I veckans avsnitt av Mediepodden listar vi de tio artiklar – alltså texter som skrivits utanför sociala medier – som engagerat mest i Sverige under året som gått. Förvånande nog är det flera bloggposter som slår de stora drakarna, liksom alternativmedier.
Men i sammanhanget har vi givetvis kartlagt svenska Facebookstatusar också. Det här är de statusar som fick mest engagemang (kommentarer, gillaklick och delningar) under året som gått.
Jag har gjort en mer redaktörad lista till GP, eftersom denna får en KRAFTIG övervikt av Kungahuset – vilket mest speglar hur internationellt intresset är. Men ändå. Här är rålistan:
DE TIO MEST ENGAGERANDE FACEBOOKSTATUSAR 2016
1. Kungahuset
2. Kungahuset
3. Kungahuset
4. Fotbollskanalen
5. Newsner
6. Kungahuset
7. Sven Melander
8. SVT
9. Morgan Alling
10. Mia Skräinger
Lyssna på analysen av Mediepodden här:
Partner för mediepodden är Mediedagarna