≡ Menu

Hittat, länkat, kommenterat – June 28, 2011

Det blev till sist två timmars sömn i natt. Sjukt. Men nu är jag igång, har avslutat ett superspännande projekt hos ett företag som kanske får fortsättning i augusti. Då kan det bli grymt! Tagit långlunch i solen och bokat flygbiljett till Almedalen. Åker redan på fredag kväll och kommer tillbringa mesta tiden med att mingla, hälsa på folk och delta i ett gäng paneldebatter. Vill du ses i Almedalen, har du ett förslag på roligt samarbete under hösten? Hör av dig så bokar vi tid för att ses under veckan: 0702772030 emanuelkarlsten@gmail.com

Och här är några länkar med kommentarer jag plitade ner under natten:

  1. Twitter for Newsrooms – Twitter Media
  2. – Nu är det inte bara Facebook som skapar rum och plattformar för att fostra journalister att använda deras tjänst bättre – nu kommer Twitter och hakar på! In, läs och lär hur du använder Twitter mer effektivt – för att göra god journalistik! Väldigt imponerande.

  3. Kiwi ska konkurrera med Spotify – vetenskap | svt.se
  4. – Men hur tänker de när de namnger en tjänst, men inte äger namnets domän?? Kiwi.se verkar de inte äga, utan istället hänvisar de till http://ilikekiwi.com (via @annika ).

  5. Fiskmås stjäl filmkamera
  6. – Vad är grejen med de här GoPro-kamerorna? Hela tv- och reklamvärlden har dem, är ute och leker med dem och använder de både i tvproduktioner och för att göra viraler. Har de funnits länge? Hursomhelst är det här en fantastiskt smart viral film av GoPro! En mås tar med den lilla minikameran på en fantastisk utflykt! Som jag önskar att det vore sant! Kolla på klippet!

  7. Actual News Headlines Vs. Fox News Headlines: Pics, Videos, Links, News
  8. – Det här är roligt, om än lite missvisande. En jämförelse mellan Fox news och AP:s rubriker som visar hur Fox tar klar politisk ställning i rubrikerna. Samma sak skulle säkert kunna göras med tidningar här hemma, men det är också väldigt lätt att visa upp den verklighet man vill genom sitt urval. (hittat via @annika)

  9. Musiktjänsten WiMP når 300 000 betalande användare | Cision Wire
  10. – 300 000 betalande användare av den (bleka) Spotifykopian Wimp är imponerande. Men de flesta verkar finnas i olika gruppabonnemang med andra bolag. Vilket såklart inte är dåligt, men sätter det lite i perspektiv. Hursomhelst är det bra och kul – Wimp hade också lite flyt att Spotify tvingades in i betalträsket bara en månad efter deras skandinaviska lansering. Men streamingkriget riskerar också innebära att skivbolagen kan spela ut aktörerna mot varandra, ett penningrace som i längden bara skulle få förlorare.

  11. GP och Sydsvenskan startar egen Groupon
  12. – Hur många groupons kan det finnas? Och när ska vi försöka innovera själva? Det är som att hela mediebranschen står i startblocken, ständigt beredda att hoppa på den första som visar minsta antydan till att hitta en egen affär.
    Det kommer inte att hålla. Vi måste gå vår egen väg, se våra unika förutsättningar och använda tekniken för att innovera. Skit i USA. Tänk Sverige, lokalt och skapa och visa värde för den annonsmarknad som ännu inte fattat.

  13. Fotosession i korridoren
  14. – Jag är lite delad för Göran Hägglunds bildblogg. På många sätt får det oss att komma närmare hans vardag. Men sättet den är skriven och berättad på gör att man alltid får känslan av att man är med ett barn på prao. Bilderna handlar nästan alltid om olika stormedier som intervjuar Hägglund. Det skriker om bekräftelse på att ”vi är i ropet”. Varför inte försöka sätta agendan lite själv? Spela in några enkla filmklipp, berätta något, istället för att alltid låta omgivningen berätta. Tänker jag.

  15. Han tar över Sundsvalls Tidning
  16. – Med andra ord får ST en bödel under två år. Någon som kommer in och gör det fula jobbet av att skära ner och sedan får någon annan komma in för att bygga upp den nya verksamheten. Bad cop, good cop spelat av mediekoncernen.
    Det är nog inte särskilt roligt att vara anställd på ST i dag.

  17. Viktigt meddelande till de av mina followers som inte gillar Allsång på Skansen
  18. – Roligt! @kwasbeb blir en av fem guldtwittrare under Allsång på skansen! Ett koncept jag för övrigt inte helt och hållet förstått.

  19. Paul Frigyes: Verktyg för demokrati eller förtryck? – DN.SE
  20. – Tycker det här är både en ovanligt konstig och framförallt tråkig polarisering av nätets betydelse. Som om allt inte skulle ha två sidor? En mediekrönika om nätets inverkan borde såklart söka nyanser, istället för att cementera fördomar. Att hänvisa till en (1) bok räcker inte långt när hela internet är fyllt av andra berättelser. Att påstå att internet är världens räddning hjälper ingen, men vi hjälps knappast mer av få enögda rapporteringar om hur nätet kan missbrukas. Nyanser ftw!

  21. iPhone Postcard App Photogram Reaches 100,000 Downloads in First Week
  22. – Har ni kikat på denna? Photogram? Den påstås bli nästa Instagram – svennebanan-appen.

  23. Brinner du för journalistik? Älskar du internet? – Media/Reklam –
  24. – Jag gillar egentligen det här, men kan inte hjälpa att tycka att det också är väldigt bakvänt. Mediekoncernen NTM ska göra en slags intern nyhetsbyrå åt sina lokaltidningar. Och i Norrköping kommer det nu sitta webbredaktioner totalt utan lokal förankring och skriva om, typ Visby och Piteå. Webben gör det globalt, men hela poängen med det superlokala är att det växer underifrån. Bygger på engagemanget och kännedomen om det lokala. Det här är ett klassiskt Nyheter24-problem. Den som uppdaterar mest och oftast vinner. Det skapar nyhetstempo, men knappast relevans. Och i dag måste allt handla om relevans.

  25. Arvikafestivalen ställer in | Arvikafestivalen 2011
  26. – Arvikafestivalen ställer in och konkursar. Nyheten är delad åtta gånger på Twitter. Jag vet att det inte säger något om dess relevans, men kan inte hjälp att notera det. I övrigt gissar jag att Arvikafestivalen återuppstår igen nästa år. De brukar göra det, de här festivalerna.

  27. Hemligt avtal med akademien – Kultur & Nöje – www.gp.se
  28. – Göteborgs universitet vill inte släppa sin data över det svenska språket fritt. Istället har de i hemlighet försökt sekretessbelägga och på något märkligt sätt privatisera all forskning för att komma undan offentlighetsprincipen. Jag vill så gärna förstå det här. Vad man är rädd för. Vad man tror ska hända. Hur man tänker. Det perspektivet ger inte riktigt artikeln, vilket får mig att vilja avfärda GU som idioter. Men samtidigt förstå att det ju måste ligga någon reson bakom saken? Väl? Eller? Snälla?

  29. Hej webbredaktör: Favoritfunktionen i ditt CMS? : Lisa Bjerre Media
  30. – Hjälp gärna Lisa Bjerre här. Vi borde dela och utbyta mer erfarenheter om bra cms. Det ligger en märklig konkurrenssituation mellan både mediehus och publiceringsverktyg som gör att utvecklingen sinkas. Att vi tror att ”om vi håller tyst om de goda funktioner vi har så får vi övertag”. Så fungerar det inte. Ju mer vi delar om fördelar, ju bättre kan tekniken bli.
    För kvaliteten får inte avgöras av hur goda tekniska verktyg vi har, utan istället vårt redaktionella hantverk. Det är det vi kan och måste konkurrera med. I övrigt borde vi bara hjälpa varandra framåt.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Anna Lindberg juni 28, 2011, 12:32

    Hej Emanuel, måste bara kommentera din kritik mot vårt nyhetsbyråkoncept. För det första – hur vet du att det är ”helt utan lokal förankring”? Hur vet du vilka som kommer att sitta och arbeta? Och till skillnad från någon annan aktör eller någon annan nyhetsbyrå, så har ju vi nära samarbete med de redaktioner som avses. Låt försöka först, innan du påstår att vi saknar lokal kännedom och förankring.
    Det är klart att det bästa vore om alla redaktioner på alla lokala mediehus kunde satsa på att utveckla sin webbjournalistik dygnet runt. Men alla som har jobbat på lokala mediehus vet om att dom resurserna saknas idag. Samtliga webbredaktörer inom vår koncern som jag har pratat med under resans gång är väldigt positiva till det här. Dom ser det som en möjlighet, inte något som ska plundra den lokala nyhetssajten på trovärdighet. Dessutom kommer ju internet att vara källan till nyheter, även på det lokala planet. Och som du vet är ju internet inte begränsat till var man sitter geografiskt.
    Dessutom menar jag att vår intention är precis detta, att ta vara på det som växer underifrån. Genom att faktiskt vara nära på internet lokalt, öka både närvaro och interaktivitet, så kan lokala röster få betydligt större gehör.
    Du drar helt enkelt för stora växlar på detta och dömer ut relevansen innan du ens har sett vad tjänsten kommer att gå för.

    • Emanuel Karlsten juni 28, 2011, 14:05

       Nja, jag tror snarare att du drar för stora växlar på min kritiken. Jag gillar, som jag skriver, egentligen idén och konceptet. Och hittar ni Piteåbor i Norrköping som ”brinner för journalistik” och ”älskar internet” så är ju det en fantastisk bedrift!
      Jag förstår förutsättningarna. Jag förstår att alla nog är väldigt glada att få webbtempo. Men jag menar att det finns andra värden som kan vara viktigare.
      Jag sätter helt enkelt upp varningsfinger för en journalistik som blir allt mer fabriksartad och kommer allt längre från det passionerade.
      Det kanske är ett helt onödigt viftande med varningsfingrar och säger du att man både ser och har en plan för hur man adresserar det så litar jag på det och hejar på!

      • Anna Lindberg juni 29, 2011, 08:06

        Jag kan förstå att du vill varna för fabriksjournalistik. Men med tanke på hur annonsen är utformad – där vi faktiskt trycker rätt mycket på själva hjärtat och passionen – så borde det framgå att vår inriktning är en annan.
        Sen är det ju så att den här tjänsten är tänkt att komplettera den befintliga lokala webbjournalistiken, inte ersätta den.
        Jag tackar för hejandet och hoppas att vi kan leverera precis det vi hoppas på, nämligen en utveckling av den lokala journalistiken.
        Sen är det redan flera just norrlänningar som har hört av sig och visat intresse för tjänsten :)

  • Béatrice Karjalainen juni 28, 2011, 12:51

    @twitter-19030910:disqus När jag läser annonsen, Emanuels och din text så tänker jag på att lokalkännedom ändå på något sätt ger en bättre värdering av nyheten. Visst ni kan säkert hitta folk som kommer från orten som vill sitta i Norrköping och jobba men som läsare vet jag hur jag (obs jag, inte andra) tänker när jag läser lokalnyheterna. Om någon från Kiruna beskriver en nyhet från Boden sker det på ett helt annat sätt än om en från Boden skulle göra det. Tror också man väljer ut vad som är en nyhet på en ort beroende på om man har lokal förankring eller inte. Det är bara en känsla jag har. Jag förstår om ni behöver centralisera, att ni inte kan ha webbredaktörer av detta slag på alla orter men samtidigt känns det lite trist att lokalnyheter skall värderas icke lokalt. Skall hur som helst bli kul att se vad som trillar ut från detta och vilka lokala röster som lyfts fram.

    • Anna Lindberg juni 29, 2011, 12:14

      Tack för feedback! Visst har du poänger, att lokallokalt är svårare att värdera på distans. Men jag tänker mig att vi har goda förutsättningar att arbeta med det – eftersom vi kommer att samarbeta med varje lokal webbredaktion. Vi får som sagt se hur det går och i nuläget ser vi ingen annan råd än att jobba på det här sättet. Jag hoppas ju verkligen att vi ska kunna leverera inte bara fabriksgjorda nyheter, utan relevans, som Emanuel skriver om.

Lämna ett svar till Anna LindbergAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa