Mellotext-tv blir twitters genombrott?

av Emanuel Karlsten den februari 6, 2010

i Medier och internet

Har precis sett klart årets första delfinal av Melodifestivalen. Fantastiskt uselt programledarmanus och ojämn takt genom hela programmet. Salems vinst var fantastisk och kul med rockarna som gick andrachansen-vidare trots att hälften av bandet satt bakom sina instrument utan att få spela en enda ton.

Men det bästa: Text-tv-twittrandet. Annika Lantz och Ebba von Sydow skrev korta meddelanden som dök upp som undertexter om man hade ställt in text-tv på sidan 198.

Det handlar givetvis inte om Twitters röst, som Joakim Jardenberg påpekar här. Det handlar heller inte om att svenska folket får komma till tals, även om Ebba von Sydow gjorde försök att lyfta andras tweets. Det handlar om att folk för första gången kanske anar poängen med detta twittrande vi pratat om så länge.

För twitter är fortfarande ett mediefenomen utan något brett gräsrotsfäste hos svenska folket. Men när Annika skriver snärtiga kommentarer vi skrattar högt åt och Ebba von Sydow verkar referera till vad andra verkar skriva borde det innebära att vi blir nyfikna. Vill vara del av den kommenterande gemenskapen och söker oss ut. Hur roligt det är att se på tv tillsammans. Hur twitter kan vara en sådan gemenskap. Själv har jag aldrig känt en så stor iphoneabstinens som ikväll. Jag vill också twittra! Också retweeta Ulrika Goods kommentar om att singelmannen såg ut att ha missat att byta om efter en arbetsdag på Siba. Också twittersucka över Måns Zelmerlöfs hemska manus.

Melodifestivalen samlar tre miljoner svenskar. Twitter har 40 000 aktiva svenskar. Det är klart att det kommer få någon slags betydelse. Vi såg det redan första kvällen: Aldrig har jag sett ett så aktivt svenskt twitterflöde. Och då är det bara första delfinalen.

Kan Melodifestivalen bli Twitters genombrott i Sverige? Jag hoppas.

Previous post:

Next post: