De senaste månaderna har allt fler tidningar rapporterat om kraftiga trafikökningar från sociala medier. Få skriver om det öppet, men jag har pratat med flera stormedier som är överväldigade av kraften det gett. Särskilt från Facebook. Senast i raden är Café som tredubblade sin trafik under en vecka av enorm viral spridning av några bloggposter. Kolla på den här kurvan från Kia-index:
Bakom framgången står Cafés bloggare Fredrik. Webbredaktör Viktor Barth-Kron förklarar framgången i ett mejl:
” Den största förklaringen till vår ökning stavas Fredrik Backman. Några av hans signaturposter fick brutal spridning. Listar nedan, med antalet direkta träffar inom parentes – obs att dessa siffror gäller den senaste månaden. Merparten dock under de två toppveckorna.
http://fredrik.cafe.se/always-be-closing/ (35 000)
http://fredrik.cafe.se/den-som-graver-en-grop-at-sig-sjalv/ (20 000)
Källorna är grovt räknat 40 % direkt trafik (här misstänker jag maillistor och arbetsplatsspridning), 40 % Facebook (enormt genomslag där) och resten en mix av blogglänkar och diverse länkforum (buzz.bazooka.se och existenz.se ffa). Twitter obetydligt. När det var som värst nosade Fredrik, som normalt snittar runt 6 000 läsare/v, på topp 10 i Sverige.
Fascinerande, så klart. Och också intressant att ana hur olika plattformar skickar olika typer av trafik. Mer om detta annan gång. Men mest: Grattis Café!