≡ Menu

Hittat, länkat och kommenterat – May 22, 2010

  • Jesus Kristus är Herre!
  • – I dag är det Jesusmanifestationen i Stockholm. 10 000+ kristna kommer vara i Stockholms Kungsträdgården och gå i parad dit under dagen. Det är första gången jag inte bevakar det för Dagen. Men jag kommer antagligen vara där, på ett eller annat sätt. Men jag kan inte hjälpa med att dela Åke Bonniers sorgliga inlägg:

    ”Lördagens manifestation i Stockholm skulle kunna vara ett svar på detta och jag kommer att gå Dit med den intentionen trots att jag enligt somliga inte bekänner mig till den ”rene Jesus” (vem som nu gör det?).”

    Tänk om manifestationen hade stått för något annat? Än att det bara är för oss med ”rätt” tro. Jag kan tycka det är tragiskt.

    För övrigt: Att ha twittertaggen ”#jesusfest” för ett evenemang som heter Jesusmanifestationen… Är det inte väldigt förvirrande att komma på ett nytt namn för en manifestation som redan har ett namn?

  • Tagen på allvar.
  • – Det här är ytterst privat. Jag hade aldrig skrivit om min mormor. Inte på det här sättet. Men tänk. Min mor gör det. Hon berättar om det, öppet och ärligt. Om min mormors vånda.
    Och min mormor för röst. Över hela internet. Hennes ord, hennes beslutsångest, hennes sjukdom och hennes envishet får ge inspiration både till min mor och till mig. Och nu till alla er andra. Genom att min mamma börjat blogga.
    Jag tycker det är så fint. Och förvånande.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Anonym maj 22, 2010, 09:51

    Nu är jag inte så insatt i Åke Bonnier och av vilka anledningar folk tycker att han inte tror på den ”rene Jesus”. Om man däremot tar den liberala extremen av Jesus, dvs. då det inte spelar någon roll om Jesus uppstod eller inte och att han antagligen ligger i någon massgrav utanför Jerusalem (har jag för mig att jag läst Jonas Gardell säga någon gång), så förstår jag att Jesusmanifestationen känner ett behov av att markera mot dessa.

    Om man tror på Jesus som ens personlige frälsare och hela världens frälsare från synd och fördärv så är det inte så konstigt, tycker jag, att man inte vill fira honom tillsammans med personer som bara ser honom som en god historisk person som sa en del schysta grejer (inte sagt att Åke Bonnier tycker så, jag är som sagt inte insatt i den frågan). Man ordnar ju Jesusmanifestationen för att lansera Jesus som frälsare.

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 13:09

      Hej, om du inte är insatt kan du läsa mer här:
      Åke Bonniers avhopp gör mig ledsen:
      http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2009/01/ake-bonniers-avhopp-gor-mig-ledsen

      och sedan gjorde jag en längre intervju med Bonnier här:
      http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=168790

      • Anonym maj 24, 2010, 13:54

        Jag tycker såhär: Om man ska göra en manifestation _för_ nånting så behöver man vara överens om _vad_ man är för. Om Åke Bonnier hamnar utanför den bekännelsen, som han ju faktiskt gör, bör han inte sitta i ledningsgruppen. Sen får han gärna delta ändå, naturligtvis.

        Sen om bekännelsen: Någonstans måste man väl dra en gräns, mellan de båda antiteserna, Jesus som en schyst snubbe och Jesus som världens frälsare. Jag tycker nog att det är rätt rimliga kriterier de ställer upp i sin bekännelse.

        • Emanuel Karlsten maj 26, 2010, 06:36

          Fast vem säger att motsäger att Jesus är världens frälsare? Vem säger istället bara att ”Jesus är en schysst snubbe”?

      • ungkristenkille. maj 25, 2010, 01:29

        Läste första länken. Tycker också det är hemskt sorgligt när meningsskiljaktigheter om egentligen struntsaker splittrar Kristi kropp. Men jag skulle nog inte heller vilja ha någon i nån ledningsgrupp som tror att det finns fler vägar till Gud än Jesus. Där går min gräns. Tyck att homovigslar ska vara tillåtet, att allt är skapat genom evolutionsteorin eller att man kan dricka sig full som kristen – men att säga att det finns fler vägar till Gud än Jesus, det går bara inte. Det är så otroligt fundamentalt att det helt enkelt inte går att förbise. Det skulle exempelvis ogiltigförklara Joh 14:6.

        Nu hade detta kanske inte så mycket med ämnet att göra. Reagerade bara på det.

        • Emanuel Karlsten maj 26, 2010, 06:41

          Men var läser du det? Till och med om du bara läste första länken så såg du väl att det inte handlade om hans Jesus-syn? Det var på grund av hans syn på HBT och en konstutställning som han avgick.

          • ungkristenkille. maj 27, 2010, 00:20

            Som sagt, det har inte med hans avhopp att göra. Märker nu att jag uttryckte mig rätt klantigt. Reflekterade helt enkelt över det där med ekumeniken. Man skulle kunna uttyda av följande citat ur blogginlägget att du hade tyckt det var okej att ha någon i ledningsgruppen som är öppen för fler vägar till Gud än Jesus:

            ”Svenska kyrkans officiella representant, Åke Bonnier, tycker att homosexuella ska få vigas i kyrkan. Att det är ok att konstnärer porträtterar Jesus som de uppfattar honom. Är öppen för att det finns flera vägar till Gud än Jesus.

            Men samma Åke Bonnier menar också att han älskar Jesus. Funnit en unik kärlek genom honom.”

            Det var det som triggade igång mig.

  • Gabriel Fjellander maj 22, 2010, 11:51

    Nu är jag inte så insatt i Åke Bonnier och av vilka anledningar folk tycker att han inte tror på den ”rene Jesus”. Om man däremot tar den liberala extremen av Jesus, dvs. då det inte spelar någon roll om Jesus uppstod eller inte och att han antagligen ligger i någon massgrav utanför Jerusalem (har jag för mig att jag läst Jonas Gardell säga någon gång), så förstår jag att Jesusmanifestationen känner ett behov av att markera mot dessa.

    Om man tror på Jesus som ens personlige frälsare och hela världens frälsare från synd och fördärv så är det inte så konstigt, tycker jag, att man inte vill fira honom tillsammans med personer som bara ser honom som en god historisk person som sa en del schysta grejer (inte sagt att Åke Bonnier tycker så, jag är som sagt inte insatt i den frågan). Man ordnar ju Jesusmanifestationen för att lansera Jesus som frälsare.

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 15:09

      Hej, om du inte är insatt kan du läsa mer här:
      Åke Bonniers avhopp gör mig ledsen:
      http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2009/01/ake-b

      och sedan gjorde jag en längre intervju med Bonnier här:
      http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=168790

      • fjellander maj 24, 2010, 15:54

        Jag tycker såhär: Om man ska göra en manifestation _för_ nånting så behöver man vara överens om _vad_ man är för. Om Åke Bonnier hamnar utanför den bekännelsen, som han ju faktiskt gör, bör han inte sitta i ledningsgruppen. Sen får han gärna delta ändå, naturligtvis.

        Sen om bekännelsen: Någonstans måste man väl dra en gräns, mellan de båda antiteserna, Jesus som en schyst snubbe och Jesus som världens frälsare. Jag tycker nog att det är rätt rimliga kriterier de ställer upp i sin bekännelse.

        • Emanuel Karlsten maj 26, 2010, 08:36

          Fast vem säger att motsäger att Jesus är världens frälsare? Vem säger istället bara att ”Jesus är en schysst snubbe”?

      • ungkristenkille. maj 25, 2010, 03:29

        Läste första länken. Tycker också det är hemskt sorgligt när meningsskiljaktigheter om egentligen struntsaker splittrar Kristi kropp. Men jag skulle nog inte heller vilja ha någon i nån ledningsgrupp som tror att det finns fler vägar till Gud än Jesus. Där går min gräns. Tyck att homovigslar ska vara tillåtet, att allt är skapat genom evolutionsteorin eller att man kan dricka sig full som kristen – men att säga att det finns fler vägar till Gud än Jesus, det går bara inte. Det är så otroligt fundamentalt att det helt enkelt inte går att förbise. Det skulle exempelvis ogiltigförklara Joh 14:6.

        Nu hade detta kanske inte så mycket med ämnet att göra. Reagerade bara på det.

        • Emanuel Karlsten maj 26, 2010, 08:41

          Men var läser du det? Till och med om du bara läste första länken så såg du väl att det inte handlade om hans Jesus-syn? Det var på grund av hans syn på HBT och en konstutställning som han avgick.

          • ungkristenkille. maj 27, 2010, 02:20

            Som sagt, det har inte med hans avhopp att göra. Märker nu att jag uttryckte mig rätt klantigt. Reflekterade helt enkelt över det där med ekumeniken. Man skulle kunna uttyda av följande citat ur blogginlägget att du hade tyckt det var okej att ha någon i ledningsgruppen som är öppen för fler vägar till Gud än Jesus:

            ”Svenska kyrkans officiella representant, Åke Bonnier, tycker att homosexuella ska få vigas i kyrkan. Att det är ok att konstnärer porträtterar Jesus som de uppfattar honom. Är öppen för att det finns flera vägar till Gud än Jesus.

            Men samma Åke Bonnier menar också att han älskar Jesus. Funnit en unik kärlek genom honom.”

            Det var det som triggade igång mig.

  • ungkristenkille. maj 22, 2010, 22:03

    Jag förstår inte riktigt heller det där blogginlägget du citerade. Hur är det sorgligt? Han skriver vad han hoppas att Jesusmanifestationen ska vara för något och jag vet inte riktigt vad som motstrider hans uppfattning. På Jesusmanifestationen.se står det:

    ”Jesusmanifestationen vänder sig inte mot något, är ingen demonstration och marknadsför inte någon särskild kyrka. Jesusmanifestationen lyfter fram kärnan i den kristna tron som vi alla kan samlas omkring, det som förenar oss – Jesus Kristus. Jesus Kristus förkunnas, upphöjs, tillbeds och är centrum i allt som sker denna dag.”

    Har ledningsgruppen uttalat sig i olika frågor, menar du?

    Håller helt med Gabriel.

    • Anonym maj 24, 2010, 10:12

      Jo, Åke Bonnier satt tidigare i ledningsgruppen för Jesusmanifestationen men fick kritik från flera håll bland annat för sitt stöd för utställningen Uppenbar(a)t, där Jesus framställdes på alternativa sätt. Då valde Bonnier att avgå från ledningsgruppen. Du kan läsa mer här: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3401&Itemid=33 och här: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=161720

      Som sagt, jag tycker inte det är konstigt att Jesusmanifestationen markerar mot att Jesus framställs som något annat än vad Han är. Och att man inte vill fira Jesus med de som tycker att Han är något annat än vad Han är. Sedan är det naturligtvis ingen skarp gräns och de har mig veterligt inte slängt ut någon därifrån för att de inte hade ”rätt” tro. Det är väl snarare så att det får stå på ens eget samvete om man ställer upp på den bekännelse de formulerat.

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 13:12

      Se min kommentar ovan.

  • ungkristenkille. maj 23, 2010, 00:03

    Jag förstår inte riktigt heller det där blogginlägget du citerade. Hur är det sorgligt? Han skriver vad han hoppas att Jesusmanifestationen ska vara för något och jag vet inte riktigt vad som motstrider hans uppfattning. På Jesusmanifestationen.se står det:

    ”Jesusmanifestationen vänder sig inte mot något, är ingen demonstration och marknadsför inte någon särskild kyrka. Jesusmanifestationen lyfter fram kärnan i den kristna tron som vi alla kan samlas omkring, det som förenar oss – Jesus Kristus. Jesus Kristus förkunnas, upphöjs, tillbeds och är centrum i allt som sker denna dag.”

    Har ledningsgruppen uttalat sig i olika frågor, menar du?

    Håller helt med Gabriel.

    • fjellander maj 24, 2010, 12:12

      Jo, Åke Bonnier satt tidigare i ledningsgruppen för Jesusmanifestationen men fick kritik från flera håll bland annat för sitt stöd för utställningen Uppenbar(a)t, där Jesus framställdes på alternativa sätt. Då valde Bonnier att avgå från ledningsgruppen. Du kan läsa mer här: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_… och här: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=161720

      Som sagt, jag tycker inte det är konstigt att Jesusmanifestationen markerar mot att Jesus framställs som något annat än vad Han är. Och att man inte vill fira Jesus med de som tycker att Han är något annat än vad Han är. Sedan är det naturligtvis ingen skarp gräns och de har mig veterligt inte slängt ut någon därifrån för att de inte hade ”rätt” tro. Det är väl snarare så att det får stå på ens eget samvete om man ställer upp på den bekännelse de formulerat.

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 15:12

      Se min kommentar ovan.

  • Uffe maj 23, 2010, 17:21

    Man måste ju bara gilla beskrivningen av Jesusmanifestationen som något som ska_lansera_Jesus som frälsare. 25.000 människor som knäböjer i kungsan ger mig kalla kårar och känns mer som en scen i Life of Brian än som en lanseringskampanj.

    Att det finns en ledningsgrupp bakom lanseringen av Jesus var nog det roligaste jag läst på länge. Är de tolv stycken och går i sandaler ;-)

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 13:13

      ”Är de tolv stycken och går i sandaler ;-) ”

      DET var roligt =)

  • Uffe maj 23, 2010, 19:21

    Man måste ju bara gilla beskrivningen av Jesusmanifestationen som något som ska_lansera_Jesus som frälsare. 25.000 människor som knäböjer i kungsan ger mig kalla kårar och känns mer som en scen i Life of Brian än som en lanseringskampanj.

    Att det finns en ledningsgrupp bakom lanseringen av Jesus var nog det roligaste jag läst på länge. Är de tolv stycken och går i sandaler ;-)

    • Emanuel Karlsten maj 24, 2010, 15:13

      ”Är de tolv stycken och går i sandaler ;-) ”

      DET var roligt =)

Lämna ett svar till fjellanderAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa