≡ Menu

Hur bra skyddar vaccin – jämförelse av data från Astra, Pfizer och Modernas vaccin mot covid

Vilket vaccin ger bäst skydd mot coronaviruset? Miljontals svenskar ska nu vaccinera sig mot covid-19 och diskussionen om olika vaccin och vilket skydd de ger är intensiv.
Här är därför en genomgång av alla hittills godkända vaccin i Sverige.
Hur skyddar de och hur väl kan de hantera hittills kända mutationer?

Det här är del 1 i en kartläggning av hur vi ska förstå de olika vaccinen. 
I den andra delen tittar jag på hur resultaten tagits fram, vad det egentligen är vi jämför – och om vi alls kan jämföra vaccin? Och i den tredje skriver jag mer utförligt om biverkningarna och dess risker.

Sverige har upphandlat vaccin genom EU och det är också EU:s läkemedelsmyndighet, EMA, som formellt godkänner vaccinen. Inför godkännandet har myndigheten gått igenom de studier som för stunden fanns och vilket nivå av effekt och skydd vaccinet har. För jämförbarhet har jag här endast tagit med de studier som EMA granskat och som alltså ligger till grund för att det godkänts i Sverige (Svenska Läkemedelsverket gör ingen ytterligare granskning).
EMA har ingen formell gräns för hur effektivt ett vaccin måste vara för att godkännas. Detta eftersom det inte bara är vaccinets effekt som vägs inför godkännande, utan också vilka biverkningar ett vaccin har, eller hur det kan lagras och transporteras.
Idag är fyra vaccin godkända i Sverige, men två av dem (Janssen och Astras) har pausats helt eller delvis efter att man upptäckt allvarliga bieffekter.

Comirnaty – Pfizer/Biontech

Skydd mot smitta: 95% (EMA)
Skydd för särskilt utsatta: 95% (EMA)
Tid till fullt skydd: ~1 vecka efter sista dosen
Skyddseffekt mot Brittiska mutationen: 95% (HUG)
Skydd mot Sydafrikanska mutationen:
(okänt)
Skydd mot Brasilianska mutationen:
(okänt)
Typ av vaccin: mRNA (Skickar instruktioner till kroppens celler om hur man skapar ett taggprotein. Proteinet tränar upp immunsystemet att känna igen covid-19, så att det lär sig attackera det)
Biverkningar: >10% tillfälliga milda feber/förkylningssymptom. <10% får tillfälligt illamående. <0,1% Muskelsvaghet i ena ansiktshalvan.

Covid-19 vaccine Moderna

Skydd mot smitta: 94,1% (EMA),
Skydd för de särskilt utsatta: 90,9% (EMA)
Tid till fullt skydd: ~2 veckor efter sista dosen
Skyddseffekt mot Brittiska mutationen: 94% (HUG)
Skydd mot Sydafrikanska mutationen: (okänt)
Skydd mot Brasilianska mutationen: (okänt)
Typ av vaccin: mRNA (Skickar instruktioner till kroppens celler om hur man skapar ett taggprotein. Proteinet tränar upp immunsystemet att känna igen covid-19, så att det lär sig attackera det)
Biverkningar: >10% tillfällig mild feber/förkylningssymptom/illamående. <10% tillfälliga utslag. <0,1% Ansiktssvullnad för de som tidigare genomgått plastikkirurgi.

Vaxzevria – AstraZeneca

Pausad för alla utom de 65+ i väntan på utredning av biverkningar

Skydd mot smitta: 59,5% (EMA) 76% (Astra, se kommentar)
Tid till fullt skydd: ~15 dagar efter andra dosen
Skyddseffekt mot Brittiska mutationen: 62% (HUG)
Skydd mot Sydafrikanska mutationen:
22% (HUG)
Skydd mot Brasilianska mutationen:
(okänt)
Typ av vaccin: Virusvektor (Ett försvagat och ofarligt virus med en gen som kodar för antigen injiceras. Viruset tas upp av celler som i sin tur sätter igång ett immunförsvar)
Biverkningar: >10% tillfällig mild feber/förkylningssymptom. <10% Låga nivåer av blodplättar/illamående/diarré. <1% Yrsel/minskad aptit/trötthet/magont. <0,01% Blodproppar.

Kommentar: Den 25 mars gick Astra zeneca ut med att en ny stor studie slagit fast att vaccinet har 76% skydd mot att utveckla covid-symptom och 100% skydd mot allvarlig sjukdom. För personer över 64 år är skyddet 85%. Resultatet har bekräftats av en oberoende kommitté. Enligt företaget har den oberoende kommittén inte hittat några problem med vaccinets säkerhets i studien.

Janssen

Pausad för alla i väntan på utredning av biverkningar

Skydd mot smitta: 67% (EMA)
Tid till fullt skydd: 2 veckor efter första och enda dosen
Skyddseffekt mot Brittiska mutationen: 72% (HUG)
Skydd mot Sydafrikanska mutationen: 57% (HUG)
Skydd mot Brasilianska mutationen: 66% (HUG)
Typ av vaccin: Virusvektor (Ett försvagat och ofarligt virus med en gen som kodar för antigen injiceras. Viruset tas upp av celler som i sin tur sätter igång ett immunförsvar)
Biverkningar: >10% tillfällig mild trötthet/illamående. <10% tillfällig hosta svullnad vid injektion. <1% Tillfälligt utslag, svettningar tillfälligt illamående. <0,1% Allergi och utslag.
Kommentar: De olika smittskydsnivåerna beror på vilket land testgruppen befinner sig i. I Sverige är just nu runt 80 procent av alla virus det brittiska mutationen, varför det är rimligt att säga att skyddet just nu är närmare en 72 procent. Janssen är ett nederländskt företag som i sin tur ägs av amerikanska Johnson&Johnson, varför vaccinet i medier ibland också kallas för Johnson.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Fabian april 20, 2021, 16:37

    Det som är särskilt intressant är dock skyddseffekterna mot just allvarlig sjukdom och död, komplettera gärna med den infon om du hittar.

    • Emanuel Karlsten april 20, 2021, 16:44

      Ja, ska försöka se om jag hittar fler oberoende myndigheter eller liknande som man kan använda sig av på ett rättvist sätt. EMA är ju det som Sverige använder sig av och något komplement har inte gjorts av svenska Läkemedelsverket.

  • Mikael Rasmusson april 20, 2021, 18:33

    John Campbell på youtube rapporterar i stort sett varje dag, en dos av Pfizer eller AZ skyddar väldigt bra mot allvarlig sjukdom/död, i Storbritannien har man ju gett halva befolkningen en dos och bara 15% en andra dos. Nu är man nere i 25 döda/dag och under 3000 nya fall/dag. Finns en studie som heter SIREN tror jag. Finns ju bra data för Israel också.

  • Staffan april 20, 2021, 23:06

    Som indikeras ovan, så har senare resultat get AZ-vaccinet betydligt bättre siffror än de du nämner – 76% skyddseffekt och 100% skydd mot allvarlig sjukdom.
    https://www.nature.com/articles/d41586-021-00836-z

    • Anders april 21, 2021, 09:11

      100% är skydd är i en relativt liten studie. En mer intressant studie är den från Skottland som visar skydd mot sjukhusvård på oerhört stor skala. Den visar på 94% skydd för Astra Zeneca och 85% för Pfizer efter dos 1. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3789264

      Detta är viktigt att sprida och räknar man på den 9%-iga skillnaden skulle jag väldigt grovt gissa att den tar i beaktan för den oerhört ovanliga biverkningen på Astra vilket gör att antagligen skyddar Astra bättre för svåra förlopp (Covid + biverkning) än Pfizer. Detta borde media skriva en artikel om och fråga Anders Tegnell som totalt gjorde bort sig igår när han påstod att sannolikheten för allvarlig sjukdom med Covid är i samma skala som allvarlig biverkning med Astras vaccin i åldersgrupperna 40-50. Det är bara att titta på statistiken att det är 400 som intensivvårdats i den ålderskategorin p.g.a. Covid..

      • Emanuel Karlsten april 21, 2021, 10:40

        Ja, det här är ju svårigheterna i olika studier. Vems sammanställning man ska gå på, vad som är rimliga jämförelser. I EMA:s fall är deras urval det som legat till grund för beslutet och alla innehåller studier med tiotusentals i testen,

      • Staffan april 22, 2021, 14:05

        Ang Tegnell, så tror jag att du hörde fel där (alternativt läste ett felaktigt referat). Källa på det hade varit bra.

        • Anders april 22, 2021, 15:47

          Hej Staffan,

          Lyssna gärna själv på SVTs sändning från i tisdags (https://www.svtplay.se/video/30940230/nyheter-direkt/myndigheternas-presstraff-10?modalId=j4VqN4q&position=1595)

          Diskussionen är från runt 25 minuter och om du lyssnar på frågan som börjar vid 27:00 så säger Anders Tegnell ungefär så här. Orkar inte transkribera varenda ord: 40-50 års åldern är inte risken att få Covid 19 och hamna på IVA särskilt stor…… Med den lilla data som finns (ang. risk för komplikationer med Vaccin)… då ligger inte riskerna så långt ifrån varandra….konfidensintervallerna överlappar så man kan inte säga vilken som är störst risk av att bli svårt sjuk med Covid-19 och att få vaccinet.

  • Mattias april 21, 2021, 08:35

    Det är lite lurigt att jämföra övergripande skyddseffekt mellan olika vaccin eftersom studierna gjorts på olika ställen i världen vid olika tidpunkter, och att samhällsspridningen av virusvarianter som påverkar skyddseffekten därför varit olika stor.

    Detta gäller i allmänhet men är lite extra viktigt för de vaccin där fas 3-studierna startade senare, som Janssen och Curevac (när de siffrorna kommer). Finns det något sätt att få in den nyansen i texten?

    • Emanuel Karlsten april 21, 2021, 10:41

      Jag förstår det, varför jag också har valt att (hittills) bara använda EMA:s urval av studier, eftersom dessa ändå legat till grund för beslutet att godkänna de i EU.
      Jag ska försöka lägga till en fotnot på varje vaccin som tar upp andra studier också.

  • Mikael Rasmusson april 21, 2021, 16:01

    ”SIREN”-studien är ju stor, ca en halv miljon doser Pfizer och AZ vardera.Public health Scotland

    ”Fourth week after first dose, reduced risk of hospitalisation, Pfizer, down 84% (n = 650,000) ,Oxford-AstraZeneca, down 94% (n = 490,000) .” Smittotrýcket var ändå ganska högt när man började vaccinera, men i ett mera nerstängt samhälle än vad Sverige är just nu. Bekymmersamt.

    https://www.youtube.com/watch?v=e-ApgJMVkM0&t=361s

  • Nina april 29, 2021, 21:14

    Vore intressant med vidare insikt i hur T-cellsimmuniteten påverkas av de olika vaccinerna. Vad jag har förstått kan det skydda mot framtida mutationer.

  • Jet maj 7, 2021, 09:16

    Hej!

    Folk som har fått 1:a dosen astra erbjuds att få 2:a av astra/Pfizer. Vilken kombination är den bästa? Är astras vaccin bättre?

    • Emanuel Karlsten maj 7, 2021, 09:20

      Man kan inte kombinera astra med pfizer. Det är helt olika vaccin. Så om du tagit en dos Astra så kommer du behöva ta två doser Pfizer. Och utifrån tillgänglig data så verkar Pfizer ge högre skydd än Astra.

      • Mikael maj 7, 2021, 11:00

        Nejnej, i Storbritannien har man redan börjat titta på att kombinera Pfizer och Astra, så det är väl därför man erbjuder detta i Sverige också. Har dock inte sett några resultat, men det lär väl inte ge några biverkningar isåfall hade man avbrutit studien. Men Pfizer verkar bättre mot mutationer.

        https://www.bbc.com/news/health-56730526

        • Emanuel Karlsten maj 7, 2021, 13:19

          Var har du läst att det erbjuds i Sverige?

          • Mikael maj 7, 2021, 13:33

            Nej, jag bara hänvisade till Jets kommentar, men det kanske var en hypotetisk fråga. Men diskussionen att kombinera vaccin har pågått ett tag, det är möjligt att det blir synergieffekter.

Lämna ett svar till StaffanAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa