Vad är problemet med Fazers gula kines på Kinapuffar?

av Emanuel Karlsten den september 20, 2011

i Medier och internet

Jag skäms lite för att säga det. Men när jag läste att Fazer nu beslutat att ta bort sin kineslogga på påsen för Kinapuffar så förstod jag aldrig riktigt varför. Och än värre: Jag vågade knappt fråga någon om det. Det säger såklart besvärande saker om angiverikulturen som skapats i kölvattnet av Sverigedemokraterna. Att vi knappt vågar ventilera våra fördomar eller oförstånd.

Men till sist vågade jag. Jag ställde frågan på Twitter och fick bra svar. För det första att det inte alls, som tidningspuffen här ovan gör gällande, handlar om rasism, utan att det är stötande.@MyHallin frågade till exempel om jag tycker alla från Kina ser ut som påskkycklingar. Och det gör jag ju såklart inte.

Jag fick länk till en sajt som förklarade lite om varför ”den gula kinesen” är en rasistiskt stereotypiserande och @DamonRasti hänvisade till sin bloggpost där han förklarar att varje steg att minska fördomar om folkgrupper är ett bra steg. Och det kan jag såklart hålla med om.

Gör det någon gladare, hjälper det mig att vara mindre fördomsfull så är det såklart en bra grej.

Upprinnelsen är såklart den läsvärda krönika om vardagsrasism, som skrevs av @patriklu, där han tar just Kinapuffar som exempel på vardagsförnedring. Jag vill gärna stötta honom i att slippa känna sig förnedrad eller stereotypiserad.

Men hela diskussionen riskerar också att förminskas. Eller som @malinNavelso skrev:

Och vidare att fundera på Fazers agerande. När åt vi sist Kinapuffar? Ett lysande tillfälle för ett företag att få gratis publicitet, visa sig framåtlutade och framförallt produktplacera i vartenda riksmedie.

För kanske var det ännu fler som framförallt reagerade såhär:

  • Bra spottat! Var på en föreläsning i torsdags med David Meerman Scott, som handlade om precis detta. Skrev lite om det här: http://mwcom.se/2011/09/17/i-realtid-kan-alla-hora-dig-skratta-eller-grata/

    Känns förstås lite trist om det är så att Fazer passar på att dra maximal nytta av situationen, men eftersom det antagligen får mycket positiv uppmärksamhet så blir det ju ett lyckat PR-drag.

  • Elisabeth

    Ribban är satt väldigt väldigt lågt.  Blir nästa steg att ändra Kalles Kaviar-tuben? Den skulle väl lätt kunna uppfattas som stötande både när det gäller färgval och motiv?

  • carladamfrisk
  • musse

    Jag gillar deras choklad, men om någon frågar mig så säger jag att jag hellre äter Cloetta, man vill ju inte bli kallad Fazist.

Previous post:

Next post: