7 skäl till varför TT borde nyhetsflasha på Twitter

av Emanuel Karlsten den september 19, 2011

i Medier och internet

Ungefär kände jag på seneftermiddagen när jag fick tvinga mig till att inte fortsätta en diskussion som jag dragit igång om TT:s närvaro på Twitter. Men nu har jag tid och plockar gärna upp bollen där jag släppte den:

Jag menar att det är fullkomligt obegripligt att TT har valt att inte släppa sina flashar på nätet.

Jag förstår givetvis bakgrunden till farhågorna här. Att TT, Tidningarnas telegrambyrå, är ägd av tidningarna själva. Aftonbladet, Göteborgs-posten, Norrköpings tidningar osv. Att TT:s slutkund – de som betalar deras räkningar – inte är läsarna, utan mellanhänderna: Medierna. Varför skulle då kunderna vilja att TT tog över uppgiften som bärare av nyhetsflashar?

Jag tror att man missuppfattar flera saker här. Så därför kommer mina skäl till varför TT ska finnas på Twitter med ett konto som skickar ut nyhetsflashar. Vi pratar alltså BARA nyhetsflashar här – de SMS-korta texterna som delar breaking news.

1) TT-flashen hänvisar till sina kunder
TT är inget medie. Men precis som de flesta twitteraktiva reportrar twittrar nyhetshändelser innan de formulerar sig i en artikel så finns det ingen anledning för TT att hålla på sitt flashar. När de flashar hänvisar TT aldrig till egen artikel eller sajt. Vill twitterkontots följare blir informerade måste de söka sig till sin favoritnyhetsbärare – TT:s kunder.

2) Tidningarna förlorar ingen credd
Att TT postar sina flashar skulle inte göra att kunderna, övriga tidningar, skulle förlora credd eller följare. Kunderna creddar alltid ”enligt TT”, även när det handlar om flashtelegram och till och med när tidningen flashar själva. TT:s flashar skulle således inte konkurrera med TT:s kunder.

3) TT förlorar ingen affärsmodell
Ingen – INGEN – redaktion skulle säga upp sitt TT-flashabonnemang för att TT fanns på Twitter. Tidningarna har TT-flashen för att de får den på ett bekvämt sätt i mejlen eller i det redaktionella systemet. Ingen som var beroende av flasharna skulle äventyra att de missade den genom att tvingas bevaka Twitter. Det är att kraftigt undervärdera sin affärsmodell att tro att den skulle dö om den twittrades.

4) Det skulle vara en tjänst för dess kunder – som redan flashar
Eftersom flasharna redan återberättas av anställda, eller kundernas anställda, bara sekunder efter TT-flashen gått ut. Varför inte samla upp dem under ett konto som anställda och kunders anställda istället kan retweeta? Det är ju ändå det vi gör – om än i konstig omväg. Det skulle vara en tjänst för de journalister som finns här. För vissa reportrar kanske till och med på ett smidigare sätt än på mejlen.

5) Internationella kollegorna gör det
Uppenbarligen har AP, AFP, Reuters hittat ett sätt att motivera både för sina ägare (ja, några av dem har separata kommersiella intressen, men andra har samma eller liknande ägarstruktur som TT) och sig själva varför det är rimligt att skicka ut sina flashar på Twitter.

6) TT behöver fortfarande positionera sig
I en tid då Newsmill, redan för två år sedan, beslutat att säga upp sitt TT-flashabonnemang för att ”Twitter visat sig vara en pålitligare leverantör av news” behöver TT odla förståelse för vad det är de gör. Att tidningar lägger in ”TT” som prefix till sina flashar beror inte bara på att credd ska ges, utan också för att det ger tyngd. Det finns många fall där tidningar inte vågar skriva eller bekräfta händelser förrän TT har flashat. Här har även TT en uppgift att positionera sig ut mot andra än de kunder som redan äger dem. Vad händer med framtida kunder och nyhetssajter? De som knappt vet vad TT är, vad dess funktion innebär? Hur etablerar sig TT för dem? Är man ointresserad av dessa?

7) TT finns redan online
På TT.se finns redan TT:s korta telegram. I kortform. Klar för vem som helst att plocka upp. Varför är det viktigare att ge aptitretare på en sajt än på Twitter?

Du håller säkert inte med mig. TT håller inte med mig. Inte än i alla fall. Men berätta gärna hur du tänker – varför borde TT finnas eller inte finnas på Twitter med sina flashar?

Uppdaterat: TT svarar på varför de inte lägger ut sina flashar på Twitter.

Previous post:

Next post: