≡ Menu

Coronaveckan som gått, v51

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin – ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 51.

(Read this article in English)

7 993 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 479 inrapporterade dödsfall jämfört med förra veckan. Det dör nu fler än normalt i Sverige, och det råder så kallad överdödlighet sedan vecka 47. Antalet döda med covid-19 ligger kvar runt 60 per dag, enligt Adam Altmejds uppdaterade graf (som numera automatiskt uppdaterar med en mer korrekt prognos).

Att vi ligger och har legat på en platå runt 70 dödsfall om dagen, blir tydligt också i SVT:s grafik med ett sjudagars medelvärde.

Men någon platå syns inte när det gäller smittan, i till exempel Göteborg upptäcktes i veckan virusnivåer i avloppsvattnet som var 60 gånger högre än under våren.
Under senast inrapporterade helvecka, vecka 50, testade redkordmånga personer (46 210) positivt för covid-19 – en ökning med 19 procent jämfört med förra veckan. Testkapaciteten har återigen slagit i taket och antalet testade höll sig därför nedanför det tidigare rekordet. Men andelen positiva var rekordhöga 17,1 procent, av 270 000 testade.

Belastningen pÃ¥ sjukvÃ¥rden i Sverige är fortfarande enorm. ”Jag jobbar för tre, varje arbetspass”, ”Ibland vill jag skrika när jag ser hur folk trängs”, säger sjukvÃ¥rdspersonal.
Förra veckan passerade sjukvården vårens topp, i total beläggning om man exkluderade Stockholm. Den här veckan passerar sjukvården vårens topp – även om vi inkluderar Stockholm. Färre vårdas på IVA nu än i våras, eftersom vi har blivit bättre på att behandla covid-patienter. Att vi blivit bättre på att behandla patienter har också gjort att dödligheten inte är lika hög nu som i våras.

Positivt är att Stockholm tycks ha hamnat på en platå i sjukvårdsbeläggning. Men Stockholm är tungt belastat även av övrig sjukvård, varför läget även här är pressat.

Hösten och vinterns smitta är värre än alla de scenarier som Folkhälsomyndigheten ritade upp. Det gör också att Sverige just nu placerar sig väldigt högt jämfört med många av de länder som drabbades hårdast av smittan. Medan andra länders höst-topp ofta kom tidigare, tycks Sveriges kommit sent. Här nedan en graf från Folkhälsomyndigheten över antal fall under 14 dagar, mätt i 100 000 invånare, jämfört med andra europeiska länder.

Samtidigt tycks dödligheten vara betydligt mindre i Sverige.

Kung Carl-Gustaf anser att Sverige har misslyckats. ”Vi har ett stort antal som avlidit och det är fruktansvärt”, sa kungen till SVT i veckan när han ombads kommentera vad som stressade honom mest med pandemin. Uttalandet har väckt stor uppmärksamhet internationellt. Statsministern kommenterade att han hÃ¥ller med om att antal döda är ett misslyckande.

Regeringen har under veckan kommit med en rad nya skarpa åtgärder. Det började i måndags, då de regionala rekommendationerna ersattes med nationella. I samband med det skickades 12 miljoner sms ut till Sveriges alla mobiler. Sms:et presenterades under en presskonferens och den högtravande inramningen bäddade kanske för den hårda kritik som senare kom. Dels för att meddelandet upplevdes innehållsfattigt och dels för att det saknades länk till mer information. Kritiken var mestadels unison, men till exempel undertecknad tyckte att sms:et var rimligt och fyllde sin funktion. En av tre valde att besöka Krisinformation.se till följd av sms:et, totalt 3 miljoner besök.

Under fredagen kom ytterligare skarpa restriktioner.
– FrÃ¥n och med julafton sänks maxantalet pÃ¥ restaurang frÃ¥n 8 till 4 per bord och alkohol förbjuds att serveras efter 20.00.
– Butiker, köpcentrum och gym uppmanas sätta maxantal för hur mÃ¥nga som fÃ¥r vistas där, för att undvika trängsel. Om det inte efterföljs kan ”regeringen stänga dem”, sa statsministern pÃ¥ en presskonferens.
– Gymnasieskolor ska fortsätta distansundervisning fram till 24 januari
– Munskydd rekommenderas nu i kollektivtrafiken när trängsel inte kan undvikas – mer detaljer om detta ska komma frÃ¥n Folkhälsomyndigheten senast 7 januari, dÃ¥ rekommendationen ska börja gälla.
Samtidigt uppmanar Folkhälsomyndigheten å det starkaste handeln att avstå från att erbjuda mellandagsrea, för att inte mer trängsel ska uppstå. Svensk handel meddelade i veckan att de inte kommer att följa den rekommendationen, utan ska istället försöka minska trängseln på andra sätt. Även restaurangägare är kritiska mot rekommendationerna som slår hårt mot deras verksamhet och menar att de får bära ett tyngre ansvar än andra branscher, utan särskilda stöd.
Den nya pandemilagen, som ska ge regeringen större mandat att agera bredare och jämnare, kan börja gälla redan i januari.

Coronakommissionen, som ska granska Sveriges hantering av pandemin, kom i veckan med ett första delbetänkande. Den slår fast att Sverige misslyckats grovt med att skydda de äldre och att regeringen bär tungt ansvar. Äldreomsorgen stod helt oförberedd för en pandemi, trots att bristerna varit kända sedan länge. Oppositionspartierna var snabba att stämma in i kritiken. Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten är båda något oförstående till sitt ansvar.

En muterad variant av covid-19 sprids just nu i Storbritannien. Viruset sprider sig 70 procent snabbare och sprids främst i sydöstra England. Viruset har ännu inte upptäckts i Sverige, men vi kan inte vara säkra på att det inte finns här. För att minska den risken har Sverige och flera andra länder beslutat att stoppa resor från Storbritannien.

Förtroendet för Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell minskar, enligt DN/Ipsos. Förtroenden är nu det lägsta sedan pandemin bröt ut – men är fortfarandet högt. Tegnell faller från 72 procent i oktober, till 59 procent nu. Folkhälsomyndigheten faller från 68 procent i oktober till 52 procent nu.

Sveriges ekonomi går relativt bra. Vårt BNP ökade under tredje kvartalet 4,9 procent. Att Sverige vände så starkt uppåt efter att ha tappat historiska 8 procent under andra kvartalet, saknar historiskt motstycke, enligt SCB. Finansministern är nöjd och menar att Sveriges ekonomi står starkt, eftersom vi under ett antal år kunnat spara. Vi skulle till och med kunna klara ytterligare en kris nästa år.

Nyheter i korthet:

Till sist:

I Enskede bor Martin som valde att julskylta utanför huset på ett sätt som fått båda sociala medier och traditionella medier att reagera och skriva. För exakt såhär känns väl julen 2020:

Det var allt för den här veckan – tipsa gärna om du saknat nÃ¥got!

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Jimmy december 20, 2020, 21:42

    Beslutet att stänga bibliotek, idrottshallar, simhallar men även bollplaner i Stockholm Stad kändes – med tanke pÃ¥ framförhÃ¥llningen – lite som ett panikbeslut. Varför det helt plötsligt blivit dÃ¥ligt för barn att träna organiserat utomhus förstÃ¥r jag inte, det är knappast bättre att de sitter still. Det är säkert svÃ¥rt att hitta en exakt nivÃ¥ pÃ¥ allt men just den detaljen kan jag inte lÃ¥ta bli att störa mig pÃ¥.

  • IL december 20, 2020, 23:35

    Varför det helt plötsligt blivit dåligt
    —————————————————-
    För att regeringen med Löfven vill gärna sitta vid makten ett tag till. Panikbeslut har att göra med opinionssiffror.
    IL

  • Mikael Rasmusson december 20, 2020, 23:49

    Kurvan över avlidna är fel, det måste vara smittade per vecka, Sedan tror jag det är stor eftersläpning på dödsfall, det kommer att droppa in fler från november. Ang. avloppsvattnet så verkar halten osannolikt hög jfrt med i våras.

    • Emanuel Karlsten december 21, 2020, 20:02

      Nej, den är inte fel. Om du klickar in på länken får du veta mer om dess modell.
      Avloppsvattnet kan låta osannolikt, det tycker Anders Tegnell också, vilket du kan läsa om mer på länken.

  • Tommy Arvidsson december 21, 2020, 08:56

    Sverige förväntas idag den 21:a besluta om inreseförbud från Storbritannien. Beslutet är inte fattat den 20/12, som du skriver. Vissa länder i Europa har redan tagit beslutet. Bra om beslutet kommer snabbt i Sverige.
    Coronakommissionen rapport var tydlig med att det är den stora spridningen av viruset i samhället som (sannolikt) är huvudorsaken till de höga dödstalen. Detta trycker de på i sin sammanfattning. Därmed har den valda strategi misslyckats, eftersom den skulle tillåta spridning (skulle tillåtas och hållas på sådan nivå att sjukvården skulle hinna med).

    • Arne december 21, 2020, 09:13

      Viktigt att nämna att inreseförbudet inte kommer gälla svenska medborgare (antagligen den största gruppen som rester från UK till Sverige just nu). Så förbudet kommer nog ha ganska liten effekt.

      • Tommy Arvidsson december 21, 2020, 12:10

        Ja, effekt fås om personerna som kommer t.ex. idag isolerar sig i minst 10 dagar. Tufft men verkligen är tuff nu.

  • Arne december 21, 2020, 13:59

    Jag tror att det är lite spekulativt att säja att vi har nått en platå i dödsfall, Altmejds nya modell tar med mer variabler, men det är inte säkert att den kommer att göra en mer korrekt prognos för det. Om man tittar i hans graf (din första figur) för de senaste dagarna ser man att antalet snabbt rapporterade dödsfall ökar (grönt, gult och orange). Om prognosen om en platå då ska stämma så måste fördröjningen av rapporteringen av dödsfall ha minskat de senate två veckorna och vad jag förstår så finns det inget som tyder på det ? (snarare tvärt om).

    Titta t.ex. på detta tweet: https://mobile.twitter.com/zorinaq/status/1339962494316552192

    Jag tror inte att du gör en korrekt tolkning frÃ¥n SVT plotten du har med här (Figur 2) eftersom den är ”döds-datum” (samma data som Altmejds) plot, dödsfall kan fortfarande tillkomma retroaktivt (troligt) och trycka upp den kurvan du ser. Utan att göra en prognos bakÃ¥t för dödsfallen (som Altmejd gör) sÃ¥ gÃ¥r det inte att dra nÃ¥gon slutsats om de senaste veckorna. Titta istället en bild ner pÃ¥ svt sida ”Utveckling av rapporterade dödsfall” sÃ¥ ser du en snitt-kurva som fortfarande tydligt gÃ¥r uppÃ¥t. Jag tror igen att för att vi ska kunna anta att vi har nÃ¥tt en platÃ¥ med den datan vi har sÃ¥ mÃ¥ste fördröjningen av rapporteringen av dödsfall ha minskat drastiskt under de senaste veckorna och den nedre halvan av Altmejds hemsida (inte visat här) pekar istället pÃ¥ att fördröjningen hela tiden ökar.

    Hoppas jag har fel, God Jul!

    • Urban december 21, 2020, 23:09

      Dessvärre tror jag du har rätt, Arne (men även jag hoppas både du och jag har fel).Om vi räknar in eftersläpningen är jag rädd för att vi kommer vara uppe i cirka 10.000 avlidna per sista december (men kommer synas först runt 20:e jan pga eftersläpningen). Det är bara otroligt (som Brundtland uttalade sig om Sveriges situation).

  • Hmm-food for fika december 23, 2020, 09:31

    Detta har jag hela tiden tyckt varit så märkliga slutsatser. Att barn inte ska vara drivande eller skolor för den delen. Hur har man vetat detta då man inte har testat barn och de dessutom oftast är asymtomatiska?

    https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

    Jag såg någon studie ang slem och saliv som skulle te sig annorlunda hos barn, men jag har ändå tyckte detta varit en så märklig slutsats som inte känts särskilt vetenskaplig alls.

    • Mikael december 23, 2020, 12:56

      Slutsatsen är befängd och en skymf mot lärarkåren. Jag vet att man tystar ner smittan på de flesta skolor (jag är lärarvikare), det förekommer ingen smittspårning på skolorna så vitt jag vet. Jag har antikroppar, så jag har högst sannolikt blivit smittad i skolan (handlar med munskydd, löptränar utomhus), det är ju omöjligt att hålla avstånd till eleverna. Och skulle en vuxen smitta mer än 25 minderåriga, det är konsekvensen av FHMs slutsats?! Befängt! Se på antal smittade 10-19 år.

  • Mikael december 26, 2020, 07:03

    Fortfarande inte ett ord om vad normal dödlighet är.

    I Sverige ligger dödstalet (death rate) på runt 8.5, i Japan ligger det på 10.1. Vad är normalt?
    Dom blir dessutom äldre än oss, men dör i större utsträckning.
    Åtminstone 10-15 av dom senaste 40 åren har fler dött i Sverige i reella tal jmf. med idag. Under samma period, har befolkningen ökat med 2Miljoner.

    Vi har aldrig haft lägre dödlighet i Sverige, 2020 inräknat, och vi har ingen överdödlighet i Sverige i år.
    Dödligheten kommer stadigt, och ganska snabbt att öka, men det har ingenting med covid att göra, utan är ett naturligt resultat av den befolknings-boom vi såg för 75 år sedan.

    • Mikael december 26, 2020, 07:26

      Jag ska korrigeras mig själv lite, eftersom vi inte vet riktigt än hur 2020 slutar, men 1993, 1988, 1991, 1990 och 2002 var åtminstone lika illa. Och tar man befolkningsmängd med i beräkningen så är 2020 ingenting.

      Jag kan också lägga till en sak angående sjukvården. Jag såg en artikel i GP, som hävdade 1.5Miljoner övertidstimmar i vården, till det datumet.
      Det låter ju väldigt mycket, men slår man ut det över alla som jobbar (kan jobba) den övertiden, så är det 15minuter övertid per dag och person. Det är 4% övertid.
      Det är också ett helt naturligt resultat av att allt fler blir äldre (boomer-generation är nu upp till 75, och vårdbehoven ökar drastiskt)

      Lösningen kanske är att fler jobbar och betalar skatt = mer pengar till sjukvården, inte att vi låser ner samhället.

      • Mikael december 26, 2020, 07:46

        Och sista sak. USA har heller ingen överdödlighet.

        Överdödlighet i USA beräknas från en projektion som US Census Bureau släppte 2018, där man beräknade antalet döda. 1 året i den projektionen var 2017 (trots att den släpptes 2018 byggde den såklart på tidigare data).
        För dom 3 år som vi nu har faktiskt data för, 2017, 2018 och 2019 så var man off med 140k, 145k och 202k. Så redan förra året var det en överdödlighet på 202k, enligt dom.

        Dom projektionerna utgick dessutom från ytterligare ett fel som the US Census Bureau gjorde, nämligen att medellivslängden i USA ökar, den har istället sjunkit sedan 2013. Idag beräknade dom att den skulle vara >80, i realiteten är den 78.5. För varje år kommer det här innebära att US Census Bureaus projektioner blir mer och mer fel. Korrigerar man för dessa fel, så hamnar man på att det i USA 2020 ska dö 3.1M, och det är ungefär där dom ser ut att hamna, så inte heller i USA ser vi någon överdödlighet.

        • Mikael Rasmusson december 26, 2020, 15:37

          Räknar alla fel? SCB är ju tydliga med att det finns en kraftig överdödlighet, sedan finns ju Euromomo som beräknar överdödligheten för ett 20-tal länder i Europa. Sjunker medelåldern (vilket den kommer att göra), så det är ju tydligt att vi har haft en överdödlighet! Flest döda en novembermånad sedan 1918.

          https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet–aldre-hardast-drabbade/

          • Mikael december 26, 2020, 16:15

            Överdödlighet jmf. med vad?

            Jmf. med föregående år? En helt irrelevant jämförelse att göra.

            I förhållande till befolkningsmängd? Ja det börjar bli mer relevant.
            I förhållande till befolkningsmängd och i relation till hur många som föddes för 75-80 år sedan. Ja det är väl det rimliga. Då har vi ingen överdödlighet.

            Att räkna en enskild månad är också helt irrelevant. Det gör man bara om man vill ägna sig åt den typ av fear porn som Emmanuel och MSM ägnar sig åt.

            Det är alltså ingen överdödlighet, det hade gått att förutsäga ganska exakt hur många som skulle dö 2020 redan 2018 eller 2019. Det går att förutsäga även för nästa år.

            2020 kommer inte sticka ut statistiskt.

            Jag vet inte om SCB har räknat fel, hur många döda hade dom räknat med? Jag visade ju att dom hade gjort det i USA.

            • Mikael Rasmusson december 26, 2020, 17:04

              Det står ju i länken, man jämför med de fem föregående åren och medelvärdar dessa. Detta är praxis. Antalet döda per år i Sverige har legat ganska konstant under 100 års tid, det är bara enstaka år som sticker ut. 2020 kommer vara ett av dessa.

  • Kristoffer december 27, 2020, 01:00

    Det är antagligen skillnad på olika barnåldrar, men om man tittar på tex förskolebarn så bör de inte varit särskilt drivande som jag uppfattat det.

    Man kan tex jämföra med hur fort förkylningar slår till och sprider sig på förskolor. Om de små barnen hade varit drivande borde förskolepersonalen också i princip mangrant ha dragit på sig covid redan i våras. Vilket de inte gjorde till någon nämnvärd mängd (och då finns det även andra potentialla riskhöjare som transportrisken samt att det inte lär vara svårt att hålla avstånd till kollegor).
    Dessutom borde även alla föräldrar dragit på sig covid nu om barnen utgjort en stor spridningsfaktor. (vilket inte var fallet i någon statistik jag såg tidigare i höstas).
    Däremot är statistiken på konstaterat smittade barn dock alldeles för påverkad av den sparsamma testningen i den åldersgruppen så den lär inte säja särskilt mycket.
    Så, små barn verkar vad jag uppfattat inte sprida smittan särskilt väl, men var åldersgränsen går (för vid någon ålder så börjar de utgöra en nämnvärd spridningsrisk) är jag för mycket lekman för att kunna säga.

    • Hmm-food for fika december 27, 2020, 01:23

      Om så, då är små barn med covid raka motsatsen till exakt alla andra virus där de alltid äg drivande och de störtsar smittospridarna.

      • Hmm-food for fika december 27, 2020, 01:25

        Suck…

        är*
        största*

  • Mikael december 27, 2020, 03:48

    Som ett svar på Mikael Rasmusson ovan, eftersom det inte gick att svara på det.

    Att jämföra med dom senaste 5 åren är också helt irrelevant. Människor dör primärt i förhållande till sin ålder. Så om antalet födda för 75-80 år sedan gick kraftigt uppåt, så kommer en jämförelse med antalet döda dom senaste 5 åren vara helt missvisande, covid eller ingen covid. Den modellen kan ha funkat när merparten av dom som dog var födda på 20-30 och början på 1940-talet, då befolkningstillväxten var jämn, det kommer inte fungera framöver.

    Också,du säger att dödligheten i Sverige har legat konstant i 100 år.
    I reella tal har det legat mellan 64k (1942) till nästan 97k (1993 och 1988). Det är en förändring med 50%, om du tycker det är konstant, så är ju 2020 verkligen inget att oroa sig för.

    I dödstal (deathrate) så har vi legat mellan 13 (per 1000 invånare) 1920, och 8,6 (2019) (också där en 50% förändring)

    Alla dom senaste 5 åren har dödligheten varit den lägsta någonsin. Dom senaste 5 åren är en anomali, så mer än någonsin är det en felaktig jämförelse att göra.
    Skulle vi gå tillbaka till nivåerna på 80-talet, 11, så skulle vi hamna på över 110k döda i Sverige. Skulle vi hamna på samma nivå som Japan, som rent allmänt anses tillhöra dom friskaste och dom som blir äldst, så skulle det dö runt 105k.

    I realiteten ska vi ju, med en medelålder på 82,5 ligga på strax över 12, alltså runt 125k döda.

  • Nicolas december 27, 2020, 11:54

    Oavsett om vi har en marginell överdödlighet jämfört med snittet de senaste 5 åren är konsekvenserna av restriktionerna på samhället enormt mycket större och kommer få förödande konsekvenser framöver så media bör sluta vinkla allt mot ökad rädsla för att sälja reklam och se vad som håller på att hända med vårt samhälle istället!

    • Mikael december 27, 2020, 14:21

      Ja det är oerhört märkligt hur media inte bara tittar på utan faktiskt hejar på medans grundläggande rättigheter tas ifrån oss.
      Mötesfrihet, rörelsefrihet och i vissa fall yttrandefrihet, rättigheter som var självklara för bara 12 månader sen.

      Medias totala oförmåga att ifrågasätta myndigheter, institutioner och auktoriteter är oerhört farlig.

      Det roliga är att hade det drabbat dom, och allra helst bara dom. Säg att myndigheterna bestämde sig för att stänga DN istället för biblioteken, eller bestämde att det var besöksförbud för svarta människor istället för äldre. Ja då hade det såklart låtit annorlunda. Men på något sätt är det bättre ju fler som drabbas.

      Farligt.

Lämna ett svar till MikaelAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa