Världen idag säljs till Norge – eller?

av Emanuel Karlsten den mars 4, 2011

i Medier och internet

Jag fick i natt den här kommentaren på bloggen:

Varlden idag har blitt solgt til den norske avisen DagenMagazinet:

http://visjonnorge.no/index.php?sideID=952957&ledd2=0&ledd1=

De største eierne (majoriteten) i Dagenmagazinet er de konservative lutherske bedehus-bevegelsene Indremisjonsforbundet og Norsk Luthersk Misjonssamband

Det ser ju ut att stämma, även om jag inte har en aning om vad Visjonnorge är för något. Men inte någon av de kyrkliga tidningarna, inklusive världen idag själva, har skrivit om det.

Stämmer det? I så fall är det så klart en väldigt märklig trend. Att Norge skulle vara den tidningsägare i norden som trodde mest på förvaltande och utvecklandet av tidningar. Och med Mentor medier och Schibstedt i spetsen är det kanske inte så konstigt.

Spännande dock! Någon som vet mer?

Uppdatering: I kommentarsfältet här nedan skriver Livets ords VD (som äger stor del av Världen idag) att det inte stämmer.

Uppdatering 2: Nu har Visjonnorge tagit bort artikeln efter att Världen idag genom någon kontakt tryckt på. Världens idags chefredaktör menar att hon inte förstår varför sajten (som är någon slags norsk motsvarighet till kristna, svenska randkanalen Kanal10) skrivit som de gör, men gissar att det har något med att en norsk koncern var på besök hos dem för ett tag sedan. Jag har mejlat Visjon Norge och frågat efter mer info, men inte fått något svar.
Allra märkligast i historien är att nyheten, vad jag förstått, aldrig legat på deras förstasidan. Det är som att de haft den i arkivet i väntan på att nyheten ska släppas. Och lika märkligt att den inte är skriven som en nyhet, utan bara en kommentar om något som redan är ett faktum.
Till sist tycker jag så klart att det är märkligt att ingen av svenska tidningarna skriver om det. Bara ryktesspridningen är ger ju saken tillräckligt högt nyhetsvärde.

Uppdatering 3: Nu har i alla fall Vårt land gjort en grej på saken (tack för tipset Ole!). Bra och intressant. Allra mest att Visjon norge verkar så säker på sin sak. Det är klart att det är problematiskt för Världen idag och de nya ägarna om en sådan här sak läcker ut för tidigt. Inte minst om alla detaljer inte är klara. Eller så är det bara ryktesspridning. Dagen, kom igen nu, lyft luren och ring några samtal.

  • Fick samma kommentar i min blogg… Tror dock inte att det riktigt stämmer.

    • Tja, du borde ju veta. Vet du något om sajten som skrivit om det?

  • Fick samma kommentar i min blogg… Tror dock inte att det riktigt stämmer.

    • Tja, du borde ju veta. Vet du något om sajten som skrivit om det?

  • Ole

    Det snodig er at denne nyheten ikke er publisert på selve hovedsiden til Visjon Norge, men derimot dukker opp hvis du gjør et nyhetssøk.

    Men den stammer fra igår, og min antagelse er at nyheten ikke var ment å offentligjøres enda, men dukket opp i nyhetssøk-funksjonen i Norge ved en feiltagelse.

    Hvorvidt det skyldes at dette var et rykte, at det ikke er klart enda, eller om de ikke egentlig har fått lov til å publisere det enda vet jeg ikke.

    Visjon Norge er norges største kristne TV-kanal, og har også en svensk knoppskytning kalt Vision Norden.

    • Tack för förtydligande, Ole. Har också sett att den inte finns på förstasidan. Världen idags chefredaktör tillbakavisar påståendet och säger att hon varit i kontakt med Visjonnorge som sagt att de tagit bort artikeln. Vet inte om det handlar om att de inte förstår sig på sitt eget publiceringsverktyg och bara har tagit bort förstasidespuffen? Nu börjar de tjoa om att den ligger cachad i sökningar.
      Har mejlat Visjonnorge och frågat var de fått uppgiften från, inget svar. Inte heller Världen idags chefredaktör vill säga något.
      Men allra märkligast är väl varför Dagen eller Kyrkans tidning inte gör en grej om att Visjon norge gått ut med nyheten? Det i sig borde väl vara en nyhet? Fråga varför de gått ut och kommenterat det, liksom.

  • Ole

    Det snodig er at denne nyheten ikke er publisert på selve hovedsiden til Visjon Norge, men derimot dukker opp hvis du gjør et nyhetssøk.

    Men den stammer fra igår, og min antagelse er at nyheten ikke var ment å offentligjøres enda, men dukket opp i nyhetssøk-funksjonen i Norge ved en feiltagelse.

    Hvorvidt det skyldes at dette var et rykte, at det ikke er klart enda, eller om de ikke egentlig har fått lov til å publisere det enda vet jeg ikke.

    Visjon Norge er norges største kristne TV-kanal, og har også en svensk knoppskytning kalt Vision Norden.

    • Tack för förtydligande, Ole. Har också sett att den inte finns på förstasidan. Världen idags chefredaktör tillbakavisar påståendet och säger att hon varit i kontakt med Visjonnorge som sagt att de tagit bort artikeln. Vet inte om det handlar om att de inte förstår sig på sitt eget publiceringsverktyg och bara har tagit bort förstasidespuffen? Nu börjar de tjoa om att den ligger cachad i sökningar.
      Har mejlat Visjonnorge och frågat var de fått uppgiften från, inget svar. Inte heller Världen idags chefredaktör vill säga något.
      Men allra märkligast är väl varför Dagen eller Kyrkans tidning inte gör en grej om att Visjon norge gått ut med nyheten? Det i sig borde väl vara en nyhet? Fråga varför de gått ut och kommenterat det, liksom.

  • Ole

    TV Visjon Norge (som i tillegg til TV driver med misjon, nødhjelp, radio, bønnesenter, bibelskole, gateevangelisering, Israelsarbeid etc.) er en av Norges største kristne organisasjoner, og har et budsjett på godt over 100 millioner norske kroner i året.

  • Ole

    TV Visjon Norge (som i tillegg til TV driver med misjon, nødhjelp, radio, bønnesenter, bibelskole, gateevangelisering, Israelsarbeid etc.) er en av Norges største kristne organisasjoner, og har et budsjett på godt over 100 millioner norske kroner i året.

  • Ole

    Vårt Land (Norges største kristne avis, og eier av svenske Dagen) har nå en artikkel på nettavisen sin om dette:

    http://www.vl.no/kristenliv/article119198.zrm

    DagenMagazinet virker tydelig irriterte, (fordi dette ble offentligjort for tidlig?) mens Visjon Norge ser ut til å antyde at de fortsatt tror at det de skrev var riktig.

    • Tack, uppdaterade posten igen.

      • Ole

        Et godt spørsmål er jo hvorvidt Visjon Norge vet noe her med sikkerhet, eller om de har fått gjengitt spekulasjoner fra flere kilder som har feiltolket situasjonen.

        Det vi vet er vel:

        – Varlden Idag er i desperat pengenød på sikt
        – DagenMagazinet var nylig i møter med Varlden Idag i sverige
        – Jonathan Ekman var i møter med DagenMagazinet i Oslo (som bare er en filial, hovedkontoret ligger i Bergen)
        – Jonathan Ekman kalte dette ”tidningsforhandlingar”. (men påsto senere det var snakk om LO’s misjonsblad.)

        Dette kan tyde på at Visjon Norge har rett, men det kan også ha vært sterke nok indisier til at Visjon Norge kan ha blitt fortalt disse fakta av flere kilder som har tolket at dette var snakk om et oppkjøp.)

        Så hvis flere kilder kilder har lagt til sine spekulasjoner som fakta, og i tillegg gitt de opplysningene nevnt ovenfor som bevis er det kanskje ikke rart at Visjon Norge har regnet seg sikre i sin sak, uten at det var grunnlag for det.

        Jeg tror heller aldri Visjon Norges artikkel ble publisert, men lå på vent til det kunne bekreftes.

        Alikevel er det veldig merkelig at Vebjørn Selbekk som har vært en venn av Visjon Norge uttaler seg som han gjør om han ikke har noe å skjule:

        ”– Det er godt at du sjekker disse opplysningene. Vi har jo flere eksempler på at det ikke er grunn til å stole på det som kommer fra Visjon Norge.”

        En joker her kan alikevel være avisen Norge IDAG som ble etablert av Dagens tidligere sjefsredaktør som etablerte den nye avisen etter en bitter strid som førte til hans avskjedigelse.

        Siden den gang har det vært en bitter strid mellom Norge IDAG, og Dagen (Nå Dagenmagazinet) med mye usæriøse rykter og påstander fra Norge IDAG sin side.

        Visjon Norge, og Norge IDAG har nemlig et veldig tett sammarbeid.

        Er det noen som har hatt vilje og motiv (og nok paranoia) til å spre dette ryktet som fakta (uten å ha dekning for det) er det Norge IDAG. Visjon Norge vil antagelig ha trodd Norge IDAG om de fremstilte dette som fakta.

  • Ole

    Vårt Land (Norges største kristne avis, og eier av svenske Dagen) har nå en artikkel på nettavisen sin om dette:

    http://www.vl.no/kristenliv/article119198.zrm

    DagenMagazinet virker tydelig irriterte, (fordi dette ble offentligjort for tidlig?) mens Visjon Norge ser ut til å antyde at de fortsatt tror at det de skrev var riktig.

    • Tack, uppdaterade posten igen.

      • Ole

        Et godt spørsmål er jo hvorvidt Visjon Norge vet noe her med sikkerhet, eller om de har fått gjengitt spekulasjoner fra flere kilder som har feiltolket situasjonen.

        Det vi vet er vel:

        – Varlden Idag er i desperat pengenød på sikt
        – DagenMagazinet var nylig i møter med Varlden Idag i sverige
        – Jonathan Ekman var i møter med DagenMagazinet i Oslo (som bare er en filial, hovedkontoret ligger i Bergen)
        – Jonathan Ekman kalte dette ”tidningsforhandlingar”. (men påsto senere det var snakk om LO’s misjonsblad.)

        Dette kan tyde på at Visjon Norge har rett, men det kan også ha vært sterke nok indisier til at Visjon Norge kan ha blitt fortalt disse fakta av flere kilder som har tolket at dette var snakk om et oppkjøp.)

        Så hvis flere kilder kilder har lagt til sine spekulasjoner som fakta, og i tillegg gitt de opplysningene nevnt ovenfor som bevis er det kanskje ikke rart at Visjon Norge har regnet seg sikre i sin sak, uten at det var grunnlag for det.

        Jeg tror heller aldri Visjon Norges artikkel ble publisert, men lå på vent til det kunne bekreftes.

        Alikevel er det veldig merkelig at Vebjørn Selbekk som har vært en venn av Visjon Norge uttaler seg som han gjør om han ikke har noe å skjule:

        ”– Det er godt at du sjekker disse opplysningene. Vi har jo flere eksempler på at det ikke er grunn til å stole på det som kommer fra Visjon Norge.”

        En joker her kan alikevel være avisen Norge IDAG som ble etablert av Dagens tidligere sjefsredaktør som etablerte den nye avisen etter en bitter strid som førte til hans avskjedigelse.

        Siden den gang har det vært en bitter strid mellom Norge IDAG, og Dagen (Nå Dagenmagazinet) med mye usæriøse rykter og påstander fra Norge IDAG sin side.

        Visjon Norge, og Norge IDAG har nemlig et veldig tett sammarbeid.

        Er det noen som har hatt vilje og motiv (og nok paranoia) til å spre dette ryktet som fakta (uten å ha dekning for det) er det Norge IDAG. Visjon Norge vil antagelig ha trodd Norge IDAG om de fremstilte dette som fakta.

  • Pingback: Hittat, länkat och kommenterat – March 7, 2011 | Emanuels randanmärkningar()

Previous post:

Next post: