≡ Menu

Tegnell-mejlen: Berättelsen om Johan Giesecke och Folkhälsomyndigheten

Flockimmunitet. Hela världen förknippar Sverige med ordet, men ändå vill ingen säga att det varit vår strategi. Så hur har strategin formats hos de ledande tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten? Genom tillgång till hundratals utbegärda mejl har jag kunnat kartlägga vad som byggt grunden för Sveriges covid-19-strategi.
Det här är del 1, berättelsen om Johan Giesecke och Folkhälsomyndigheten. 

”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader/…/Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige./…/Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas ’herd immunity’)”

Det är fredagen den 13 mars och Johan Giesecke har precis skickat iväg en analys till Tredje AP-fonden. En global pandemi har just fått fäste i världen och AP-fonden behöver i detalj förstå hur det kan slå mot deras investeringar. Johan Giesecke har kontaktats. Han är sedan en tid pensionerad från sitt jobb som forskningschef på Europeiska smittskyddsmyndigheten och var mellan 1995-2005 statsepidemiolog i Sverige. Han antar uppdraget. Han är rapp, snabb i tanken, ibland lite drastisk i sin analys.

Bland epidemiologer är Johan Giesecke ett känt namn. Hans kontaktnät är stort och hans status på svenska Folkhälsomyndigheten är hög, trots att det var många år sedan han var anställd där. Det var Johan Giesecke som en gång i tiden rekryterade nuvarande generaldirektör Johan Carlson liksom statsepidemiolog Anders Tegnell. I intervjuer har Giesecke flera gånger kallat dem för ”mina pojkar”. Myndigheten lyssnar därför när Giesecke talar. Eller snarare: Det översta skiktet på myndigheten lyssnar.

Lördagskvällen den 14 mars får Johan Giesecke en idé. Sverige har just fått sitt första dödsfall och Folkhälsomyndigheten har precis lagt om sin strategi från att stoppa viruset, till att nu minska dess effekter. Giesecke mejlar biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten och analyschef Lisa Brouwers. Kunde de avsätta lite tid för att visualisera hans idé? Anders Wallensten svarar jakande redan söndag kväll.

Men Anders Wallenstens positiva svar är för sent. Giesecke har redan fått tag på både analyschefen Brouwers och fått myndigheten att avsätta resurser till hans projekt. Vilket inte alls är något problem för Anders Wallensten. Trots att Giesecke vid den här tiden varken är kontrakterad eller har någon annan formell position hos Folkhälsomyndigheten.

Tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten är däremot inte imponerade. I försiktiga mejl skriver först epidemiologen Annasara Carnahan att kurvan kommer att bli missvisande: ”Endera underblåser den rädsla eller så förminskar den dödligheten i covid-19”. Ytterligare en av myndighetens tjänstemän skriver:

Analyschef Lisa Brouwers vidarebefordrar genast kommentarerna till Johan Giesecke, som samma kväll svarar:

Varför får Johan Giesecke, som är utan formell roll på myndigheten, tillgång till myndighetens interna resurser och resultat? Varför skickas intern kommunikation till en utomstående? Lisa Brouwers menar idag att hon inte satte igång något projekt och inte heller tycker hon att hon gett Giesecke access. I ett mejl skriver hon:
“Johan G har inte fått access till vare sig medarbetare eller deras interna svar till mig – jag valde att vidarebefordra svar från medarbetare till honom för att påvisa en del problem man kunde se med analys-förslaget.”

Grafen publiceras aldrig. Men detta är bara början på Gieseckes resa på Folkhälsomyndigheten.

Den 17 mars, dagen efter frågan om grafen, får Johan Giesecke ett mejl från Anders Tegnell. Det är kortfattat, som det nästan alltid är när Tegnell mejlar. Några få ord, ofta utan punkter eller kommatering. Den här gången är budskapet enbart i ämnesraden.

Johan Giesecke svarar inom en halvtimme.

Ett kontrakt börjar tas fram och Giesecke meddelar att han formellt kan börja jobba måndagen därpå. Under tiden fortsätter Giesecke andra uppdrag. Redan dagen efter skriver han kunskapsunderlag till Tredje AP-fondens vd Kerstin Hessius och på söndagen deltar han till och med i en debatt i SVT:s Agenda – med Hessius. En debatt där Giesecke är muntligt kontrakterad av både Tredje AP-fonden – och Folkhälsomyndigheten, något som DN tidigare berättat.
Kontraktet med Tredje AP-fonden avslutas inte förrän måndag morgon, fem minuter i nio. Då skriver Giesecke ett mejl till AP-fonden och vill avsluta sitt kontrakt.

Avskedet faller inte i god jord och AP-fonden påpekar att ”även muntliga avtal gäller” och att ”Det hade varit klädsamt med en rad att det är synd att det är så här”. Det kommer inte vara sista gången Giesecke trampar någon på tårna.

När Giesecke nu börjar sitt arbete på Folkhälsomyndigheten är han i sitt naturliga habitat. Han är flitigt anlitad av Sveriges alla medier, SVT Aktuellt skickar bokningsförfrågningar om flera dagar och veckor i sträck. Giesecke ställer upp på nästan allt och får enormt genomslag både nationellt och internationellt. Han blir kändis. Får erbjudanden om bokkontrakt (tackar nej) och en inbjudan att bli nationaldagstalare i Södertälje (tackar ja). Det senare vidarebefordrar han till Anders Tegnell.

Det är god stämning. Så som det kan bli mellan kollegor som svetsas samman under stora kriser. Det här är deras karriärers viktigaste projekt och världens ögon är riktade mot dem.

Första veckan på jobbet fakturerar Giesecke 50 timmar på åtta arbetsdagar. Krisen tar inte rast. En fredagskväll efter middagsvinet får Giesecke ett infall om skolstängningar. Det skickas direkt till Tegnell och generaldirektör Johan Carlson.

En timme senare samma kväll skickar Giesecke en gliring till Preben Aavitsland, på norska Folkhelseinstituttet. Norge gör fel, menar Giesecke.

Stämningen är sådan nu. Johan Giesecke är säker på att han har rätt, andra har fel. Han njuter av uppmärksamheten. Skickar musikvideon som Dr Alban gjort till Anders Tegnell, frågar “har du sett?”. 

Johan Gieseckes konsultkontrakt skrivs till slut på, den 12/4. Det ger honom 1250 kronor timmen och max 800 timmar. En måttlig ersättning för en senior konsult, enligt branschkännare. Gieseckes uppdrag är att ”stötta enheten för analys”, där Lisa Brouwers är enhetschef. Vidare står det att Giesecke ska stötta enheten ”i deras arbete med modellering och analys av covid-19”. Men Giesecke mejlar mest med Anders Tegnell. Den Tegnell får mest mejl från under pandemins första månader är Johan Giesecke, bara slagen av Jan Albert. Och den Tegnell mejlar flitigast är Johan Giesecke. 

För april fakturerar Giesecke 157 timmar. I tjänstgöringsrapporten skriver han att kvällarna gått till medverkan i SVT Aktuellt och TV4. Anders Tegnell ser och vidimerar fakturan, enligt Giesecke. Senare kommer det avslöjas att Giesecke inte kan fakturera Folkhälsomyndigheten för medverkan i medier. Det kommer också avslöjas att flera nyhetsredaktioner inte ens vet att Giesecke har ett kontrakt med myndigheten under sina framträdanden. Nyheten kommer få stort genomslag. Men det är då. Nu är nu, och kontraktet är påskrivet. Någon jävsdeklaration har inte hunnits med. En sådan ska lämnas in för att myndigheten ska kunna avgöra vilka eventuella jäv samarbetspartner har som kan försvåra arbetet. Det är inte förbjudet att ha jäv, men viktigt för myndigheten att veta för att slippa misstänkas för jävssituationer. Först i maj lämnar Giesecke in en sådan. Han fyller i den slarvigt. Stavar till och med sitt namn fel.

I deklarationen ska tidigare uppdrag uppges. Giesecke uppger inte kontraktet med Tredje AP-fonden. I deklarationen ska det också uppges uppdrag som släkting eller någon i nära relation har haft. Giesecke uppger ingen. Men Johan Gieseckes fru heter Kajsa Giesecke. Hon är narkosläkare och har grundat andningssjukhuset Remeo. Hon äger det inte längre, men är fortfarande aktiv styrelseledamot. Hennes bolag var med och byggde upp fältsjukhuset i Älvsjö och när det aldrig användes gick hon ut i SVT med hård kritik mot beslutet. Inget av det nämner Johan Giesecke. Han är däremot generös med att hjälpa Kajsa med kontakter. En vecka in på sitt nya uppdrag hos myndigheten sätter han samman hustrun Kajsa med rätt personer på Karolinska institutet, eftersom hustrun har kontakt med finansiärer med ”seriöst stora pengar”

Enligt jävsexpert Folke Johansson är det inte automatiskt problematiskt att missa eller inte uppge sina jäv. En konsult får göra vad konsulten vill och en dåligt ifylld jävsdeklaration innebär mest dåligt underlag för myndigheten att bedöma vilka uppgifter och möten en konsult kan närvara vid. Han får medhåll av Folkhälsomyndighetens chefsjurist Bitte Bråstad. I juni bad hon Giesecke inkomma med kompletteringar. Det har inte Giesecke gjort. “Jag har inget att tillägga”, kommenterade han saken i ett mejl i juni och utvecklade det senare i DItv. Idag hänvisar Giesecke bara till chefsjuristen Bitte Bråstad, som nu menar att de gjort bedömningen att det inte föreligger någon jävsituation. Via presstjänsten meddelar Folkhälsomyndigheten att Giesecke inte är “delaktig i några beslut på myndigheten och är endast rådgivande”.

Men allt det där uppdagas alltså först efter att Giesecke gjort turné på världens löpsedlar. Även om Giesecke aldrig gjort någon hemlighet av sitt kontrakt med Folkhälsomyndigheten kände de flesta medierna inte till det. I spanska medier får hans uttalanden hundratusentals delningar på Facebook. Hans intervju med Lockdown tv får över 1,3 miljoner visningar. I Sverige börjar han bli folkkär och jämföras med Leif GW. Samtidigt får han kritik, vilket också når Anders Tegnell. Flera reagerar på att Giesecke är över 70 år, men ändå studsar runt bland Sveriges tv-studios. Hans ålder innebär att han tillhör den riskgrupp Sveriges strategi vill skydda, till och med isolera. “Jag brukar säga att jag är 69 och ett halvt”, svarar den egentligen 70 och ett halvt år gamla Giesecke till Dagens industri. Men när Tegnell skickar vidare en medborgares bekymrade mejl om samma sak, söker Giesecke stöd i hur och om han ska svara.

Giesecke väcker kort sagt känslor. Hos Tegnell är de varma, men i till exempel grannländerna är de irriterade. Frode Forland, Norges motsvarighet till Anders Tegnell, har öppet visat sin irritation över att Gieseckes citat om att Sverige gör rätt, “alla andra länder gör fel”. Frode Forlands offentliga kommentar har varit att Giesecke “borde vara mer ödmjuk”. 

En speciell situation uppstår när Svenska dagbladet söker Tegnell för en kommentar om just detta och skickar den då ännu opublicerade repliken till Tegnell. Istället för att svara reportern skickar Tegnell vidare citaten till Frode Forland och frågar “Hur tänker du om nedan”. Relationen mellan Norge och Sverige har länge varit god och kontakten frekvent. Därför sticker Forlands kommentar ut. Frode Forland mejlar ett svar och kopierar in Johan Giesecke.

Dagen efter svarar Johan Giesecke med en ursäkt till Forland och Norge.

Forland tackar, och Anders Tegnell följer upp. Förklarar hur ansatt Folkhälsomyndigheten känner sig av medier.

Tegnells känsla av svek hänger sig kvar. En vecka senare kommer ytterligare en citatförfrågan till Tegnell. Frode Forland har än en gång gjort ett utspel om den svenska strategin. Tegnell svarar lakoniskt att han fortfarande är besviken på Frode på grund av kritiken mot Giesecke.

Tegnell skickar en kopia på sitt svar till Johan Giesecke, som genast svarar och tackar.

Samma timme, samma dag, kommer avslöjandet om Gieseckes kontrakt med Folkhälsomyndigheten. Dagen efter avslöjas att han, olovligen, fakturerat Folkhälsomyndigheten för tv-framträdanden.

Giesecke försvinner från mediernas strålkastarljus. Men inte från Tegnells förtroendekrets – eller mejlkorg. Utöver sin fru fortsätter Giesecke att vara den Tegnell oftast skickar mejl till, även under sommaren.

Tegnell kommenterar:

Anders Tegnell har fått ta del av uppgifterna i denna artikel innan publicering.

Hur skulle du beskriva Gieseckes status på Folkhälsomyndigheten och din relation till honom?
– Ingen kommentar, men rent allmänt påverkar förstås inte personliga relationer våra bedömningar på en myndighet, utan de baseras på evidens och erfarenhet och myndighetens samlade bedömning.

Var det lämpligt att Johan Giesecke fick tillgång till myndighetens interna resurser och kommunikation?

– Ja, konsultation med externa experter pågår hela tiden men får aldrig mer genomslag än deras relevans. Det är alltid myndighetens samlade bedömning som gäller.

Den här artikeln är skapad tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att denna journalistik ska finnas öppen och tillgänglig.
Du kan också bidra månadsvis, genom tjänsten Patreon.
Texten är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Denna artikel har sampublicerats med Expressen.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Stein Erik Berthelsen augusti 11, 2020, 22:04

    Finnes det noe i epost korrespondansen som indikerer at beslutninger er tatt på spesielt godt vitenskapelig grunnlag ? Det ble jo hevdet i starten av pandemien at Sveriges strategi var tatt på mer vitenskapelig analyse enn i andre land. Fra det jeg leser i artikkelen her, eller mer presist i Expressen, for det var der jeg leste jeg leste den, så er vitenskapen nærmest fraværende i korrespondansen. Forøvrig er jeg nærmest litt skuffet over Frode Forlands kollegiale samrøre over grensen. Selv om de kritiserer hverandre er det tydelig, i hvert fall slik jeg tolker det, at de egentlig ikke ønsker tråkke hverandre på tærne og forsøker glatte over uenighet.

    • Emanuel Karlsten augusti 11, 2020, 22:57

      Tyvärr är mycket av de mejlen skyddade av sekretess, men det kommer en del två där lite mer bakgrund kommer fram. Vidare så syns ju inte allt i mejl, det mesta gissar jag tas på möten och telefon.

    • Roger Sperrling augusti 12, 2020, 00:24

      Och så sabla typiskt för den akademiska s.k. ”lärda” världens nepotism och kamraderi…!
      Inte minst på KI och runt om på Universiteten…
      R

    • Anders B augusti 14, 2020, 00:22

      Enligt de svenska, norska, danska och finländska myndigheterna har det funnits planer och metoder redo sedan länge.
      I Danmark och Norge hittade politikerna på egna metoder med mer omfattande nedstängningar, och fick kritik av sina egna myndigheter. I Finland ändrade THL sina rekommendationer till hårdare nedstängningar efter stort mediedrev.

      Att av populistiska skäl hitta på åtgärder som går mot experternas rekommendationer är rent korkat. Kanske har de i viss mån fått önskad effekt, kanske inte, men det är i så fall ren tur och likväl korkat.

  • AR augusti 11, 2020, 22:11

    Hur kan det komma sig att Johan Giesecke använder en e-postadress på Karolinska Institutet när han kommunicerar med FHM?
    Är han konsult där också?

  • Susanne augusti 11, 2020, 23:00

    Det här med Kajsa och KI och ”seriöst mycket pengar, något som kan locka kanske?”.. Vilka är det som finansierar undrar man ju då?

    • Susanne augusti 11, 2020, 23:27

      Och vad betyder hjälpa till – är det fråga om en direktupphandling här?

      • Susanne augusti 11, 2020, 23:48

        Det var kanske långsökt med direktupphandling när jag läste en gång till.. Men vad är det här, varför ”hjälper” paret Giesecke KI med pengar till det här? Och vilka är finansiärerna och vad vinner Kajsa på det här? Är det bara jag som är undrande när det gäller den delen?

      • Susanne augusti 11, 2020, 23:53

        Det var nog långsökt med direktupphandling när jag läste en gång till. Men vad är det här, varför ”hjälper” paret Giesecke KI med pengar till det här? Och vad har Kajsa för intressen? Och vilka är finansiärerna? Är det bara jag som är undrande när det gäller den delen?

        • Susanne augusti 11, 2020, 23:57

          Och varför går det inte att ta bort en kommentar hehe..

          • Roger Sperrling augusti 12, 2020, 00:08

            Förklara dig lite mer Susanne…
            Jag jobbar sedan länge ju utomlands och internationellt… Och har varit borta från dom lite mindre perspektiven och skvallret på KI…!
            Det finns ju även viktiga…och t.o.m. viktigare… saker att göra och inte minst sett i ett internationellt perspektiv…!

            roger.sperrling@gmail.com

            +639952517498

            • Susanne augusti 12, 2020, 00:32

              Jag håller med om att pandemin och strategin är viktigare i det stora perspektivet, men du måste väl ändå medge att det här är märkligt? Fältsjukhuset var ju i privat regi, en del varnade för att det skulle inverka negativt på den offentliga vården framöver dessutom och gynna privata intresse i stort. Kajsa själv slog sig för bröstet och deklarerade att den offentliga vården hade haft svårt att hantera det här när det uppfördes. Varför letar hon finansiärer till forskning av antikroppstester och varför för Johan samman henne med KI? Och åter igen, vilka var finansiärerna och ska det verkligen gå till på det sättet?

              Men ja, det går att argumentera för att det är ointressant, framför allt om man är för privat sjukvård med vinstintresse..

            • Susanne augusti 12, 2020, 00:59

              Förtydligande – delvis privat regi, där Kajsas bolag stod för både det ena och det andra. Efter att det inte togs i bruk protesterade hon dessutom högljutt och besökte aktuellt utan att det framgick att det var så det låg till. Det kanske är orättvist att antyda egenintresse, men jag kan i alla fall inte låta bli att undra.

            • Susanne augusti 12, 2020, 10:29

              Vill dock understryka att jag fortfarande har förtroende för FHM och strategin – vi måste dessutom väga in hela bilden för att förstå den korrekt. Men just det här är anmärkningsvärt och olustigt.

            • Susanne augusti 12, 2020, 17:57

              Hm.. Det måste vara Werlabs och Apotea det här gäller va? Det här är väl ändå den verkliga skandalen? Och Björn Olsen hade i sin tur kopplingar till Hedda Care – vad är det här för soppa egentligen.. :'(

  • Roger Sperrling augusti 11, 2020, 23:45

    Men…allt detta är ju nu bara historia….
    Och har inte någon absolut koppling till varför varken derivatan eller integralen (AUC) Kom att bli eller se ut som den gjorde… Eller fortsatt gör!
    Men igen…det sparade mycket pengar och dämpade ”CoVid19 hysterin och vansinnet” som i princip all länder förr eller senare drabbats av! Och som utnyttjats svårt och hårt av massmedia för att ”skapa underhållning” och ge klirr i kassan….! – Liksom utnyttjats av politiska lustig-kurrar och mer eller mindre FASCISTOIDA och totalitära länders politruker för att framstå som handlingskraftiga! Och ffa inför nära förestående och kommande val för att ge fjädrar i hatten!

    MEN…för att igen tala med Galilei Galileo.. ”Lika sjutton rör hon sig”…!

    Denna s.k. CoVid19 pandemi -ÄR LIKA LIKA SJUTTON BARA EN GANSKA VANLIG INFLUENSA OCH ”BONN-FÖRKYLNING”..! Och som ju vanligen kommer i denna lite svårare och allvarligare form ett par till tre gånger per årtionde! Och därmed BASTA…!

    Och denna CoVid19 flunsa är alltså precis av typ samma slag som t.ex. dessa så kallade Fågel-influensan och Svin-influensan…!
    Med den skillnaden att hela förloppet med Lockdowns och kommun karantäner etc tokigheter har både dragit ut på förloppet OCH kraftigt fördröjt denna.k. flock-immuniteten att inträda! Vilket på nationell och global basis är ”den enda boten vi har” fram till ett vaccin tagits fram! Dock dröjer ju detta så länge att nya varianter av ytterligare fler varianter och mutationer av dessa redan minst 95.000 olika Corona-virus som finns – har skapats!

    Så – ERGO SUM – det DET är INTE en fråga om att BARA skapa ETT CoVid19 vaccin..! Utan mera en fråga om att kontinuerligt skapa och inkludera detta i allakalla influensa-vaccinera som måste tas en eller helst ett par gånger per år för att vara någorlunda effektivt som prevention och bot mot att få säsongs-influensor som även typ denna lite allvarligare variant som vi bör kalla CoVid19 influensan i och för att i någon mån vara mer sanningsenliga och dito för att försöka dämpa den fatala dumhet och hysterin som alltför länge nu omgett denna variant av säsongs-influensa!

    Kan du förstå det min käre Mr Watson…?! 🙄🤔😆

    • Roger Sperrling augusti 12, 2020, 00:19

      P.S. Ber om ursäkt för stav och skrivfel.som både jag och ”skrivhjälpen” introducerar… Inte minst när en nu liteä gubbe med stora fingrar tvingas skriva på som det verkar allt mindre och krympande mobiltelefoner…
      🤪😬😄

  • Zeke augusti 12, 2020, 06:58
  • Carl-William Tovås augusti 12, 2020, 07:26

    Tack för lite undersökning av Gieseckes roll. Jag har undrat sedan början av krisen hur underlaget för Sveriges vägval såg ut. Det är något jag försökt få media att försöka få fram väldigt länge men gav upp. Mina strävanden och korrespondens samt frågor till Giesecke skrev jag ned i en blogg. Det hela slutade med att jag själv gick med i journalistförbundet så jag kan ställa egna frågor i framtiden. Vagravararadd.blogg.se

  • Christos Papahhristodoulou augusti 12, 2020, 08:51

    Är det inte dags för någon åklagare att undersöka hela denna historia? Det är inte så konstigt att vi ligger bland de sämsta länderna i Europa när det gäller COVID 19…

    • Magnus Wallin augusti 13, 2020, 22:36

      Vilken lag anser du skulle ha brutits och av vem/vilka?

  • Susanne augusti 12, 2020, 09:27

    Hur kommer det sig egentligen att ditt första gräv angående Giesecke publicerades i Expressen? Och hur började lösryckta mail från detta gräv cirkulera på nätet innan publicering?

    • Emanuel Karlsten augusti 12, 2020, 09:28

      De frågade och jag sa ja till att de fick använda min text.
      Mejl kan vem som helst begära ut, det var någon annan som hade begärt ut samma mejl.

      • Susanne augusti 12, 2020, 09:55

        Ok, ingen anklagelse – bara två genuina frågor. Eftersom du sedan inte gillade sättet de publicerades det på tänkte jag. Då antar jag att fler mail kommer cirkulera vad det lider – om fler begärt ut dessa!

  • Stefan Holst augusti 12, 2020, 09:29

    Kommer Giesecke och Tegnell m.f. personer i e-post korrespondensen att ges möjlighet att ge sin bild och förklaring på det som skickats/skrivets och sagts?

    • Emanuel Karlsten augusti 12, 2020, 09:49

      Ja, de har fått möjlighet att göra det, Tegnell har kommenterat som du kanske ser, även Giesecke, men han har avböjt för det mesta.

      • Stefan Holst augusti 12, 2020, 10:39

        Ja, ursäkta min ouppmärksamhet mot slutet av din artikel, där är det ju.

  • Emelie augusti 12, 2020, 09:36

    Hur gick upphandlingen till När Giesecke fick konsultjobbet på FHM? Någon som begärt ut de handlingarna?

    • Emanuel Karlsten augusti 12, 2020, 09:49

      Ja, det var en direktupphandling.

      • Emelie augusti 13, 2020, 06:46

        Eftersom beloppet (tröskelvärdet) är stort, borde det inte bli en upphandling i konkurens och ha annonserats ut? Jag menar, myndigheter har ju en del regler att förhålla sig till vid olika typer av upphandlingar.

        • Roger Sperrling augusti 13, 2020, 07:06

          Vid s.k. ”direktupphandling” gäller tydligen inte lagar och regler om anbud och annonsering etc…
          Så då kan politruker och självsvåldigt tjänstemän ”göra lite som dom tycker” verkar det som…!?
          I.e. alltså det vi kallar ”Svensk demokrati och lokal-styre”… 🙄😬🤪😋🤔😄😆💩😱😠😖😅😂👍😁🤡

          • Anders B augusti 14, 2020, 00:24

            Tagga ner och läs på om upphandlingsregler och -lagar istället.

  • Kenneth Andersson augusti 12, 2020, 23:44

    Föredömlig undersökande journalistik! Tack så mycket! Kan du få ut telefonlistor för att ev. göra kopplingar till mejlkonversationer?

  • Fredrik augusti 14, 2020, 00:10

    Flockimmunitet krävs alltid för att få en smittspridning att stanna av. Immuniteten i ”flocken” uppnås antingen genom att tillräckligt många har genomgått en infektion och därmed blivit immuna eller erhållit immunitet genom vaccinering. Att bråka om FHMs strategin var flockimmunitet eller inte är meningslöst. Stänga ner samhället på obestämd tid i väntan på ett vaccin är givetvis ohållbart.

    Tycker du gör ett bra jobb Emanuel men jag anser FHM har hanterat denna pandemi väldigt bra, betydligt bättre än hur de hanterade svininfluensan 09/10 och beslutet att massvacuinera befolkningen med pandemrix.

  • Michael Andersson augusti 14, 2020, 01:48

    För till exempel Norge, Danmark, Finland, Island, tyskland, Nya Zeeeland, Vietnam och Sydkorea var det inte frågan om att stänga ner på obestämd tid i väntan på vaccin. De valde att pressa ner smittan så långt det bara gick, vaccin eller inte.
    Till skillnad från Sverige som ville hålla den uppe.

    • Roger Sperrling augusti 14, 2020, 03:38

      Mera pladder och blablabla…
      För det första så är detta s.k. CoVid19 bara ett helt vanligt Influensa-virus = ett av ca 95.000 varianter av
      ganska snabbt muterande Coronavirus!
      Men möjligen av ett lite mer patologiskt slag; liknande de som brukar komma 2 – 3 ggr per årtionde!
      Alltså typ Svininfluensa,n och Fågelinfluensan som dök upp 2006 respektive 2009!
      För det andra så gjorde Sverige helt rätt att lägga lite sordin på galenskaperna och dämpa hysterin etc!
      I Sverige kommer därför snabbare en flock-immunitet att uppstå = enda boten som vi säkert har/kan få öht det närmaste året… Kanske to.om. någonsin – för CoVid19; influensaviruset muterar ju kontinuerligt!
      Så knip igen med dina dumma hysteriska påståenden om att Sverige gjort fel; när FHM & Co de facto gjort helt rätt och valde ett mycket mer balanserat och vetenskapligt korrekt förhållningssätt utan hysteriska och onödiga Lockdowns och Kommun-karantäner etc!

      F.ö. kan du och alla i framtiden kanske skatta sig lyckliga för att kanske hälften av oss snabbare går hädan en vacker dag UTAN att behöva ligga på lång-vården med ligg-sår i åratal innan det är dags!?

      Ergo sum..!

  • James Young augusti 14, 2020, 11:20

    ”Keep the school open to make the virus spreading faster among society”, doesn’t it count as crimes against humanity?

    • Anders B augusti 14, 2020, 11:29

      Exactly how is discussing methods for damage control a crime against humanity? I’d say it is quite the opposite.

      • James augusti 16, 2020, 15:32

        Crimes against humanity are certain acts that are purposely committed as part of a widespread or systematic attack directed against any civilian or an identifiable part of a civilian population.

        • Anders B augusti 17, 2020, 15:04

          That doesn’t answer the question in any way.

    • Roger Sperrling augusti 14, 2020, 12:34

      Nej, det är det absolut inte…!
      Istället är det = barnmisshandel att hålla dom hemma! Ett barns hjärna & kropp behöver både rikligt med daglig träning & dito stimulans för att utvecklas normalt inklusive immunförsvaret!
      Deprivation = avsaknad av dessa faktorer visades redan för snart hundra år sedan ge depressioner och bestående dys-funktioner och även organiska skador i hjärnan!
      Dessutom finns ingen annan säkrare eller bättre lösning!
      Och dessutom är det så att även om vaccination är mänsklighetens viktigaste och bästa uppfinning någonsin!
      Och uppfanns sannolikt redan för över 4000 år sedan av kineserna mot smittkoppor och som ett sätt att skynda på utläkningen och t.o.m. hindra infektionen!
      Men detta ganska vanliga Influensavirus = Coronavirus som CoVid19 ju också är; men precis som Svin-influensan & Fågelinfluensan 2006 respektive 2009 m.fl. varianter som genomsnittligt kommer minst 2 till 3 ggr per årtionde är lite mer elaka och patologiska och dödligare än dom flesta årens vanliga bonn-förkylningar = säsongs influensor!
      Men dessa virus muterar hela tiden så vi kan bara skapa ett visst begränsat skydd och måste precis som för influensavaccineringarna inkludera dom typer som vi tror kommer att spridas och växa till sig just i nästkommande våg av säsongs-influensan. Och där också börja ta med varianter som stimulerar kroppens bildning av ”rätt” antikroppar så att vi inte blir sjuka alls eller mycket lindrigare!
      Men om du som tror att du är mänsklighetens riddare och skyddsängel – du har väl en långt bättre lösning på detta och det är väll att göra som alla SVBK och gnäll-gubbar som kommer till akuten med 11-bussen efter att dom hunnit sörpla i sig en halvliter svart kaffe så att dom kunnat skita ur sig ordentligt!
      Men DET tror inte jag alls = att vi ska låta neurotiker och hypokondriker styra över många miljoner andra människors liv och hälsa!

      • James Young augusti 16, 2020, 16:33

        ”boys and girls, come to school and bring the virus back to your family!”

        • Roger Sperrling augusti 17, 2020, 02:14

          Absolut inte så!
          Dom tar med sig ny immunologisk kompetens hem!
          Precis som det alltid varit!
          Och vice versa precis som föräldrarna har gett sina barn Herpes Simplex (både typ 1 & 2!) Chlamydia Trachomatis etc!
          Och har överfört gener och mitokondrie-DNA, Prioner etc – precis som Gud fader/naturen har tänkt!
          Liksom överfört livsviktig Epigenetisk information, kommensaler, tarmbakterier och funktionella kvalster och andra symbiotiska varelser som gör och gjort mänskligt liv möjligt!
          Om du och andra obildade, ovetandes neurotiker, hypokondriker och knäppgökar inte vill vara med på det tåget… Ta repet med en gång! För det kan varken du eller andra Trumpister eller andra medicinskt obildade populister ändra på… För det är basen för ALLT liv på jorden och i hela Universum…min käre mor Watson!

      • Fuck Sweden november 15, 2020, 10:29

        Barnmishandling at holda dom hemma?? Om du släpper dom ut så dör dom av covid. Om du håller dom hemma så överlevar dom. Bruk kondomer Roger, du kan inte ha barn, du är like efterbliven som Tegnell. Du tror du skyddar barnen om du ger dom covid och andra sjukdommar. Och sen springer dina ungar rundt och smittar mej och mina ungar med covid! Bara fördi att du är en idiot som inte förstår hur virus fungerar. Skitsvenner, ni är for dumma att leva.

  • Per-Daniel Liljegren oktober 25, 2020, 02:10

    Tack för denna grävande journalistik med intressanta uppgifter för oss som önskar en granskning av Folkhälsomyndighetens beslutsunderlag, strategi och beslut!

    Dessvärre tror jag webbsidorna tappar i trovärdighet desto fler faktafel som tillåts. T.ex. tycker jag följande mening orsakar vissa funderingar:

    ”Men detta ganska vanliga Influensavirus = Coronavirus som CoVid19 ju också är;”

    (1) För det första antar jag att här avses ”Covid-19” som (2) för det andra – inte är något virus – utan den sjukdom som orsakas av viruset SARS-CoV-2 som (3) för det tredje inte alls är något influensavirus utan just hör till virusfamiljen corona! Det vet säkert redan många som läser inlägg och kommentarer, så det är väl ingen större fara men kan ge intryck av en okunnig debatt och skada förtroendet för andra argument och synpunkter.

    Beträffande raderade mejl, har ju varje mejl en unik id-kod t.ex. i följande länk:

    message:%3c4Oz1uemckdyf0-oaefsCsyedkf.md.1603425701395@OMS02.mailings1.gtxcel.com%3e

    (som är utskick om veckans nummer av Science). ALLA som har fått ett sådant mejl kommer alltså att kunna öppna det genom att öppna länken (om de har program för det och inte har raderat det). Problemet är givetvis att hitta ETT mejl med denna länk ”någonstans i världen” men finns det sedan backup på t.ex. en myndighet kan man relativt enkelt kontrollera när det skapades och även raderades om man behöver gå till botten med hur olika processer gått till, t.ex. i förhållande till Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Lämna ett svar till SusanneAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa