Vilket möte det var igår! Det där kan bli riktigt, riktigt bra. Skaka om saker, göra rätt, göra bra. Kan knappt vänta till hösten! Men först torsdag och jobb ute hos kund. Och lite planering inför Almedalen. Flera har hört av sig om möten! Det är kul, du kan väl också höra av dig så styr vi upp en fika och pratar om vad vi kan göra tillsammans i höst! emanuelkarlsten@gmail.com
Nu: Länkar. Missa inte den första!
- Min käre Telenor, det är inte jag – det är du : ehnbomcom.com
– Om du bara ska läsa en länk i dag ska du läsa det här är. Det är en av de bästa och mest illustrativa texter jag någonsin läst om kundrelationer.
Skit i om du är intresserad av sånt eller inte – det här är en text alla borde läsa. Om hur företag våldför sig på kunder för att de inte förstår bättre. Och plötsligt är det som att vi befinner oss i relation vi trodde att vi var två om. Läs!
- Peter and Maria are getting married | Funded By Me – Finansiera ditt projekt genom sociala nätverk
- Google – ska det se ut så här nu?
- MySpace Sold to Ad Network for $35 Million
- En osänkbar myrflotte
- ”Ointressant vad som är webb-tv”
- Sista minuten-tips – flytta till Passagen
- Lycka till Kissie
- Sociala medier förutsätter ett visst mått av interaktivitet « antropomorf
- Sverigedemokraternas kvinnoförbund: Sänk tidsgränserna för abort | Debatt | Aftonbladet
- Stort test: Så här är Facebook-dödaren Google+ på insidan [Guide] — Wolber
– Hur fint var inte det här? Ni känner till Funded by me? Där man kan samla in pengar för olika projekt genom att presentera dem aptitligt och sedan be eller hänvisa allmänheten in ditt och hoppas att de hjälper dig sponsra. @pauspling har gjort det för sin bror som inte har råd att gifta sig. På två dagar har de fått in nästan 10 000 kr! In och kolla på klippet och bli lite hjärtevarm!
– Googlesöket har fått nytt utseende och Googlenörden @nikkelin går igenom alla förändringar. Fascinerande hur små tweakar ändå kan ge en stor känsla av ”nytt”.
– Så har då Myspace sålts vidare. Till nån kommersiellt litet bolag för 38 miljoner dollar. Helt otroligt. För bara några år sedan köpte Murdoch alltihopa för svindlande 585 miljoner dollar. Kan ni förstå? Myspace?! Han måste dö lite av självförakt just nu. Att fem år senare inte ens kunna sälja av det för en tiondel av vad man köpte det för.
Det säger så mycket om internet. Men det säger också så väldigt mycket om vikten av beställarkompetens (även om vi nu ska medge att Myspace inte var superlätt att förstå att den skulle falla 1000 procent). Mest komiskt? Att Justin Timberlake nu gått in som ny finansiär. Han ”tror på Myspace”…
– Det här får bli dagens youtubeklipp. Fascinerande.
– Om vi bortser från Pontus Bergdahls, vd för MMS (det företag som mäter hur många som tittar på tv), huvudklappande ton, så är det här riktigt intressant. I webbtv-branschen har det funnits en braskande attityd om att tittarstarter ska jämföras med vanlig tv:s tittarsiffror (som är ett genomsnitt av hur många som har sett hela programmet).
Det finns väldigt mycket att lära här och väldigt mycket att göra. Det är en spännande diskussion – följ den!
– Det här är lite lustigt. Aftonbladet tipsar nu, i sista sekund, om att man också kan flytta sin gamla aftonbladetblogg till Passagen. Varför man nu skulle vilja göra det är en bra första fråga, men jag undrar ännu mer: Varför vill Aftonbladet göra det? Vilka äger förresten Passagen i dag? Någon som vet?
– Åh, Cecilia Hagen ska intervjua Kissie! Nu blir det måsteköp av Expressen på söndag. Det är i sådana här sammanhang Hagen när hon är i sitt esse!
– @dreadnallen har på sin blogg bedrivit en behjärtansvärd kampanj för att hjälpa TV4 Nyhetsmorgon bättre förstå hur de kan använda sociala medier. Här den senaste i raden av poster, men också den bästa, tycker jag.
Jag älskar Christofer, @dreadnallen, för det här och det engagemang han visar. Liksom att Nyhetsmorgonsredaktionen tar till sig kritiken till den grad att de vill träffa honom för en fika. Det visar på en öppenhet och nyfikenhet som är ganska unik.
Det till trots är det trist och närapå chockerande hur man gång på gång lyckas få snedträff trots så mycket nyfikenhet. Läs den här genomgången från @dreadnallen, den sätter fingret väldigt tydligt på vad som blir fel. Jag tror mycket handlar om, som Christoffer skriver, att man inte börjar från grunden, utan försöker gå en mellanväg. Äh, jag ska inte paja, läs nu länken istället.
– Jag tycker det här är lite problematiskt. Och nu pratar jag inte innehållet, utan om avsändaren: SD-kvinnor. Jag tycker att det ger besvärande indikationer om en förskjutning i synen på Sverigedemokraterna. Det är som att de används som ett polariseringsgrepp, en accént, en ny twist på ett ingrott ämne. Det kan på många sätt vara bra, men allra mest vinner SD på det. Som långsamt lär sig medielogiken och som till sist spelar oss – när vi tror att vi spelar dem.
Obehagligt.
– Fredrik Lyreskog är en av de första svenskar jag sett som fick tag på Google+. Läs hans genomgång om hans upplevelse av hur det funkar. Spännande!
Tack för länken!
Jag hoppas att det dyker upp lite fler folk där snart. Det ekar ganska tomt än så länge.
Ja, verkligen. https://emanuelkarlsten.se/06/aldrig-har-jag-kant-mig-sa-ensam/
Tack för beröm och länk, jag rodnar nästan lite. Kundrelationer ligger mig väldigt varmt om hjärtat och jag är extra glad att du såg att det var det som var huvudbudskapet i texten.