Hittat, länkat, kommenterat – June 29, 2011

av Emanuel Karlsten den juni 29, 2011

i Länkkommentarer

Sitter utomhus och jobbar i dag. I solen och kisar så hårt att jag knappt ser vad jag skriver. Jag måste. Igår satt jag utomhus på lunchen, med glasögon. Idiotiskt. På var solränderna efter glasögonen så markanta att det var löjligt. Och nej, inga pics.

Nu ska jag rusa. Ikväll blir startskottet för ett av mina sommarprojekt. Det kommer en samling hemliga människor – de mest kompetenta inom sitt område – och vi ska tillsammans skissa på ett koncept, en sajt. Allt är på spånstadie, allt är utan konturer, men det kan bli _hur bra som helst_.  Och skaka om både mediesverige, hur vi gör journalistik och bygger sajter. Jag är riktigt taggad för det här! Men tillsvidare: Här är ett gäng ruliga länkar.

  1. Venusfigurinerna från Balzi Rossi blev artikel 400 000 « Wikimedia Sverige
  2. – Sveriges Wikipedia har 400 000 artiklar! Stort!

  3. Desken – Norran
  4. – Vi pratar lite för sällan om bra initiativ utanför storstäderna. Men Norrans edesk är en sådan. Den har funnits ett tag, men är ett gott exempel på hur man kan markera för sin kundkrets hur viktigt deras bidrag är för produkten. Varje tidig morgon till sen kväll har de en öppen chatt för läsarna att chatta med redaktionen. Ge tips, eller säga något om vädret. Och en redaktör har hela tiden ansvar för chatten, släpper igenom relevanta frågor och svarar öppet. Missa heller inte förstasidan, där de lägger ut dagens agenda, och vad de gärna tar emot tips om.
    Det är en smart grej, i all sin enkelhet!

  5. Vi har ett av världens underverk – och så har vi Jim Carrey | Youtubes bästa klipp – topplista vecka/månad/år
  6. – Dagens måsteklipp. Hur det är att vara Jim Carrey i Brasilien.

  7. Vem är ”Bengt” på mitt Falksalt?
  8. – Haha, rolig spaning av @gunnarr – för övrigt kanske Sveriges mest underskattade…person! Svårt att överhuvudtaget överskatta. Han har också börjat med länktips likt dessa! Kolla!

  9. Slutet för SDS digitala medier
  10. – Jag var igår på väg att skriva en längre post om det här. Inte bara för att det är tragiskt att Sydsvenskan får lägga ner all sin egen (i många avseenden banbrytande) verksamhet, utan för att det ligger ett ruttet principbeslut bakom det. Som heter Bink. Ett monster. Som är dåligt. Vi får se om jag hinner skriva klart det i veckan och om det fortfarande känns relevant och uppbyggligt. Det är också otroligt politiskt känsligt.

  11. Bonnier delar ut 270 miljoner
  12. – Och lönerna höjs för VD:n. Men på redaktionerna? Där används alltid den pressade ekonomin som skäl till att lönen inte kan höjas. Visst, jag polariserar, men det finns något väldigt besvärande i att man kan spara sig till ”vinst” och sedan dunka sig själv så mycket i ryggen att man tycker man är värd en rejäl bonus. Ett övergrepp på hela systemet, imho.

  13. The Pope Sends His First Tweet, From an iPad
  14. – Det roliga med Vatikanen är att de har så mycket pengar att de köpt in en arsenal av teknikintresserade präster som har koll på trendar och ger ett sken av att man är ”down with the (thechskilled) kids”. Nu twittrar påven (yeah right) – från en ipad. Och det måste man såklart applådera! Upplägget, utförandet och det nördvirala i det, alltså.

  15. Google’s Swiffy Converts Flash Files to HTML5
  16. – En tjänst som konverterar flash till html5? Borde inte det här innebära en mindre revolution för bannerannonseringen? Äntligen slipper vi tunga annonser?

  17. De nya tabloidernas nya tilltal
  18. – Så, vad tycker Herlitz och Lena K om den här analysen? Kan inte ni branschtidningar skriva om det?

  19. Klädkod hett ämne i riksdagen | Inrikes | SvD
  20. – Det är klart att riksdagen ska ha klädkod! Men av vilken anledning behöver den vara hårdare än den är? ”För männen innebär det kavaj eller kavajliknande kofta. Slips är dock inte nödvändigt”. Därför: Skrota Carlgrens skinnpaj, sätt på dig en kofta. Som folk. Men om man ska ha klädkod på redaktioner? Mer tveksamt.

  • Konvertera flash till HTML har iofs gått ganska länge. Både Adobe och Smokescreen har egna alternativ. Smokescreen är väl det mest kända. Enda skillnaden är att Google ger sig in i racet. Alla alternativ ackumulerade gör rimligtvis att det sätter ytterligare press på Flash som plattform. 

    http://smokescreen.us/
    http://www.macrumors.com/2010/10/29/adobe-shows-off-flash-to-html5-converter/

    Däremot skall vi nog inte lura oss att tro att dessa annonser blir mindre tunga än flashannonserna. Flash-annonserna är ofta redan ganska lätta faktiskt. 

    Däremot är flash-verktyget för att skapa animationer heelt oslagbart i jämförelse med de som finns för HTML. Hade dessa konverteringar från Flash till HTML fungerat bra(alternativen ovan är ju bara nödlösningar) hade man kunnat bygga animationerna i flash och köra dem i HTML men det kommer tyyp aldrig att gå. Så länge ingen utvecklar ett kraftfullt verktyg(som Hype fast bättre) kommer vi aldrig bli av med flash.

    • Men vad är det som gör flashsajter så tunga? Är det bara för att vi sitter med mac?

Previous post:

Next post: