≡ Menu

Tänk om Benny Hinn aldrig nåtts av ifrågasättanden?

Jag trodde, kanske hoppades, att det sista ordet var sagt om Benny Hinn.

Men den rundringning som den gamla predikanten Stanley Sjöberg gjort till svenska medier kräver ett varv till.

Även om nu inte Stanley Sjöberg är en man med den bästa av urskiljningsförmågor, så säger det ändå något om hans beskrivning av Benny Hinn som ”en bländande estradör/…/och samtidigt en väldigt bräcklig personlighet”.

Det ändrar ingenting i sak av det Hinn sagt, eller den märkliga tjänst han utför, men jag tycker att den ändå föreslår en bild av hur illa det kan gå.

Det blir töntigt att påstå att Benny Hinn är ett offer av omständigheter. Han är inget offer, han har haft all möjlighet att göra annorlunda, bygga annorlunda. Men jag kan inte låta bli tanken: Tänk om han hela sitt liv bara varit omgiven av ja-sägare? Som aldrig ifrågasatt någon del av hans arbete? Som aldrig har kommit med invändningar? Han har säkert själv varit med och byggt upp en sådan miljö. Det blir bekvämt, alla kommer med lösningar, kringargument på kritik, istället för att ta tag i den. Men ändå, tänk om det är så?

Att den markering hans vän, Ulf Ekman,  gjorde var en av de få han fått i sitt liv från någon han litade på? Att hans stab skyddat honom så, att han haft sådan auktoritet i det övriga kyrkovärlden och att alla i hans närhet blivit så beroende av verksamheten, dess inkomst, levnadstandard, att den automatiskt skyddat Benny Hinn från all övrig kritik.

Är det varför han övertygades eller övertygade sig själv att inte ens ta en paus när hans fru lämnade honom? Är det därför han aldrig ger intervjuer?

Den senaste intervjun – som verkar rätt unik – kommer från slutet av 2009. I den intervjun är Benny Hinn nästan chockerande glad över frågorna han får om kritiken. På andra sidan om honom sitter en journalist som inte fyller i hans svar, som inte är jakande. Av någon anledning trivs Benny. Däremot inte hans publicist, som flera gånger bryter in, säger att de måste avbryta. Trots att Benny Hinn uttryckligen säger ”det är ok, det är lugn, jag har väntat i 20 år på att någon ska ställa de här frågorna”.  Se gärna hela klippet:

Tänk om det är som Stanley säger. Att det är en liten bräcklig person bakom estradören Benny Hinn. Som egentligen ser sitt liv som en show passera framför honom. Där varje möte ser likadant ut. Där pengar bara är medel som kan införskaffas med en anpassad anekdot. Där varje hotell, varje land bara är en kuliss till nästa show. Kanske fortfarande använd av Gud, men fortfarande en show.

Kanske har livet på turné – likt för många andra artister – blivit en drog? Tänk om han nu, med äktenskapskris och ekonomiska problem (Benny påstår att han lever på ”skins and bones” och fick låna ihop pengar till sin resa till Sverige) känner att verkligheten börjar komma ifatt? Att han börjar bli känslig för självkritik, mer intresserad? Att han därför är tacksam för kritiken han fått?

Det ändrar, som sagt, inte mycket i sak, inte just nu. Men kanske ändrar det något för Benny?

Det är, om inte annat, min bön.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Simon Olsson juli 29, 2010, 16:04

    Svårt att veta hur Hinns vardag ser ut. Men det verkar så att säga sannolikt att han är en bräcklig människa. Om Stanley Sjöbergs uppgifter stämmer, att Benny Hinn sökt hjälp av honom, så styrker det ju den bilden.

    Dessutom: Intressant om han faktiskt efterlyser mer ifrågasättande. Det sätter liksom hela teologin bakom hans typ av organisationer i gungning.

    • Bibel Zakri mars 6, 2011, 07:29

      Tiden har nu gått, och därmed vet vi nu mer om hur det ligger till. Stanley Sjöberg försökte flera gånger ringa till Benny Hinn, men så snart som känsliga frågor berördes var Benny Hinn ointresserad. Ulf Ekman går överhuvudtaget inte att få tag på. I vart fall inte i denna fråga.

      Stanley Sjöbergs samtal blev inte av. Livets ord vill inte tala mer om det omtalade predikobesöket. Och Benny Hinn själv tycks inte heller vilja kännas vid sommarens Sverigevistelse.

      ”Vill inte fortsätta samtalet”

      Pastorn Stanley Sjöberg, som förr i tiden hade täta kontakter med Benny Hinn, berättade för Dagen att de nu hade samtal på nytt där Hinn beklagat sina predikouttalanden och var ”ivrig att reda ut frågetecknen” kring sin teologi, enligt Sjöberg. Samtal mellan dem och Ulf Ekman uppgavs vara på gång framöver.

      Men så blev det inte?
      – Nej, jag kom fram till att jag varken vill eller kan fortsätta det samtalet. Jag känner inte den moderne Benny Hinn. Det är i Amerika som han kan och bör få sin vägledning, från dem som känner honom nu och möter honom regelbundet.

      Så era samtal upphörde helt?
      – Vi pratades vid i telefon några gånger till men när det var något jag inte höll med om utan sa emot kring så märkte jag att han inte tyckte det var lika intressant längre. Och då kändes det inte längre hållbart och fruktbart, tyckte jag.

      Källa:
      http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=248486

  • Henrik Betnér juli 29, 2010, 18:10

    Bra frågor! Ifrågasättande måste göras från flera håll och det här är intressant!

  • Simon OIsson juli 29, 2010, 18:04

    Svårt att veta hur Hinns vardag ser ut. Men det verkar så att säga sannolikt att han är en bräcklig människa. Om Stanley Sjöbergs uppgifter stämmer, att Benny Hinn sökt hjälp av honom, så styrker det ju den bilden.

    Dessutom: Intressant om han faktiskt efterlyser mer ifrågasättande. Det sätter liksom hela teologin bakom hans typ av organisationer i gungning.

    • Bibel Zakri mars 6, 2011, 07:29

      Tiden har nu gått, och därmed vet vi nu mer om hur det ligger till. Stanley Sjöberg försökte flera gånger ringa till Benny Hinn, men så snart som känsliga frågor berördes var Benny Hinn ointresserad. Ulf Ekman går överhuvudtaget inte att få tag på. I vart fall inte i denna fråga.

      Stanley Sjöbergs samtal blev inte av. Livets ord vill inte tala mer om det omtalade predikobesöket. Och Benny Hinn själv tycks inte heller vilja kännas vid sommarens Sverigevistelse.

      ”Vill inte fortsätta samtalet”

      Pastorn Stanley Sjöberg, som förr i tiden hade täta kontakter med Benny Hinn, berättade för Dagen att de nu hade samtal på nytt där Hinn beklagat sina predikouttalanden och var ”ivrig att reda ut frågetecknen” kring sin teologi, enligt Sjöberg. Samtal mellan dem och Ulf Ekman uppgavs vara på gång framöver.

      Men så blev det inte?
      – Nej, jag kom fram till att jag varken vill eller kan fortsätta det samtalet. Jag känner inte den moderne Benny Hinn. Det är i Amerika som han kan och bör få sin vägledning, från dem som känner honom nu och möter honom regelbundet.

      Så era samtal upphörde helt?
      – Vi pratades vid i telefon några gånger till men när det var något jag inte höll med om utan sa emot kring så märkte jag att han inte tyckte det var lika intressant längre. Och då kändes det inte längre hållbart och fruktbart, tyckte jag.

      Källa:
      http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=248486

  • Henrik Betnér juli 29, 2010, 20:10

    Bra frågor! Ifrågasättande måste göras från flera håll och det här är intressant!

  • A.H. juli 30, 2010, 22:40

    Psykopati = en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala färdigheter och känslor som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska. (fr. Wikipedia)

  • A.H. juli 31, 2010, 00:40

    Psykopati = en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala färdigheter och känslor som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska. (fr. Wikipedia)

  • Christoffer juli 31, 2010, 13:02

    Han bodde på Grand Hotel i Stockholm under sin vistelse i Uppsala. Inget jag skulle göra om jag var ”skins and bones”. Tänk om framställandet av Hinn som ”bräcklig” är ett sätt att försöka rädda att man haft dåligt omdöme när det gäller att bjuda in honom? Det är inget okänt att Hinn utnyttjar människors längtan efter helande för att få dem att ge mycket pengar. Det gick en dokumentär 2003 samma år som Hinn var här förra gången, på TV4. Obehagligt var det.

    • Emanuel Karlsten juli 31, 2010, 16:09

      Jag tycker inte att det använts som en ursäkt för att de bjudit in honom? Kanske i så fall som en ursäkt för att han ”gått på” den här gnostiska lärorna.

      • Christoffer juli 31, 2010, 16:31

        Det kan vara sant. Men det här ”du är en ande, har en själ och bor i en kropp” är gammal framgånsteologi och har med all säkerhet förkunnats på LOBC.

        Men min stora kritik mot Hinn handlar inte om lärorna – hur viktiga de än är, så tycker jag att manipulation och utnyttjande av sjuka människor är värre.

  • Christoffer juli 31, 2010, 13:06

    Hur förhåller sig förresten din teori om att Hinn inte nåtts av ifrågasättanden till att han har offentligen uttalat förbannelser över de som kritiserar honom..?

    • Emanuel Karlsten juli 31, 2010, 16:11

      Jo, jag tror att han har nåtts av ifrågasättanden. Men inte på nära håll. Det var min tes. Klart han har hört att folk hatar honom, hatar hans crusades, avskyr hans extravaganta livsstil. Men på distans, och med hjälp av medarbetare, kan man väldigt enkelt hålla det på armlängds avstånd. Man behöver aldrig se någon i ögonen när man försvarar sig.

      • Christoffer juli 31, 2010, 16:29

        Oj, skulle trycka på svara, och tyckte på gilla. Hursomhelst.

        Min poäng är att folk helt enkelt inte skulle vara kvar ”på nära håll” om de ifrågasatte honom, med tanke på hur han beter sig mot de som kritiserar honom.

  • Christoffer juli 31, 2010, 16:15

    Men, det sätter väl frågan om _varför_ han aldrig har nåtts av dessa ifrågasättanden, på nära håll, om han beter sig på det viset, mot de som ifrågasätter honom, på håll?

    Jag skrev en liten reflektion kring Hinn och hur det kommer sig att han ”lyckas” i ett kristet sammanhang. Jag undrar om han nämligen skulle kunna lyckas i nåt annat sammanhang. Jag tror du har en poäng i bristen på ifrågasättande. Men jag tror att bristen på ifrågasättande är ett systemfel.

    Här är vad jag skrev:
    En sådan märklig person som Hinn, som både är manipulativ, hotande mot de som inte håller med honom och ljuger, skulle han kunna bli mångmiljonär och ”framgångsrik” i någon annan ”bransch” än den ”kristna”? Och vad säger det isåfall om (frånvaron av) sundheten i de miljöerna där han är? Rätt myc…ket är jag rädd.

    Hans ekonomiska framgångar bygger på att människor stoppar undan sitt sunda förnuft och kritiska tänkande. I vissa kristna sammanhang verkar man tro att sunt förnuft är ett hinder mot Gud.

    Men om nu Gud är den fullkomliga sanningen och godheten, och inte en sanning av ett ”annat” slag än den vi möter i vardagen, inte heller en annan ”godhet” än den vi uttrycker i våra relationer – men fulländad och utan de brister som finns där – varför skulle då Guds verk hotas av att vi reagerar mot manipulation och lögner?

    Ett exempel: Hinn höll ett långt kollekttal under sitt besök i Sverige, där han sa att organisationen låg två miljoner dollar back. Då sa han: ”- En del av er tänker säkert, skär ner på utgifterna. Tro mig, jag har skurit ned på utgifterna! Vi är bara skinn och ben just nu.”
    Men Benny Hinn bodde ändå på Grand Hotel i Stockholm, Sveriges mest exklusiva hotell, under sin vistelse här. Han kunde ju ha bott på ett vanligt hotell, och i Uppsala, kan man tycka, eftersom det var här han höll till.

    Från Dagen:
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219648

    Efter Sverigebesöket 2003 tog Benny Hinn privatjeten till Milano och därefter till London. I Milano bodde Hinn i presidentsviten på Hotel Principe di Savoia.

    Kostnad: Drygt 10 000 dollar för en natt. I London bodde han på Lanesborough hotell. 4 000 dollar per natt. Han och familjen gick på libanesisk restaurang och åt för 1 000 dollar. De här utgiftsposterna drog han av som del av kyrkans arbete, enligt CBC-dokumentären. Personal hade läckt delar av redovisningen till tv-teamet.

    Ett antal påståenden som granskas i Dagens artikel:

    Hinn besökte 1976 Saul Sainte Marie-sjukhuset i Ontario, Kanada.

    I boken ”Välkommen helige Ande” beskriver Hinn hur han, tre pingstpastorer och sju katolska präster höll en samling i kapellet, som fylldes av sjuka och av rullstolsbundna. Man bad för dem, smorde dem med olja. Folk föll i golvet av den helige Andes kraft, patienter helades.

    Abbedissan bad, enligt boken, Benny Hinn att gå ut och lägga händerna på de patienter som var för sjuka för att delta i kapellet. Hinn kallade det för en mirakelinvasion. En man i besöksrummet föll för Guds kraft medan han fortfarande hade kvar cigaretten i munnen. Minnet borde leva kvar i en ort som då hade runt 80 000 invånare.

    Men på sjukhuset dementerade man uppgifterna.

    Inga mirakulösa helanden fanns dokumenterade i journalerna, inga anställda minns besöket så som Hinn beskriver det. Abbedissan, som heter Mary Francis, såg närmast förskräckt ut när CBC träffade henne. – Nej, nej, nej. Detta hände inte. Hon tror visserligen på miraklernas möjlighet. – Jag tror att det händer, det har hänt. Men det hände inte den dagen.

    Benny Hinn har hävdat att han stammade svårt som ung, även om klasskamrater från gymnasiet inte minns det. Men Herren befriade honom mirakulöst från stamningen den dag han följde sitt kall och började tala inför mötesdeltagare.

    Jag undrar, är det verkligen RESPEKT för Gud, att säga ”men folk blir helade” – vilket vi får hoppas att en del blir, i Hinns verksamhet – och därför INTE ifrågasätta lögner och ekonomiskt utnyttjande av människor?
    Jag tycker snarare det vanärar Gud.

    Man måste också fråga, frågan, hur hanterar Hinn sin gåva, om det finns en sådan.

    En läkare får inte bete sig manipulativt och lögnaktigt bara för att han kan ”hela” människor.
    Det tycks vara nån slags magiskt tänkande över det hela.

    Guds helige Andes närvaro hotas väl mer av lögner och manipulation än att vi reagerar på det?
    Det som stör mig mest är att en sådan person kan bli framgångsrik, för det förutsätter en viss sorts miljö, där människor stänger av sitt kritiska tänkande och sunda förnuft.

    Kyrkan har bättre saker än så här att erbjuda människor.
    Det jag nu undrar, hur vanlig är den här attityden i karismatiska sammanhang, att människor gör våld på sig själva och inte ställer de frågor som kommer upp? Det är ett systemfel, som gör att den här typen av verksamhet kan fortgå och fortgå.

    Paulus tillrättavisar urspårad karismatik och människor som utnyttjar det andliga för egen vinning. Men vi skulle inte behöva hänvisa till Paulus för att (våga) göra det. Det räcker med vårt sunda förnuft!

  • Christoffer juli 31, 2010, 15:02

    Han bodde på Grand Hotel i Stockholm under sin vistelse i Uppsala. Inget jag skulle göra om jag var ”skins and bones”. Tänk om framställandet av Hinn som ”bräcklig” är ett sätt att försöka rädda att man haft dåligt omdöme när det gäller att bjuda in honom? Det är inget okänt att Hinn utnyttjar människors längtan efter helande för att få dem att ge mycket pengar. Det gick en dokumentär 2003 samma år som Hinn var här förra gången, på TV4. Obehagligt var det.

    • Emanuel Karlsten juli 31, 2010, 18:09

      Jag tycker inte att det använts som en ursäkt för att de bjudit in honom? Kanske i så fall som en ursäkt för att han ”gått på” den här gnostiska lärorna.

      • Christoffer juli 31, 2010, 18:31

        Det kan vara sant. Men det här ”du är en ande, har en själ och bor i en kropp” är gammal framgånsteologi och har med all säkerhet förkunnats på LOBC.

        Men min stora kritik mot Hinn handlar inte om lärorna – hur viktiga de än är, så tycker jag att manipulation och utnyttjande av sjuka människor är värre.

  • Christoffer juli 31, 2010, 15:06

    Hur förhåller sig förresten din teori om att Hinn inte nåtts av ifrågasättanden till att han har offentligen uttalat förbannelser över de som kritiserar honom..?

    • Emanuel Karlsten juli 31, 2010, 18:11

      Jo, jag tror att han har nåtts av ifrågasättanden. Men inte på nära håll. Det var min tes. Klart han har hört att folk hatar honom, hatar hans crusades, avskyr hans extravaganta livsstil. Men på distans, och med hjälp av medarbetare, kan man väldigt enkelt hålla det på armlängds avstånd. Man behöver aldrig se någon i ögonen när man försvarar sig.

      • Christoffer juli 31, 2010, 18:29

        Oj, skulle trycka på svara, och tyckte på gilla. Hursomhelst.

        Min poäng är att folk helt enkelt inte skulle vara kvar ”på nära håll” om de ifrågasatte honom, med tanke på hur han beter sig mot de som kritiserar honom.

  • Christoffer juli 31, 2010, 18:15

    Men, det sätter väl frågan om _varför_ han aldrig har nåtts av dessa ifrågasättanden, på nära håll, om han beter sig på det viset, mot de som ifrågasätter honom, på håll?

    Jag skrev en liten reflektion kring Hinn och hur det kommer sig att han ”lyckas” i ett kristet sammanhang. Jag undrar om han nämligen skulle kunna lyckas i nåt annat sammanhang. Jag tror du har en poäng i bristen på ifrågasättande. Men jag tror att bristen på ifrågasättande är ett systemfel.

    Här är vad jag skrev:
    En sådan märklig person som Hinn, som både är manipulativ, hotande mot de som inte håller med honom och ljuger, skulle han kunna bli mångmiljonär och ”framgångsrik” i någon annan ”bransch” än den ”kristna”? Och vad säger det isåfall om (frånvaron av) sundheten i de miljöerna där han är? Rätt myc…ket är jag rädd.

    Hans ekonomiska framgångar bygger på att människor stoppar undan sitt sunda förnuft och kritiska tänkande. I vissa kristna sammanhang verkar man tro att sunt förnuft är ett hinder mot Gud.

    Men om nu Gud är den fullkomliga sanningen och godheten, och inte en sanning av ett ”annat” slag än den vi möter i vardagen, inte heller en annan ”godhet” än den vi uttrycker i våra relationer – men fulländad och utan de brister som finns där – varför skulle då Guds verk hotas av att vi reagerar mot manipulation och lögner?

    Ett exempel: Hinn höll ett långt kollekttal under sitt besök i Sverige, där han sa att organisationen låg två miljoner dollar back. Då sa han: ”- En del av er tänker säkert, skär ner på utgifterna. Tro mig, jag har skurit ned på utgifterna! Vi är bara skinn och ben just nu.”
    Men Benny Hinn bodde ändå på Grand Hotel i Stockholm, Sveriges mest exklusiva hotell, under sin vistelse här. Han kunde ju ha bott på ett vanligt hotell, och i Uppsala, kan man tycka, eftersom det var här han höll till.

    Från Dagen:
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219648

    Efter Sverigebesöket 2003 tog Benny Hinn privatjeten till Milano och därefter till London. I Milano bodde Hinn i presidentsviten på Hotel Principe di Savoia.

    Kostnad: Drygt 10 000 dollar för en natt. I London bodde han på Lanesborough hotell. 4 000 dollar per natt. Han och familjen gick på libanesisk restaurang och åt för 1 000 dollar. De här utgiftsposterna drog han av som del av kyrkans arbete, enligt CBC-dokumentären. Personal hade läckt delar av redovisningen till tv-teamet.

    Ett antal påståenden som granskas i Dagens artikel:

    Hinn besökte 1976 Saul Sainte Marie-sjukhuset i Ontario, Kanada.

    I boken ”Välkommen helige Ande” beskriver Hinn hur han, tre pingstpastorer och sju katolska präster höll en samling i kapellet, som fylldes av sjuka och av rullstolsbundna. Man bad för dem, smorde dem med olja. Folk föll i golvet av den helige Andes kraft, patienter helades.

    Abbedissan bad, enligt boken, Benny Hinn att gå ut och lägga händerna på de patienter som var för sjuka för att delta i kapellet. Hinn kallade det för en mirakelinvasion. En man i besöksrummet föll för Guds kraft medan han fortfarande hade kvar cigaretten i munnen. Minnet borde leva kvar i en ort som då hade runt 80 000 invånare.

    Men på sjukhuset dementerade man uppgifterna.

    Inga mirakulösa helanden fanns dokumenterade i journalerna, inga anställda minns besöket så som Hinn beskriver det. Abbedissan, som heter Mary Francis, såg närmast förskräckt ut när CBC träffade henne. – Nej, nej, nej. Detta hände inte. Hon tror visserligen på miraklernas möjlighet. – Jag tror att det händer, det har hänt. Men det hände inte den dagen.

    Benny Hinn har hävdat att han stammade svårt som ung, även om klasskamrater från gymnasiet inte minns det. Men Herren befriade honom mirakulöst från stamningen den dag han följde sitt kall och började tala inför mötesdeltagare.

    Jag undrar, är det verkligen RESPEKT för Gud, att säga ”men folk blir helade” – vilket vi får hoppas att en del blir, i Hinns verksamhet – och därför INTE ifrågasätta lögner och ekonomiskt utnyttjande av människor?
    Jag tycker snarare det vanärar Gud.

    Man måste också fråga, frågan, hur hanterar Hinn sin gåva, om det finns en sådan.

    En läkare får inte bete sig manipulativt och lögnaktigt bara för att han kan ”hela” människor.
    Det tycks vara nån slags magiskt tänkande över det hela.

    Guds helige Andes närvaro hotas väl mer av lögner och manipulation än att vi reagerar på det?
    Det som stör mig mest är att en sådan person kan bli framgångsrik, för det förutsätter en viss sorts miljö, där människor stänger av sitt kritiska tänkande och sunda förnuft.

    Kyrkan har bättre saker än så här att erbjuda människor.
    Det jag nu undrar, hur vanlig är den här attityden i karismatiska sammanhang, att människor gör våld på sig själva och inte ställer de frågor som kommer upp? Det är ett systemfel, som gör att den här typen av verksamhet kan fortgå och fortgå.

    Paulus tillrättavisar urspårad karismatik och människor som utnyttjar det andliga för egen vinning. Men vi skulle inte behöva hänvisa till Paulus för att (våga) göra det. Det räcker med vårt sunda förnuft!

  • Sofie Brånedal augusti 6, 2010, 22:30

    Hej igen. Jag länkade även till detta inlägg här: http://craxyknas.blogg.se/2010/august/om-benny-hinn.html

    Som sagt, skriv gärna vad du tycker om det jag skriver :) Vore kul!

  • Craxyknas augusti 7, 2010, 00:30

    Hej igen. Jag länkade även till detta inlägg här: http://craxyknas.blogg.se/2010/august/om-benny-

    Som sagt, skriv gärna vad du tycker om det jag skriver :) Vore kul!

Lämna ett svar till ChristofferAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa