Cafés nya superrekord – tack vare Facebook

av Emanuel Karlsten den juli 12, 2011

i Medier och internet

Jag har tidigare skrivit om Cafés superbloggare @backmanland som är en typ av övernaturlig Facebook-magnet. En vecka i maj stod tre av hans bloggposter ensam för drygt 175 000 besök.

Men skit i det nu. Det rekordet har flugit all världens väg. I dag, en dag innan Kiaindex publicerar de officiella trafiksiffrorna för förra veckan, bjuder webbredaktören @viktorbk på siffrorna:

Vad det beror på? En ynka postning. Av Fredrik Backman. Inte för att den är dålig, den är fantastiskt känslosamt och bra skriven. Jag bloggade om den förra veckan: När Fredrik levererar sådana här guldkorn är han som bäst. (…) det fina eller tankvärda i det är att det bara är i bloggform vi får läsa sådana här texter. Att vi i print (eller traditionell artikelform) alltid förväntar oss tematiskt stringenta texter om ungefär samma sak från en författare. Det är i bloggens spretiga frihet som sann kreativitet och de bästa texterna föds.

På bara ett dygn fick Fredrik Backmans bloggpost 180 000 visningar, twitterrapporterade @viktorbk. En vecka senare stod det klart att Café, som under sina bästa stunder snuddat på 40 000 unika i veckan, ökat med tusen procent, till nästan 400 000 unika.

Vad det beror på? Än en gång: Facebook. Infrastrukturen som digitaliserar allt analogt skvaller. Backmans bloggpost har hittills delats över 142 000 gånger på Facebook.

Det verkar som att vi nu på riktigt får se hur viraler får riktigt fäste i Sverige. De gånger vi tidigare pratat om det har det aldrig handlat om de här volymerna:

Som Lindexhärvan, men den nådde bara upp till 16 000 delningar. Ola Lindholms bloggpost om knarket som blev både löp och huvudnyhet, men den nådde bara upp till 60 000 delningar. Och Klamydiabrevets ”sveket”, som skakade om riksdagsvalets sista dagar förra året, nådde ”bara” upp till knappa 40 000 delningar på Facebook.

Det kanske är för tidigt att tala om trender, men något har definitivt hänt. Har vi blivit bättre på att dela länkar? Förstår vi logiken kring delandet mer? Är det ”rekommenderaknapparna” som gjort det? Efter förra bloggposten bad jag om Facebookstatistik från samtliga tidningsdrakar. Alla utom Expressen svarade, och både Svd och DN vittnade om en ganska påtaglig uppgång i trafik från Facebook.

Även om Fredrik Backmans virala bloggposter hittills är ett slags unikum är det tydligt hur han har lyckats hitta en slags formel. Hitta ton för något som slår an hos en bred massa. Inte bara en gång, utan gång på gång lyckas Fredrik Backman med det.

Frågan är om det är så här stjärnor i framtiden kommer födas, om det är så bloggare och krönikörer komme plockas upp? För framgången här handlar inte om en redaktionellt styrd placering, ingen Aftonbladet-etta är med i leken. Det handlar om att enskilda personer, en efter en, har tyckt texten var så bra, så fin, så rörande, att den var värd att dela vidare.
Så eskalerar det, hela vägen upp till 400 000 unika.
På en vecka.

Det är en galen, men väldigt vacker värld. Och förstå: Det här hade aldrig kunnat hända om vi hade låst in materialet.

  • http://twitter.com/thomps Thomas Jansson

    Siffran 142 000 är inte antalet delningar. Det är summan av delningar, likes och kommentarer. I dagsläget är siffran för Backman-artikeln: Delningar 47200, Likes 70170, Kommentarer 25328

    • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

      Trots det kallar Facebook det för delningar: https://skitch.com/emanuelkarlsten/fjcuk/facebook-2
      Däremot har jag inte förstått skillnaden? Är ”likes” det som rekommenderaknappen här ovan antyder? En delning när man klistrar in länken i statusfältet?

  • http://twitter.com/thomps Thomas Jansson

    De kallar det delningar för att förenkla. Det är alltså inte lika med antalet länkar som lagts ut på FB. Backmanartikeln har lagts ut som länk 47000 gånger på Facebook, inte 142000. 70000 gånger har man klickat på ”Like” (från Facebook) och 25000 kommentarer är skrivna (i Facebook). Så man kan alltså inte säga ”Det räcker med att två personer klickat på varje länk för att vara uppe  i Cafés rekord” .

    • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

      Ok, var läser man dess definitioner? Tar bort den meningen så länge. Tack för infon!

      • http://twitter.com/thomps Thomas Jansson

        Jag har inte sett (eller ännu letat) efter deras definitioner, utan det är snarare sånt jag märkt när jag själv delat saker och laborerat. Men faktum är att jag är osäker på i vilket fack som de ”likes” som görs från en extern sida hamnar (och som därmed hamnar i newsfeeden hos Facebookanvändarna) – om de räknas in i ”shared” eller ”likes”. Måste testa det någon gång (eller faktiskt hitta definitionerna).

        • http://mwcom.se Markus Welin

          Eftersom att klistra in en länk i status och gilla den på extern sajt numera är ungefär samma sak (vissa plugins tillåter ju t.ex att man även skriver en kommentar i samband med att man gillar), så bör ”likes” och ”shared” också vara det. Är ju den sammanlagda siffran av dessa som visas bredvid den externa like-knappen. T.ex gällande detta inlägg, i skrivandets stund 5 ggr. Sen kan ju just denna count vara lite svajig ibland, men på ett ungefär så.

          Utifrån siffrorna 70 000 respektive 25 000, så låter det också rätt logiskt att det skulle vara likes respektive comments ”inne” i Facebook. Skulle ju proportionellt motsvara att en vanlig statusuppatering om något trivialt får 3 likes och 1 kommentar. Bör väl tillägga att jag inte har kollat in sajten ni nämner, men känns som sagt logiskt utifrån det ni berättar. 

  • http://evassvammel.se Eva

    Jag tror att det är vi som har blivit bättre på att dela.

    Kan hända beror det på att just delafunktionen har blivit bättre/lättare på FB och självklart beror det på ämnet. Han skriver ju om någonting som alla med barn kan relatera till. Just Fredrik Backmans bloggpost har blivit delad i mitt FB-flöde av människor som jag aldrig någonsin sett dela någonting tidigare.

    • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

      Fascinerande.

  • http://twitter.com/thomps Thomas Jansson

    Så det handlar helt enkelt om hur många människor (eller snarare, gånger) som på något sätt varit delaktig i artikeln. Om väldigt många älskar och/eller avskyr en viss artikel och därmed skriver kommentarer så kommer den raskt stiga i den där summeringssiffran som kallas ”delningar” – men som alltså inte är riktiga delningar…

    Ett enkelt sätt att få redan på det verkliga antalet är http://sharedcount.com

    • http://emanuelkarlsten.se Emanuel Karlsten

      Det var shared count jag använde när jag researchade för den här artikeln.

  • http://www.erikbergman.se Erik

    Helt klart en rörande post men jösses amalia att det kan få den spridningen.

  • Pingback: Ser vi fram emot gammelmedias död? « Argbuggen

  • Pingback: Frisörer med Chalmersexamen i fyndig DN-krönika « Chalmers alumniblogg

Previous post:

Next post: