≡ Menu

Coronaveckan som gått, v52

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin – ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 52.

(Read this article in English)

8 279 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 286 inrapporterade dödsfall jämfört med förra veckan. Det är en ovanligt låg ökning jämfört med de senaste veckorna, men beror sannolikt på att julhelgerna har fördröjt inrapporteringen av data.
Enligt Adam Altmejds prognos fortsätter dödstalen ligger på en platå kring 70 döda per dag, möjligtvis något svagt uppåtgående, även om det är svårt att avgöra just nu. Klart är att överdödligheten – siffran som avgör hur många som nu avlider, jämfört med tidigare år – är onormalt hög.

Om vi istället tittar på den senaste inrapporterade helveckan, vecka 51, är smittspridningen fortfarande omfattande i hela landet, men framför allt i hälften av landets regioner. Veckan innan jul var antalet tester återigen uppe på rekordnivå, totalt 287 000 testade personer. Tyvärr noterades också rekordmånga positiva, totalt 46 210 bekräftade fall, eller drygt 16 procent av de testade.

Belastningen på vården är fortsatt extrem. Det skriver jag varje vecka och varje vecka rapporteras nya rekordsiffror. I Stockholm (längst till höger i grafen här nedan) har belastningen hamnat på en platå, men på en väldigt hög nivå, något som bekymrar regionen. Trenden är också ovanlig, eftersom vårens topp följdes av en snabb nedgång. Men värst är det för övriga landet som nu är uppe i ungefär 40 procent högre beläggning än under vårens topp.

Att smittspridningen inte minskar har gjort det svårt att skapa scenarior för framtida smitta. Folkhälsomyndigheten släppte i veckan ett scenario som skulle hjälpa sjukvården med planering, men scenariot har redan visat fel för Stockholm. Men myndighetens scenariot byggde också på oförändrade beteenden och under julveckorna har vi trängts i julhandeln och – som i Södertäljefirat bröllop med hundratals gäster. Även under mellandagarna har trängseln fortsatt i köpcenter i Stockholm, trots att ny rekommendation i veckan började gälla: Varje butik och köpcentrum måste sätta ett eget maxantal för antal samtida besökare. Ovanpå det reser nu allt fler till svenska fjällen för att fira jul och nyår. Allt detta bekymrar smittskyddsläkare och innebär allt högre risk för att hela julledigheten ställs in för en redan mycket hårt prövad sjukvårdspersonal.

Det muterade, mer smittsamma coronaviruset, har påträffats i Sverige. Det kom med en man som flugit till Sverige och sedan rest i en stor bil eller buss – med munskydd och nedvevade fönster – för att fira jul. Symptom kom först efter att personen anlänt till huset i Sörmland, varpå han testade sig. Övriga i hushållet har hittills testat negativt och risken att personen smittat fler bedöms som i princip obefintlig. Samtidigt har, bara i Sörmland, 50 inresta personer från Storbritannien begärt att få testas. Risken är så klart att fler har kommit in med viruset i landet.
Sverige har sedan i måndags kväll stängt gränsen till Storbritannien (där det muterade viruset först påträffades) och Danmark (där det också påträffats, om än i mindre skala) för andra än svenska medborgare. Trots det lyckades ett plan från Storbritannien ändå landa i Sverige, på grund av missförstånd. De som reser från Storbritannien testas inte vid gränsen, utan uppmanas istället att åka hem och testa sig på sin hemort.
Huruvida det muterade viruset faktiskt är mer smittsamt, råder det delade meningar om – bland annat Statsepidemiolog Anders Tegnell är skeptisk. De vaccin som nu finns ska också fungera lika bra på muterade virus.

Vaccinet har anlänt till Sverige – och de första har redan vaccinerats. Det var under söndagen som flera regioner i Sverige fick vaccinet, efter att det först godkänts av EU. Det handlar om tio tusen doser, uppdelat på fem tusen personer. Doserna tas med tre veckors mellanrum och det är först och främst äldre på boenden och personal inom äldreomsorg som vaccineras. I nästa fas är det personer över 70 år och riskgrupper, sedan resten. 80 000 doser per vecka ska nu komma och alla som vill ska kunna vaccineras innan 1 juli. Professor Agnes Wold tror att vi kommer se effekt av vaccinet först i mars, eftersom det kommer att ta tid innan de yngre som driver smittan kommer att vaccineras. De långsiktiga effekterna – hur länge immuniteten håller i sig – är ännu oklara. Det är också oklart om gravida ska vaccineras.

Sveriges nya förslag till pandemilag har fått hård kritik i veckan. Lagen ska ge regeringen befogenheter att stänga ner fler delar av Sverige. Kritiken kommer dels från Justitieombudsmannen och dels från Folkhälsomyndigheten. Men riksdagen förbereder sig för att kunna anta lagen och har kallats in från julledigheten för en extra votering. Samtidigt förbereds en annan mer övergripande krislag, som innebär ändringar i grundlagen, vilket gör att den är klar tidigast 2026.
De nya politiska åtgärderna är ett sätt för regeringen att agera på den kritik som funnits mot den svenska strategin. Både Vänsterpartiet och Moderaterna har i veckan slagit fast att Sveriges strategi var ett misslyckande, åtminstone i delar. Statsministern tycker att Sverige tagit rimliga beslut.

Munskydd. All personal och alla besökare i alla vårdmiljöer ska numera bära munskydd. Detta enligt uppdaterade rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Anledningen sägs vara det uppdaterade kunskapsläget. Regeringen har sedan tidigare beslutat att munskydd ska rekommenderas vid trängsel i kollektivtrafik och Folkhälsomyndigheten ska återkomma innan 7 januari med detaljer i frågan.

Nyheter i korthet:

Till sist:

Julhelgen har inte varit som vanligt för de flesta svenskar och det här broderiet fick särskilt stor spridning i veckan. Som en slags påminnelse om vad det är vi kämpar mot. Vem som gjorde den först vet jag inte, men vet du får du gärna tipsa! Uppdaterat: Kajsa Larsdotter är upphovsman!

Det var allt för den här veckan, saknar du något? Tipsa gärna.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Johanna december 27, 2020, 20:36

    Hej! Tack för grym rapportering, som alltid! Korr: Mer omtalade i medierapporteringen är Trumpen och Löfven (Greta hamnar på 17e plats i år om jag inte förstod fel).

    • Emanuel Karlsten december 28, 2020, 22:02

      Tack fixat

  • Mikael Rasmusson december 27, 2020, 21:30

    I början av mars är det ju bara 325000 som har vaccinerats, så förhoppningsvis har dödligheten sjunkit då, men smittspridningen kommer att fortsätta. Frågan är hur många Sverige kan vaccinera per månad under våren? Antalet avlidna lär säkert vara 9000 nu, nästan 500 dödsfall har tilkommit fram till den 1:e december sedan man rapporterade dödsfall den aktuella dagen (6798 då, slutligt(?) antal 7285). Stor eftersläpning i rapporteringen!

  • Martin december 27, 2020, 21:51

    Jag förstår mig inte på siffrorna som ges här. Vad är det för fel på FOHMS egen rapportering?

    https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

    • Mikael Rasmusson december 28, 2020, 09:08

      Det finns en krafig eftersläpning på minst två veckor, så det ser alltid ut som antal dödsfall minskar. Inget nytt, diskuterades redan i våras.Prognoser får man göra på tre vecckor gamla data.

      • Martin december 28, 2020, 11:59

        I call bullshit
        Jag kan slå vad om att den här ”andra vågen” är över.

        • Urban december 28, 2020, 12:51

          Nej, den är inte över. Exempelvis Skånes sjukhussiffror kom precis. Nu över 500 på sjukhus med covid-19 i Skåne (dvs nytt svart rekord). Redan per 20201231 kommer vi vara uppe i cirka 10.000 avlidna av/med covid-19 (om man tar eftersläpningen i beaktning, dvs runt den 20:e januari kommer vi se de de siffrorna per 20201231). Vi får verkligen hoppas att andra vågen snart vänder nedåt för annars kommer vi vara uppe i 12.000 avlidna per 31:a januari. Och då är detta bara de avlidna. Finns många i arbetsför ålder som har fått kvarvarade skador/besvär som inga läkare i världen vet kommer vara kroniska eller övergående. Vi (eller rättare sagt FHM) spelade rysk roulette i februari/mars 2020 och vi ser nu resultatet av det.

          • Martin december 28, 2020, 13:09

            FOHMs siffror visade i slutet av april att epidemin var över. Samma gäller nu. Datakvaliteten är säkert bättre nu än den var då. Antalet ”fall” ska man bortse från för det har varierande variabler och är oanvändbart.

            • Urban december 28, 2020, 14:09

              Vad är din definition av att epidemin är över?

            • Urban december 29, 2020, 11:54

              Återigen, Martin, vad är din definition av att ”epidemin är över” ?

              För att ta ett (av många allvarliga exempel): Nya siffror från Region Skåne: Nu (29:e dec) över 550 inlagda på sjukhus pga covid-19 vilket är nytt svart rekord (det gamla ”rekordet” var från igår).

        • Mikael Rasmusson december 28, 2020, 16:53

          8406 avlidna på c19.se nu. Se upp, en enegelsk virusvariant är här, sedan finns det en ännu värre afrikansk variant som hittats i Storbritannien,

  • Sanna december 28, 2020, 02:25

    Det ikoniska broderiet gjordes för @broderihjalpen under musikhjälpen av Kajsa Larsdotter :)

    • Emanuel Karlsten december 28, 2020, 22:03

      Tack uppdaterat

  • Mikael december 28, 2020, 02:58

    Du ljuger ju Emanuel, vi har ingen överdödlighet, din uppgift som journalist är väl att ifrågasätta och granska vad myndigheter säger, inte bara okritiskt vidarerapportera dom?

    • Hmm-food for fika december 28, 2020, 03:40

      Snälla, en gång för alla. Berätta för mig så detaljerat som ni kan vad det spelar för roll hur stor överdödligheten är eller inte är. Vad tänker ni att de sofforna ska berätta eller visa?

      För alla borde vid det här laget förstått att det inte för sig om att influensan skördar lika många offer som covid-19 gör.

      Coronadödligheten är nämligen ungefär fyra till fem gånger större än dödligheten för den vanliga säsongsinfluensan.

      ” Enligt Järvinen visar flera analyser som gjorts på basis av vårens coronaepidemi att dödligheten för covid-19 är cirka fyra till fem gånger större än för en svår epidemi av säsongsinfluensa.”

      Läs mer i länk varför överdödligheten i soffor kvittar i pandemin.

      https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/26/darfor-ar-coronaviruset-varre-an-en-sasongsinfluensa

      En annan sak vi vet säkert vid det här laget, covid-19 orsakar betydligt fler följdsjukdomar än influensan

      Trots att få yngre personer dör av coronaviruset kan också yngre smittade drabbas allvarligt. Och detta gäller även om man drabbats lindrig med lättare symtom initialt.

      En Anna sak som vi säkert vet är att utan dagens medicinska framgångar och den vård som finns tillgänglig så hade pandemin mer liknar förloppet vid spanska sjukan.

      Så igen, exakt vad ska vi ha siffrorna ang överdödlighet till? Vad vill ni med dem?

      • Hmm-food for fika december 28, 2020, 03:43

        Jag är så trött på min autokorrekt

        sofforna= siffrorna*

        • Mikael december 28, 2020, 06:00

          Alltså, människor ska ju dö, av någonting. Hur sorgligt det än kan vara i det enskilda fallet.

          Om vi inte har någon överdödlighet, och det gäller i oavsett vilka restriktioner och lockdowns som har genomförts, eller inte genomförts, då är ju alla restriktioner, alla företag som går i konkurs, alla människor som dör till följd av dom restriktionerna, det är ju helt i onödan.

          Och den här dödskulten som har skapats, där media varje dag listar hur många som har dött, den är ju helt absurd.

          • Hmm-food for fika december 28, 2020, 20:03

            Vissa skulle dött. Men du kan inte garantera att det skulle varit samma idivid. Och inte på samma dag. Och det skulle inte varit lika många som hade dött av ett virus.

            Men i vilket fall. Jaha, och sen då? Vad ska du använda siffrorna till? Vad vill du bevisa? Att vi ska ignorera de överfulla sjukhusen och IVA? Att det inte spelar någon roll att bårhusen knapp räcker till?

            En annan fråga, vi ska alla dö någon gång, varför kämpar du själv på för att få extra tid här på planeten? Hur vet du att Agda 92 år inte hade kunnat leva till 108 år och då förgyllt livet för många och varit viktig brygga till historien mer än att du ca 42 år (??) inte dör av en hjärtinfarkt vid 51 år pga att du lever ett osunt skitliv, ja kanske tom lever på bidrag och är arbetslös? Vems 10 år kvar på planeten tycker du vi främst ska värna om?

            Själv tycker jag inte att vi ska välja eller sätta oss på höga hästar, leka gud och avgöra. Inte i ett land som Sverige som har samma skyddsnät, BNP etc som övriga länder i Norden.

            Och det finns inget av allt det som har underlåtits att göra, som inte gjorts som påverkat ekonomin positivt. Tvärt om. Allt som inte gjorts har påverkat ekonomin och den ökande stadsskulden negativt.

            Dessa piruetter runt statistik om överdödlighet är enbart dimridåer och cover up ang allt som har misslyckats, ledare som vägrat ta sitt ansvar och för att gömma Mohamed och alla övriga liv som förlorats, i en skog av siffror istället för att erkänna förlusten av en morfar, farmor, mamma, pappa eller tom någons barn.

          • Nadja december 29, 2020, 15:16

            Du menar att alla åtgärder för att minska smittspridning är onödiga ifall överdödligheten inte är högre i år än andra år, förstår jag dig rätt? Hur är det med beläggning på IVA, hur många timmars (dagars) beläggning brukar vi ha, och hur många har vi år? Brukar verkligen influensafallen behöva 50 % av IVA-platserna ett vanligt år? Vet du hur skört det är när i princip alla IVA-platser är belagda som det rapporteras om på en del håll?
            För oss med barn som behöver IVA-vård ibland är det här allt annat än ett normalt år, överdödlighet eller ej.

      • Mikael Rasmusson december 28, 2020, 09:16

        Överdödligheten är viktig, eftersom vissa hävdar att dessa personer hade dött ändå”, vilket absolut inte stämmer i Sverige. Att vissa människor ifrågasätter SCBs och Euromomos statistik är bedrövligt. Ännu viktigare är överdödligheten i länder som vill tona ner pandemin och/eller inte har resurser att bokföra dödsfall ordentligt.

        • Mikael december 28, 2020, 09:54

          2 saker.

          1) Jag ifrågasätter inte deras statistik, jag utgår ifrån deras statistik och förklarar varför det inte är någon överdödlighet. Det finns liksom inget stöd för det överhuvudtaget i siffrorna.

          2) Om det hade varit så att jag gjorde det, hade det varit bedrövligt?

          Det är väl varje medborgares skyldighet att ifrågasätta myndigheter och institutioner.
          Vi tycker det är självklart i länder som Polen, Ryssland osv, varför skulle vi vara undantagna?
          För att våra myndigheter är goda och aldrig gör fel?

          Då får vi ett samhälle där alla säger ”Jag gjorde bara som jag blev tillsagd” och det har, historiskt, aldrig slutat väl.

          • Mikael Rasmusson december 28, 2020, 10:05

            Jag har redan svarat att visst får du definiera ditt eget mått på överdödlighet, men det är inte samma defintion som övriga världen använder. Statistik är inte enkelt, det är inte bara att titta på några siffror och komma med ett uttalande. Jag har läst statistik på universitetsnivå.

            • Mikael december 29, 2020, 02:34

              Du har rätt i att det är problem med egna definitioner.

              Som när WHO omdefinierar termen ”flockimmunitet” under den här pandemin för att passa deras agenda.

              Som sagt, er oförmåga att ifrågasätta, och er vilja att vara medlöpare skrämmer mig.

    • Emanuel Karlsten december 28, 2020, 22:04

      Mikael: jag tror bevisbördan ligger på dig.

      • Mikael december 29, 2020, 02:30

        Jag har ju bevisat det. I reella tal har vi åtminstone 5-10 år dom senaste 40 åren med högre dödlighet.
        Som andel av befolkningen (death rate) ligger vi på en all time low. Vad är _era_ metrics för överdödlighet?
        Varför är en jämförelse med bara dom senaste 5 åren intressant? För att det bara är då som ni får det resultat ni vill ha?

        Det är också väldigt talande att i kommentarerna här, och även med dig Emanuel,så är det helt okej att ifrågasätta statistik, myndigheter och institutioner,så länge ifrågasättandet innebär att allt är mycket värre än vad dom har påstått, men när man ifrågasätter och säger att det inte är så farligt alls, då är det helt plötsligt bedrövligt.

        En annan fråga du brinner för Emanuel (även om vi båda vet att din journalistiska integritet lämnar en hel del i övrigt att önska) är (digitala) rättigheter och lagar.

        När staten nu i coronans namn tar sig befogenheter som till och med statsmedia varnar för, då säger du inte ett ord.

      • Mikael december 29, 2020, 05:34
        • MF december 29, 2020, 18:48

          Tror jag förstår vad du försöker berätta. Även jag tycker måttet på överdödlighet (överstiger femårsmedeltalet) vara grovt bristfälligt och måste ha tillkommit utan tanke på förändring i folkmängd eller demografi.

          Enligt FN:s statistik har folkmängden i Sverige har ökat med knappt 20% sedan år 2000. Och framförallt har personer 70 år och äldre ökat med hela 30%. Den så kallade efterkrigstidagenerationen.

          Det borde vara klart som korvspad för gemene man att man i en sådan situation inte kan förvänta sig samma mängd dödsfall år efter år, utan istället kommer dösfallen förr eller senare att stiga och t.o.m. kraftigt.

          Överdödlighetsargumentationen har även en annan fälla. Om ett lands medelålder är låg, landet har liksom inte lyckats hålla liv i de äldre tidigare. Då utropas de som vinnare av Coronahantering för landets invånare består av väldigt få i riskgruppen. Landet som lyckats bäst i sin sjukvård upp till 2019 och har många äldre levande kommer se ut som landet som gjort allt fel för de har fler dödsfall i Corona.

          Tyvärr tror jag det tar länge innan folk lyckas ta till sig den krassa verkligheten.

          Den stora felet man gjort, så som jag ser det, är att man i västvärlden är att man inte förstått anpassa sjukvårdstillgång enligt förändringar i folkmängd och demografi.

          Det stora felet man nu gör är panikanpassning som tyvärr drabbar barn, unga arbetare och utsatta. Några ekonomer räknade att världen gått miste om en halv miljard fasta arbetsplatser och World Banks studie uppskattar att 150 miljoner människor förskjuts ner i extrem fattigdom p.g.a. nedstängningarna.

          D.v.s. de negativa konsekvenserna av panikåtgärderna vida överstiger de liv som räddas tack vare dem. Kom ihåg, trots all panik, landar Corona dödstalen 2020 globalt någonstans vid 2 miljoner människor. Bördan bärs av länder med hög medelålder så det ser värre ut där.

          Frågan som ingen verkar våga ta tag i är enligt mig: Är det faktiskt okej att i ett försök att rädda livet på någon miljon människor som redan levt långa liv, förstöra livet för minst en halv miljard människor?

  • IL december 28, 2020, 20:00

    (eller rättare sagt FHM) spelade rysk roulette
    ——————————————————-
    Rysk roulette spelar man med eget liv som insats. Sätter man andras liv på spel, så är det mord.
    IL

  • Arne december 29, 2020, 09:35

    Tillgången på vaccin verkar tyvärr lite osäker. 80 000 doser per vecka innebär att man kan vaccinera 40 000 personer per vecka (2 doser per person). Fram till 1 juli har vi 22 veckor och det borde innebära att vi i denna takt hinner vaccinera 880 000 personer innan 1 juli? Dvs mindre än 10 %

    Jag antar att förhoppningen på massvaccineringen i Sverige hänger på att AZ/Oxford vaccin blir godkänd snart men det är nog inte helt säkert ? Efter lite oklarheter i deras testning.

  • Carl december 30, 2020, 11:24

    Emmanuel, en sak som jag tror du kan titta på som ingen annan än så länge kollat på är underlaget till sjukvårdsbelastningen kring Covid-19. C19.se och SVT hämtar datan FHM som hämtar datan från regionernas hemsidor. På regionernas hemsidor står det ”vårdade _med_ covid-19” och på Gävleborg står det till och med eller exakt diagnoskod U07.1.

    Läser man om den koden på Socialstyrelsen så står det att det räcker med ett positivt test oavsett hur allvarliga de kliniska symptomen eller tecknen är. Betänk också att vi, jämfört med peaken i våras, testar 370.000 mot 17.000.

    Av säkerhetsskäl testas nog alla som läggs in numera för att undvika sjukhusspridning.

    Så det kan vara värt att kolla om alla som vårdas ”med covid-19” vårdas pga av det eller att utdraget bara visar inlagda med diagnoskod U07.1

    • Nicolas december 31, 2020, 00:24

      Du har helt rätt Carl. Det måste såklart ifrågasättas. Testningen har hela tiden skalats upp vilket såklart innebär flera positiva svar. När dessutom PCR testens säkerhet ifrågasatts av bla en domstol i Portugal och Pfizers förra Vice President Michael Yeadon.

      Dr. Mike Yeadon, a former Vice President and Chief Science Officer for Pfizer for 16 years, says that half of tests for COVID are false positives.

      När dessutom uppgifter gör gällande att 75 procent av de som vårdas på sjukhus i Storbritannien för covid 19 har testat positivt på sjukhuset men är där av annan anledning i grunden blir man än mer skeptisk.

      Överdödligheten som genomsnitt utslaget på hela Europa vid årets slut blir då det mest Sanna måttet på Covid 19s egentliga dödlighet.

      • Carl december 31, 2020, 08:59

        Det är dock lite bekymrande att gränsen mellan vad som är vettigt att kolla upp och vad som är galet att tro på nu börjar bli hårfin. Yeadon är kolerisk i mina ögon. Jag vill bara veta att det jag ser rapporteras är vad som faktiskt händer.

        Sjukhusen är i en svår situation, men det är dom varje år. Hur skiljer det sig nu, hur mycket värre är det? Är det värre?

  • tn@sifferkoll.se december 31, 2020, 08:28

    Hittade en del statistik på Socialstyrelsens sida avseende dödsorsaker första halvåret. Det verkar tydligt att det finns en kraftig minskning med dödsfall med hjärt/kärl/andnings relaterade orsaker. Detta är antagligen ett bra sätt att skilja på att ”dö MED” och ”dö AV” Covid. Skrev lite här: http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/killing-the-patient-to-cure-the-disease-some-interesting-numbers-and-insights/

  • Eva Atle Bjarnestam december 31, 2020, 14:34

    Du skriver i nyhetsbrevet att ” Både Vänsterpartiet och Moderaterna har i veckan slagit fast att Sveriges strategi var ett misslyckande.” Jag råkade se inslaget och hörde att Vänsterpartiet kritiserade hur äldreomsorgen skötts, men att hon påpekade att det inte gällde Sveriges strategi i stort – den kommer att bedömas senare. Kommissionen hade ju bara uttalat sig om äldreomsorgen. Dan därpå sammanfattades det hela i olika medier som att både Moderaterna och Vänsterpartiet menat att Sveriges strategi var ett misslyckande. Antingen lyssnar man inte eller så målar man fan på väggen och så sprids det som viskleken, som nu i din blogg. Det är både irriterande och intressant att man pratar om ”den svenska strategin” utan att egentligen definiera den. Alla kan lägga in nästan vad som helst som passar det egna syftet. Det är ju hur lätt som helst att ”slå fast” att strategin är ett misslyckande. Vem kan ”slå fast” att den varit lyckad?

    • MF december 31, 2020, 19:12

      Jag har fastnat på samma, i rapporten stod klart och tydligt att de inte ännu tar ställning till hur strategin varit ur folkhälsans perspektiv. Och trots att de inte uttalat sig om strategin ännu drar media stora växlar på just den punkten.

Lämna ett svar till Emanuel KarlstenAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa