73% … 36-40 78% … 41-45 82% … 46- 50 85% … 51-55 88% … 56-60 90% … 61-65 90% … 66-70 93% … 71-75 94% … 76-80 94 % … 81-85 93 % … 86-90 92 % … 91+ 88 %
    2 doser lite mindre

    Sverige, liknande siffror
    12-15 16-17 18-29 30-39 40-49 50-59 60-69 70-79 80-89 90+
    1 dos 44 72 76 78 84 89 92 95 95 92 %

    Reinfektioner är en viktig fråga. Vi kommer sannolikt inte att undvika det. Delta gjorde mycket oreda. Rumänien rapporterar cirka 100-200 av reinfektionerna dagligen.
    Andra gången det svåra sjukdomsförloppet är osannolikt. Mer det handlar om att överföra viruset. Äldre människor kan vi anta att endast 5-15% led av infektioner. 85-95% har inget naturligt motstånd.
    Här finns andra analyser och gissningar.
    https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

    • real Hmm november 23, 2021, 00:24

      Vad är din poäng?

  • Inge november 22, 2021, 13:26

    Du skriver
    ”Anders Tegnell menar dock att det finns studier som talar för att den vaccinerade smittar mindre”
    Vet du vilka studier som Tegnell syftar på?

    Bilden 1a som du hämtat från FHM visar antalet bekräftade fall av smittade i relationen ovaccinerade/vaccinerade. Hur skall man egentligen tolka den bilden? Enligt diagrammet så var det endast ovaccinerade som blev sjuka i covid-19 före V31 i år? Stämmer det verkligen?

  • Arne november 22, 2021, 15:12

    Jag vet inte om jag håller med om att ”Beskedet om vaccinpass är samtidigt ett historiskt och unikt avsteg för den svenska modellen, där frivillighet och upplysning har varit ledord”.

    Det handlar än så länge om större samlingar inomhus och denna typ av samlingar har ju i perioder varit förbjudna i den svenska modellen detta har också gällt för religiösa sammankomster? En kyrka kan väll välja att ha gudstjänst med färre än 100 personer och slippa kolla vaccin-intyg, då är det ingen skillnad från förra vintern i praktiken?

    Eller menar du den svenska modellen för att få folk att vaccinera sig mot sjukdommar generellt?

  • real Hmm november 23, 2021, 00:22

    Jag är för covid-pass. Särskilt på platser som är frivilliga, nöje mm och som inte är livsnödvändigt som jobb, mat och sjukvård. (Men alla som jobbar med äldre ect borde avkrävas vaccinering eller byta jobb).

    Men… jag håller faktiskt med kyrkor och övriga samfund om att anonymitet är viktigt för deras utövare. Och att då å ena sidan kräva pass hos dem men att gym, helt vansinnigt, är undantagna och som borde tillhöra de första där det implementeras, blows my mind. Hur tänker de här?

    Och då är jag ändå en stark motståndare till i stort sett all sorts religion.

    • Björn Lindgren november 23, 2021, 20:21

      Kommersiella intressen? Dvs kyrkan saknar sådana till skillnad från t.ex. gym och de sysselsätter väl inte heller så stora mängder människor.

      Jag är för övrigt emot vaccinpass, så tycker inte att det borde införas för någondera ovan.

  • Ingemar november 23, 2021, 00:28

    Vacinationsbevis strider mot svensk grundlag!
    https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/
    Även förlängningen av Cementas brytning strider mot svensk grundlag!
    Vi har alltså en regering som struntar i Svensk grundlag!
    Grundlag struntar även Orban i. De Clerk gjorde det i Sydafrika fram till 1994.

    • real Hmm november 23, 2021, 06:05

      Dessa jurister har dock missat att andra jurister har tagit hänsyn till grundlagen när det stiftade dekretet.

      Hur?

      Jo, det är fortfarande tillåtet att samlas färre än 100 st personer på alla allmänna tillställningar om man förhåller sig till reglerna som sätts upp särskilt för de.

      Mao så har du fortfarande mötesfrihet mm även för ovaccinerade.

      Dessutom finns inga regler för utomhusmöten. Alls.

      Så nä. Inga problem med grundlagen. Bara med den allmänna bekvämligheten.

  • Johan november 23, 2021, 11:22

    Jag tycker att krav på vaccinpass är mycket problematiskt redan när det gäller de som inte har genomgått infektion men framförallt för dem som tidigare har genomgått infektion. Jag har svårt att förstå hur den gruppen kan jämställas med andra ovaccinerade. Såvitt jag förstår visar forskningsrapporter från både Israel och Sverige att naturlig immunitet ger bättre skydd än endast vaccination.

    Enligt FHM veckorapport v45 insjuknade 2563 fullvaccinerade den veckan i covid19. Det finns ca 6 ggr fler fullvaccinerade (ca 7.289.691) än tillfrisknade (1.188.821). Om tillfrisknade är lika skyddade som vaccinerade så borde ca 2563*7289691/1188821 = 418 tidigare tillfrisknade svenskar ha återinfekterats under v45.

    Har du Emanuel lyckats få fram några svenska siffror som visar hur vanligt det är med återinfektion i vårt land? Jag har kontaktat FHM flera gånger och efterfrågat statistik men hittils har jag inte fått några uppgifter.

    Jag menar att om staten vill behandla tillfrisknade som andra ovaccinerade så bär staten bevisbördan för att det är jämförbara grupper.

    Jag tycker att det borde vara självklart att FHM ska redovisa hur många som har insjuknat, blivit inlagda och hur många som har avlidit med covid19 i olika grupper. Statistiken borde delas in dels efter huruvida någon har genomgått infektion eller inte och dels och den är ovaccinerad, delvis vaccinerad, eller fullvaccinerad. På så sätt borde vi kunna få en bättre bild av hur riskerna ser ut för olika grupper. Statistiken kan inte vara svår att ta fram om viljan finns eftersom vi alla är registrerade med personnummer.

    (Siffrorna i räkneexemplet är hämtade från c19.se)

    • Arne november 23, 2021, 12:47

      Det finns nog ett par argument för att kräva vaccinering för att få passet, det är nog en god ide att de som redan har varit smittade också vaccinerar sig för att få ännu mer skydd osv.

      Jag tror i praktiken att det är svårt/känslig att undanta de rendan smittade från restriktioner då det kan skapa ett incitament för att smitta sig. Sådan strömmingar har ju setts flera gånger under pandemin, tex politikern som tidigt ville åka till Stockholm för att bli smittad (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/storforspolitiker-akte-till-stockholm-for-att-fa-corona). Faktum är att ca 20 % av de som har blivit erbjudna vaccin i Sverige inte har tagit det. Många av dem har låtit bli för att de är oroliga att vaccinera sig, om man skulle skapa ett undantag från vaccinintyget för personer som har varit smittade så finns risken att ett antal av dem väljer att försöka smitta sig för att undvika vaccinet och vi får en ökning av Covid den vägen.

      Man kan tycka att den logiken är lite konstig, men det kan nog vara en bra ide för denna pandemi och framtida pandemier att undvika att ”belöna” personer som har blivit smittade då det kan skapa väldigt farliga incitament.

      • Johan november 23, 2021, 13:49

        Hej Arne.

        Jag tycker inte att man kan se det som en belöning att slippa bli diskriminerad.

        Grundregeln måste ju vara att inte diskriminera någon. Den som vill utestänga en grupp från delar av samhället borde rimligen bära bevisbördan, den borde kunna bevisa att åtgärden är rimlig. Om man inte kan visa att de som har genomgått infektion men inte vaccinerat sig är mindre immuna än de som bara har tagit vaccinet så är åtgärden helt uppenbart inte rimlig.

        Storforspolitikern i länken ovan är knappast representativ för resten av befolkningen :) Det verkar inte troligt att stora grupper människor skulle låta sig smittas med flit för att slippa vaccinera sig.

        Över en miljon svenskar har redan tillfrisknat och det är självklart orimligt att diskriminera dem genom att utesluta dem från olika aktiviteter i samhället.om man inte ens kan visa att man uppnår någonting annat än att ”skicka signaler”.

        Jag anser att den här sortens åtgärder, genomförda på detta sätt är ett alvarligt demokratiproblem. Människor pressas till att göra kroppsliga ingrepp som de kanske egentligen inte samtycker till, mötesfriheten inskränks och det undergräver förtroendet för viktiga institutioner imho.

        • Arne november 23, 2021, 16:07

          Ja, det är ingen lätt fråga. Vi kan vara ganska säkra på att om alla valde att avstå vaccinet så skulle vi vara i en betydligt värre sits än vi är nu. Vi måste få till strategier för att få ännu fler att vaccinera sig, många som tidigare har varit infekterade har nu också tagit vaccinet och det har säkert haft en positiv effekt på smittspridningen i samhälle. Nu närmar vi oss punkten där det har gått två år sedan de som smittades först smittades, hur gott är deras skydd nu ? och kommer inte en vaccinering göra det bättre?

          Incitamentsfrågan är svårt och går utanför bara dessa restriktioner, under pandemin har vi haft flera offentliga personer som har tagit sig friheter från rekommendationerna för att de ”har antikroppar”. Tex https://www.svd.se/kakan-hermansson-vi-ater-matsack-och-badar-nakna

          ”På kvällen är det tjejmiddag hemma hos mig. Mycket folk, men alla har antikroppar.”

          Jag har inte sett att det har talats mycket om dessa frågor med vad menas egentligen? får man inte komma på Kakans middag om man inte har varit smittad innan?

    • Björn november 23, 2021, 20:28

      Väl formulerat. Instämmer.

  • Björn november 23, 2021, 20:40

    Har FHM motiverat varför de utformat det som ett vaccinpass istället för ett covidpass som i många andra länder?

    Studier finns ju på att skydd från genomgången covid-19 ger ett bra skydd minst ett år efter infektion. Det känns väldigt konstigt att man helt bortser från det, om det är så att beslutet är medicinskt motiverat.

Lämna ett svar till BjörnAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa