≡ Menu

Margit, 85, måste boka vaccinering via nätet: ”Jag har ingen dator”

Margit Lorné, 85 år, ska vaccinera sig – men om hon vill veta när eller hur måste hon ha dator och internetuppkoppling. Någon hjälp från hemtjänsten fanns inte.
– Det tycker jag är jätteallvarligt, säger stadens vaccinsamordnare Maria Terins.
Totalt har i dagarna 12 000 i Göteborgs stad fått brevet.

Margit Lorné fyller snart 86 år. Hon bor i Göteborg och har hemtjänst som hjälper henne med städning då och då. Det gör att hon tillhör en av de prioriterade grupper som nu ska vaccineras. Det fick hon reda på via ett brev i fredags, men det var också det enda fick veta. Ville hon veta mer eller boka tid måste hon använda internet.
– Jag blev så sur för jag använder mig inte av en sådan där modern telefon eller andra moderniteter, säger Margit Lorné.

Margit Lorné ringde sin vårdcentral, men de visste inte mer än att de skulle vaccinera – någon gång. Information om dag och tid ska komma via hemtjänsten, som också skulle ha levererat brevet.
– Men jag frågade hemtjänsten när de kom hit och städade och de visste ingenting om brevet eller vaccin, säger Lorné.

I Göteborg stad är Maria Terins samordnare för vaccineringen. Hon berättar att totalt 12 000 har fått brevet i staden och att brevet i grunden är en mall från regionen. I de flesta andra kommuner listas den exakta vårdcentralen och annan information i brevet, men i Göteborgs stad har juristerna sagt ifrån: GDPR förhindrar samkörning av register. Därför har de 12 000 breven inte kunnat skräddarsys. Istället har hemtjänsten fått ett extra ansvar att hjälpa till. Att så inte har skett förvånar Terins.

– Det tycker jag är jätteallvarligt. För här ha vi jobbat väldigt hårt för att våra medarbetare ska vara på tårna. Då har vi missat någonstans.

Terins menar att det är primärvården som har beslutat att informationen i brevet ska hänvisa till en hemsida och att lösningen då har varit att hemtjänstpersonal ska assistera. Att skicka ut ett telefonnummer har inte varit aktuellt.
– I så fall skulle vi få skicka en lista till 66 vårdcentralers telefonnummer. Vi har förmedlat ett erbjudande från Västra götalandsregionen och hur det erbjudandet ser ut, det bestämmer regionen i samråd med primärvården.

Vilket är sant. Ytterst har beslutet tagits av primärvården där Åsa Cronberg Lind är primärvårdschef i ett av stadens områden. Hon menar att beslutet att inte erbjuda ett telefonnummer tagits för att inte överbelasta telefonväxlarna. Att hemtjänst och anhöriga kunde hjälpa med det digitala blev den bästa lösningen.
– Jag har full förståelse för att det finns svårigheter och inte passar för alla, men jag hoppas att alla får hjälp.
Men är det tillräckligt att bara ”hoppas”, sträcker sig inte ert ansvar längre?
– De som har fått det här brevet, har ändå kontakt med hemtjänsten, och det är vad vi har fått till oss från kommunen, att de kommer att göra allt de kan för att hjälpa till.

Margit Lorné kommer att få hjälp. Hon har barnbarn som kan hjälpa med det digitala. Det är egentligen inte för hennes egen skull hon är mest irriterad, utan över hur hon och andra i hennes situation behandlas.

– De får börja lära sig att skriva ut på ett tydligare sätt och ta hänsyn till pensionärerna, för vi är många som inte har IT, eller vad det nu heter.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få nya bloggposter direkt i mejlen!

* indicates required

Den här texten sampubliceras med Göteborgsposten.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Jan Söderman februari 1, 2021, 12:04

    Att kunna hantera digitala tjänster handlar inte om ålder. Det handlar om attityd och oviljan att lära sig nya saker. Min svärfar 96 år har både dator, smartphone och Bank-Id och sköter alla sina ärenden digitalt mot myndigheterna.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.