≡ Menu

Hur kan Socialdemokraterna inte kräva större transparens av sitt mediebolag?

Socialdemokraterna betalar miljoner för att bygga egna mediehus i sociala medier – men smyger med att de betalar.
Hur kan de inte förstå att det skadar det demokratiska samtalet?

I veckan har TV4 gjort ett stort nummer av mediehuset Aktuellt i politiken, helt finansierat av Socialdemokraterna, inte är tydliga med sin koppling till partiet. Jag är med som expert, allra mest för att jag skrev om det här redan förra valrörelsen, 2022. Även då fick det stor uppmärksamhet, eftersom jag då kunde visa hur Socialdemokraterna byggt upp Facebooksidor som ”Morgon-tidningen” och ”Samtidigt i Sverige” eller ”Sverige inför verkligheten”. Sidor där man får leta på profilsidan för att hitta att de drivs av ”Aktuellt i politiken”, och klicka sig in på en sida och under ”om” hitta att mediesajten finansieras av Socialdemokraterna. Historiskt är inte det ovanligt. I över hundra år har Socialdemokraterna haft partipress under bland annat namnet Morgon-tidningen. I modern tid har även Liberalerna haft tidningen NU och Sverigedemokraterna Samtiden och tv-kanalen Riks. Men medan Liberalerna lagt ned sin tidning och SD sålt den till privatpersoner (även om de fortsätter att plöja in pengar i den) har Socialdemokraterna alltså växlat upp. Genom åren lägger omsätter mediebolaget ungefär 10 miljoner kronor, och dubbel omsättning under ett valår – delvis för att partiet ska kunna annonsera genom mediehuset. Och det är alltså detta som Tv4-nyheterna nu granskar.

Det är bra att tv4 gör det. Inte minst med bakgrund att det var tv4 som granskade ”trollfabriken” hos SD. Men det är också viktigt att – nu som då – lyfta skillnaden mellan partiernas strategier: SD hävdade i alla år att de inte hade några anonyma konton, någon separat verksamhet. TV4 var tvungna att använda dolda kameror för att avslöja att partiet inte bara hade det, utan också använde dem systematiskt för att påverka fria val. Socialdemokraterna hymlar inte med sina konton. Och för den som letar så är det inte svårt att hitta avsändaren. Men vem orkar leta?

Ta exempelvis instagramkontot javla_uland. Ett memekonto med udd mot regeringen som postar videos som är kul och som kan vrida politiken i socialdemokratisk riktning. Den enda indikationen att det är från Aktuellt i politiken är webbadressen dit man kan skicka tips på klipp: javla_uland@aipmedia.se
Hur ska någon vanliga internetanvändare förstå att det de tar del av, eller följer, är betalt av socialdemokraterna? Hur ska någon som ser det dyka upp i flödet förstå det?


Eller denna sida, Politikkollen. Skapat som vore det gjort av en myndighet, men som alltså är från AiP media productions. Först på om-sidan får man reda på att det är ett företag ägt av socialdemokraterna.

Allt det här sker i en kontext av att partier – inte minst Socialdemokraterna – återkommande talar om hur viktigt det är att avsändaren till politiska budskap är tydlig. Att plattformar som Facebook har ett ansvar att motarbeta främmande makt eller andra som vill påverka val eller medborgare om hur de ska rösta utan att berätta vilka de är. Inte minst sker det i en kontext där EU nyss har antagit en förordning, TTPA, som kräver extremt transparens kring alla betalda politiska budskap på nätet. Förordningen är så komplex att Meta och Google valt att förbjuda politisk annonsering helt, eftersom risken att göra fel än rätt är för stor.

Det är i den kontexten som Socialdemokraterna väljer att annonsera – genom sitt mediehus. Alltså: I en tid där det inte längre går att annonsera politiskt på sociala medier (på grund av en lag partiet röstat igenom) hittar partiet ett kryphål, genom att gå via sitt mediebolag – som egentligen är en förlängning av partiet.

Det är obegripligt. Ännu mindre är det obegripligt att partiet fortsätter att försvara sig. Väljare förtjänar att veta vilket parti det är som betalat för att en politisk åsikt ska nå dem.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 25 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa