≡ Menu

Nu agerar Facebook och Instagram – förbjuder Socialdemokraterna att annonsera via mediebolag

Meta förbjuder nu även Aktuellt i politiken – Socialdemokraternas mediebolag – att annonsera på Instagram och Facebook. Tidigare har mediehus varit undantagna, men efter de senaste veckornas uppmärksamhet kring att mediebolaget är helägt av Socialdemokraterna har mediehusets tidigare annonser tagits bort eftersom de ”inte följde våra annonseringsregler”.

Redan i valet 2022 kunde jag berätta om hur Socialdemokraterna använde ett kreativt upplägg för att annonsera för att nå nya väljargrupper. Genom sitt mediebolag Aktuellt i politiken skapades en rad Facebooksidor med kreativa användarnamn, som ”Kvinnofridsupproret” och ”Samtidigt i Sverige”, för att sprida socialdemokratisk politiska annonser. Mediebolaget agerar självständigt, men har som uppdrag av sin helägare att exempelvis ”nå nya målgrupper med idédebatt”. Därför investerade mediebolaget hundratusentals kronor i annonser för att nå grupper med socialdemokratiska idéer.

För några veckor sedan granskade TV4 åter det här upplägget. Då avslöjades att Aktuellt i politiken fortsätter att vara otydliga med sin koppling till Socialdemokraterna, men också att de lyckas runda ett förbud för politisk annonsering.

I oktober trädde en ny lag, TTPA, i kraft som kräver extrem transparens kring politisk annonsering. Meta hävdade då att lagen är så omfattande att de helt enkelt kommer att ta bort alla politiska annonser på sajten.
Men det finns ett undantag: Nyhetsmedier.

Om en Facebooksida finns på News page index så kan sidan annonsera politiskt. Idén är att nyhetsmedier som rapportera om en politiskt laddad fråga inte ska begränsas från att sprida den informationen till allmänheten.

Det är detta kryphål Socialdemokraterna lyckas utnyttja, med hjälp av Aktuellt i politiken. Genom att investera pengar i ett mediebolag (förra valåret omsatte bolaget 20 miljoner kronor), kan mediebolaget annonsera politiskt på plattformarna och nå nya målgrupper,

Tills nu.

För idag är samtliga politiska annonser borttagna från Metas annnonsbibliotek. De har raderats med hänsyn till det nya regelverket som skapats efter TTPA blivit lag. Enligt uppgift ska annonserna ha raderats efter en översyn som inletts efter TV4:s granskning.

Det är viktigt att notera att det fortsatt är tillåtet för vem som helst att posta och sprida politik på Facebook och Instagram, men det är alltså annonser med politiskt innehåll som förbjuds av Meta.

Källor med insyn menar också att liknande granskningar kan komma att göras av andra partinära medier, som Riks som ligger nära och tidigare ägdes av Sverigedemokraterna. Men även till exempel Tidningen näringslivet som ägs av Svenskt näringsliv.

Meta har vid denna texts publicering ännu inte återkommit med en kommentar.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 25 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa