Reklambyrån bakom ”Miss skinny”-kampanjen avslöjad

av Emanuel Karlsten den september 24, 2013

i Medier och internet

I dagarna har sajten och kampanjen Miss skinny uppmärksammats. En webbshopp för ”size zero”, alltså riktigt smala människor. Massor har rasat, och webbshoppen njuter av uppmärksamheten.

Flera medier har såklart fallit för betet att skriva, med ursäkten att andra har reagerat. Och jag säger inte att det är fel, mer än att det är intressant.

Att det är en reklamkampanj, och inte bara en vanlig tidigare okänd webbshop bakom, är väl ganska uppenbart. Men ännu tydligare blir det efter att en anonym twittrare hittat en eps-fil på sajten som går att härleda till reklambyrån Shout.
I filen står det att Photoshopprogrammet är licenserat till Calle Östberg, en art director på Reklambyrån Shout.
På torsdag, dagen efter löning, hålls ett större event på Berns.
Då hoppas antagligen sajten och reklambyrån att de får hur mycket media som helst. Att alla är ombudsupprörda och att spinnet ska gå.
Jag tänker att vi lärde oss någonting på Black och borde kunna se när någon medvetet försöker provocera oss. Men vad vet jag. Även jag är kanske en del av planen. Jag bloggar ju om det.

UPPDATERAT: Nu har organisationen bakom kampanjen tillkännagett sig (en dag för tidigt?). Det var Riksföreningen mot ätstörningar, enligt Dagens media, som ville uppmärksamma sjuka ideal.

Uppdaterat2: I en reklamfilm avslöjas att Kitty Jutbring är en av dem i kampanjen. Samma Kitty Jutbring som också bloggat upprört om kampanjen tidigare.

Previous post:

Next post: