≡ Menu

Varför Nyheter24:s köp av Wyatt är så stort

Nyheter24 köper Wyatt. Förstår ni hur stort det är? Vilket monopol Nyheter24-gruppen får över community- och socialamedierSverige. Nu äger de i princip alla stora svenska communities. Hamsterpaj, Blogg.se, Bloglovin gamla Bilddagboken, gamla Lunarstorm osv.

Det _är_, trots Facebooks monopol, stort. Bara Blogg.se har 3 miljoner unika/veckan och startar, trots sin bristfälliga plattform, hundratals nya bloggar varje dag. Alla stora tjejbloggar har passerat där. Alla kommande tjejbloggar tycks passera där.

Köpet görs av ett Nyheter24 som, en av få nyhetssajter i Sverige, lyckats få lönsamhet på sin webb efter bara några år på marknaden.

Mycket, om inte allt, beror på att gruppen och tidningen inte leds av publicister, utan företagare som ser till att grunda med pengar innan de tar nästa steg. Finns det inte lönsamhet, väljer man annan väg eller ser till att först skapa lönsamhet. Det finns inget ädelt i det, man kläs aldrig i publicistisk purpur, men man tjänar pengar.

När Nyheter24 gör sitt nya förvärv är det med samma mål i sikte. De förstår hur man tjänar pengar, de backar inte för hårt jobb och de kommer att lyckas att tjäna pengar igen.

På många sätt är de varje medieföretags antites. När tidningar sedan 1995 sagt att det inte går att tjäna pengar på internet kommer Nyheter24 in och pekar finger åt en hel marknad.

De kanske kommer att bli först med att sätta ordentligt avtryck, men de kommer knappast att bli sist.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Jonas Lejon juni 8, 2011, 12:32

    Hur är Wyatt involverad i Blogg.se, äger de andelar eller är de bara säljbolag?

  • Marcus H Pollack juni 8, 2011, 13:13

    ”… men man tjänar pengar”

    Håller inte med dig. Wyatt och Nyheter24 i all ära, men är det någon som är stor i communitysverige är det tveklöst Stampen Media Partner. Med siter som Bröllopstorget, Familjeliv, Svenska Fans, och Devote är de störst – och tjänar pengar.

    Jämför gärna Wyatt http://bit.ly/j1Qcnm med Familjeliv.se http://bit.ly/irg5JI som imponerar med 30% vinstmarginal och 110% kassalikviditet. Finns den ens något mediebolag som kan visa sådana siffror? Ära den som äras bör.

    • Emanuel Karlsten juni 8, 2011, 14:24

      Min jämförelse med Nyheter24 handlade – och jag medger att det kan se förvirrat ut – om nyhetssajten. Kolla på Stampens nyhetssajter och kolla vilka som levererar svarta siffror. Inte så många – om någon. Det är det som gör Nyheter24:s bedrift stor. De kommer utifrån, med annat perspektiv, slipper pappers-oket och lyckas bättre än nästan alla andra etablerade nyhetssajter. Det är därför deras förvärv är spännande. De ser affären i det alla andra dömer ut. Och – pekar empirin – kommer att lyckas med affären. 

      • Marcus H Pollack juni 8, 2011, 17:02

        Har svårt att följa dina tankebanor. Pratar vi om webbnyheter eller community? Och hur kan två ganska mediokra bolag plötsligt prestera jättebra tillsammans?

        Stampen Media Partner äger varken tidningar eller nyhetssajter. Däremot äger de Sveriges mest besökta communitys – alla kategorier. Omsättning 2010: 320 MSEK. Vinst: 11 MSEK.

        • Emanuel Karlsten juni 9, 2011, 12:18

          Jag tror vi ser det här utifrån två väldigt olika perspektiv. Du ser på slutsiffran och jämför en mediekoncern som historiskt haft väldigt mycket pengar (och därmed kunnat satsa och köpa väldigt hårt) med ett företag som bildades för några år sedan för att utmana på en marknad som alla sa var omöjlig.
          Stampen tjänar pengar. Det gör Schibsted också. Jag förstår inte vad det har att göra i relation till det nya uppstickarföretag som vi pratar om här? Du vill bevisa att det finns andra företag med mycket pengar som köpt upp lyckade sajter och tjänat pengar på dem?
          Ja, det gör det.

          Inte heller förstår jag var du får dina siffror om de ”största communities”. Inte ens om du plussar Stampens forum kommer du upp i Blogg.se:s siffror

          • Marcus H Pollack juni 9, 2011, 12:29

            Du skriver ”Nu äger de i princip alla stora svenska communities”. Nej, de gör de inte.

            Att lyckas digitalt handlar inte om pengar eller uppköp. Jag håller med @bogunnar (vd Mktmedia AB http://www.mktmedia.se/ ): ”@emanuelkarlsten @MarcusPollack tror man att det beror på utgångsläge så förenklar man grovt. Det går inte av sig själv.”

            • Emanuel Karlsten juni 9, 2011, 12:33

               Men hallå, försöker du missförstå mig med flit nu? Det är väl ingen som påstår att alla med pengar lyckas? Det är ju hela min poäng. Att de flesta traditionella medieföretag har misslyckats. Jag förstår inte vad det har med Stampen att göra? Att man inte får säga att de flesta misslyckas utan att nämna att Stampen faktiskt har tjänat pengar på nätcommunities genom sitt separata bolag?

            • Marcus H Pollack juni 9, 2011, 12:57

              Nej, verkligen inte. Jag ville bara påtala det är osakligt att prata om blogg.se som ett community, och att det nya bolaget skulle äga ”alla stora svenska communities”. Det är att försköna verkligheten.

            • Emanuel Karlsten juni 9, 2011, 13:00

              Nähe, så en bloggtjänst är inget community. Det tycker vi olika om. Och sedan skrev jag ”i princip alla stora”. Möjligtvis kunde jag bytt ut ”stora” mot ” de största”.

  • Simon Sundén juni 8, 2011, 13:13

    Jag är ledsen Emanuel, men håller inte med dig här.  Du skriver:

    ”Vilket monopol Nyheter24-gruppen får över community- och
    socialamedierSverige. Nu äger de i princip alla stora svenska
    communities. Hamsterpaj, Blogg.se, Bloglovin gamla Bilddagboken, gamla
    Lunarstorm osv.”

    Men vilka av de här sajterna om vi exkluderar Bloglovin samt Blogg.se går egentligen bra? De har köpt en stor del av blogg-Sverige men knappast något monopol på communities eller sociala medier.

    Lunarstorm tokhavererade, Hamsterpaj tappar stadigt trafik och Bilddagboken går rätt ner mot botten och är nu lika stora som Kenza.se.

    • Emanuel Karlsten juni 8, 2011, 14:27

       Jag är medveten om att det går dåligt för de gamla communities, även om det borde vara tillräckligt att Blogg.se och Bloglovin står för nästan 4 miljoner unika/v om man plussar.
      Men grejen här är att även om de andra sajterna är på dekis når de nästan monopol på ett segment som utgör en riktigt bra stäljpitch när Nyheter24 pratar med annonsörer. De har så klart räknat på det och insett att bara den semantiken kommer kunna skapa tillräckligt många miljoner.
      Och som jag skrev ovan – empirin visar att den naiva inställning tidigare tjänat dem väl.

      • Simon Sundén juni 9, 2011, 09:14

        Jag förstår hur du tänker men det verkar som du har en väldig övertro på uppköpet och sajterna – du skriver fortfarande ”nästan monopol på ett segment”, vilket enligt mig är ganska absurt.

        Visserligen kommer Nyheter24 hävda detta i en säljpitch, men att hävda att de har ”nästan monopol” eller som du skrev i originalposten ”Vilket monopol Nyheter24-gruppen får över community- och socialamedierSverige” är faktiskt helt fel.

        • Emanuel Karlsten juni 9, 2011, 12:21

           Om det är något jag i så fall har övertro på är det Nyheter24. Men det blir spännande att följa!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa