Malin Crona – den viktiga kuggen i #Ajour

av Emanuel Karlsten den oktober 16, 2011

i Medier och internet

Så presenterade sig då den sista grundaren av Ajour: Malin Crona. Här kan du läsa hennes pusselbit till vad Ajour blir.

Malin hör till det gamla gardet av journalister. Sitter i styrelsen för Föreningen grävande journalister, har varit guldspadenominerad och haft arbetsledarpositioner på DN, Expressen och just nu SR Ekot. Hon har gått hela vägen från att vara printfokuserad, till att totalt omfamna den digitala utvecklingen. På Sveriges radio har hon varit en av de stora anledningarna till Mats Svegfors 180-graders svängning angående nätet. Och många av de mest spännande nyjournalistiska greppen leder ofta tillbaka till hennes redaktörskap.

Jag och @malincrona känner varandra just utifrån det. Att ha jobbat på mediehus som ofta är tungrodda. Så många gånger vi pratat om att något nytt skulle behövas. Hon, liksom jag, har varit ganska övertygade om att det går att förändra inifrån. Det gör vi kanske fortfarande, men ännu lättare är det att förändra utifrån. Visa goda exempel, gå före.

Vid en ”tweetup” i våras träffade jag Malin och hennes man. Med på samma fest var också @kwasbeb och @johanhedberg. Kanske föddes hela Ajour just där. Hennes man, @mrcrona, insisterade på att tiden var mogen för en ny sajt. Att göra något. Jag var tveksam på samma sätt som jag alltid varit tveksam för just de idéerna. Visst skulle vi kunna fixa både tekniken (@tdhse) och innehållet (bara twitterskarorna från de sju personer i Ajour ger en försvarlig mängd trafik), men vem vill driva affären? Hela branschen står och stampar just för att så få har lust att utveckla affären. Vi har samma banners i dag som vi hade 1995, med skillnaden att de nu rör sig. Det kommer att vara avgörande för ett gott försök att ha någon som fascineras och engageras av affären

@MalinCrona menade att hon var den personen. Att hon triggades av det omöjliga, det statiska. Vi träffades flera gånger och hon övertygade. För mig blev det avgörande att vara i samma lag som någon som triggas lika mycket av affären som jag gör av den journalistiska metoden. Och med stöd av de i gruppen som flera gånger framgångsrikt skapat just nätaffärer kommer det att bli bra. Inte för att det finns en självklar framgångsnyckel – utan för att vi försöker.

Egentligen är det just försöket som är poängen här. Ajour handlar handlar allra mest om att våga testa det vi tror och drömmer om. Att vägra stanna vid att vara tyckare, teoretisera över vad som skulle kunna vara. Att testa och se om det bär – det är själva målet. Det övriga är en bonus eller kanske en effekt.

Därför blir morgondagen, när vi öppnar portarna för Ajour, en höjdpunkt för mig. För då startar vårt experiment. Då har vi redan nått vår framgång – för vi har börjat vårt test.

Malin skriver mycket om det här i sin text, läs den!

Nu ska jag träffa @JohanHedberg för att prata om hur vi ska lyckas förklara Ajour på sex minuter i Nyhetsmorgon imorgon.

Missa inte det – 06.45, Nyhetsmorgon tv4.

Previous post:

Next post: